Agronet
Keskusteluaiheet => Koneet, laitteet ja tekniikka => Aiheen aloitti: ilkka - 16.02.20 - klo:19:32
-
https://www.youtube.com/watch?v=9Cn_-Nz4iBg
-
Noi sähköpalot ovat outoja. Miten sellaisia saa syntymään? Ymmärrän vanhoissa koneissa, joissa alkaa eristeet murtumaan, mutta uusissa koneissa. Kyllä ne johdot ja liittimet voitaisiin suojata ilmatiiviisti, mutta se voi hiukan maksaa enemmän.
-
Osa on huonoa mekaanista suunnittelua, johdot hinkkaantuvat johonkin vaikka eivät hauraita vielä olekaan.
Osa taas johtuu liittimien huonosta valinnasta tai puutteellisesta suojauksesta. Ylimenovastuksen kasvaessa isovirtaiset liittimet alkavat kuumentua.
Koskee myös sulakepesiä, piirikortteja, relekantoja ja vastaavia.
-
Osa on huonoa mekaanista suunnittelua, johdot hinkkaantuvat johonkin vaikka eivät hauraita vielä olekaan.
Osa taas johtuu liittimien huonosta valinnasta tai puutteellisesta suojauksesta. Ylimenovastuksen kasvaessa isovirtaiset liittimet alkavat kuumentua.
Koskee myös sulakepesiä, piirikortteja, relekantoja ja vastaavia.
Eikä tarvitse kauhean isovirtaistakaan olla. Tosiasia kuitenkin on, että kun tekniikka on mennyt niin kamalasti eteenpäin (mukamas), samaan aikaan laatu on huonontunut rajusti. Laitteet tehdään hajoavaksi. Ennen laitteet tehtiin kestämään.
Ja kun tälle tekniikka-asialle ei haluta tehdä mitään, luodaan korjaussarjaksi tuollainen helvetillinen sammutustykki alkusammutukseen.
-
Tuskin tuolla yhdistelmällä sähköpalo on ensimmäisenä odotettavassa, kuiva pehku, voiteluaine ja lämpeävä laakeri potentiaalisempi yhdistelmä notskin sytykkeeksi...
-
Turvesoillahan nuo pikkupytyt ovat olleet kolkyt vuotta, tuossa paineilma uutta. Paineilmavesisammuttimia on käytössä itsellänikin, siis tavalliseen 12 kg sammuttimeen venttiili, saippuavettä 3/4 ja 1/4 paineilmaa 10 bar ja levittävä puutarhasuutin.
Mutta sammutuskaasu tulisi hyväksyä pölyisissä töissä automaattisammutuksena konehuoneen vakuutukseen nostamatta omavastuuta. Olisi paljon helpompi toteuttaa kaasun leviäminen konehuoneeseen kuin jauhesammutus.
Itsellä varalla Maus-patruuna joka helppo työntää ekana esim. pyöräkoneen konehuoneeseen ilman vahinkoja ja putsausta.
https://www.youtube.com/watch?v=DIwSGpCC08Y
https://www.youtube.com/watch?v=_9qH-HpI8tE
-
Jotain veden pintajännityksen tms ainetta oli tosa systeemis lisänä. Pytystä tuleva aine siis ollut pelkkää vettä.
Videossa 2.20 kohdalla.
-
Noi sähköpalot ovat outoja. Miten sellaisia saa syntymään? Ymmärrän vanhoissa koneissa, joissa alkaa eristeet murtumaan, mutta uusissa koneissa. Kyllä ne johdot ja liittimet voitaisiin suojata ilmatiiviisti, mutta se voi hiukan maksaa enemmän.
Eivät ne ole outoja, niihin erikoistuneita ajoneuvotehtaita oli vielä 1970-luvulla. Esimerkiksi Brishit Leyland.
