Tervetuloa, Vieras. Ole hyvä ja kirjaudu tai rekisteröidy.
  • Tavallinen aihe

Aihe Hapotin mallia "tee-se-itse"  (Luettu 6560 kertaa)

teeri

  • Tulokas
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 36
Hapotin mallia "tee-se-itse"
Valmiita hapotin järjestelmiä on markkinoilla, mutta tee-itse henkinen kun olen niin sellaisen rakentaminen on (jälleen) mielessä. Omaan käyttöön kun tulisi niin tuotoksi riittäisi 0-5 litraa minuutissa yhdistelmäpaalaajalle. Itse ajan biologisilla aineilla rehut, mutta happoakin tulee käytettyä kahden naapuritilan paalauksissa (AIV2+).

Muutama vuosi sitten tein itselleni bilteman vesijärjestelmiin tarkoitetulla kalvopumpulla toimivan hapottimen, jossa paine nousi n. 2 baariin letkujen toimiessa "painesäiliönä". Virtaus säädettiin tavallisella lasiputkisella virtaussäätimellä. Toimi hyvin ja pumppukin lepäsi hetken hapotuksen aikana kunnes letkuissa ollut paine pieneni alarajan alle ja pumppu heräsi taas pumppaamaan. Venttiiliä tms ei ennen suuttimia ollut joten letkut tyhjeni vähän turhaankin välillä ellei ennakoinut pumpun sammutusta. Pumppu kesti oireetta noin 4000 litran verran kunnes yksi syksy unohdin sen ulos ja pakkasten tultua vesi jäätyi ja rikkoi pumppupesän eikä kys. pumppua enää ole ainakaan bilteman valikoimassa (tämä kesti myös kuivakäyntiä). Nyt tullut ajettua vain tynnyripumpulla - 200 litran tynnyrit siis käytössä ja etukuormaajassa.

Happoa en kokeillut pumpulla pumpata, todennäköisesti ei sitä olisi kestänyt. Naapurien paalaukset tein tynnyripumpun kanssa.

Uusi hapotin saisi olla myös hapon kestävä ja letkulinjastoon olen ajatellut sähköisesti ohjattavia hapon kestäviä venttiileitä. Saakohan jostain kotimaasta tällaisia venttiilejä kuten nämä amerikan mantereelta:

http://www.ebay.com/itm/2-Way-Stainless-Steel-Solenoid-Valve-Viton-Seals-Acid-Alkali-Oil-Fuel-Pneumatic-/231185845996?var=&hash=item35d3c00eec:m:mYxokwVq0kdIXMWJZd7bvzw

Ilmeisesti Viton tiivisteet kestävät ainakin jonkinverran happoja ?

Itse pumppukin vielä hakusessa joka happoa kestää. Virtausmittariksi suunnittelin myös elektronista Futurlec:in valikoimasta mutta ne ei taida happoa kestää - niitäkin tuli aiemmin pari ostettua mutta jäi vielä laatikkoon odottamaa.

 Ajatuksia ja ideoita saa esittää  :D

Dr.Who

  • Vieras
Vs: Hapotin mallia "tee-se-itse"
Monet muovilaadut eivät kestä happoja,vaikka kestävät esim.bensiiniä.Laitoin tuollasen T kappaleen hapotin letkuihin ja se pehmeni melkoisen nopeasti AIV 2 hapolla.Eli on syytä siihen muovin kestävyyteen kiinnittää huomiota jos happoa käyttää,biologisella aineella ei tuota ongelmaa ole.
https://www.agrimarket.fi/Koneet/Tarvikkeet/pumput-ja-tarvikkeet/porakonepumppu-tr-20/ kuinka lie tuollanen pumppu kestää happoja muita aineita varmaankin hyvin.

arzyboy

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 4314
  • Autetaan miestä mäessä...
Vs: Hapotin mallia "tee-se-itse"

teeri

  • Tulokas
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 36
Vs: Hapotin mallia "tee-se-itse"
Saisko tuommosesta? http://www.agropoint.fi/sahkopumppu.html

Juurikin tuon näköinen pumppu oli biltemasta ostettukin. Koska kalvojen ja pumppupesän materiaalista ei ollu tietoa, en sitä hapoilla kokeillut. Jos tuon pumppupesä kestäisi aiv2+ ainetta niin ei tarvitsisi kahta erillistä pumppua... koittanu saada näitä kahta vaihtamaan edes aiv primaan, mutta tuloksetta vielä :) Pitääkö laittaa laskuun happolisä  ;D

Agropointilla näkyi verkkokaupassa olevan muitakin varteenotettavia pumppuja, pitänee vain kokeilla miten käy.

