Agronet

Keskusteluaiheet => Koneet, laitteet ja tekniikka => Aiheen aloitti: jariman - 21.11.12 - klo:21:48

Otsikko: Jousitettu etuakseli
Kirjoitti: jariman - 21.11.12 - klo:21:48
Jousitettu etuakseli  ja etukuormaaja paineakuilla (softdrive)
turha varuste jousitettu etuakseli ?  eli  onko paljon käytössä
eroa tieajossa jos ajaa etuakselin jousitus lukittuna ja
etukuormaajassa jousto toiminnassa?

kuormainkoneen vaihto ajankohtainen, eli maksaako  turhasta
varusteesta?
Otsikko: Vs: Jousitettu etuakseli
Kirjoitti: kyntaja - 21.11.12 - klo:21:50
Melkein sama et otatko rautapyörät vai ilmakumi renkaat....
Eli on eroa. Ei ole traktori jos ei etujousitusta.
Otsikko: Vs: Jousitettu etuakseli
Kirjoitti: hvinnamo - 21.11.12 - klo:21:54
 Kumpikaan ei ole turhia, yleensä jos on 50km/h-kone, niin melkein pakollinenkin (paitsi Valluissa.) Kyllähän sen eron huomaa. Tosin jos pitäisi valita, niin kunnon Soft-drive ilman etujousitusta on melkein parempi kuin toisinpäin. Jotkut myyjät ovat myyneet koneita ilman Soft-driveä, jos on etujousitus...ei oikein hyvä ole se. Ostin keväällä JD:n etujousituksella, mutta  ilman Soft-driveä...pakko oli laittaa heti pässinmunat...ei ne kuitenkaan maksaneet kuin 250 euroa lisää. Eli paras jos on kumpikin.
Otsikko: Vs: Jousitettu etuakseli
Kirjoitti: vms1 - 21.11.12 - klo:21:58
Mä voin kertoa kokemuksia ensi kesän jälkeen toivottavasti. Itte rastitin hytin jouset, ilmapenkin ja kuormaajan softi. Etuakselista jäi jouset pois. oli olevinaan kalliit.
Otsikko: Vs: Jousitettu etuakseli
Kirjoitti: - 21.11.12 - klo:22:01
Hommasin pari vuotta sitten ensimmäisen etujousilla varustetun koneen. Nyt piti hommata toinenkin...
Otsikko: Vs: Jousitettu etuakseli
Kirjoitti: hvinnamo - 21.11.12 - klo:22:08
 Hytinjousitus on minusta tärkeämpi kuin etujousitus, joten Vms1: Teit ihan oikein. Mulla tosin löytyy kummatkin 2:sta koneesta. Soft-drivet on kaikissa kolmessa.
Otsikko: Vs: Jousitettu etuakseli
Kirjoitti: Zetor - 21.11.12 - klo:22:46
Etujouset on so last season...

(http://images01.olx.pt/ui/11/15/59/1303211336_190450659_2-Tractor-Zetor-5511-Beja.jpg)

Joko jontikassa oli kumirenkaat 60-luvulla?

Otsikko: Vs: Jousitettu etuakseli
Kirjoitti: piki1 - 21.11.12 - klo:22:47
Mä voin kertoa kokemuksia ensi kesän jälkeen toivottavasti. Itte rastitin hytin jouset, ilmapenkin ja kuormaajan softi. Etuakselista jäi jouset pois. oli olevinaan kalliit.
näin minäkin tein enkä ole katunut.
Otsikko: Vs: Jousitettu etuakseli
Kirjoitti: realisti - 21.11.12 - klo:22:51
mielummin tosiaan etujousitus pois kuin softi, mutta molempi parempi. kahdessa koneessa meillä on jouset kummassakin päässä ja yhdessä ei ollenkaan, mutta jousettomassa (jd6900) kompensoi q75 softilla kummasti kyytiä. vaikkakaan ei vanhus mene kuin 47km/h.
Otsikko: Vs: Jousitettu etuakseli
Kirjoitti: retku - 21.11.12 - klo:22:53
jos koneessa on massaa ja softrdive niin pärjää ilman jousiakin.

omasta kokemuksesta jouset ei ole automaattisesti aina parempi kuin jousittamaton. ite joudun pitämään yhtä jousittamatonta konetta metsäajon takia, juuri tullut uusi valtra on ilman minkäänlaista jousta, kulkee tasasesti tiellä johtuen isosta massata, koneessa on etukuormain softdrivellä ja iso metsänosturi takasillassa. koneessa on kaikenlisäksi 650mm 16pr  foresti alliancet alla.

4 muussa traktorissa on etujouset+yhdessä vielä koppijousetkin. onhan ne parempia kuin jousittamaton,mutta ei mitenkään ratkasievasti. jousettomallakin pärjää hyvin,tietty jotkut isot heitot,tai esim. peltoajo on vielä asia erikseen, mutta yleisesti ottaen pärjää hyvin perus olosuhteissa. uusi kone kulkee tosi tasasesti ja eleettömästi tasaisella tiellä, ei nyöki ja hytkytä niin kuin kevyemmät jouselliset koneet.

etujousissakin on isoja eroja, esim. omista koneista deutsissa huonot jouset verrattuna mb-trac tai valtra.
 
Otsikko: Vs: Jousitettu etuakseli
Kirjoitti: JD6630 - 21.11.12 - klo:23:07
Ei se varmaan turha ole, mutta hintaansa nähden voi ollakkin ainakin 40km/h koneissa.
Kyllä meillä varmaan jontikassa ois akselillakin jouset, jos ois tilaamaan ryhtynyt, mutta oli tyytyminen pelkästään kuormaajan jousitukseen.
Tosin meillä peltotiet lähinnä asfaltoituja tai hyvin hoidettuja hiekkateitä.
Otsikko: Vs: Jousitettu etuakseli
Kirjoitti: JarJar - 22.11.12 - klo:07:19
Ehdottomasti sekä jouset etuakseliin että ohjaamoon ja kuormaimeen softit. Istuimeen myös sivuttais "nytky", niin hyvä tulee.
Otsikko: Vs: Jousitettu etuakseli
Kirjoitti: kylmis - 22.11.12 - klo:08:31
Onko jousituspaketti muuten huoltovapaa? Ettei ole yksi vikakohde lisää. Entä miten maavaran ja kääntyvyyden kanssa? Jotenkin silmää särkee tuollainen leveä motti siinä akselin ympärillä. Tässä tulee käytettyjä Valtroja käytyä läpi ja valitettavan usein mukana näyttää olevan jousitukset. On ennakkoluuloja, myönnän.
Otsikko: Vs: Jousitettu etuakseli
Kirjoitti: Kaupoi - 22.11.12 - klo:09:08
Onko jousituspaketti muuten huoltovapaa?
Kovalla pakkasella typpipallojen kalvot on lujilla. Kannattaa pitää mielessä, jos tarttaa pohjolan tallista ryskähommiin talvella.
Otsikko: Vs: Jousitettu etuakseli
Kirjoitti: Make - 22.11.12 - klo:09:19
Tossa reilu kymmenvuotiaassa on Pitkä akseliväli, Cararon erillisjousitettu etuakseli ja sivujousto penkissä. Menee aina kuin juna. Tieajossa menee hienosti isommatkin heitot, jos peräkoneen vaan uskaltaa ajaa viittäkymppiä heittoihin. Hiljaisemmalla vauhdilla kuopat tuntuvat pahemmin.
Uusimpaan en raskinnut etujousia ottaa.   :( Hytinjouset ja Evolution istuin on. Laatikko on neljänkympin versio. Kyllä niitä etujousia kaipaisi.
Etukuormaajaa ei kummassakaan ole, vanhemmassa on etunostolaite jousituksella. Carraron jousituksessa ei ole ollut vikaa. 50 tunnin välein rasvattavia nippoja on kylläkin 22 kpl.  ::)
Otsikko: Vs: Jousitettu etuakseli
Kirjoitti: sirkussonni - 22.11.12 - klo:10:01
Yhdessä ei ole etujousia, ja se vi*uttaa yhtä paljon, kuin talojuhania kaikki!
Otsikko: Vs: Jousitettu etuakseli
Kirjoitti: retku - 22.11.12 - klo:10:05
Onko jousituspaketti muuten huoltovapaa? Ettei ole yksi vikakohde lisää. Entä miten maavaran ja kääntyvyyden kanssa? Jotenkin silmää särkee tuollainen leveä motti siinä akselin ympärillä. Tässä tulee käytettyjä Valtroja käytyä läpi ja valitettavan usein mukana näyttää olevan jousitukset. On ennakkoluuloja, myönnän.

ikinä ei ole ollut mitään vikaa valtran jousissa,15000h ajettu parhaalla ja kaikki jousituksen osat alkuperäsiä, myös iskarit.
ei se kääntyvyyteen vaikuta, kankeita ne on oli jouset tai ei.

