Tervetuloa, Vieras. Ole hyvä ja kirjaudu tai rekisteröidy.
  • Tavallinen aihe

Aihe Ensimmäisen Traktorin hankinta  (Luettu 16530 kertaa)

Peltola

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Konkari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 1410
Vs: Ensimmäisen Traktorin hankinta
Kannattaa jättää marginaalimerkit, kuten Valtra/Valmet, Zetor ja Fiat ostamatta. Varaosien saatavuus tulee olemaan ongelma tulevaisuudessa.

Sen sijaan New Holland/Ford, Massey-Ferguson, CaseIH ja John Deere ovat varaosien kannalta paljon varmempia valintoja.

Juuri näihin ensinmainittuihin löytyy Suomesta varaosat kohtuuhinnalla, mutta loppuihin merkkeihin varaosat kalliita.

Dr.Who

  • Vieras
Vs: Ensimmäisen Traktorin hankinta
Kannattaa jättää marginaalimerkit, kuten Valtra/Valmet, Zetor ja Fiat ostamatta. Varaosien saatavuus tulee olemaan ongelma tulevaisuudessa.

Sen sijaan New Holland/Ford, Massey-Ferguson, CaseIH ja John Deere ovat varaosien kannalta paljon varmempia valintoja.

Juuri näihin ensinmainittuihin löytyy Suomesta varaosat kohtuuhinnalla, mutta loppuihin merkkeihin varaosat kalliita.
Päinvastoin Ford /Fordson Massey ferguson ja Case /International ovat maailmanmerkkejä joihin vanhempiinkin löytyy osaa vanhempiinkin vuosimalleihin,samoin kuin purkuosaa.Valmetin osalta hyvinkin kyseenalaista

Viimeksi muokattu: 29.08.15 - klo:18:26 kirjoittanut Dr.Who

Julle

  • Harjaantunut
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 109
Vs: Ensimmäisen Traktorin hankinta
Kannattaa jättää marginaalimerkit, kuten Valtra/Valmet, Zetor ja Fiat ostamatta. Varaosien saatavuus tulee olemaan ongelma tulevaisuudessa.

Sen sijaan New Holland/Ford, Massey-Ferguson, CaseIH ja John Deere ovat varaosien kannalta paljon varmempia valintoja.

Juuri näihin ensinmainittuihin löytyy Suomesta varaosat kohtuuhinnalla, mutta loppuihin merkkeihin varaosat kalliita.
Päinvastoin Ford /Fordson Massey ferguson ja Case /International ovat maailmanmerkkejä joihin vanhempiinkin löytyy osaa vanhempiinkin vuosimalleihin,samoin kuin purkuosaa.Valmetin osalta hyvinkin kyseenalaista

kertoo sitä että valttuja ei tartte purkaamolle kuskata...?

Dr.Who

  • Vieras
Vs: Ensimmäisen Traktorin hankinta
Nimenomaan, valtuissa kun ei ole ainuttakaan ehjää paikkaa,ei kiinnosta purkaamoita.Suoraan sulattoon ;D

Peltola

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Konkari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 1410
Vs: Ensimmäisen Traktorin hankinta
Kannattaa jättää marginaalimerkit, kuten Valtra/Valmet, Zetor ja Fiat ostamatta. Varaosien saatavuus tulee olemaan ongelma tulevaisuudessa.

Sen sijaan New Holland/Ford, Massey-Ferguson, CaseIH ja John Deere ovat varaosien kannalta paljon varmempia valintoja.

Juuri näihin ensinmainittuihin löytyy Suomesta varaosat kohtuuhinnalla, mutta loppuihin merkkeihin varaosat kalliita.
Päinvastoin Ford /Fordson Massey ferguson ja Case /International ovat maailmanmerkkejä joihin vanhempiinkin löytyy osaa vanhempiinkin vuosimalleihin,samoin kuin purkuosaa.Valmetin osalta hyvinkin kyseenalaista

Sattuu olemaan kokemusta ja käytössä casea nh:ta fiattia ja valtraa. Halvin on laittaa fiat ja sitten valtra. Jos casesta hajoaa ratas tai akseli, on pakko ottaa euroopasta samanlainen kulunut purkuosa joka hajos koska uusi on niin vietävän kallis. Ja sitten kone kiertoon. Valtraan fiiattiin ja zetoriin hennoo laittaa uudet kalut ja kone on siltä osin 10 tuhatta tuntia nuorempi. Toim. huom. kännynäppissuomi.

icefarmer

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 26166
  • vastustan
Vs: Ensimmäisen Traktorin hankinta
Kannattaa jättää marginaalimerkit, kuten Valtra/Valmet, Zetor ja Fiat ostamatta. Varaosien saatavuus tulee olemaan ongelma tulevaisuudessa.

