Tervetuloa, Vieras. Ole hyvä ja kirjaudu tai rekisteröidy.
  • Tavallinen aihe

Aihe Jousitettu etuakseli  (Luettu 28900 kertaa)

nänninnyplääjä

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 2954
Vs: Jousitettu etuakseli
itellä tm:n kuormaimessa softi ja huomaa kyllä eron ku 110-90:ssä ei oo. fiiulla ku täräyttää kunnon heittoon ni putuaa hampaista paikat ja kopissa kaikki irtomatsku lattialla.. :o
Schnaps im Kopf, du holde Braut
Steck Bratwurst in dein Sauerkraut

Ana

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Harjaantunut
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 190
Vs: Jousitettu etuakseli
Jotaki mystistä eroa tuntuu olevan sillä minkä merkkinen kone on. Pari kotimaista 50kmh+etujousitus varustuksella ja köykääsempikin painaa karvan vaille 8tn ja painavempi 10tn (ek,alaterä,suolaliuosrenkaat) ja lisäksi kolmoskoneena ulkolainen 6,5tn kone ilman jousia paitsi ek softi ja silti se kulkee tasaasemmin varsinki tyhjällä ajelles mitä nuo toiset.

bouli

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 5900
Vs: Jousitettu etuakseli
jos koneessa on massaa ja softrdive niin pärjää ilman jousiakin.

omasta kokemuksesta jouset ei ole automaattisesti aina parempi kuin jousittamaton. ite joudun pitämään yhtä jousittamatonta konetta metsäajon takia, juuri tullut uusi valtra on ilman minkäänlaista jousta, kulkee tasasesti tiellä johtuen isosta massata, koneessa on etukuormain softdrivellä ja iso metsänosturi takasillassa. koneessa on kaikenlisäksi 650mm 16pr  foresti alliancet alla.

4 muussa traktorissa on etujouset+yhdessä vielä koppijousetkin. onhan ne parempia kuin jousittamaton,mutta ei mitenkään ratkasievasti. jousettomallakin pärjää hyvin,tietty jotkut isot heitot,tai esim. peltoajo on vielä asia erikseen, mutta yleisesti ottaen pärjää hyvin perus olosuhteissa. uusi kone kulkee tosi tasasesti ja eleettömästi tasaisella tiellä, ei nyöki ja hytkytä niin kuin kevyemmät jouselliset koneet.

etujousissakin on isoja eroja, esim. omista koneista deutsissa huonot jouset verrattuna mb-trac tai valtra.

Miks metsäajo sulkee jousitukset pois??????


Ei varmaan mitenkään tällaisessa normaalissa kotitarve juontokoura/nosturi kärryssä täppäröinnissä. 

Sitten jos/kun järeä nosturi tuppisovitteissa takasillassa voi vaikuttaa aika ratkaisevasti koneen vakauteen..

Viimeksi muokattu: 23.11.12 - klo:08:28 kirjoittanut bouli

nuffieldmaster

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Konkari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 1719
Vs: Jousitettu etuakseli
Jotaki mystistä eroa tuntuu olevan sillä minkä merkkinen kone on. Pari kotimaista 50kmh+etujousitus varustuksella ja köykääsempikin painaa karvan vaille 8tn ja painavempi 10tn (ek,alaterä,suolaliuosrenkaat) ja lisäksi kolmoskoneena ulkolainen 6,5tn kone ilman jousia paitsi ek softi ja silti se kulkee tasaasemmin varsinki tyhjällä ajelles mitä nuo toiset.

Sama homma. Ajappa valtralla (a85) neljääkymppiä routaheittoon, niin ilman softdriveä penkiltä puttoot, mutta nuffilla (460 loikkarilla) 55 km/h saa päästellä samaan heittoon, etuakseli vaan värähtää mutta takasien alla ei heitto juuri tunnu. Eikä tarvitse rattia vispata, menee suoraan  :o
Markkinoiden Wahwimmat Wieska -lumilingot saat Kuuksenvaarasta parhaimpaan hintaan!
040-7306421  SOITA!  https://www.youtube.com/watch?v=IbiCOqk3fho

retku

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Konkari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 1023
Vs: Jousitettu etuakseli
jos koneessa on massaa ja softrdive niin pärjää ilman jousiakin.

omasta kokemuksesta jouset ei ole automaattisesti aina parempi kuin jousittamaton. ite joudun pitämään yhtä jousittamatonta konetta metsäajon takia, juuri tullut uusi valtra on ilman minkäänlaista jousta, kulkee tasasesti tiellä johtuen isosta massata, koneessa on etukuormain softdrivellä ja iso metsänosturi takasillassa. koneessa on kaikenlisäksi 650mm 16pr  foresti alliancet alla.