Otsikko: Vs: Jousitettu etuakseli
Kirjoitti: mah - 22.11.12 - klo:10:22
Onko jousituspaketti muuten huoltovapaa? Ettei ole yksi vikakohde lisää. Entä miten maavaran ja kääntyvyyden kanssa? Jotenkin silmää särkee tuollainen leveä motti siinä akselin ympärillä. Tässä tulee käytettyjä Valtroja käytyä läpi ja valitettavan usein mukana näyttää olevan jousitukset. On ennakkoluuloja, myönnän.

ikinä ei ole ollut mitään vikaa valtran jousissa,15000h ajettu parhaalla ja kaikki jousituksen osat alkuperäsiä, myös iskarit.
ei se kääntyvyyteen vaikuta, kankeita ne on oli jouset tai ei.
Paitsi jos on alkupään ännä ja etukuormain. :'( Onhan siinä fendtin kehtopalikka, mutta miten se valtralla on keksitty liittää öljypohjaan.....Kannattaa katsoa käytetyissä että ovat päivittäneet öljypohjan  kaksikorvakkeiseen malliin.
Otsikko: Vs: Jousitettu etuakseli
Kirjoitti: juumassi - 22.11.12 - klo:12:07
jos koneessa on massaa ja softrdive niin pärjää ilman jousiakin.

omasta kokemuksesta jouset ei ole automaattisesti aina parempi kuin jousittamaton. ite joudun pitämään yhtä jousittamatonta konetta metsäajon takia, juuri tullut uusi valtra on ilman minkäänlaista jousta, kulkee tasasesti tiellä johtuen isosta massata, koneessa on etukuormain softdrivellä ja iso metsänosturi takasillassa. koneessa on kaikenlisäksi 650mm 16pr  foresti alliancet alla.

4 muussa traktorissa on etujouset+yhdessä vielä koppijousetkin. onhan ne parempia kuin jousittamaton,mutta ei mitenkään ratkasievasti. jousettomallakin pärjää hyvin,tietty jotkut isot heitot,tai esim. peltoajo on vielä asia erikseen, mutta yleisesti ottaen pärjää hyvin perus olosuhteissa. uusi kone kulkee tosi tasasesti ja eleettömästi tasaisella tiellä, ei nyöki ja hytkytä niin kuin kevyemmät jouselliset koneet.

etujousissakin on isoja eroja, esim. omista koneista deutsissa huonot jouset verrattuna mb-trac tai valtra.

Missä niitä tasaisia teitä oikein on?
Valtion alemman luokan tiet ainakin sellaista reikäjuustoa että kun yhtä kuoppaa väistät niin ajat toiseen.
Otsikko: Vs: Jousitettu etuakseli
Kirjoitti: kylmis - 22.11.12 - klo:12:12
Onko jousituspaketti muuten huoltovapaa? Ettei ole yksi vikakohde lisää. Entä miten maavaran ja kääntyvyyden kanssa? Jotenkin silmää särkee tuollainen leveä motti siinä akselin ympärillä. Tässä tulee käytettyjä Valtroja käytyä läpi ja valitettavan usein mukana näyttää olevan jousitukset. On ennakkoluuloja, myönnän.

ikinä ei ole ollut mitään vikaa valtran jousissa,15000h ajettu parhaalla ja kaikki jousituksen osat alkuperäsiä, myös iskarit.
ei se kääntyvyyteen vaikuta, kankeita ne on oli jouset tai ei.
Paitsi jos on alkupään ännä ja etukuormain. :'( Onhan siinä fendtin kehtopalikka, mutta miten se valtralla on keksitty liittää öljypohjaan.....Kannattaa katsoa käytetyissä että ovat päivittäneet öljypohjan  kaksikorvakkeiseen malliin.
2006 lienee silloin riskiryhmässä...
Otsikko: Vs: Jousitettu etuakseli
Kirjoitti: heppihese - 22.11.12 - klo:16:09
Oma kokemus on, että jousitus etuakselilla lisää ajonopeutta peltoteillä ja pellolla, kuskin heilumisen määrä on vakio. Kun laittaa yhden etujousituksella olevan koneen, ei tule enää jousittamatonta konetta sen jälkeen. Toki metsäkoneet on erikseen, sinne en laittaisi (voi olla vika-altis).

Onko kellään tietoa, mitä maksaa alkupään N-sarjaan öljypohja, jossa etujousituksen palikka on tuettu molemminpuolin?
Otsikko: Vs: Jousitettu etuakseli
Kirjoitti: zetor8045 - 22.11.12 - klo:17:16
Tossa reilu kymmenvuotiaassa on Pitkä akseliväli, Cararon erillisjousitettu etuakseli ja sivujousto penkissä. Menee aina kuin juna. Tieajossa menee hienosti isommatkin heitot, jos peräkoneen vaan uskaltaa ajaa viittäkymppiä heittoihin. Hiljaisemmalla vauhdilla kuopat tuntuvat pahemmin.
Uusimpaan en raskinnut etujousia ottaa.   :( Hytinjouset ja Evolution istuin on. Laatikko on neljänkympin versio. Kyllä niitä etujousia kaipaisi.
Etukuormaajaa ei kummassakaan ole, vanhemmassa on etunostolaite jousituksella. Carraron jousituksessa ei ole ollut vikaa. 50 tunnin välein rasvattavia nippoja on kylläkin 22 kpl.  ::)
Ei ***** 22kpl etujousituksessa  :o  Jonnikan -10 -20 sarjalaisissa toi panhard tanko vissiin kuluu väljäksi jos ei muista rasvailla tosin ei olla vielä havaittu tuossa 4500h ajetussa 6320 mitään ongelmaa sen suhteen... -30 sarjassa se onkin jo järeempi eikä myöskään enää rasvattava...  Eikä oo noissa deutsin etujousituksissakaan ollut mitään vikaa kuin yksi boksi meni mk3 sarjalaisesta mutta se tuli takuuna vaikka koneella olikin jo ikää... Uudemmissa M-sarjan deutseissa jousitus on muuttunut todella paljon löysemmäksi ja mukavammaksi... Ja täytyy todeta että -30 sarjan jonnikassa on tähän mennessä paras etujousitus mitä tiedän ja fendtin 820 on toiseksi parhaat siis omien kokemusten mukaan eikä kuulopuheiden  ;D  Casen Pumassa jouset on liian jäykät kun ei oo etupainoja nokalla niin ei jousia juuri huomaa eikä oo säätöä löydetty ainakaan jos onkaan mutta huomaa jos laittaa pois päältä...   
Otsikko: Vs: Jousitettu etuakseli
Kirjoitti: kyntaja - 22.11.12 - klo:17:44
jos koneessa on massaa ja softrdive niin pärjää ilman jousiakin.

omasta kokemuksesta jouset ei ole automaattisesti aina parempi kuin jousittamaton. ite joudun pitämään yhtä jousittamatonta konetta metsäajon takia, juuri tullut uusi valtra on ilman minkäänlaista jousta, kulkee tasasesti tiellä johtuen isosta massata, koneessa on etukuormain softdrivellä ja iso metsänosturi takasillassa. koneessa on kaikenlisäksi 650mm 16pr  foresti alliancet alla.

