Tervetuloa, Vieras. Ole hyvä ja kirjaudu tai rekisteröidy.
  • Tavallinen aihe

Aihe Maidon tuotantokustannus eri puolilla Suomea  (Luettu 62534 kertaa)

Paalinpyörittäjä

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 6908
Vs: Maidon tuotantokustannus eri puolilla Suomea
Ei siinä muuta oppia tarvita, kuin ei hutilointia, huonot raakataan pois jo vasikkana ja tuotetaan säilörehua yli 9 000 kgka/ha itsehuolletuilla koneilla  :)
Eihän noin paljoo voi ruohoa kasvaa tundralla ja koneetki on ainaki puolet kalliimpia, sielähän kasvaa vain vaivaiskoivut ja porot pohojanmaata myöre  :o
Viimeses käytännön maajussis kerrottiin, että etelän vetelät oli maksanu huonommin pellosta ku ennen, mutta pohojanmaalla sentään oli niistä huonoista kivisaarekkeista maksettu pari tonnia etellisvuotta enempi..

BACKSPACE

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 28355
  • für immer
Vs: Maidon tuotantokustannus eri puolilla Suomea
Ei siinä muuta oppia tarvita, kuin ei hutilointia, huonot raakataan pois jo vasikkana ja tuotetaan säilörehua yli 9 000 kgka/ha itsehuolletuilla koneilla  :)
Eihän noin paljoo voi ruohoa kasvaa tundralla ja koneetki on ainaki puolet kalliimpia, sielähän kasvaa vain vaivaiskoivut ja porot pohojanmaata myöre  :o
Viimeses käytännön maajussis kerrottiin, että etelän vetelät oli maksanu huonommin pellosta ku ennen, mutta pohojanmaalla sentään oli niistä huonoista kivisaarekkeista maksettu pari tonnia etellisvuotta enempi..

12 000 kgka/ha ei ole mahdotonta täällä C2-alueella.
On olemassa 10 ihmistyyppiä. Ne jotka ymmärtävät binääriluvut ja ne jotka eivät ymmärrä.

Paalinpyörittäjä

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 6908
Vs: Maidon tuotantokustannus eri puolilla Suomea

12 000 kgka/ha ei ole mahdotonta täällä C2-alueella.
Edelleen olen sitä mieltä, että jos ruoho kasvaa tollai, niin mitä *****a sen syysviljan huono menestyminen on peruste moninkertaisiin kotieläintukiin  :o

Ps. Meidän nurkilla ei olis mitään toivoo yrittää esimerkix jotain vehnää viljellä, lämpösummakin pienempi kuin tossa rajan "paremmalla" puolella >:(

Adam Smith

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 10972
  • Gee!!
Vs: Maidon tuotantokustannus eri puolilla Suomea

Ko. tilalla rehu ei maksa noin paljoa/kgka. Oikeasti. Tuo 4 tonnia on kyllä totta, tosin vasta 23 kk:n kohdalla.
Saakos sulta tuon tilan yhteystiedot? Tahtosin mennä oppiin.....

Ei siinä muuta oppia tarvita, kuin ei hutilointia, huonot raakataan pois jo vasikkana ja tuotetaan säilörehua yli 9 000 kgka/ha itsehuolletuilla koneilla  :)
Juu, mutta tuolla ei pääse vielä alle 140 euron, en ainakaan mä  :'(
                   
*****ilu on jokamiehenoikeus ja syytteen saa vasta se joka lyö.

vms1

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 6759
  • Pitäisiköhän teksti edes joskus oikolukea.
Vs: Maidon tuotantokustannus eri puolilla Suomea
Kertokaas kumman pellon valitsisitte mielummin se jossa kasvaa kaksi 4 tonnin hyvälaatuista satoa vuodessa ja jonka investointikustannus on luokka 6 tonnia hehtaarille vai se kolmen sadon pelto josta saa nyhdettyä kolme 3 tonnin hyvälaatuisia satoja jonka investointikulu on 12 tonnia hehtaarille.

ps. Urakoitsijana olen ajanut aina edukkaimmat rehut niille joilla on kovimmat sadot per ajokerta. Kone kulkee tuntihinnalla.
Älä usko sitä mitä agrosta luet, mutta muista kertoa se naapurille.

Hyvä jos puoletkaan totta.

Maataloudella on mahdollisuus tulla miljonääriksi.............

jos on miljardööri aloittaessa.

antti-x

  • Vieras
Vs: Maidon tuotantokustannus eri puolilla Suomea

Ko. tilalla rehu ei maksa noin paljoa/kgka. Oikeasti. Tuo 4 tonnia on kyllä totta, tosin vasta 23 kk:n kohdalla.
Saakos sulta tuon tilan yhteystiedot? Tahtosin mennä oppiin.....