4 muussa traktorissa on etujouset+yhdessä vielä koppijousetkin. onhan ne parempia kuin jousittamaton,mutta ei mitenkään ratkasievasti. jousettomallakin pärjää hyvin,tietty jotkut isot heitot,tai esim. peltoajo on vielä asia erikseen, mutta yleisesti ottaen pärjää hyvin perus olosuhteissa. uusi kone kulkee tosi tasasesti ja eleettömästi tasaisella tiellä, ei nyöki ja hytkytä niin kuin kevyemmät jouselliset koneet.

etujousissakin on isoja eroja, esim. omista koneista deutsissa huonot jouset verrattuna mb-trac tai valtra.

Miks metsäajo sulkee jousitukset pois??????
Esim jd ja nh etujousitusta ei millään lailla huomaa/ vikariski olematon. Kartaani paremmin suojattu kuin jäykässä.

Valtran aireksen kyllä ymmärrän,toimii pehmellä jonkunmoisen kelluttimena ;D

Mut fendt peruinen 163 jousitushan on siro??? Haittaa...mutta mitä. Vai onko etuakselin jäykistykset yms.

***tottapuhuen en oo kaivannut jousitusta, mikä tuntuu itsestäkin hiukka oudolta, tasasesti kulkee softdrive+metsänosturi yhdistelmä. tällä ajetaan kuitenkin aika paljon metsässä, se maastokelpoisuus on ehdoton ykkös kriteeri, sen jälkeen vasta katsotaan muita varusteita.

2 syy on etuakselin vaikain sylinterit, ei saa jousitettuun akseliin. toisaalta sylintereitä en oo vielä kaivannut, epäilyksenä oli kauppa tehdessä miten kone pysyy pystyssä hiukka ylisuuren nosturin takia. mutta tuntus olevan tosi vakaa paketti.

3 syy on paineakut ja jousituksen putkitus, vaikea/mahdoton suojata.

4 syy oli epäilys uuden n.sarjalaisen jousituksen rungon rakenteesta. pyöräthän kääntyy ihan perkeleesti täs uudessa etukehdon muotoilun ansiosta. mutta kun otat etujouset niin etujousen runkorakenne on leveämpi kuin etukehto/öljypohja. ainakin mun silmään näyttää siltä että se jousitus rajoittaa kääntökulmaa, en tiedä olenko oikeessa. asiaa ei voinut kaupan yhteydes todeta kun uutta mallia ei päässyt missään kokeilemaan...

onhan tuossa 8550:ssä jouset ja sillä ajetaan mettäs, pikkusen se välillä pihisee, mutta ei pahempia ongelmia. kantojen ylitys ja upotustilanteet on ongelma aireksella.

mutta jos uus kone olis normaali käytössä eikä mettässä tarvis pelleillä niin varusteet olis ollu etujouset+koppijouset+homosohva (evolution)

Viimeksi muokattu: 23.11.12 - klo:10:14 kirjoittanut retku

realisti

  • Vieras
Vs: Jousitettu etuakseli
Pellolla ja maastossa jousitus pitää kytkeä jäykäksi muuten etupää kuluu nopeasti väljäksi .
Muutenkin sitä pitää rasvata usein jos meinaa ilman remonttia selvitä (keskusvoitelu olisi ratkaisu).
Raskaissa kuormaustöissä jousitus pois.Kun katselet käytettyä muista tutkia etupään tykkyys.
Jousitus on alkujaan tarkoitettu maantie ajoon.