4 muussa traktorissa on etujouset+yhdessä vielä koppijousetkin. onhan ne parempia kuin jousittamaton,mutta ei mitenkään ratkasievasti. jousettomallakin pärjää hyvin,tietty jotkut isot heitot,tai esim. peltoajo on vielä asia erikseen, mutta yleisesti ottaen pärjää hyvin perus olosuhteissa. uusi kone kulkee tosi tasasesti ja eleettömästi tasaisella tiellä, ei nyöki ja hytkytä niin kuin kevyemmät jouselliset koneet.

etujousissakin on isoja eroja, esim. omista koneista deutsissa huonot jouset verrattuna mb-trac tai valtra.

Miks metsäajo sulkee jousitukset pois??????
Esim jd ja nh etujousitusta ei millään lailla huomaa/ vikariski olematon. Kartaani paremmin suojattu kuin jäykässä.

Valtran aireksen kyllä ymmärrän,toimii pehmellä jonkunmoisen kelluttimena ;D

Mut fendt peruinen 163 jousitushan on siro??? Haittaa...mutta mitä. Vai onko etuakselin jäykistykset yms.
Otsikko: Vs: Jousitettu etuakseli
Kirjoitti: Paalaaja - 22.11.12 - klo:18:56
Takavuosilta muistan kuinka jäykkä pitkäakselivälinen 6-pyttynen oli paljon 4-pyttystä vakaampi tiellä. Mutta auta armias jos ajoit vauhdilla taka-akselin johonkin isompaan poikittaisheittoon...

Kahdessa koneessa etuakselijouset ja 50 km/h perä. En vaihtaisi, en myöskään kopin jousia ja ilmapenkkejä. Toisessa oleva sivujoustokin on hyvä. Kuormainkonessa lisäksi softi.

Väitän muuten että paalin keräilyssä CNH:n vaihtoautomatiikalla ja etujousilla varustettu kone on tuplasti vastaavaa jäykkäakselista nappivaihdekonetta tehokkaampi...

Otsikko: Vs: Jousitettu etuakseli
Kirjoitti: hvinnamo - 22.11.12 - klo:19:03
Yhdessä ei ole etujousia, ja se vi*uttaa yhtä paljon, kuin talojuhania kaikki!

  ;D ;D
Otsikko: Vs: Jousitettu etuakseli
Kirjoitti: T171 - 22.11.12 - klo:19:07
Kuka nykypäivänä ees harkitsee raktoria ilman koppi ja etuakselijousitusta??? Sielä kuitenki istutaan ja ajetaan pitkiä päiviä joten itse ainakin kyllä arvostan sitä että minkälaista kyytiä kone antaa...
Otsikko: Vs: Jousitettu etuakseli
Kirjoitti: hvinnamo - 22.11.12 - klo:19:13
Kuka nykypäivänä ees harkitsee raktoria ilman koppi ja etuakselijousitusta??? Sielä kuitenki istutaan ja ajetaan pitkiä päiviä joten itse ainakin kyllä arvostan sitä että minkälaista kyytiä kone antaa...

 Ei niitä kaikkiin A-Valluihin tms. saa, edes lisävarusteena. Kyllähän se etujousitus varsinkin maksaa aika paljon lisähintaa. Hytinjousitus sen sijaan kustantaa yleensä alle 2000 euroa, joten sen jättämistä pois ihmettelen. Lisävarusteista saa sitäpaitsi helposti puolet pois hinnasta, kun tinkimään alkaa. 8)
Otsikko: Vs: Jousitettu etuakseli
Kirjoitti: SAS - 22.11.12 - klo:19:19
Pellolla ja maastossa jousitus pitää kytkeä jäykäksi muuten etupää kuluu nopeasti väljäksi .
Muutenkin sitä pitää rasvata usein jos meinaa ilman remonttia selvitä (keskusvoitelu olisi ratkaisu).
Raskaissa kuormaustöissä jousitus pois.Kun katselet käytettyä muista tutkia etupään tykkyys.
Jousitus on alkujaan tarkoitettu maantie ajoon.
Otsikko: Vs: Jousitettu etuakseli
Kirjoitti: hvinnamo - 22.11.12 - klo:19:24
Pellolla ja maastossa jousitus pitää kytkeä jäykäksi muuten etupää kuluu nopeasti väljäksi .
Muutenkin sitä pitää rasvata usein jos meinaa ilman remonttia selvitä (keskusvoitelu olisi ratkaisu).
Raskaissa kuormaustöissä jousitus pois.Kun katselet käytettyä muista tutkia etupään tykkyys.
Jousitus on alkujaan tarkoitettu maantie ajoon.

 Tosi nopeasti kuluukin juu... Jontikan etujousituksessa ei edes oikein ole nippoja kuin 2 kpl ja muissakaan ei juuri enempää.   Sun kannattaa Sassi hitsata omastasi etuakselin keinu kiinni, ettei vaan sekin  kulu!   :P :P
Otsikko: Vs: Jousitettu etuakseli
Kirjoitti: JD6630 - 22.11.12 - klo:19:25
Onko jousituspaketti muuten huoltovapaa? Ettei ole yksi vikakohde lisää. Entä miten maavaran ja kääntyvyyden kanssa? Jotenkin silmää särkee tuollainen leveä motti siinä akselin ympärillä. Tässä tulee käytettyjä Valtroja käytyä läpi ja valitettavan usein mukana näyttää olevan jousitukset. On ennakkoluuloja, myönnän.
Enpä usko että viljatilan traktorissa johon tulee keskimäärin 100H/v kovin suuria huolia on minkään kanssa. Kunhan vaan muistaa välillä ajaa sillä, ettei renkaat menetä muotoaan ;D
Otsikko: Vs: Jousitettu etuakseli
Kirjoitti: roadman - 22.11.12 - klo:19:26
Lyhyen akselivälin koneet, kaikki mahdolliset jositukset mitä ikinä saa.
Isommat pitkän akselivälin koneet niin ehdottomat ohjaamojousitus jos kuormaaja niin soft drive, jos rahat ei riitä etuakselin jousitukseen.
Omassa koneessa ei etuakselin jousitusta, eikä ole vielä niin paljoa vituttanut että sen takia vaihtoon laittaisin. sas isoja 8000 nh,ta case mangumia halvalla mutta niissä ei ole ohjaamonjousitusta joten ei paljoa iske.
Otsikko: Vs: Jousitettu etuakseli
Kirjoitti: kylmis - 22.11.12 - klo:19:31
Onko jousituspaketti muuten huoltovapaa? Ettei ole yksi vikakohde lisää. Entä miten maavaran ja kääntyvyyden kanssa? Jotenkin silmää särkee tuollainen leveä motti siinä akselin ympärillä. Tässä tulee käytettyjä Valtroja käytyä läpi ja valitettavan usein mukana näyttää olevan jousitukset. On ennakkoluuloja, myönnän.
Enpä usko että viljatilan traktorissa johon tulee keskimäärin 100H/v kovin suuria huolia on minkään kanssa. Kunhan vaan muistaa välillä ajaa sillä, ettei renkaat menetä muotoaan ;D
Silläpä juuri ei viitisisi ottaa mitään turhaa mukaan. Se on eriasia kun koneilla tehdään töitä. Silloin pitää olla kaikki pelit ja rensselit viimesen päälle.
Otsikko: Vs: Jousitettu etuakseli
Kirjoitti: icefarmer - 22.11.12 - klo:20:05
Kuka nykypäivänä ees harkitsee raktoria ilman koppi ja etuakselijousitusta??? Sielä kuitenki istutaan ja ajetaan pitkiä päiviä joten itse ainakin kyllä arvostan sitä että minkälaista kyytiä kone antaa...

