Tervetuloa, Vieras. Ole hyvä ja kirjaudu tai rekisteröidy.
  • Tavallinen aihe

Aihe delaval tp270 lietepumppu / remonttitarve  (Luettu 7606 kertaa)

maraani

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 3117
  • Jos pyörä ei vedä, se jarruttaa
Otsikon mukainen laite pienee kyseessä, vaikken sitä tyyppiä erikseen tarkistanutkaan. 90-luvun puolivälistä kuitenkin on peräisin.

Semmoista havaitsin tuossa pumpatessani lietettä kuiluista isoon säiliöön, että pitää jotenkin outoa ääntä laite. Oli toki paksua mokkoakin enkä vettäkään lisännyt sekaan, kun pihavesiletku oli jäässä. On kai se jotan ääntä pitänyt ennenkin.

Niin sitä kysymystä yritän tässä pohjustaa, että millaista remonttitarvetta noissa on ollu tai tullu vastaan. Eihän tuolla mitään valtavia määriä ole pumpattu, teoriassa ehkä 1000 m3 /vuosi (=500 m3 kahteen kertaan=kuiluista pyttyyn ja pytystä vaunuun) 18 vuoden aikana eli 18000 m3. Pitäiskö tuolla määrällä jo jotain hajota (muutakin kuin maalattu purkuputki)?
Melkoista rämpimistä välillä, mutta parhaansa tehden ja kovasti yrittäen. Onnistuminen palkitsee. 1966 - 2016 and counting...

Rampe

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Aktiivi
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 514
Vs: delaval tp270 lietepumppu / remonttitarve
Kokeile pitkänakselin ylä ja alapään laakerien kunto (välystä?)
Ainakin tämän vuosituhannen alfassa alalaakeri tais olla jokin kumiholkki. Ylhäällä normi laippalaakeri. Ei kai se kulmavaihdekaan voi ääntää  ::) jos on ollut öljyt sisällä aina ja noin vähällä käytöllä.

Täpinäreiska

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Konkari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 1231
Vs: delaval tp270 lietepumppu / remonttitarve
Mulla on juuri tuollainen vm -94 tjsp. Määristä en osaa tarkkaan sanoa mutta käyttö on kuitenkin moninkertainen. Tähänmennessä alapään kumilaakeri on vaihdettu pariin kertaan ja kulmavaihteen alla oleva sakarakytkin kerran. Sakarakytkin meni ihan omaa hölmöyttä. Sakaroiden väliin kuuluva joustona toimiva muovikiekko kului loppuun ja metallipinnat pääsivät hankaamaan yhteen. Sen jälkeen ei auttanut muovikiekon uusinta vaan koko kytkin meni uusiksi. Jaa, ääntä..? Nuo edellämainitut, pystyakselin suojaputki löysällä ja resonoi..? Onhan kulmavaihteesta tsiigattu öljyt edes kerran/10v.?
Täp-management. Sponsored by yhteiskunta.

meedio

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Konkari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 1174
Vs: delaval tp270 lietepumppu / remonttitarve
Mulla on juuri tuollainen vm -94 tjsp. Määristä en osaa tarkkaan sanoa mutta käyttö on kuitenkin moninkertainen. Tähänmennessä alapään kumilaakeri on vaihdettu pariin kertaan ja kulmavaihteen alla oleva sakarakytkin kerran. Sakarakytkin meni ihan omaa hölmöyttä. Sakaroiden väliin kuuluva joustona toimiva muovikiekko kului loppuun ja metallipinnat pääsivät hankaamaan yhteen. Sen jälkeen ei auttanut muovikiekon uusinta vaan koko kytkin meni uusiksi. Jaa, ääntä..? Nuo edellämainitut, pystyakselin suojaputki löysällä ja resonoi..? Onhan kulmavaihteesta tsiigattu öljyt edes kerran/10v.?

Siinäpä, sama tarina täältäkin... Se alapään kumilaakeri on muuten pala parsimattoa. Jos se akselin suojaputki siinä pärisee, saattaa olla pultti syöpynyt avaruuteen siitä varresta, sehän on teleskooppinen putki, joka vain kiristetään pultilla juntturaan. Yläpään sakarakytkin kannattaa sätää kohdilleen kerralla jos siihen joutuu koskemaan, kulmavaihdetta siirtämällä se tehdään. Jos se on hiukankin sivussa toisiinsa nähden, alkaa nopeasti muovisilppua lentämään, ja sen jälkeen se on kaput ja uus.