 Tosi nopeasti kuluukin juu... Jontikan etujousituksessa ei edes oikein ole nippoja kuin 2 kpl ja muissakaan ei juuri enempää.   Sun kannattaa Sassi hitsata omastasi etuakselin keinu kiinni, ettei vaan sekin  kulu!   :P :P

Ei ainakaan 5500h ajettu 6830 deere ole jousituksen osalta yhtään uutta löyhempi, ja kuormaajan kanssa koko ikä ollut eikä joustoja ole koskaan kytketty pois. Sassilla nyt on näitä sammakkoprofeetan lahjoja milloin milläkin osa-alueella, liekö sillä edes jousitettua traktoria kun tommottis tietää?
Kyllä olisi tuskaa Muokkailla jos ei voisi jousia käyttää.

Ileh

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Harjaantunut
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 169
Vs: Jousitettu etuakseli

Toivo Tonta

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 7111
  • karkki vai keppana?
Vs: Jousitettu etuakseli
Jäykkä akseliseen jossa oli pallot etukuormaajassa otti mieluusti esim. soran ajoon kauhan mukaan, kulki paljon mukavammin! MP liftin käyttämä mäntävaimennin vaikuttaisi hiukan jäykemmältä kun pallot? Toki traktori vaihtui välissä ja tuli etujouset. Uusissa on kaksivaiheinen mäntävaimennin.
pessimisti ei pety!

bouli

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 5900
Vs: Jousitettu etuakseli
Jäykkä akseliseen jossa oli pallot etukuormaajassa otti mieluusti esim. soran ajoon kauhan mukaan, kulki paljon mukavammin! MP liftin käyttämä mäntävaimennin vaikuttaisi hiukan jäykemmältä kun pallot? Toki traktori vaihtui välissä ja tuli etujouset. Uusissa on kaksivaiheinen mäntävaimennin.
Sehän riippuu ihan siitä paljonko sinne mäntävaimentimeen/palloihin on laitettu painetta.

Hervast

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 9944
  • Backpack rap crap, yap-yap yackety-yack
Vs: Jousitettu etuakseli
Eipä tuo 960 kuikan alkuperäinen jousitusvarustuskaan tunnu täysillä pelittävän tyhjillä aisoilla. Monesti tulee otettua siirtymille kauha keulaan ihan jousituksen paremman toiminnan takia, vaikka kauhalle ei tarvista olisikaan.

Ja jos uutta konetta olisi hommaamassa, niin kaikki mahdolliset jousitukset siihen pitäis tietty hommata jos muu varustelu ei sitä estäisi. Toki etujousitus olis varmaan se ensimmäinen, josta voisi tinkiä.
A hot blonde and a hot brunette, that was all the diversity we needed back in the 90's

maamees

  • Harjaantunut
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 174
Vs: Jousitettu etuakseli
Ostin muutama vuosi takaperin N vallun. Myyjä halusi tehdä hyvän paketin kohtuulliseen hintaan. Oli etujousitus myös. Kysyin paljonko vähentäisi, jos jättäisi etujousituksen pois. Sanoi, että puolitoista tonnia alvillisena, listahinta päälle 4500... Otin sitten jousituksella, eikä todellakaan harmita. On myös ohjaamojousitus, (Valtrasta jos on kyse, kannattaisi harkita jopa jäykempää jousivaihtoehtoa, taakseajolaitteilla vakio?).  Eron ajettavuudessa huomaa hyvin, kun ajaa vaihteeksi konetta ilman jousia. Jollain routaheittotielläkin ero mm. vauhdissa on ISO.

Aisastojousitus ei niin kallis ole, että se tosiaan kannattaisi ottaa aina. Varsinkin normietuakselin kanssa muuttaa ajokäytöstä paljon. Varsinkin, jos jotain aisoissa.

Anan kirjoittamassa tasaiseen menossa syyttäisin niiden valpurien kohdalla joko renkaita tai keskiö/vanne heittoa.