Austineissa ja Morris Marinoissa esimerkiksi oli mustasta muovista tehtyjä keinukytkimiä, jotka toimivat sillä periaatteella, että keinulla liu'utettiin metallista luistia muoviin valettujen kuparinastojen päällä. Kun nastat silenivät, ja sinne luistin ja nastojen väliin alkoi muodostua semmoista pikitahnaa, kuumenivat nastat ja pehmensivät nastojen välisen muovin, nastat painuivat syvemmälle ja kuumenivat yhä enemmän, samalla liukua käyttävän keinun tappi alkoi pehmetä, eikä esim. valoja saanut enää pois päältä. Kuumuus lisääntyi, ja ilman nopeaa akkukaapelien irrottamista kojetaulu oli tulessa. Eikä tähän mennyt kuin noin 40000 km !
Toinen nerokas ratkaisu oli poikittaismoottorisessa Austinissa laittaa kaasutin kohokammioineen pakosarjan yläpuolelle, vain jonkinnäköisen pienehkön bakeliittilevyn eristämänä. Osasyy tietenkin oli se, että nykyaikainen A-moottori ei ollut mikään läpihengittävä. Sitten kun hellekelillä tuli kovasta ajosta pihaan ja kaasuttimen ylivuotoreiästä alkoi työntää bensavaahtoa, roihahtipa se mukavasti jos yhdenkin kerran. Yksi Allegro paloi siitä syystä Joensuunkadun rataylikäytävän seutuvilla, onneksi ei ollut silloin oma.
300 h ajettuna äestyspellolla alkoi Leyland traktori palaa hytin alta, koska johtimet oli asennettu hytin terävän etulevyn kulmien ja kytkinkopan välisestä raosta siten, että eristeet hiertyivät poikki. Tärkeä osatekijä oli se, että 1970-luvun lopullakaan ei Leylandissa ollut kuin yksi lasiputkisulake, sijoitettuna irralleen hytin katon etukotelon sisään, suojaamaan sivuvaloja. Jaa-a olisihan niitä voinut laittaa ihan muuallekin, ja nimenomaan jo hyttiin tulevaan johtonippuun.
Tutut muovikeinukytkimet ja niiden luistit muuten Leylandeissa sisälsivät uudesta asti vaseliinia, olisikohan ollut jokin nolo yritys estää niitä nastoja kulumasta ?? Ei sitä nyt heti tule mieleen uudessa koneessa alkaa purkaa sähkökatkaisimia, että mitä hel**ttiä täältä oikein löytyykään. Oikea pölynkerääjä semmoinen ratkaisu.
-SS-
-
Ennen laitteet tehtiin kestämään.
Ei ehkä edes ollut niitä laitteita. Belaruksiakin ajettiin kokonaan ilman sähköjä suuressa naapurimaassa. Käyntiin vaan jollakin pyörittimellä ja pellolle.
-SS-
-
Ei ehkä edes ollut niitä laitteita. Belaruksiakin ajettiin kokonaan ilman sähköjä suuressa naapurimaassa. Käyntiin vaan jollakin pyörittimellä ja pellolle.
-SS-
[/quote]
Oli meidän Mörkömajurissakin jo elektroniikkaa ;Makneetto.
-
-1970-luvulla. Esimerkiksi Brishit Leyland.
-Austineissa ja Morris Marinoissa poikittaismoottorisessa
-Austinissa laittaa kaasutin kohokammioineen pakosarjan yläpuolelleen pienehkön bakeliittilevyn eristämänä.
-nykyaikainen A-moottori ei ollut mikään läpihengittävä.
-kovasta ajosta pihaan ja kaasuttimen ylivuotoreiästä alkoi työntää bensavaahtoa, roihahtipa se jos yhdenkin kerran.