Ei siinä muuta oppia tarvita, kuin ei hutilointia, huonot raakataan pois jo vasikkana ja tuotetaan säilörehua yli 9 000 kgka/ha itsehuolletuilla koneilla  :)
Juu, mutta tuolla ei pääse vielä alle 140 euron, en ainakaan mä  :'(
BS on nyt proagrialla töissä niin on oppinut laskemaan kotoisten rehujen hinnan nollaan tai vähän alle  :P

Adam Smith

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 10972
  • Gee!!
Vs: Maidon tuotantokustannus eri puolilla Suomea
Kertokaas kumman pellon valitsisitte mielummin se jossa kasvaa kaksi 4 tonnin hyvälaatuista satoa vuodessa ja jonka investointikustannus on luokka 6 tonnia hehtaarille vai se kolmen sadon pelto josta saa nyhdettyä kolme 3 tonnin hyvälaatuisia satoja jonka investointikulu on 12 tonnia hehtaarille.

ps. Urakoitsijana olen ajanut aina edukkaimmat rehut niille joilla on kovimmat sadot per ajokerta. Kone kulkee tuntihinnalla.
Ei hinta ratkaise, vaan tuottovaste. Kolmella kierroksella hehtaarilta tulee merkittävästi enemmän maitoa, jos kuiva-ainekilon energiapitoisuus on megajoulen enemmän kuin karkealla . Leikin tässä asiassa juri tuolla, sillä hiehoille tarkoitettu rehu saattaa olla mainitsemistasi syistä puolta halvempaa kuin lypsätykseen tarkoitettu säilis.
                   
*****ilu on jokamiehenoikeus ja syytteen saa vasta se joka lyö.

Adam Smith

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 10972
  • Gee!!
Vs: Maidon tuotantokustannus eri puolilla Suomea

BS on nyt proagrialla töissä niin on oppinut laskemaan kotoisten rehujen hinnan nollaan tai vähän alle  :P

Mä epäilin, että tuotantokustannusten sekaan on uitettu tuloja eli tukia. Sekin on vanha proagriaviidakon temppu  8)
                   
*****ilu on jokamiehenoikeus ja syytteen saa vasta se joka lyö.

vms1

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 6759
  • Pitäisiköhän teksti edes joskus oikolukea.
Vs: Maidon tuotantokustannus eri puolilla Suomea
Kertokaas kumman pellon valitsisitte mielummin se jossa kasvaa kaksi 4 tonnin hyvälaatuista satoa vuodessa ja jonka investointikustannus on luokka 6 tonnia hehtaarille vai se kolmen sadon pelto josta saa nyhdettyä kolme 3 tonnin hyvälaatuisia satoja jonka investointikulu on 12 tonnia hehtaarille.

ps. Urakoitsijana olen ajanut aina edukkaimmat rehut niille joilla on kovimmat sadot per ajokerta. Kone kulkee tuntihinnalla.
Ei hinta ratkaise, vaan tuottovaste. Kolmella kierroksella hehtaarilta tulee merkittävästi enemmän maitoa, jos kuiva-ainekilon energiapitoisuus on megajoulen enemmän kuin karkealla . Leikin tässä asiassa juri tuolla, sillä hiehoille tarkoitettu rehu saattaa olla mainitsemistasi syistä puolta halvempaa kuin lypsätykseen tarkoitettu säilis.

Joo mutta kyse onkin siitä että olet eri paikkakunnalta ja toiselta saat rehua vähemmän mutta samalla tuottavuusasteella kuin toisaalla sitä tulee hieman enemmän. Suurin ero on kuitenkin siinä että toisessa ajat kilometrejä kolmasosa enemmän kuin toisaalla. Tämä problematiikka liittyy siihen että itte toimitaan täällä parhaassa b ryhmässä missä saadaan juuri ja juuri kolme satoa. Niiden määrä on kuitenkin niin pieni että menee herkästi terveisten ajoon. käytännössä 45 päivän kasvuajalla saavutetaan ehkä joku 3,5+2,5+1,5 tonnia kuiva-aibnetta/ ha keskiarvoltaan. Kasvilajikkeilla ja lannotuksien ajankohdalla pitää jatkossa hieman parantaa mutta näin tällähetkellä. Itte ottaisin ehkä yhtä mielellään kaksi 50 päivän kasvuajan apilaa josta saisi revittyä se 4 tuhannen ka kiloa hehtaarilta/ sato. Meillä kuitenkin pääsee nämä menemään vanhaksi ja jos tekee ajoissa niin syksyyn ehtii kasvaa mitätön mutta silmää häiritsevä kasvusto ja silloin jää myös kokonaissato pienemmäksi.

Perjaatteessa yhden sadon maissi vaikka 9 tonnin sadolla ei noin työnkäytön puolesta kuulosta kovin huonolta.
Älä usko sitä mitä agrosta luet, mutta muista kertoa se naapurille.

Hyvä jos puoletkaan totta.

Maataloudella on mahdollisuus tulla miljonääriksi.............

jos on miljardööri aloittaessa.