 Ei niitä kaikkiin A-Valluihin tms. saa, edes lisävarusteena. Kyllähän se etujousitus varsinkin maksaa aika paljon lisähintaa. Hytinjousitus sen sijaan kustantaa yleensä alle 2000 euroa, joten sen jättämistä pois ihmettelen. Lisävarusteista saa sitäpaitsi helposti puolet pois hinnasta, kun tinkimään alkaa. 8)
hyttijousitusten alkuaikoina ainakin korkeus rajoitti jonkin verran jos oli vanhoja ovia kuljettevina, nyt raktorit jo niin maharottomia että osataan tehä ovenreikäki niin että piisaa tulevaisuudessaki.
Otsikko: Vs: Jousitettu etuakseli
Kirjoitti: ijasja2 - 22.11.12 - klo:21:00
Pellolla ja maastossa jousitus pitää kytkeä jäykäksi muuten etupää kuluu nopeasti väljäksi .
Muutenkin sitä pitää rasvata usein jos meinaa ilman remonttia selvitä (keskusvoitelu olisi ratkaisu).
Raskaissa kuormaustöissä jousitus pois.Kun katselet käytettyä muista tutkia etupään tykkyys.
Jousitus on alkujaan tarkoitettu maantie ajoon.

 Tosi nopeasti kuluukin juu... Jontikan etujousituksessa ei edes oikein ole nippoja kuin 2 kpl ja muissakaan ei juuri enempää.   Sun kannattaa Sassi hitsata omastasi etuakselin keinu kiinni, ettei vaan sekin  kulu!   :P :P

Sassi tais puhua valteemista :P

Jontikassa etukuormaaja keulalla kokoajan, tunteja takana vajaa 9000 ja ensimmäisiä joihin sai etujousituksen (-98). Yks panhard-tanko vaihdettu noin 3000 tuntia ajettuna, TAKUUSEEN, kun oli alunperin liian hentoinen.

Emmää kyllä osaa tuota väljäksi sanoa, samanlainen tuo on kuin vuotta uudemman, ilman kuormaajaa ja vähemmän ajetun (5500h)Valtran etuakseli. Jompikumpi on huono (?), mielestäni kumpikin kestänyt ihan hyvin....

Paljon on tullut asiaa jousituksista, laidasta laitaan löytyy omista koneista eli ilman jousituksia ja sitten etuakselin, hyttin sekä penkin sivuttaisjousto yhdessä koneessa. Tuo sivuttaisjousto hinta/laatusuhteeltaan paras varuste!! Ja voi lisätä ilmapenkkeihin jälkeenpäinkin, eikun kaupoille mars mars.
Otsikko: Vs: Jousitettu etuakseli
Kirjoitti: jariman - 22.11.12 - klo:21:29
Hytin jousitus tulossa ilman muuta, kait se penkin
sivuttaisjousto täytyy kans rastittaa listaan.

mulla kai liian tasaset tiet, ei 6650 hitekillä ole etujousitusta
kaivannut  (lyhyen akselivälin kone),  eipä ole
kyllä kokemusta etujousituksella olevasta koneesta,
lyhyitä koeajoja lukuunottamatta,  hytin jousitus
vakuuttaa jo lyhyellä koeajolla.
Otsikko: Vs: Jousitettu etuakseli
Kirjoitti: hvinnamo - 22.11.12 - klo:21:35
Hytin jousitus tulossa ilman muuta, kait se penkin
sivuttaisjousto täytyy kans rastittaa listaan.

mulla kai liian tasaset tiet, ei 6650 hitekillä ole etujousitusta
kaivannut  (lyhyen akselivälin kone),  eipä ole
kyllä kokemusta etujousituksella olevasta koneesta,
lyhyitä koeajoja lukuunottamatta,  hytin jousitus
vakuuttaa jo lyhyellä koeajolla.

 You got a point!!  :)
Otsikko: Vs: Jousitettu etuakseli
Kirjoitti: ijasja2 - 22.11.12 - klo:22:02
Hytin jousitus tulossa ilman muuta, kait se penkin
sivuttaisjousto täytyy kans rastittaa listaan.

mulla kai liian tasaset tiet, ei 6650 hitekillä ole etujousitusta
kaivannut  (lyhyen akselivälin kone),  eipä ole
kyllä kokemusta etujousituksella olevasta koneesta,
lyhyitä koeajoja lukuunottamatta,  hytin jousitus
vakuuttaa jo lyhyellä koeajolla.

Mulla 6850 ilman kuormaajaa ja 6410 jontikassa kuormaaja keulalla, ei softia mutta jouset etuakselilla. Ero on kyllä kun yöllä ja päivällä, eli jatkamaan niitä koeajoja ettei jälkeenpäin harmita nuukuus :)
Tuohon jontikkaan aikoinaan raksittiin hyvät varusteet, eikä ne ole vieläkään harmittanut, varusteiden puutteessa kone olisi saattanut vaihtuakin. Nyt ei ole vaihtotarvetta tiedossa, säästynyt monta euroa kun on panostanut kerralla sopivasti ajomukavuuteen :)
Otsikko: Vs: Jousitettu etuakseli
Kirjoitti: SAS - 22.11.12 - klo:22:04
Pellolla ja maastossa jousitus pitää kytkeä jäykäksi muuten etupää kuluu nopeasti väljäksi .
Muutenkin sitä pitää rasvata usein jos meinaa ilman remonttia selvitä (keskusvoitelu olisi ratkaisu).
Raskaissa kuormaustöissä jousitus pois.Kun katselet käytettyä muista tutkia etupään tykkyys.
Jousitus on alkujaan tarkoitettu maantie ajoon.

 Tosi nopeasti kuluukin juu... Jontikan etujousituksessa ei edes oikein ole nippoja kuin 2 kpl ja muissakaan ei juuri enempää.   Sun kannattaa Sassi hitsata omastasi etuakselin keinu kiinni, ettei vaan sekin  kulu!   :P :P

Sassi tais puhua valteemista :P Fentin jousitus ! ;D

Jontikassa etukuormaaja keulalla kokoajan, tunteja takana vajaa 9000 ja ensimmäisiä joihin sai etujousituksen (-98). Yks panhard-tanko vaihdettu noin 3000 tuntia ajettuna, TAKUUSEEN, kun oli alunperin liian hentoinen.

Emmää kyllä osaa tuota väljäksi sanoa, samanlainen tuo on kuin vuotta uudemman, ilman kuormaajaa ja vähemmän ajetun (5500h)Valtran etuakseli. Jompikumpi on huono (?), mielestäni kumpikin kestänyt ihan hyvin....