Sen sijaan New Holland/Ford, Massey-Ferguson, CaseIH ja John Deere ovat varaosien kannalta paljon varmempia valintoja.

Juuri näihin ensinmainittuihin löytyy Suomesta varaosat kohtuuhinnalla, mutta loppuihin merkkeihin varaosat kalliita.
Päinvastoin Ford /Fordson Massey ferguson ja Case /International ovat maailmanmerkkejä joihin vanhempiinkin löytyy osaa vanhempiinkin vuosimalleihin,samoin kuin purkuosaa.Valmetin osalta hyvinkin kyseenalaista
eikö tälläkin palstalla ole useampi ollu itsemurhan partaalla noitten casejen vara-osahintoon kans....  :'( :'( :'( :'(
Kaiken sen minkä Italian mafia joutuu tekemään laittomasti voi Suomessa tehdä laillisesti...

Viljelijä

  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 4372
Vs: Ensimmäisen Traktorin hankinta
 Ei ole tarvinnut Natikkaan kallita osia ostaa, jaa mutta tuumakierre pultit oli hiukan kalliita.8 Natikka menossa nyt. Eikä Ursus/Zetor osat ole kalliita. Muista merkeistä ei tietoo.

Varjo79

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 4853
  • Suvakki vajakkeja vituttaa!!!!
Vs: Ensimmäisen Traktorin hankinta
Eiks semmosta jotain pikkusta paskarekee (jd)  joka on kait Intiassa koottu niin saajjo tohon hinta luokkaan uutena. meillä on tommonen ajossa 55hv malli ihanse pelaa. Niin kone eiole minun vaan eukon velipojan.
Eu on perseeeestä ja syvältä!!!!!!!!!!!!

wolfheartscry

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 2216
Vs: Ensimmäisen Traktorin hankinta
Jos yli tonnin painoisia paaleja pitää käsitellä ja mahdollinen muovi saada säilymään ehjänä, vaati kohtuullisen kokoisen etukuormaajan ja kunnollisen paaliphdin. Mahtaako näissä 455 valtroissa ja 685 caseissa olla riittävä etukuormain? Painopiste tulee kuitenkin aika kauas. Vaatii lisäksi reippaan ja kokoaikaisen takapainotuksen paalinkäsittelyssä.

Jos paalin käsittely tapahtuu matalissa korkeuksissa, eikä muovin särkymisestä ole niin väliä, niin takanostolaitteen juontokourakin kävisi tähän hommaan ja sitä voi tietysti käyttää poltto- ja hankintapuun ajoon. Tällöin em. valtra 455 on hyvä vaihtoehto. 40-sarjan ford on myös hyvä kone ja on 40 km/h laatikolla. Perusvarma ja lähtee hyvin käyntiin kylmälläkin, jos joku ei halua lämmitintä käyttää

TDK

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 2069
  • Kotimaisen ruuan tuottaja - kallis harrastus
Vs: Ensimmäisen Traktorin hankinta
Kylläpä taas mahottomia puhutte. Mää laitan tarvittaessa paalit sisälle 640 fiiatilla. Kulkee ne silläki enkä oo saanu mitään itsetunto-ongelmia tästä. Meinaan jos kaveri ei tiiä koneista mitään nii ihan turha selittää että alle 100hv/5000kg ei tee mitään.
Tuolla 640 viiatilla kulkee se lumilinkoki ihan ok.

Nii siis ohan mulla maxxumi ja mezzoki mutta ne ei ny aina oo täsä saatavilla.

Kalliita on osat caseen. Myös kuulemma nh ja jd samoja ongelmia.
Valmettiin saa osia, uusiin. Vähäki vanhempi nii eipä enää löydykkään. Lisäksi ainaki meilläpäin tarttee olla valmetin tiskin takana joku serkun kummin kaima, muuten sielä vaan kuulee pään aukomista.
Fiiatti ja zetor/ursus ainaki halpoja ylläpitää.
Maxxumin hydraulipumppu "muutaman tonnin", fiiattiin 150€....
Toki tuotoissaki eroa mutta...

malanko

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Aktiivi
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 513
Vs: Ensimmäisen Traktorin hankinta
Eikös ne oo jo A-sarjan valtujen osat  kahtelussa.

TSL

  • Harjaantunut
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 104
Vs: Ensimmäisen Traktorin hankinta
Ihan ensimmäiseksi: en ymmärrä traktoreista juuri mitään.

Tähän mennessä olet varmaan huomannut että keskustelu kääntyi aika pian vikoihin ja varaosiin ja niiden saatavuuteen purkaamoilta ja muualta.

Tähän on hyvä syy: Maatalouskoneissa on sellainen ominaisuus, että ne menevät rikki. Ihan merkistä ja vuosimallista riippumatta. Joskus nopeasti, joskus vähän hitaammin, mutta kaikki ennemmin tai myöhemmin.

