Agronet
Keskusteluaiheet => Koneet, laitteet ja tekniikka => Aiheen aloitti: kusti65 - 17.05.14 - klo:21:36
-
Pitäisi juntata n. 3m pitkiä n. 100mm tolppia maahan vähän enemmän. Maa on niin kuivaa että kaivurilla painamalla on hankalaa.
Tuli mieleen pienen tolppajuntan rakentaminen, ei vaan ole mitään käsitystä millä periaatteella nuo toimii.
Onko kelläkään tietoa tai peräti kokemusta?
-
On niitä moottorikäyttöisiäkin nähty kyllä siltatyömaalla
Jotkin isot juntat toimivat muuten kuin 1-sylinterin 2-t-dieselmoottori - siellä on mäntärakenne ja palotila sekä ruiskutussuutin. Oikealla hetkellä ruutataan ja tömähdys heittää järkäleen ylös, ja kun se putoaa ja iskee niin samalla taas annetaan puristukseen uusi ryyppy ja taas jysähtää...
http://www.youtube.com/watch?v=oErrKcjGcV0
http://www.youtube.com/watch?v=9zhFsS_ocuQ
Tämä näin kuriositeettina..
-
Tossa on jokunen malliksi.
https://www.google.fi/search?q=post+knocker&tbm=isch&tbo=u&source=univ&sa=X&ei=Fcd3U_ncNIb54QTVnIH4Aw&ved=0CCoQsAQ&biw=1366&bih=645
-
Eikös se pääperiaate toiminnasta ole että konewoima vie ylös ja painovoima tuo alas? ???
-
Mä olen nähnyt rammerilla tehnyt reijän sitten heitetty paalu reikään ja painettu vähäsen.
-
Tollasen joskus tein vanhasta lavanostimesta Avantin nokalle..
Hydr moottori pyörittää tuota vajaata ratasta. Kun hampaat loppuu, niin kelkka putoaa tolpan päähän. Ottaa taas kelkan kyytiin kun hampaat alkaa.
Tuollaisiin 100mm tolppiin olen alkureiän tehnyt maaporalla, ei oikein muuten mene huonostikkaan kuivaan savikkoon metrin syvyyteen.
Kuva näyttää olevan kylellään..
http://aijaa.com/l7gEKC
-
Hommaa junttan työmaalle ei tarvitse leikkiä. 8)
-
Meillä on pari vuotta ollut yhteiskäytössä Majorin juntta. Kuvia linkissä:
http://www.major-equipment.com/machinery/18/9/73/Post-Driver/
140 mm tolppa menee vielä hyvin kosteaan maahan, mutta keskikesän kuivilla savilla saa hakata kauan. Juntta toimii vetämällä yksitoimisella sylinterillä 350 kg:n puntti ylös ja päästämällä se vapaasti alas. Paluuputki saa olla tavallista avarampi, ettei ahdista. Koneessa on kolme lohkoa: yksitoiminen puntin nosto, kaksitoimiset sivukallistuksen säätö ja hydraulisen työntövarren säätö. Sivukallistusta voisi tietenkin säätää myös nostolaitteen kallistussäädöllä laittamalla letkut junttaan. Kallistusten säädöt on parempi hoitaa juntasta kuin traktorin hytistä.
Puntti ei lyö suoraan tolppaan, vaan välissä on juntan kiskoa pitkin liukuva karhea levy, joka pitää tolpan suorassa. Kun tolppa on riittävän syvällä, levy kiinnitetään ketjuilla punttiin ja vedetään ylös. Sitten seuraavalle tolpalle.
Juntta ostettiin huutokaupat.comista 2012 hintaan 2750 + ALV.
-
(http://www.savonradanmuseo.fi/files/orig/18_juntta.jpg)
tollanen,laitat vain miesvoiman tilalle tukkivinssin joka kiskasee juntan ylös ja vapautat vedon niin juntta putoo alas.On niitä moottorikäyttöisiäkin nähty kyllä siltatyömaalla
Tuohon kun laittaa Apilaksen roikkumaan jaloistaan, niin ei mene hyvä puupölkky hukkaan. Apen umpiluupää on taatusti kestävä. :-X
-
mutta kun kattelee millanen on toi juntta ja millasta puuta net junttaa. hitto , yleensä ne on toisin päin: hyvä pölkky juntataan häthätää kyhätyllä juntalla eikä maalatulla juntalla kohta lahoa pölkkyä...
-
No eiks vois vaan tehdä jonkin puntin jonka nostaisi kaivinkoneella ylös ja pudottais tolpalle ;D
Sehän on jo käsikäyttöisenä olemassa. Siis sellainen putki jolla paukutetaan aitatolpat maahan. Tekis vaan paljon isomman
-
Eetiveemelin mukkaanhan se MTK on se kaikista kovin junttaamaan... ::)