BACKSPACE

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 28355
  • für immer
Vs: Maidon tuotantokustannus eri puolilla Suomea

BS on nyt proagrialla töissä niin on oppinut laskemaan kotoisten rehujen hinnan nollaan tai vähän alle  :P

Mä epäilin, että tuotantokustannusten sekaan on uitettu tuloja eli tukia. Sekin on vanha proagriaviidakon temppu  8)
Oliko tuo sinun kustannuksesi tukemattomalla säiliksen hinnalla  :o

Jos oli, niin tämä antti äksän ketju saa ihan uusia ulottuvuuksia  ;D
On olemassa 10 ihmistyyppiä. Ne jotka ymmärtävät binääriluvut ja ne jotka eivät ymmärrä.

Adam Smith

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 10972
  • Gee!!
Vs: Maidon tuotantokustannus eri puolilla Suomea

Oliko tuo sinun kustannuksesi tukemattomalla säiliksen hinnalla  :o

Jos oli, niin tämä antti äksän ketju saa ihan uusia ulottuvuuksia  ;D

Juu. Tykkään pitää tulot ja menot erillään  ;D
                   
*****ilu on jokamiehenoikeus ja syytteen saa vasta se joka lyö.

Terminator II

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 16939
  • YTK:FI
Vs: Maidon tuotantokustannus eri puolilla Suomea

BS on nyt proagrialla töissä niin on oppinut laskemaan kotoisten rehujen hinnan nollaan tai vähän alle  :P

Mä epäilin, että tuotantokustannusten sekaan on uitettu tuloja eli tukia. Sekin on vanha proagriaviidakon temppu  8)
Oliko tuo sinun kustannuksesi tukemattomalla säiliksen hinnalla  :o

Jos oli, niin tämä antti äksän ketju saa ihan uusia ulottuvuuksia  ;D

Ne raiviot kannattaa laittaa siihen kuntoon että tulee kunnolla säilistä ja tukikelpoisille pelloille semmoisia kasvia missä tuki on suurin pp kiusaksi. :D
Vasen silmä jos on musta, niin vasurit veti kuonoon! Oikea slmä jos on musta, niin kapitalistilta tuli kuonoon! mutta jos kumpikin silmä on musta, niin kannatat demokratiaa!

Tuumaaja

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Aktiivi
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 922
Vs: Maidon tuotantokustannus eri puolilla Suomea
Raadosta saa -150€ (?), teuraasta 400€ (?) ja poikivasta hiehosta 1300 €

Notta... mikähän olisi se paras tuotantosuunta  ??? Notta... onkohan tukisenteillä OIKEASTI mitään merkitystä verrattuna utareterveyteen ja yleiseen lehmien eliniän nousuun  ::)
Viimmeisistä teuraista sai yli 1000e/kpl.Tiineitä hiehoja kaupataan 800+alv.
Mä oon kuullu huhua että kun ilmoittaa ternisonnin atrialle saa siitäki liki tonnin sitten kun hakevat ;D ;)

BACKSPACE

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 28355
  • für immer
Vs: Maidon tuotantokustannus eri puolilla Suomea

Oliko tuo sinun kustannuksesi tukemattomalla säiliksen hinnalla  :o

Jos oli, niin tämä antti äksän ketju saa ihan uusia ulottuvuuksia  ;D

Juu. Tykkään pitää tulot ja menot erillään  ;D
Huh huh... Eli sinulle tulee tuki muiden tulojen päälle ja silti itse tuotanto on kannattavaa  :o ;D

Mä olen ollut sitten ihan turhaan huolissani  8)
On olemassa 10 ihmistyyppiä. Ne jotka ymmärtävät binääriluvut ja ne jotka eivät ymmärrä.

bobbari

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 2642
  • Sosiaalinen erakko
Vs: Maidon tuotantokustannus eri puolilla Suomea

12 000 kgka/ha ei ole mahdotonta täällä C2-alueella.
Edelleen olen sitä mieltä, että jos ruoho kasvaa tollai, niin mitä *****a sen syysviljan huono menestyminen on peruste moninkertaisiin kotieläintukiin  :o

Ps. Meidän nurkilla ei olis mitään toivoo yrittää esimerkix jotain vehnää viljellä, lämpösummakin pienempi kuin tossa rajan "paremmalla" puolella >:(
.  Hiukan asiaa sivuten kaveri kertoi että pohojammaan sikaseminaarin saluuna
Illan loppumetreillä meinas tulla mellakka kun hän kysyi:-)
Kertokaas missä te ootte niin paljon huonompia,kun kerran tukea tarvitsette samasta
Työstä paljon enemmän ja se on kuitenkin meiltä veronmaksajilta pois...

Olis ollu mukava olla kärpäsenä katossa kun häjyt huomas pikkuhiljaa veetuilun.  ;D
Tuskahiki on köyhän sauna...