Paljon on tullut asiaa jousituksista, laidasta laitaan löytyy omista koneista eli ilman jousituksia ja sitten etuakselin, hyttin sekä penkin sivuttaisjousto yhdessä koneessa. Tuo sivuttaisjousto hinta/laatusuhteeltaan paras varuste!! Ja voi lisätä ilmapenkkeihin jälkeenpäinkin, eikun kaupoille mars mars.
Otsikko: Vs: Jousitettu etuakseli
Kirjoitti: koivumaki - 22.11.12 - klo:22:23
Pellolla jousitus pois...mitä järkeä?Ilm.rovo...
NH:ssa (TSA) jousitus menee päälle 9km/h kohdalla joka tapauksessa.
N141 Vallussa saa pois,mutta josnu vaikka vetää kylvintä niin etujousitus tasaa menoa pellolla...ei sitä pois kannata kytkeä.
Otsikko: Vs: Jousitettu etuakseli
Kirjoitti: Fuller - 22.11.12 - klo:22:27
Jousitetusetuakselista tuli elintasovaruste,kun sen keksi uudelleen joku itä-blokkien insinöörien jälkeen. Lopputulos on sama kuin aikoinaan,jousitettu etuakseli on hyvä varuste tattorissa :D
Otsikko: Vs: Jousitettu etuakseli
Kirjoitti: zetor8045 - 22.11.12 - klo:22:31
Jousitetusetuakselista tuli elintasovaruste,kun sen keksi uudelleen joku itä-blokkien insinöörien jälkeen. Lopputulos on sama kuin aikoinaan,jousitettu etuakseli on hyvä varuste tattorissa :D
Joo saksalaisiltakin se vähän niinkuin unohtu välillä  :P  http://www.jassuweb.net/fi/wanhat_traktorit/img_4226.jpg  http://s2.e-monsite.com/2010/05/23/02/resize_550_550//45-MAN-4R3-tractor.jpg
Otsikko: Vs: Jousitettu etuakseli
Kirjoitti: Astral - 22.11.12 - klo:22:44
Onhan se vähä niinki et en tiiä raaskiiko tota ilmastointii ottaa ku niit aurinkoisii päivii on kyllä aika vähä. Tai työvaloja, tekee vaan sillon ku ei oo pimeetä..
Otsikko: Vs: Jousitettu etuakseli
Kirjoitti: hvinnamo - 22.11.12 - klo:22:55
 Kannattaa siis ostaa Fendt, niin ei tarvitse moisia pähkäillä. Kaikki tulee vakiona! Ei kulu turhaan ylimääräistä varusteisiin.  ;) ;)
Otsikko: Vs: Jousitettu etuakseli
Kirjoitti: Make - 22.11.12 - klo:22:59
Pellolla jousitus pois...mitä järkeä?Ilm.rovo...
NH:ssa (TSA) jousitus menee päälle 9km/h kohdalla joka tapauksessa.
N141 Vallussa saa pois,mutta josnu vaikka vetää kylvintä niin etujousitus tasaa menoa pellolla...ei sitä pois kannata kytkeä.
Jep. Kynnöstä äestäessä luiisto kasvaa kun kokeilee napsauttaa etujousituksen pois päältä.
Otsikko: Vs: Jousitettu etuakseli
Kirjoitti: jps - 22.11.12 - klo:23:08
Pellolla ja maastossa jousitus pitää kytkeä jäykäksi muuten etupää kuluu nopeasti väljäksi .
Muutenkin sitä pitää rasvata usein jos meinaa ilman remonttia selvitä (keskusvoitelu olisi ratkaisu).
Raskaissa kuormaustöissä jousitus pois.Kun katselet käytettyä muista tutkia etupään tykkyys.
Jousitus on alkujaan tarkoitettu maantie ajoon.

No siinä se on viikon viisaus... Minkä h...tin takia pitää ensin hankkia kallis jousitus ja sitten pitää sitä pois päältä? Et varmaan raaski kuormaajaakaan käyttää, tapithan kuluu ilman keskusrasvaria.
Entäs sitten auton jousitus, jumakauta siellä ei ole edes rasvanippoja ja kylätiet täynnä nimismiehenkiharaa, meni patikkahommiksi. :)
Otsikko: Vs: Jousitettu etuakseli
Kirjoitti: nänninnyplääjä - 22.11.12 - klo:23:14
itellä tm:n kuormaimessa softi ja huomaa kyllä eron ku 110-90:ssä ei oo. fiiulla ku täräyttää kunnon heittoon ni putuaa hampaista paikat ja kopissa kaikki irtomatsku lattialla.. :o
Otsikko: Vs: Jousitettu etuakseli
Kirjoitti: Ana - 23.11.12 - klo:08:20
Jotaki mystistä eroa tuntuu olevan sillä minkä merkkinen kone on. Pari kotimaista 50kmh+etujousitus varustuksella ja köykääsempikin painaa karvan vaille 8tn ja painavempi 10tn (ek,alaterä,suolaliuosrenkaat) ja lisäksi kolmoskoneena ulkolainen 6,5tn kone ilman jousia paitsi ek softi ja silti se kulkee tasaasemmin varsinki tyhjällä ajelles mitä nuo toiset.
Otsikko: Vs: Jousitettu etuakseli
Kirjoitti: bouli - 23.11.12 - klo:08:22
jos koneessa on massaa ja softrdive niin pärjää ilman jousiakin.

omasta kokemuksesta jouset ei ole automaattisesti aina parempi kuin jousittamaton. ite joudun pitämään yhtä jousittamatonta konetta metsäajon takia, juuri tullut uusi valtra on ilman minkäänlaista jousta, kulkee tasasesti tiellä johtuen isosta massata, koneessa on etukuormain softdrivellä ja iso metsänosturi takasillassa. koneessa on kaikenlisäksi 650mm 16pr  foresti alliancet alla.

4 muussa traktorissa on etujouset+yhdessä vielä koppijousetkin. onhan ne parempia kuin jousittamaton,mutta ei mitenkään ratkasievasti. jousettomallakin pärjää hyvin,tietty jotkut isot heitot,tai esim. peltoajo on vielä asia erikseen, mutta yleisesti ottaen pärjää hyvin perus olosuhteissa. uusi kone kulkee tosi tasasesti ja eleettömästi tasaisella tiellä, ei nyöki ja hytkytä niin kuin kevyemmät jouselliset koneet.

etujousissakin on isoja eroja, esim. omista koneista deutsissa huonot jouset verrattuna mb-trac tai valtra.

Miks metsäajo sulkee jousitukset pois??????


Ei varmaan mitenkään tällaisessa normaalissa kotitarve juontokoura/nosturi kärryssä täppäröinnissä. 

Sitten jos/kun järeä nosturi tuppisovitteissa takasillassa voi vaikuttaa aika ratkaisevasti koneen vakauteen..
Otsikko: Vs: Jousitettu etuakseli
Kirjoitti: nuffieldmaster - 23.11.12 - klo:09:28
Jotaki mystistä eroa tuntuu olevan sillä minkä merkkinen kone on. Pari kotimaista 50kmh+etujousitus varustuksella ja köykääsempikin painaa karvan vaille 8tn ja painavempi 10tn (ek,alaterä,suolaliuosrenkaat) ja lisäksi kolmoskoneena ulkolainen 6,5tn kone ilman jousia paitsi ek softi ja silti se kulkee tasaasemmin varsinki tyhjällä ajelles mitä nuo toiset.

Sama homma. Ajappa valtralla (a85) neljääkymppiä routaheittoon, niin ilman softdriveä penkiltä puttoot, mutta nuffilla (460 loikkarilla) 55 km/h saa päästellä samaan heittoon, etuakseli vaan värähtää mutta takasien alla ei heitto juuri tunnu. Eikä tarvitse rattia vispata, menee suoraan  :o
Otsikko: Vs: Jousitettu etuakseli
Kirjoitti: retku - 23.11.12 - klo:10:01
jos koneessa on massaa ja softrdive niin pärjää ilman jousiakin.

omasta kokemuksesta jouset ei ole automaattisesti aina parempi kuin jousittamaton. ite joudun pitämään yhtä jousittamatonta konetta metsäajon takia, juuri tullut uusi valtra on ilman minkäänlaista jousta, kulkee tasasesti tiellä johtuen isosta massata, koneessa on etukuormain softdrivellä ja iso metsänosturi takasillassa. koneessa on kaikenlisäksi 650mm 16pr  foresti alliancet alla.