-Allegro paloi siitä syystä Joensuunkadun rataylikäytävän seutuvilla
-300 h ajettuna äestyspellolla alkoi Leyland traktori palaa hytin alta
-Leylandissa ollut kuin yksi lasiputkisulake, sijoitettuna irralleen hytin katon etukotelon sisään
-Leylandeissa sisälsivät uudesta asti vaseliinia[/i
-purkaa sähkökatkaisimia
-SS-
Anteeksi lyhennelmä, mutta
Ihanan vaihteleva ja opettavainen nuoruus..
-
-1970-luvulla. Esimerkiksi Brishit Leyland.
-Austineissa ja Morris Marinoissa poikittaismoottorisessa
-Austinissa laittaa kaasutin kohokammioineen pakosarjan yläpuolelleen pienehkön bakeliittilevyn eristämänä.
-nykyaikainen A-moottori ei ollut mikään läpihengittävä.
-kovasta ajosta pihaan ja kaasuttimen ylivuotoreiästä alkoi työntää bensavaahtoa, roihahtipa se jos yhdenkin kerran.
-Allegro paloi siitä syystä Joensuunkadun rataylikäytävän seutuvilla
-300 h ajettuna äestyspellolla alkoi Leyland traktori palaa hytin alta
-Leylandissa ollut kuin yksi lasiputkisulake, sijoitettuna irralleen hytin katon etukotelon sisään
-Leylandeissa sisälsivät uudesta asti vaseliinia[/i
-purkaa sähkökatkaisimia
-SS-
Anteeksi lyhennelmä, mutta
Ihanan vaihteleva ja opettavainen nuoruus..
Näyttää kyllä pahalta tuo lista....
Juu, ja minulle aina kerrottiin, etä Battle of Britainin voittajat ja Spitfiret selittävät sen, miksi Herbert Austinin, William Richard Morriksen ja Loordi Nuffieldin perintö on jotakin kuninkaallista, eikä ylevämpää ajoneuvoa voi kukaan valmistaa.
Havaitsin sittemmin tulleeni vakaasti harhaanjohdetuksi.
-SS-
-
-1970-luvulla. Esimerkiksi Brishit Leyland.
-Austineissa ja Morris Marinoissa poikittaismoottorisessa
-Austinissa laittaa kaasutin kohokammioineen pakosarjan yläpuolelleen pienehkön bakeliittilevyn eristämänä.
-nykyaikainen A-moottori ei ollut mikään läpihengittävä.
-kovasta ajosta pihaan ja kaasuttimen ylivuotoreiästä alkoi työntää bensavaahtoa, roihahtipa se jos yhdenkin kerran.
-Allegro paloi siitä syystä Joensuunkadun rataylikäytävän seutuvilla
-300 h ajettuna äestyspellolla alkoi Leyland traktori palaa hytin alta
-Leylandissa ollut kuin yksi lasiputkisulake, sijoitettuna irralleen hytin katon etukotelon sisään
-Leylandeissa sisälsivät uudesta asti vaseliinia[/i
-purkaa sähkökatkaisimia
-SS-
Anteeksi lyhennelmä, mutta
Ihanan vaihteleva ja opettavainen nuoruus..
Näyttää kyllä pahalta tuo lista....
Juu, ja minulle aina kerrottiin, etä Battle of Britainin voittajat ja Spitfiret selittävät sen, miksi Herbert Austinin, William Richard Morriksen ja Loordi Nuffieldin perintö on jotakin kuninkaallista, eikä ylevämpää ajoneuvoa voi kukaan valmistaa.
Havaitsin sittemmin tulleeni vakaasti harhaanjohdetuksi.
-SS-
Ethän vaan sitten heilahtanut Stalinin perintöihin.
-
-1970-luvulla. Esimerkiksi Brishit Leyland.
-Austineissa ja Morris Marinoissa poikittaismoottorisessa
-Austinissa laittaa kaasutin kohokammioineen pakosarjan yläpuolelleen pienehkön bakeliittilevyn eristämänä.
-nykyaikainen A-moottori ei ollut mikään läpihengittävä.