Veikkaan, että pumppusi on vailla tiiviimpää alapään laakeria.....  se antaa värinää akselille, sekä saataa jossakin kohdin alkaa ottamaan siivet jonnekin päin pumpun kuoria.

Timon

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Aktiivi
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 488
Vs: delaval tp270 lietepumppu / remonttitarve
Oiskohan mahdollista,jotta pumppupesän pohjasta tappi irronnut ja pumpun siivet pyörivät lattiaa vasten.

maraani

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 3117
  • Jos pyörä ei vedä, se jarruttaa
Vs: delaval tp270 lietepumppu / remonttitarve
Ok, kiitos.

Kulmavaihteen öljyt oon itekin vaihtanu, edellinen isäntä ei muistanu vaihtaneensa...

Kannatintappi oli paikoillaan

Alapäästä siivokkoa jo heiluttelinkin, ei välystä mun mielestä. Sakarakyrkin täytyy tarkistaa vielä ja se ylälaakeri. Kyl melkein toi suojaputki ny vaikuttais mahdolliselta häiriökohdalta, ainakin näin keittiön pöydänpäässä istuessa tuumattuna... :)
Melkoista rämpimistä välillä, mutta parhaansa tehden ja kovasti yrittäen. Onnistuminen palkitsee. 1966 - 2016 and counting...

maraani

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 3117
  • Jos pyörä ei vedä, se jarruttaa
Vs: delaval tp270 lietepumppu / remonttitarve
Selkis....  >:(

Välystä ei siis ole alhaalla eikä ylhäällä, mutta akseli ja siivikko putosivat äsken sen verran alaspäin, että putosi sakarakytkimen puoliskot toisistaan erilleen. Sen verran zoomasin, että yläpään laakeri siitä on paskana, mutta en vielä keksinyt, mikä sitä akselia estää putoamasta.

Eipä siinä sitten muuta kuin remontoimaan! Jos jotain käytännön vinkkejä asiaan liittyen vielä on niin ne kiitollisuudella otetaan vastaan.
Melkoista rämpimistä välillä, mutta parhaansa tehden ja kovasti yrittäen. Onnistuminen palkitsee. 1966 - 2016 and counting...

meedio

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Konkari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 1174
Vs: delaval tp270 lietepumppu / remonttitarve
No totta mooses, ja laakeria ei saa tänään mistään, paitsi mun hyllystä....

maraani

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 3117
  • Jos pyörä ei vedä, se jarruttaa
Vs: delaval tp270 lietepumppu / remonttitarve
No totta mooses, ja laakeria ei saa tänään mistään, paitsi mun hyllystä....
Sitä en epäile ollenkaan, siis etteikö sun hyllyssä olis....vaan eipä tuolla niin kiire ole. Voisin toki piipahtaa siellä illalla, jos en muuten niin kippaamassa noi vanteet sinne. Mettämmaalle asti ajelen joka tapauksessa.

Tiedän taas paljon enemmän tästäkin casesta: rasvauksen puutetta on laakerissa ollut, se on selvä (olen mää sitä JOSKUS rasvannu, mutta en omastakaan mielestäni tarpeeksi). Ja aika tavallinen lukitushan siinä näyttää akselille olevan. Vielä kun keksis, millä sen sakaran puoliskon saa siitä akselin päästä vetäistyä pois...
Melkoista rämpimistä välillä, mutta parhaansa tehden ja kovasti yrittäen. Onnistuminen palkitsee. 1966 - 2016 and counting...

maraani

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 3117
  • Jos pyörä ei vedä, se jarruttaa
Vs: delaval tp270 lietepumppu / remonttitarve
No remppahan meni sit ihan ok, hyvät ohjeet sain ihan esimerkinomaisesti ja osatkin kotipaikkakunnalta. Ja hienosti toimii taas. (kunnes tämä tai joku muu laite hajoaa).