SAS

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 12800
  • Velehojen Veleho
Vs: Jousitettu etuakseli
Myös traktorin lämmityslaite vaatii että sitä käytetään oikein.Yleinen virhe on että kovalla pakkasella heti hyttiin mennessä laitetaan puhallin päälle kun ihanne olisi että istuttaisiin vähintään puoli tuntia jotta puhaltimen laakerit saisivat ihmisen säteilylämpöä sen verran että ne ovat notkeat näin vältetään vakavat laakerivauriot puhaltimessa.Tämä pakkaa unohtua monelta nykykuskilta.
Silläpä pakkaskauden aikaan varaosatiskillä on isäntiä pilvin pimein puhallinmoottori kädessä ja orpo ilme kasvoilla.
Mystinen Logger,arkinen aivan,Talouden ja politiikan arvostettu tutkija.Ilmastotutkimuksen huippu luotettava kriitikko.Sääennustamisen moninkertainen Suomen Mestari.
Pikkutilallinen yrittää omillaan,suuri tilallinen tarvitsee yrittämiseen EU:n tukea !

realisti

  • Vieras
Vs: Jousitettu etuakseli
Myös traktorin lämmityslaite vaatii että sitä käytetään oikein.Yleinen virhe on että kovalla pakkasella heti hyttiin mennessä laitetaan puhallin päälle kun ihanne olisi että istuttaisiin vähintään puoli tuntia jotta puhaltimen laakerit saisivat ihmisen säteilylämpöä sen verran että ne ovat notkeat näin vältetään vakavat laakerivauriot puhaltimessa.Tämä pakkaa unohtua monelta nykykuskilta.
Silläpä pakkaskauden aikaan varaosatiskillä on isäntiä pilvin pimein puhallinmoottori kädessä ja orpo ilme kasvoilla.

Sää se sälli oot? Ei minun n.20 000h traktoriuralla ole ainakaan tarttinut kuin yksi puhallinmoottori vaihtaa, ja sekin yli 8000h ajettuun koneeseen. Että niin valtavasti niitä särkyy, rupeankin tästä lähtien aina pakkasella ajamaan ilman lämppärin puhallinta.

Toivo Tonta

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 7111
  • karkki vai keppana?
Vs: Jousitettu etuakseli
Myös traktorin lämmityslaite vaatii että sitä käytetään oikein.Yleinen virhe on että kovalla pakkasella heti hyttiin mennessä laitetaan puhallin päälle kun ihanne olisi että istuttaisiin vähintään puoli tuntia jotta puhaltimen laakerit saisivat ihmisen säteilylämpöä sen verran että ne ovat notkeat näin vältetään vakavat laakerivauriot puhaltimessa.Tämä pakkaa unohtua monelta nykykuskilta.
Silläpä pakkaskauden aikaan varaosatiskillä on isäntiä pilvin pimein puhallinmoottori kädessä ja orpo ilme kasvoilla.
Olisko sisätilanlämmitin mitään? Ai niin kylmästähän sekin lähtee pyörimään :-\ Montakohan joulen miljoonasosaa siirtyy 80kg:n kuskista esim. 6000 sarjan peuran puhaltimen laakereita lämmittään?
pessimisti ei pety!

Tike

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Harjaantunut
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 169
Vs: Jousitettu etuakseli
Myös traktorin lämmityslaite vaatii että sitä käytetään oikein.Yleinen virhe on että kovalla pakkasella heti hyttiin mennessä laitetaan puhallin päälle kun ihanne olisi että istuttaisiin vähintään puoli tuntia jotta puhaltimen laakerit saisivat ihmisen säteilylämpöä sen verran että ne ovat notkeat näin vältetään vakavat laakerivauriot puhaltimessa.Tämä pakkaa unohtua monelta nykykuskilta.
Silläpä pakkaskauden aikaan varaosatiskillä on isäntiä pilvin pimein puhallinmoottori kädessä ja orpo ilme kasvoilla.

Sää se sälli oot? Ei minun n.20 000h traktoriuralla ole ainakaan tarttinut kuin yksi puhallinmoottori vaihtaa, ja sekin yli 8000h ajettuun koneeseen. Että niin valtavasti niitä särkyy, rupeankin tästä lähtien aina pakkasella ajamaan ilman lämppärin puhallinta.

Näytät olevan siitä onnellisessa asemassa, ettei nuo tunnit ole kertyny 05-sarjan valmetissa  :P
Työpaikan kolmesta 05:sta kaikkiin on minun rengin urani aikana (5,5v) vaihdettu moottorit ja apevaunun veturissa toinen on mykkä parasta aikaa... No, on niissä jo tuntejakin 15t kieppeillä.