4 muussa traktorissa on etujouset+yhdessä vielä koppijousetkin. onhan ne parempia kuin jousittamaton,mutta ei mitenkään ratkasievasti. jousettomallakin pärjää hyvin,tietty jotkut isot heitot,tai esim. peltoajo on vielä asia erikseen, mutta yleisesti ottaen pärjää hyvin perus olosuhteissa. uusi kone kulkee tosi tasasesti ja eleettömästi tasaisella tiellä, ei nyöki ja hytkytä niin kuin kevyemmät jouselliset koneet.

etujousissakin on isoja eroja, esim. omista koneista deutsissa huonot jouset verrattuna mb-trac tai valtra.

Miks metsäajo sulkee jousitukset pois??????
Esim jd ja nh etujousitusta ei millään lailla huomaa/ vikariski olematon. Kartaani paremmin suojattu kuin jäykässä.

Valtran aireksen kyllä ymmärrän,toimii pehmellä jonkunmoisen kelluttimena ;D

Mut fendt peruinen 163 jousitushan on siro??? Haittaa...mutta mitä. Vai onko etuakselin jäykistykset yms.

***tottapuhuen en oo kaivannut jousitusta, mikä tuntuu itsestäkin hiukka oudolta, tasasesti kulkee softdrive+metsänosturi yhdistelmä. tällä ajetaan kuitenkin aika paljon metsässä, se maastokelpoisuus on ehdoton ykkös kriteeri, sen jälkeen vasta katsotaan muita varusteita.

2 syy on etuakselin vaikain sylinterit, ei saa jousitettuun akseliin. toisaalta sylintereitä en oo vielä kaivannut, epäilyksenä oli kauppa tehdessä miten kone pysyy pystyssä hiukka ylisuuren nosturin takia. mutta tuntus olevan tosi vakaa paketti.

3 syy on paineakut ja jousituksen putkitus, vaikea/mahdoton suojata.

4 syy oli epäilys uuden n.sarjalaisen jousituksen rungon rakenteesta. pyöräthän kääntyy ihan perkeleesti täs uudessa etukehdon muotoilun ansiosta. mutta kun otat etujouset niin etujousen runkorakenne on leveämpi kuin etukehto/öljypohja. ainakin mun silmään näyttää siltä että se jousitus rajoittaa kääntökulmaa, en tiedä olenko oikeessa. asiaa ei voinut kaupan yhteydes todeta kun uutta mallia ei päässyt missään kokeilemaan...

onhan tuossa 8550:ssä jouset ja sillä ajetaan mettäs, pikkusen se välillä pihisee, mutta ei pahempia ongelmia. kantojen ylitys ja upotustilanteet on ongelma aireksella.

mutta jos uus kone olis normaali käytössä eikä mettässä tarvis pelleillä niin varusteet olis ollu etujouset+koppijouset+homosohva (evolution)
Otsikko: Vs: Jousitettu etuakseli
Kirjoitti: realisti - 23.11.12 - klo:10:52
Pellolla ja maastossa jousitus pitää kytkeä jäykäksi muuten etupää kuluu nopeasti väljäksi .
Muutenkin sitä pitää rasvata usein jos meinaa ilman remonttia selvitä (keskusvoitelu olisi ratkaisu).
Raskaissa kuormaustöissä jousitus pois.Kun katselet käytettyä muista tutkia etupään tykkyys.
Jousitus on alkujaan tarkoitettu maantie ajoon.

 Tosi nopeasti kuluukin juu... Jontikan etujousituksessa ei edes oikein ole nippoja kuin 2 kpl ja muissakaan ei juuri enempää.   Sun kannattaa Sassi hitsata omastasi etuakselin keinu kiinni, ettei vaan sekin  kulu!   :P :P

Ei ainakaan 5500h ajettu 6830 deere ole jousituksen osalta yhtään uutta löyhempi, ja kuormaajan kanssa koko ikä ollut eikä joustoja ole koskaan kytketty pois. Sassilla nyt on näitä sammakkoprofeetan lahjoja milloin milläkin osa-alueella, liekö sillä edes jousitettua traktoria kun tommottis tietää?
Kyllä olisi tuskaa Muokkailla jos ei voisi jousia käyttää.
Otsikko: Vs: Jousitettu etuakseli
Kirjoitti: Ileh - 23.11.12 - klo:13:51
Historian lehtien havinaa
http://www.youtube.com/watch?v=sCmL30IfkJ8 (http://www.youtube.com/watch?v=sCmL30IfkJ8)
Otsikko: Vs: Jousitettu etuakseli
Kirjoitti: Toivo Tonta - 23.11.12 - klo:18:20
Jäykkä akseliseen jossa oli pallot etukuormaajassa otti mieluusti esim. soran ajoon kauhan mukaan, kulki paljon mukavammin! MP liftin käyttämä mäntävaimennin vaikuttaisi hiukan jäykemmältä kun pallot? Toki traktori vaihtui välissä ja tuli etujouset. Uusissa on kaksivaiheinen mäntävaimennin.
Otsikko: Vs: Jousitettu etuakseli
Kirjoitti: bouli - 23.11.12 - klo:18:39
Jäykkä akseliseen jossa oli pallot etukuormaajassa otti mieluusti esim. soran ajoon kauhan mukaan, kulki paljon mukavammin! MP liftin käyttämä mäntävaimennin vaikuttaisi hiukan jäykemmältä kun pallot? Toki traktori vaihtui välissä ja tuli etujouset. Uusissa on kaksivaiheinen mäntävaimennin.
Sehän riippuu ihan siitä paljonko sinne mäntävaimentimeen/palloihin on laitettu painetta.
Otsikko: Vs: Jousitettu etuakseli
Kirjoitti: Hervast - 23.11.12 - klo:20:05
Eipä tuo 960 kuikan alkuperäinen jousitusvarustuskaan tunnu täysillä pelittävän tyhjillä aisoilla. Monesti tulee otettua siirtymille kauha keulaan ihan jousituksen paremman toiminnan takia, vaikka kauhalle ei tarvista olisikaan.

Ja jos uutta konetta olisi hommaamassa, niin kaikki mahdolliset jousitukset siihen pitäis tietty hommata jos muu varustelu ei sitä estäisi. Toki etujousitus olis varmaan se ensimmäinen, josta voisi tinkiä.
Otsikko: Vs: Jousitettu etuakseli
Kirjoitti: maamees - 23.11.12 - klo:20:26
Ostin muutama vuosi takaperin N vallun. Myyjä halusi tehdä hyvän paketin kohtuulliseen hintaan. Oli etujousitus myös. Kysyin paljonko vähentäisi, jos jättäisi etujousituksen pois. Sanoi, että puolitoista tonnia alvillisena, listahinta päälle 4500... Otin sitten jousituksella, eikä todellakaan harmita. On myös ohjaamojousitus, (Valtrasta jos on kyse, kannattaisi harkita jopa jäykempää jousivaihtoehtoa, taakseajolaitteilla vakio?).  Eron ajettavuudessa huomaa hyvin, kun ajaa vaihteeksi konetta ilman jousia. Jollain routaheittotielläkin ero mm. vauhdissa on ISO.

Aisastojousitus ei niin kallis ole, että se tosiaan kannattaisi ottaa aina. Varsinkin normietuakselin kanssa muuttaa ajokäytöstä paljon. Varsinkin, jos jotain aisoissa.