-kovasta ajosta pihaan ja kaasuttimen ylivuotoreiästä alkoi työntää bensavaahtoa, roihahtipa se jos yhdenkin kerran.
-Allegro paloi siitä syystä Joensuunkadun rataylikäytävän seutuvilla
-300 h ajettuna äestyspellolla alkoi Leyland traktori palaa hytin alta
-Leylandissa ollut kuin yksi lasiputkisulake, sijoitettuna irralleen hytin katon etukotelon sisään
-Leylandeissa sisälsivät uudesta asti vaseliinia[/i
-purkaa sähkökatkaisimia
-SS-
Anteeksi lyhennelmä, mutta
Ihanan vaihteleva ja opettavainen nuoruus..
Näyttää kyllä pahalta tuo lista....
Juu, ja minulle aina kerrottiin, etä Battle of Britainin voittajat ja Spitfiret selittävät sen, miksi Herbert Austinin, William Richard Morriksen ja Loordi Nuffieldin perintö on jotakin kuninkaallista, eikä ylevämpää ajoneuvoa voi kukaan valmistaa.
Havaitsin sittemmin tulleeni vakaasti harhaanjohdetuksi.
-SS-
Ethän vaan sitten heilahtanut Stalinin perintöihin.
Ei vaan niksmannien rautaan.
-SS-
-
Noi sähköpalot ovat outoja. Miten sellaisia saa syntymään? Ymmärrän vanhoissa koneissa, joissa alkaa eristeet murtumaan, mutta uusissa koneissa. Kyllä ne johdot ja liittimet voitaisiin suojata ilmatiiviisti, mutta se voi hiukan maksaa enemmän.
Puimureissa tietyillä miehillä ei ole lainkaan ihmeellistä, että puimuri syttyy vähän väliä palamaan ;D, se edellisen syksyn puhdistus kun sattuu unohtumaan ja ensimmäisissä puinneissa rottien paljaaksi kalvamat johdot alkaa palamaan.
-
Puimureissa tietyillä miehillä ei ole lainkaan ihmeellistä, että puimuri syttyy vähän väliä palamaan ;D, se edellisen syksyn puhdistus kun sattuu unohtumaan ja ensimmäisissä puinneissa rottien paljaaksi kalvamat johdot alkaa palamaan.
Ei siihen tarvita edes tiettyä miestä - myös erään tuliterän ja ajamattoman JD:n johdot oli myös syöty jostain hytin päältä aivan totaalisesti talven aikana...
Ilmeisesti johdoissa ja johdoissa on eroa, ainakin rottien mielestä. Toiset ovat maistuvampia :-)
-
Ennen laitteet tehtiin kestämään.
Ei ehkä edes ollut niitä laitteita. Belaruksiakin ajettiin kokonaan ilman sähköjä suuressa naapurimaassa. Käyntiin vaan jollakin pyörittimellä ja pellolle.
-SS-
Sibiriassa dieselmoottorien startti saattaa olla bensiinimoottorilla käyvä.
-
Sibiriassa dieselmoottorien startti saattaa olla bensiinimoottorilla käyvä.
On hyvin toimiva ratkaisu vaikeissa oloissa. On niitä ollut vanhoissa pillareissa ja vastaavissa myös, vaikkeivat itämaista alkuperää olleetkaan.
-
eikös ryssien pillarit ole usalaisten kopioita? ainakin nuo eräät sanoi moista. mut kyllä vanhassa tekniikassa paljon hyvääkin.. ja vikaherkkyys toista kuin näissä nykyisissä.
-
On hyvin toimiva ratkaisu vaikeissa oloissa. On niitä ollut vanhoissa pillareissa ja vastaavissa myös, vaikkeivat itämaista alkuperää olleetkaan.
[/quote]
Sotaväessä oli kutospillari jossa oli penikkatartti, sit Allis 21 joka oli isompi ,siinä oli sähköstartti..