Joskus ne hajoavat kalliisti ja hankalasti, vähän harvemmin niihin tulee halpa ja helppo pikkuvika, mutta yleensä niissä on sellainen ongelma jonka korjaaminen itse on periaatteessa mahdollista ja paljon, paljon halvempaa kuin huoltomiehen soittaminen paikalle.

Tätä kannattaa miettiä monelta kantilta: pysyvätkö sinulla työkalut kädessä? Onko tuttavia jotka osaavat neuvoa ja auttaa alkuun koneiden korjaamisessa? Vai oletko ihan kokonaan huoltomiehen varassa sitten kun kone päättää etteivät konehommat enää sitä huvita?

Jos olet huoltomiehen varassa, kysele naapurustosta ja kyliltä kokemuksia eri merkkien huoltomiehistä teillä päin: jos jonkin merkin huollolla on maine äkkivääränä, hankalana, pitkävihaisena, osaamattomana, saamattomana, kiireisenä ja kalliina, älä nyt ainakaan sitä merkkiä osta (tästä syystä meillä ei ole Deereä). Joitain huoltomiehiä ei tahdo saada koskemaan teinivuosiinsa ehtineisiin traktoreihin, ja sinun budjetillasi juuri niihin kannattaa keskittyä - sitäkin asiaa kannattaa miettiä.

Valitse merkki, jonka huoltomies on avuliaan - neuvoo mielellään omatoimisissa korjaustöissä - ja mukavan miehen maineessa, kohtuullisen matkan päässä teiltä, eikä kauhean ylityöllistetty.

Sitten varaat budjetistasi aluksi muutaman tonnin työkaluihin (yleismittaria unohtamatta), harkitset korjaamokäsikirjan hankkimista ja katsot missä hallissa sitä traktoriasi aiot huoltaa ja korjata. Viet työkalusi sinne halliin, ja ostat sinne sopivaa rasvaa (yksi hankkimistasi työkaluista oli muuten rasvaprässi) tynnyrin moottoriöljyä ja toisen/kolmannen tynnyrin hydrauliikka- ja/tai vaihdeöljyä. Hallin eteen ostat vielä - uuden! - farmarisäiliön johon tilaat pari tonnia polttoöljyä. Sitten lasket budjettisi uudelleen: huoltamatta, ilman voitelua ja polttoainetta sillä traktorilla ei tee mitään, niin että varaudu ihan oikeasti käyttämään osa budjetistasi kaikkeen muuhun kuin traktoriin.

Sitten vain kauppoja hieromaan!

Traktorimerkeillä ei loppupeleissä ihan niin dramaattisia eroja keskenään ole: minä ajan tyytyväisenä New Hollandeja, vaikka ne tiettävästi ovat kallisvaraosaisia vikapesiä. Naapurilla on Valtroja ja muutama Case, ja ihan erinomaista ja oikea-aikaista jälkeä niillä näyttää syntyvän. Toisella puolen naapurilla on Deere. Soiva peli sekin, mutta siinä näyttää olevan sellainen ominaisuus, että sellaisen kun ostaa niin saa uskonnon kaupan päälle. 

Onnea kuitenkin traktorikaupoille!


iskra

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 11786
Vs: Ensimmäisen Traktorin hankinta
  Useita merkkejä omistavana ja ajaneena mulla on nykyään vain yksi merkki jonka osto tulee kyseeseen..

  Agcon merkeistä se vihreä.. joku 300- sarjalainen 8-90 luvun pikkunelikko on vieläkin varmimpia pelejä mitä osaa olla...

piki1

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Aktiivi
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 652
Vs: Ensimmäisen Traktorin hankinta
Jos yli tonnin painoisia paaleja pitää käsitellä ja mahdollinen muovi saada säilymään ehjänä, vaati kohtuullisen kokoisen etukuormaajan ja kunnollisen paaliphdin. Mahtaako näissä 455 valtroissa ja 685 caseissa olla riittävä etukuormain? Painopiste tulee kuitenkin aika kauas. Vaatii lisäksi reippaan ja kokoaikaisen takapainotuksen paalinkäsittelyssä.

Jos paalin käsittely tapahtuu matalissa korkeuksissa, eikä muovin särkymisestä ole niin väliä, niin takanostolaitteen juontokourakin kävisi tähän hommaan ja sitä voi tietysti käyttää poltto- ja hankintapuun ajoon. Tällöin em. valtra 455 on hyvä vaihtoehto. 40-sarjan ford on myös hyvä kone ja on 40 km/h laatikolla. Perusvarma ja lähtee hyvin käyntiin kylmälläkin, jos joku ei halua lämmitintä käyttää
taitaa hevosmiesten paalit olla maks 500 kg kuitenkin suhkot kuivaa tavaraa.

JD6630

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 5502
Vs: Ensimmäisen Traktorin hankinta
Lueppa ketju uusiksi läpi...