Anan kirjoittamassa tasaiseen menossa syyttäisin niiden valpurien kohdalla joko renkaita tai keskiö/vanne heittoa.
Otsikko: Vs: Jousitettu etuakseli
Kirjoitti: SAS - 23.11.12 - klo:20:54
Myös traktorin lämmityslaite vaatii että sitä käytetään oikein.Yleinen virhe on että kovalla pakkasella heti hyttiin mennessä laitetaan puhallin päälle kun ihanne olisi että istuttaisiin vähintään puoli tuntia jotta puhaltimen laakerit saisivat ihmisen säteilylämpöä sen verran että ne ovat notkeat näin vältetään vakavat laakerivauriot puhaltimessa.Tämä pakkaa unohtua monelta nykykuskilta.
Silläpä pakkaskauden aikaan varaosatiskillä on isäntiä pilvin pimein puhallinmoottori kädessä ja orpo ilme kasvoilla.
Otsikko: Vs: Jousitettu etuakseli
Kirjoitti: realisti - 23.11.12 - klo:21:13
Myös traktorin lämmityslaite vaatii että sitä käytetään oikein.Yleinen virhe on että kovalla pakkasella heti hyttiin mennessä laitetaan puhallin päälle kun ihanne olisi että istuttaisiin vähintään puoli tuntia jotta puhaltimen laakerit saisivat ihmisen säteilylämpöä sen verran että ne ovat notkeat näin vältetään vakavat laakerivauriot puhaltimessa.Tämä pakkaa unohtua monelta nykykuskilta.
Silläpä pakkaskauden aikaan varaosatiskillä on isäntiä pilvin pimein puhallinmoottori kädessä ja orpo ilme kasvoilla.

Sää se sälli oot? Ei minun n.20 000h traktoriuralla ole ainakaan tarttinut kuin yksi puhallinmoottori vaihtaa, ja sekin yli 8000h ajettuun koneeseen. Että niin valtavasti niitä särkyy, rupeankin tästä lähtien aina pakkasella ajamaan ilman lämppärin puhallinta.
Otsikko: Vs: Jousitettu etuakseli
Kirjoitti: Toivo Tonta - 23.11.12 - klo:21:33
Myös traktorin lämmityslaite vaatii että sitä käytetään oikein.Yleinen virhe on että kovalla pakkasella heti hyttiin mennessä laitetaan puhallin päälle kun ihanne olisi että istuttaisiin vähintään puoli tuntia jotta puhaltimen laakerit saisivat ihmisen säteilylämpöä sen verran että ne ovat notkeat näin vältetään vakavat laakerivauriot puhaltimessa.Tämä pakkaa unohtua monelta nykykuskilta.
Silläpä pakkaskauden aikaan varaosatiskillä on isäntiä pilvin pimein puhallinmoottori kädessä ja orpo ilme kasvoilla.
Olisko sisätilanlämmitin mitään? Ai niin kylmästähän sekin lähtee pyörimään :-\ Montakohan joulen miljoonasosaa siirtyy 80kg:n kuskista esim. 6000 sarjan peuran puhaltimen laakereita lämmittään?
Otsikko: Vs: Jousitettu etuakseli
Kirjoitti: Tike - 23.11.12 - klo:21:38
Myös traktorin lämmityslaite vaatii että sitä käytetään oikein.Yleinen virhe on että kovalla pakkasella heti hyttiin mennessä laitetaan puhallin päälle kun ihanne olisi että istuttaisiin vähintään puoli tuntia jotta puhaltimen laakerit saisivat ihmisen säteilylämpöä sen verran että ne ovat notkeat näin vältetään vakavat laakerivauriot puhaltimessa.Tämä pakkaa unohtua monelta nykykuskilta.
Silläpä pakkaskauden aikaan varaosatiskillä on isäntiä pilvin pimein puhallinmoottori kädessä ja orpo ilme kasvoilla.

Sää se sälli oot? Ei minun n.20 000h traktoriuralla ole ainakaan tarttinut kuin yksi puhallinmoottori vaihtaa, ja sekin yli 8000h ajettuun koneeseen. Että niin valtavasti niitä särkyy, rupeankin tästä lähtien aina pakkasella ajamaan ilman lämppärin puhallinta.

Näytät olevan siitä onnellisessa asemassa, ettei nuo tunnit ole kertyny 05-sarjan valmetissa  :P
Työpaikan kolmesta 05:sta kaikkiin on minun rengin urani aikana (5,5v) vaihdettu moottorit ja apevaunun veturissa toinen on mykkä parasta aikaa... No, on niissä jo tuntejakin 15t kieppeillä.
Otsikko: Vs: Jousitettu etuakseli
Kirjoitti: Toivo Tonta - 23.11.12 - klo:21:47
Myös traktorin lämmityslaite vaatii että sitä käytetään oikein.Yleinen virhe on että kovalla pakkasella heti hyttiin mennessä laitetaan puhallin päälle kun ihanne olisi että istuttaisiin vähintään puoli tuntia jotta puhaltimen laakerit saisivat ihmisen säteilylämpöä sen verran että ne ovat notkeat näin vältetään vakavat laakerivauriot puhaltimessa.Tämä pakkaa unohtua monelta nykykuskilta.
Silläpä pakkaskauden aikaan varaosatiskillä on isäntiä pilvin pimein puhallinmoottori kädessä ja orpo ilme kasvoilla.

Sää se sälli oot? Ei minun n.20 000h traktoriuralla ole ainakaan tarttinut kuin yksi puhallinmoottori vaihtaa, ja sekin yli 8000h ajettuun koneeseen. Että niin valtavasti niitä särkyy, rupeankin tästä lähtien aina pakkasella ajamaan ilman lämppärin puhallinta.

Näytät olevan siitä onnellisessa asemassa, ettei nuo tunnit ole kertyny 05-sarjan valmetissa  :P
Työpaikan kolmesta 05:sta kaikkiin on minun rengin urani aikana (5,5v) vaihdettu moottorit ja apevaunun veturissa toinen on mykkä parasta aikaa... No, on niissä jo tuntejakin 15t kieppeillä.
Ei ole onneks kalliita eikä ihan paha vaihtaa vaikka olis ilmastointikin. Deutsiin teettää ihan erilailla töitä! Kuinkahan kova homma on Jussi Peuraan vaihtaa?
Otsikko: Vs: Jousitettu etuakseli
Kirjoitti: bouli - 24.11.12 - klo:09:36
Myös traktorin lämmityslaite vaatii että sitä käytetään oikein.Yleinen virhe on että kovalla pakkasella heti hyttiin mennessä laitetaan puhallin päälle kun ihanne olisi että istuttaisiin vähintään puoli tuntia jotta puhaltimen laakerit saisivat ihmisen säteilylämpöä sen verran että ne ovat notkeat näin vältetään vakavat laakerivauriot puhaltimessa.Tämä pakkaa unohtua monelta nykykuskilta.
Silläpä pakkaskauden aikaan varaosatiskillä on isäntiä pilvin pimein puhallinmoottori kädessä ja orpo ilme kasvoilla.

Sää se sälli oot? Ei minun n.20 000h traktoriuralla ole ainakaan tarttinut kuin yksi puhallinmoottori vaihtaa, ja sekin yli 8000h ajettuun koneeseen. Että niin valtavasti niitä särkyy, rupeankin tästä lähtien aina pakkasella ajamaan ilman lämppärin puhallinta.

