Tervetuloa, Vieras. Ole hyvä ja kirjaudu tai rekisteröidy.
  • Tavallinen aihe

Aihe Optigen ??  (Luettu 9452 kertaa)

paukkula

  • Konkari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 1025
Optigen ??
 Kertokoon joka tietää tästä valkuaislähteestä.

mah

  • Vieras
Vs: Optigen ??
Siinä on useita satoja prosentteja typpeä.... :-X Totuttelujakson jäljiltä pitäisi aineksen korvata sadalla grammallaan kilon rypsiä ilman tuotannon vähenemistä. Maksimi syöttömäärä taisi olla 300 grammaa /pv. :-X

mah

  • Vieras
Vs: Optigen ??
Minulla muuten on lavallinen tuota. :-X Mutta en sitä ole uskaltanut vielä avata. :-X

paukkula

  • Konkari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 1025
Vs: Optigen ??
Minulla muuten on lavallinen tuota. :-X Mutta en sitä ole uskaltanut vielä avata. :-X

Kerro sitten kun olet käyttänyt montako kantturaa meni Honkajoelle.

Adam Smith

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 10972
  • Gee!!
Vs: Optigen ??
Kerro sitten kun olet käyttänyt montako kantturaa meni Honkajoelle.
Ei niitä yhtään mene. Helpompi on tappaa vehnällä ;)

Mä korvasin 1.3kg/lehmä 90g optigenia. valkuainen ja rasva nousi, urea laski ja maitomäärä pysyi ennallaan. Meillä tosin lypsää kaikki, joilla lämmin paska on, keskimaito on vaan 29.
Muutosohjelma oli tällainen: aluksi vain lisäsin 30g/lehmä/pv optigenia seokseen. Viikon kuluttua leikkasin rypsiannosta puoli kiloa lehmää kohti ja lisäsin toiset 30g optigenia. Tässä vaiheessa myös säilörehun kuiva-ainemäärää pitää appeessa nostaa. Sillä täytetään rypsiltä jäänyt kolo syönnissä. Taas viikko menee ja tehdään taas muutos, puol kiloa rypsiä pois ja optigen-annos 90g tasolle. viikon jälkeen leikkaisin maidon pitoisuuksien ja sonnan koostumuksen perusteella vielä 300 g rypsiä ja korvasin sen säilörehulla.

Tulkitsen pitoisuuksien nousun syyksi lisääntyneen säilörehun/kokoviljan syönnin eli rypsin sijaan syövät karkearehua. Se onkin tämän rehunaineen paras puoli. Karkearehua menee enemmän.

Muutosjaksolle valmasta tilaamaan näytteenotto joka tankillisesta.

Nyt sitten joku asiasta oikeasti tietävä voisi kertoo, miten se pitäisi tehdä tai tartteeko ollenkaan ....
                   
*****ilu on jokamiehenoikeus ja syytteen saa vasta se joka lyö.

JoHaRa

  • Vieras
Vs: Optigen ??
Ei tuohon lehmät kuole, siihen voivat kuolla jos rypsiä korvataan tuolla "markkinointikaavalla" ja muita asioita ei huomioida.

Tuossa, kuten ureassa muutenkaan, ei ole OIV:ta joten se muodostuu sitten seuraavaksi minimitekijäksi.

Mä olen laskenut tänäkin syksynä paljon suunnitelmia joihin on säästösyistä yritetty laittaa ureaa yms. Arviolta vain 20%:in appeista sitä kuitenkin pystyy järkevästi lisäämään, siis niin että ruokinta ei muilta ominaisuuksiltaan huonone liikaa. Eli ehkä joka viides kysyjä hyötyy asiasta, 80% kasvattaa vain kustannuksiaan  ::)

Mutta Optigen on hyvä ja turvallinen tuote tilanteeseen jossa sitä tarvitaan. En tiedä kuka Suomessa sitä nyt myy? Isoja eriä kannattaa kysellä varmaan Ulla T:ltä suoraan  ;D

mah

  • Vieras
Vs: Optigen ??
Minulla oli ajatuksena korvata vehnällä tuota rypsimäärän laskua. Sitä en tiedä (vielä) mennänkö tässä ihan metsikköön? Joka tapauksessa, jos kokeeni menee pieleen, aion syyttää optigenia. :-X

JoHaRa

  • Vieras
Vs: Optigen ??
Minulla oli ajatuksena korvata vehnällä tuota rypsimäärän laskua. Sitä en tiedä (vielä) mennänkö tässä ihan metsikköön? Joka tapauksessa, jos kokeeni menee pieleen, aion syyttää optigenia. :-X

