Mitäs Peltola arvelee siihen että uhraisi joskus puoli päivää luppoaikaa noitten telaholkkien täyttöhitsaukseen Kaksi minuuttia lykkäisi lankaa joka holkkiin Varsinkin hieman venyneen ketjun saa sopimaan huomattavasti paremmin rattaalle
Niin ja se hitsaus on epätasaista ja kovuudeltaan muuttuu perusaine ja sauman kovuus vaihtelee, niin saa olla aika seppä ettei kuluminen osaltaan kiihdy. Jos tosiaan on alkuperäinen kovatappinen ketju, niin kannataa ajaa loppuun ellei telan tippuminen aiheuta tuskaa. Telan ohjurit vaikuttaa kuinka herkästi tela tippuu päältä. Ja tietysti kivikot ja kannokot.
[/quote] Kohtuullisella virralla hitsaa kapeita saumoja muutaman vierekkäin ja antaa rauhassa jäähtyä niin aika tasaiseen laatuun pääsee varmasti. Jos vielä sattuisi jotain rasvaa tapeissa ollakin niin se kyllä saa palovammoja
Yleensä tapit kuormittuvat pahimmin siitä että holkkiin tulee ohut kohta ja tappi kuormittuu keskeltä, siitä se sitten yleensä katkeaakin. Ehjä holkki kuormittaa tappia päistä ja se tappi kestää ja kestää. Toki kuivana laakerointina tappi kuluu ja ketju siten venyy jolloin sopivuus rattaalle huononee ja RATAS KANTAA YHDELLÄ HAMPAALLA YHDESTÄ HOLKISTA KERRALLAAN
Itseäni oikein harmittaa kun näkee noin tapahtuvan
Kuten olit itsekin huomioinut niin kuluneilla holkeilla ketju alkaa olla hyvin ehtoopuolella. Vaikka ketju vielä kohtuudella sopiikin rattaalle niin toisin kuin uutena, tuo ketju hieroo sitä ratasta koko ajan koska se ensimminen piikki joka ketjuun ottaa niin kantaa suurimman osan kuormaa