Määränsäätö l/min kun vielä saisi ohjattua sähköisesti vaikka jollain kuristavalla venttiilillä niin hyvä tulisi. Eihän sitä kauheasti paaliin ajettaessa ole tarvinnut kun jonkin verran sitä pystyy muuttamaan ajonopeudella.

metsajussi

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 4402
  • En tiedä mistä on kysymys, mutta vastustan!
Vs: Hapotin mallia "tee-se-itse"
Tuli tässä mieleen että letkupumppu (peristalttinen pumppu) saattaisi olla tuossa käytössä fiksu ?

- liemen kanssa tekemisissä on ainoastaan se letkunpätkä siellä sisällä
- letkuja löytyy kaikille mömmöille, myös hapoille
- tuotto ei riipu paljoa vastapaineesta, ainoastaan kierrosnopeudesta
- kestää kuivakäyntiä ja luultavasti jäätymisenkin
- toimii pysäytettynä suljettuna venttiilinä
- imee jonkinverran kuivanakin käynnistettäessä
- varaosahuolto sisältää oikeastaan vain sen letkun joka on helppo vaihtaa eikä edes kallis.

Tuoton säätö vaatii sähköisen kierroslukusäätimen tai säädettävän ohivirtausventtiilin.
Tuotto on 'jäykkä', ts kierrosluku X antaa periaatteessa aina tuoton Y. Vähän kuin mäntäpumppu tuossa suhteessa.
Joskus olen moisen johonkin teollisuuden annosteluun laittanutkin...

Dr.Who

  • Vieras
Vs: Hapotin mallia "tee-se-itse"
Moottorin kierrosluvun säädin  toimii.

arzyboy

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 4314
  • Autetaan miestä mäessä...
Vs: Hapotin mallia "tee-se-itse"
Mulla on paalaimessa josilacin "hapotin" jolla ei saa tietenkään happoja käyttää... määrän säätö tapahtuu suuttimen kokoa muuttamalla. Siinähän on vaan yksi suutin johon sopii ks-ruiskuissa käytettävät suuttimet. Toimii paalain käytössä erinomaisen hyvin ja ainetta menee noin litran verran paalia kohti kun tehdään karhotuksen jäljiltä. Väkevyyden teen vaan sitten tuplana...

MKH

  • Aktiivi
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 334
Vs: Hapotin mallia "tee-se-itse"
Paineilmaa meillä käytettii yli kymmenen vuotta ja ihan hienosti toimi.
Ilmapullo vaan traktoriin ja hana auki ja menoks..

e2tu

  • Tulokas
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 15
Vs: Hapotin mallia "tee-se-itse"
Tuli viime kesänä rakenneltua veljenpojan Mäkkäriin (Fusion2) teollisuusosista säätosysteemi, eli
- Flojetin pumppu santoprene-kalvoilla ja viton-tiivisteillä
- DC-moottorinsäädin säädettävillä kiihdytys- ja hidastusrampeilla sekä oikosulkujarrulla, ei tarvitse linjoissa sitten venttiileitä
- virtausmittari (0,8-8 l/min) digitaalisella näytöllä
- rosteriputkesta suutintanko ja siihen 1l/min viuhkasuuttimet
- em. säädintä voi ohjata yksinkertaisesti potentiometrillä, sillä ajeltiin viime kesä, skaalattiin vain potentiometrikoteloon nupille litramäärää vastaava arvo (yksinkertainen on varmaa)
Kokeilussa oli myös ohjaus Siemens LOGO8! pienlogiikalla (käyttöliittymänä tabletti tai älykänny) ei vielä pelannu moittettomasti virtaustietojen osalta, keväällä kokeet jatkuu...
Kustannukset jäi aika keveiksi, osat tuli maahantuojilta suoraan
Olisko tämmösille seteille kysyntää, voisin kasata tarvikepaketteja TI-miehille ja muille valmiiksi, hinnaksi jäisi n 600,- (logiikkapelistä tulee sitten kalliimpi)
Jos kiinnostusta on, pitää ruveta miettimään minkä kautta myydään että saahaan teille kuittikin

ktm87

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Konkari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 1909
Vs: Hapotin mallia "tee-se-itse"
Mulla on paalaimessa josilacin "hapotin" jolla ei saa tietenkään happoja käyttää... määrän säätö tapahtuu suuttimen kokoa muuttamalla. Siinähän on vaan yksi suutin johon sopii ks-ruiskuissa käytettävät suuttimet. Toimii paalain käytössä erinomaisen hyvin ja ainetta menee noin litran verran paalia kohti kun tehdään karhotuksen jäljiltä. Väkevyyden teen vaan sitten tuplana...
paljon maksoi mistä ostit?

arzyboy

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 4314
  • Autetaan miestä mäessä...
Vs: Hapotin mallia "tee-se-itse"
K-maataloudesta noita sai/saa ja hintaa olis muistaakseni 400-500 € Wk-agro niitä toi maahan, mutta näyttäis siltä että samaa mallia ei enää ole ainakaan sivuilla.
http://wkagro.fi/tuotteet/sailontaaineannostelijat/