Ei mene ihan metsikköön, tai pikemminkin kannikkoon jos puut on jo myyty  :-X

mää vai

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Konkari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 1231
  • 2015-ostajan markkinat
Vs: Optigen ??
Meillä käytössä optigen 100g lehmää kohden päivässä kioskeista. Amino-maituri 30 on vähennetty 1kg ja kauraa litistettynä max 8kg. Keskituotos ollut  vajaa 12000kg. vaikutuksista tai hyödyistä en osaa sanoa ja lisänäytteitä on muutenkin otettu. Tilanne on pysynyt aika samana. Tiiviste maksaa aika hunajaa eli jos tämä toimisi niin voisi olla kannattavaa. valmiiksi iso keskituotos varmaan pienentää hyötyjä?
Oon vaatimaton!

apemies

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Konkari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 1699
Vs: Optigen ??
Minulla oli ajatuksena korvata vehnällä tuota rypsimäärän laskua. Sitä en tiedä (vielä) mennänkö tässä ihan metsikköön? Joka tapauksessa, jos kokeeni menee pieleen, aion syyttää optigenia. :-X

***Näin juuri siinä kannattaakin toimia. Käsittääkseni optigenin vaatii korkeamman tärkkelysmäärän seokseen toimijakseen, jotain luokkaa 18 %.

JoHaRa

  • Vieras
Vs: Optigen ??
Minulla oli ajatuksena korvata vehnällä tuota rypsimäärän laskua. Sitä en tiedä (vielä) mennänkö tässä ihan metsikköön? Joka tapauksessa, jos kokeeni menee pieleen, aion syyttää optigenia. :-X

***Näin juuri siinä kannattaakin toimia. Käsittääkseni optigenin vaatii korkeamman tärkkelysmäärän seokseen toimijakseen, jotain luokkaa 18 %.

Näin asia varmasti on, urearuokinnoissa korkeahko tärkkelys on aina auttanut.

Sitten voi laskea... että jos korvaa rypsikilon (35 snt) 900 grammalla jauhettua vehnää (20 snt) ja 100 grammalla Optigeniä (20 snt ??) niin paljonko tässä lompakko lihoo  ;D Kustannuksissa ei paljon "säästä", tulopuolelle tarvitaan lisäystä. Ja se kyllä yleensä tuleekin..

Adam Smith

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 10972
  • Gee!!
Vs: Optigen ??
Mä lisäsin kokoviljasäilörehua......
                   
*****ilu on jokamiehenoikeus ja syytteen saa vasta se joka lyö.

mah

  • Vieras
Vs: Optigen ??
Minulla oli ajatuksena korvata vehnällä tuota rypsimäärän laskua. Sitä en tiedä (vielä) mennänkö tässä ihan metsikköön? Joka tapauksessa, jos kokeeni menee pieleen, aion syyttää optigenia. :-X

***Näin juuri siinä kannattaakin toimia. Käsittääkseni optigenin vaatii korkeamman tärkkelysmäärän seokseen toimijakseen, jotain luokkaa 18 %.

Näin asia varmasti on, urearuokinnoissa korkeahko tärkkelys on aina auttanut.

Sitten voi laskea... että jos korvaa rypsikilon (35 snt) 900 grammalla jauhettua vehnää (20 snt) ja 100 grammalla Optigeniä (20 snt ??) niin paljonko tässä lompakko lihoo  ;D Kustannuksissa ei paljon "säästä", tulopuolelle tarvitaan lisäystä. Ja se kyllä yleensä tuleekin..
Ajatus valtaisasta väkirehuruokinnasta lähti, kun tuota vehnänpaskaa oli tarjolla kylillä pilkkahinnalla...(Eli puintitaksalla ja pihaan tuotuna   :-X) Puintikosteudet päälle 35%....Murskeviljaksikin melkein liian märkää. :'(

mah

  • Vieras
Vs: Optigen ??
Hyvin menee, kukaan ei ole vielä kuollut ja tuotoskin tipahtanut vain reilun kaksi kiloa per lehmä... :-X

JoHaRa

  • Vieras
Vs: Optigen ??
Hyvin menee, kukaan ei ole vielä kuollut ja tuotoskin tipahtanut vain reilun kaksi kiloa per lehmä... :-X

Onko tämä ihan totta  :o

Mitä muuta sää muutit