Tässä on todennäköisesti keskustelu joka johtaa siihen että kahden vuoden sisällä saamme lukea alan lehdistä jonkun pellepelottoman joka on moisen rakentanut. Tämän ilmiön olen aijemminkin huomannu että kaikessa hiljaisuudessa joku toteuttaa jonkun täältä lukemansa...
Jooo.... konefarmi keksi aikakoneen ja rakenti seko mobilin?
Itsekulkeva on eri vehje ja niitähän on maailma pullollaan. Tässä jutussa ei ole kyse sellaisesta.
Osta vanha neliveto kuorma-auto. moottorilta vaihteiston kautta vaunun pyöritys ja sitten se hydrauli veto etuaksilaan .
Miksi niin kaikki ehdottaa että pitää ostaa mitä ihmeellisempiä vetureita vaunulle kun ainut ongelma on että nykyisten pyörittäjien ykkönen on liian nopea. Asiaan olisi helppo ratkaisu eli ostaisi sellaisen raktorin missä olisi ryömintä mutta kun se ei nyt sovi kovin hyvin tähän tilan olemassaolevaan kalustoon tai uusinvestointiin kun yhä edelleen toi mettäraktori on vähän työläs muuttaa hetkessä peltokäyttöön vaikka se aika vähällä menisi tohon vaunun eteen kesäksi. Kokonaisuuksia tässä enemmän mietitään kuin jotain yhtä konetta.
Miettisin kyl ihan tosissaan traktorin hommaamista apetouhuun? Noiden pienten valtrojen ulosotto tehot ovat kyl niin minimaaliset että tekee kyl kovasti lisätöitä kun niillä yrittää oikeita töitä tehdä. Valmis seos pyörii kyl, jos koneessa tehoja niin hyvin tonnin perällä, vois ajella lähes tyhjäkäynnillä navetan läpi. Olisi se eläimillekkin mieluisampaa kuin kiskoa pienellä valulohkareella ketunhäntää putkesta puhaltaen läpi navetan.
En ikinä enään laittais mihinkään hommaan missä tarvitaan voimaa ulosotosta A-sarjalaista tai muuta pikku valtraa, tulee aikaa päälle tosi kalliiksi ne lukuisat remontit.
Jos välttämättä haluat sen hydevedon niin osta vanha varmo rehuvaunu. Rengas pois vanteelta ja tilalle hitsaat 20 mm harjateräkset poikittain, tämän paketin painat sylinterillä päin vaunun rengasta ja sen jälkeen virtaus hyde moottorille virtauksen säätöventtiilin kautta... jos liikkeelle lähtö tekee tiukkaa niin traktorin voimansiirrolla autat. Kun laitoksen saa liikkumaan niin voima riittää hyvin ja saat säädettyä ajonopeuden helposti virtauksen säädöllä. Veto kannattaa laittaa purkavalle puolelle, jos tippuu rehua pyörän eteen niin kulkusuunta pysyy vakaampana.