Näytät olevan siitä onnellisessa asemassa, ettei nuo tunnit ole kertyny 05-sarjan valmetissa  :P
Työpaikan kolmesta 05:sta kaikkiin on minun rengin urani aikana (5,5v) vaihdettu moottorit ja apevaunun veturissa toinen on mykkä parasta aikaa... No, on niissä jo tuntejakin 15t kieppeillä.
Siinä se pointti onkin, noi moottorit kun -05 sarjassa on puoliksi konehuoneessa ei ne lämpiä niin hyvin hytissä istuvasta ihmisestä. Sillä ne varmaan hajoo.   :o  ::)

SASsi varmaan istuu itte talvella kuivurillakin puolituntia elevaattorin moottorin vierellä ennen alkaa laskemaan jyviä kärrylle..  :-X
Otsikko: Vs: Jousitettu etuakseli
Kirjoitti: Greenpwr - 24.11.12 - klo:12:00
Myös traktorin lämmityslaite vaatii että sitä käytetään oikein.Yleinen virhe on että kovalla pakkasella heti hyttiin mennessä laitetaan puhallin päälle kun ihanne olisi että istuttaisiin vähintään puoli tuntia jotta puhaltimen laakerit saisivat ihmisen säteilylämpöä sen verran että ne ovat notkeat näin vältetään vakavat laakerivauriot puhaltimessa.Tämä pakkaa unohtua monelta nykykuskilta.
Silläpä pakkaskauden aikaan varaosatiskillä on isäntiä pilvin pimein puhallinmoottori kädessä ja orpo ilme kasvoilla.

Sää se sälli oot? Ei minun n.20 000h traktoriuralla ole ainakaan tarttinut kuin yksi puhallinmoottori vaihtaa, ja sekin yli 8000h ajettuun koneeseen. Että niin valtavasti niitä särkyy, rupeankin tästä lähtien aina pakkasella ajamaan ilman lämppärin puhallinta.

Näytät olevan siitä onnellisessa asemassa, ettei nuo tunnit ole kertyny 05-sarjan valmetissa  :P
Työpaikan kolmesta 05:sta kaikkiin on minun rengin urani aikana (5,5v) vaihdettu moottorit ja apevaunun veturissa toinen on mykkä parasta aikaa... No, on niissä jo tuntejakin 15t kieppeillä.
Ei ole onneks kalliita eikä ihan paha vaihtaa vaikka olis ilmastointikin. Deutsiin teettää ihan erilailla töitä! Kuinkahan kova homma on Jussi Peuraan vaihtaa?

 Penkin eestä siirtäminen suurin vaiva, -20:ssä kesti railun viis tuhatta, -00:ssa noin yheksän.
Otsikko: Vs: Jousitettu etuakseli
Kirjoitti: kylmis - 24.11.12 - klo:12:02
Myös traktorin lämmityslaite vaatii että sitä käytetään oikein.Yleinen virhe on että kovalla pakkasella heti hyttiin mennessä laitetaan puhallin päälle kun ihanne olisi että istuttaisiin vähintään puoli tuntia jotta puhaltimen laakerit saisivat ihmisen säteilylämpöä sen verran että ne ovat notkeat näin vältetään vakavat laakerivauriot puhaltimessa.Tämä pakkaa unohtua monelta nykykuskilta.
Silläpä pakkaskauden aikaan varaosatiskillä on isäntiä pilvin pimein puhallinmoottori kädessä ja orpo ilme kasvoilla.

Sää se sälli oot? Ei minun n.20 000h traktoriuralla ole ainakaan tarttinut kuin yksi puhallinmoottori vaihtaa, ja sekin yli 8000h ajettuun koneeseen. Että niin valtavasti niitä särkyy, rupeankin tästä lähtien aina pakkasella ajamaan ilman lämppärin puhallinta.

Näytät olevan siitä onnellisessa asemassa, ettei nuo tunnit ole kertyny 05-sarjan valmetissa  :P
Työpaikan kolmesta 05:sta kaikkiin on minun rengin urani aikana (5,5v) vaihdettu moottorit ja apevaunun veturissa toinen on mykkä parasta aikaa... No, on niissä jo tuntejakin 15t kieppeillä.
Siinä se pointti onkin, noi moottorit kun -05 sarjassa on puoliksi konehuoneessa ei ne lämpiä niin hyvin hytissä istuvasta ihmisestä. Sillä ne varmaan hajoo.   :o  ::)

SASsi varmaan istuu itte talvella kuivurillakin puolituntia elevaattorin moottorin vierellä ennen alkaa laskemaan jyviä kärrylle..  :-X
Nuo 05:n puhaltimen moottorit on kyllä legendaarisen huonoja, ihan tyyppivikoja. Kyllä tähän varmaan olisi voinut valkata sellaisenkin systeemin, että se toimii. Halvimmat mahdolliset paskat otettu mitä markkinoilta löytyy. Samassa kaupassa tuli varmaan ne ovien lukotkin. Suomalaisiin olosuhteisiin suunniteltu traktori :D
Otsikko: Vs: Jousitettu etuakseli
Kirjoitti: nakkisormi - 14.11.13 - klo:10:22
Mitä eroa on käytännössä Valtran ohjaamojousituksen normaaleilla ja jäykemmillä jousilla? Tuleeko pahoin merisairaaksi normaaleilla? Kummat paremmat 50 km/h N Valtraan?
Otsikko: Vs: Jousitettu etuakseli
Kirjoitti: icefarmer - 14.11.13 - klo:12:06
Myös traktorin lämmityslaite vaatii että sitä käytetään oikein.Yleinen virhe on että kovalla pakkasella heti hyttiin mennessä laitetaan puhallin päälle kun ihanne olisi että istuttaisiin vähintään puoli tuntia jotta puhaltimen laakerit saisivat ihmisen säteilylämpöä sen verran että ne ovat notkeat näin vältetään vakavat laakerivauriot puhaltimessa.Tämä pakkaa unohtua monelta nykykuskilta.
Silläpä pakkaskauden aikaan varaosatiskillä on isäntiä pilvin pimein puhallinmoottori kädessä ja orpo ilme kasvoilla.

Sää se sälli oot? Ei minun n.20 000h traktoriuralla ole ainakaan tarttinut kuin yksi puhallinmoottori vaihtaa, ja sekin yli 8000h ajettuun koneeseen. Että niin valtavasti niitä särkyy, rupeankin tästä lähtien aina pakkasella ajamaan ilman lämppärin puhallinta.

Näytät olevan siitä onnellisessa asemassa, ettei nuo tunnit ole kertyny 05-sarjan valmetissa  :P
Työpaikan kolmesta 05:sta kaikkiin on minun rengin urani aikana (5,5v) vaihdettu moottorit ja apevaunun veturissa toinen on mykkä parasta aikaa... No, on niissä jo tuntejakin 15t kieppeillä.
Siinä se pointti onkin, noi moottorit kun -05 sarjassa on puoliksi konehuoneessa ei ne lämpiä niin hyvin hytissä istuvasta ihmisestä. Sillä ne varmaan hajoo.   :o  ::)

SASsi varmaan istuu itte talvella kuivurillakin puolituntia elevaattorin moottorin vierellä ennen alkaa laskemaan jyviä kärrylle..  :-X
Nuo 05:n puhaltimen moottorit on kyllä legendaarisen huonoja, ihan tyyppivikoja. Kyllä tähän varmaan olisi voinut valkata sellaisenkin systeemin, että se toimii. Halvimmat mahdolliset paskat otettu mitä markkinoilta löytyy. Samassa kaupassa tuli varmaan ne ovien lukotkin. Suomalaisiin olosuhteisiin suunniteltu traktori :D
volvon pyöräkuormaajissa samat lukot ;)
Otsikko: Vs: Jousitettu etuakseli
Kirjoitti: - 14.11.13 - klo:14:08
Mitä eroa on käytännössä Valtran ohjaamojousituksen normaaleilla ja jäykemmillä jousilla? Tuleeko pahoin merisairaaksi normaaleilla? Kummat paremmat 50 km/h N Valtraan?

Ne jäykät on jäykemmät. Ota jäykät.
Otsikko: Vs: Jousitettu etuakseli
Kirjoitti: Ketku - 14.11.13 - klo:22:24
Löysät jouset lyö pohjaan jos painava kuski, reipas sata kiloo niin napsii heti, mut jos kevyt kuski niin jäykät saattaa napsia ylös rajoitinta vasten herkemmin.