Mutta totesinpa vain, että aika tavalla lämpenee se laakerikin. Ei siksi, että olisi jo valmiiksi rikki vaan että kulmavaihteen normaalilämpö käytössä on aika korkea (se on oikein erikseen mainittukin käyttöohjeessa kait tai jostain olen ollut sen lukevinani). No siitä sitten lämpo meneekin alaspäin sakarakytkimen kautta paksuun akseliin ja siitä laakeriin ja laippaan. Ei se kättä polta, mutta on lämmin. Talvella varmaan sulattaa jäät ja lumet mukavasti ja sinnehän se valuu lämpimän laakerin sisään vesi. Täytynee rasvailla ahkeraan - ei se remontti nyt niin helppo ollut että sitä ilokseen tekee vähän väliä. :D
Melkoista rämpimistä välillä, mutta parhaansa tehden ja kovasti yrittäen. Onnistuminen palkitsee. 1966 - 2016 and counting...

BACKSPACE

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 28355
  • für immer
Vs: delaval tp270 lietepumppu / remonttitarve
(kunnes tämä tai joku muu laite hajoaa).


Ei kai
On olemassa 10 ihmistyyppiä. Ne jotka ymmärtävät binääriluvut ja ne jotka eivät ymmärrä.

maraani

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 3117
  • Jos pyörä ei vedä, se jarruttaa
Vs: delaval tp270 lietepumppu / remonttitarve
(kunnes tämä tai joku muu laite hajoaa).


Ei kai
Pessimisti ei tunnetusti pety - kuinkas mulle nyt lipsahtikin noin negatiiivinen ilmaus tuohon...no se johtuu siitä, että käyrää nostaa vähän toisenlainen vastus - siitä ehkä myöhemmin tai sitten ei.
Melkoista rämpimistä välillä, mutta parhaansa tehden ja kovasti yrittäen. Onnistuminen palkitsee. 1966 - 2016 and counting...

Varjo79

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 4853
  • Suvakki vajakkeja vituttaa!!!!
Vs: delaval tp270 lietepumppu / remonttitarve
No asku mä arvaan se on taas se punainen! Muuten mulla tommonen lietepumppu kanssa. On melko suolasia nuot vara osat! Meni se pohja tappi sitten katos se pohjakin >:( myös hiukan siipiä läks >:(. Kysyin osien hintaa se pelkkä pohja oli muistaakseni 270e siivestä nyt puhumattakaan. Hain naapurikunnassa olevasta kauhatehtaasta kulutuslevyä ja tein osat itse hintaa tuli noin 100e. No pumppu ainakin pumppaa eikä enään tule pärsiä niin helpolla 8)
Eu on perseeeestä ja syvältä!!!!!!!!!!!!

maraani

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 3117
  • Jos pyörä ei vedä, se jarruttaa
Vs: delaval tp270 lietepumppu / remonttitarve
No asku mä arvaan se on taas se punainen! Muuten mulla tommonen lietepumppu kanssa. On melko suolasia nuot vara osat! Meni se pohja tappi sitten katos se pohjakin >:( myös hiukan siipiä läks >:(. Kysyin osien hintaa se pelkkä pohja oli muistaakseni 270e siivestä nyt puhumattakaan. Hain naapurikunnassa olevasta kauhatehtaasta kulutuslevyä ja tein osat itse hintaa tuli noin 100e. No pumppu ainakin pumppaa eikä enään tule pärsiä niin helpolla 8)
Joo, kalliita on...silloin ihan alkuaikoina täällä kun en tienny senkään vertaa ku ny, niin emäntä tilas putkenpätkän käyrineen...maksoi muuten siniseksi maalattu putki satasia! Nyt kun tein taannoin vähän pidemmän, niin maksoihan se käyräkin joo jotain paikallisessa mut ei läheskään originaalin hintaa!
Melkoista rämpimistä välillä, mutta parhaansa tehden ja kovasti yrittäen. Onnistuminen palkitsee. 1966 - 2016 and counting...

Varjo79

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 4853
  • Suvakki vajakkeja vituttaa!!!!
Vs: delaval tp270 lietepumppu / remonttitarve
Joo kyllä saattaa palkoille päästä joskus jos hiukan omaa metallin käsittely taitoja.
Eu on perseeeestä ja syvältä!!!!!!!!!!!!