Tervetuloa, Vieras. Ole hyvä ja kirjaudu tai rekisteröidy.
  • Tavallinen aihe

Aihe Kaivuri maatilakäyttöön.  (Luettu 205359 kertaa)

realisti

  • Vieras
Vs: Kaivuri maatilakäyttöön.
En minä nyt sentään uusista puhellut, mutta minusta 50% voisi olla likellä? Muuten vaikutti ikä/ajomäärä/varustelu/hinta suhteessa oikean suuntaiselta. Tuo samsung-pohjainen Volvo on kait suhteellisen varmaa tekniikkaa, ja muutoin vaikutti kunnossa pidetyltä.

rene

  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 5964
Vs: Kaivuri maatilakäyttöön.
Prosentteja on hankala mennä teloista sanomaan, eikä niillä ole minun mielestä paljon väliäkään kunhan kone muuten on hyvässä kunnossa.   Minä ainakin ottaisin hyväkuntoisen koneen vaikka poikki menneiden telojen kanssa ennemmin kun muuten paskan koneen uusin teloin :(    Tuollainen kone ei muuten ole minulle tuttu mutta ne joilla on volvo niin ovat kyllä tykänneet,  jos vaan hinta miellyttää niin on varmaan ihan hyvä kone :)

Peltola

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Konkari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 1410
Vs: Kaivuri maatilakäyttöön.
En minä nyt sentään uusista puhellut, mutta minusta 50% voisi olla likellä? Muuten vaikutti ikä/ajomäärä/varustelu/hinta suhteessa oikean suuntaiselta. Tuo samsung-pohjainen Volvo on kait suhteellisen varmaa tekniikkaa, ja muutoin vaikutti kunnossa pidetyltä.

Voin kertoa ettei 50% ole ajoista jäljellä. Aluksi kuluminen on hidasta kun ratas ottaa holkkiin koko alalta eli koko mitaltaan. Samoin on holkkien sisällä olevien tappien. Kun ne kuluvat, tapit ja holkit ohuemmiksi ja ratas ei "passaa", niin kuluminen loppuun on nopeaa. Varsinkin alle 6 K€:n tarvikeketjuissa. Esim. alkuperäiset Hitachin ketjut voi kestää samassa käytössä 9000tuntia ja Italialaiset alle 5000 tuntia. Ja tuohon on vaihdettu ketjut (tod.näk. halvinta) niissä tunneissa että loppu voi olla lähelläkin. Kantapää opettaa että 6000€ teloihin ja sama pumppuun, jotka pitää laskea lahjaksi kun tuttuja käy halvalla täppäröimässä. Nykyään en lähde tai hinta on "oikea". Eikä 14500 tuntia ajetussa ole varmaa tekniikkaa. On hyvä jos on tekniikkaa johon on osia saatavilla.
Sitten on erikseen ne onnelliset, joilla on ollut hyvää tuuria lähes huoltamatta koneita. Minullakin on käynyt joskus hyvin ja joskus huonommin huolloista huolimatta. 

rene

  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 5964
Vs: Kaivuri maatilakäyttöön.
En minä nyt sentään uusista puhellut, mutta minusta 50% voisi olla likellä? Muuten vaikutti ikä/ajomäärä/varustelu/hinta suhteessa oikean suuntaiselta. Tuo samsung-pohjainen Volvo on kait suhteellisen varmaa tekniikkaa, ja muutoin vaikutti kunnossa pidetyltä.

Voin kertoa ettei 50% ole ajoista jäljellä. Aluksi kuluminen on hidasta kun ratas ottaa holkkiin koko alalta eli koko mitaltaan. Samoin on holkkien sisällä olevien tappien. Kun ne kuluvat, tapit ja holkit ohuemmiksi ja ratas ei "passaa", niin kuluminen loppuun on nopeaa. Varsinkin alle 6 K€:n tarvikeketjuissa. Esim. alkuperäiset Hitachin ketjut voi kestää samassa käytössä 9000tuntia ja Italialaiset alle 5000 tuntia. Ja tuohon on vaihdettu ketjut (tod.näk. halvinta) niissä tunneissa että loppu voi olla lähelläkin. Kantapää opettaa että 6000€ teloihin ja sama pumppuun, jotka pitää laskea lahjaksi kun tuttuja käy halvalla täppäröimässä. Nykyään en lähde tai hinta on "oikea". Eikä 14500 tuntia ajetussa ole varmaa tekniikkaa. On hyvä jos on tekniikkaa johon on osia saatavilla.
Sitten on erikseen ne onnelliset, joilla on ollut hyvää tuuria lähes huoltamatta koneita. Minullakin on käynyt joskus hyvin ja joskus huonommin huolloista huolimatta.
Mitäs Peltola arvelee siihen että uhraisi joskus puoli päivää luppoaikaa noitten telaholkkien täyttöhitsaukseen :-\   Kaksi minuuttia lykkäisi lankaa joka holkkiin :-\     Varsinkin hieman venyneen ketjun saa sopimaan huomattavasti paremmin rattaalle :)

Peltola

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Konkari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 1410
Vs: Kaivuri maatilakäyttöön.
En minä nyt sentään uusista puhellut, mutta minusta 50% voisi olla likellä? Muuten vaikutti ikä/ajomäärä/varustelu/hinta suhteessa oikean suuntaiselta. Tuo samsung-pohjainen Volvo on kait suhteellisen varmaa tekniikkaa, ja muutoin vaikutti kunnossa pidetyltä.

Voin kertoa ettei 50% ole ajoista jäljellä. Aluksi kuluminen on hidasta kun ratas ottaa holkkiin koko alalta eli koko mitaltaan. Samoin on holkkien sisällä olevien tappien. Kun ne kuluvat, tapit ja holkit ohuemmiksi ja ratas ei "passaa", niin kuluminen loppuun on nopeaa. Varsinkin alle 6 K€:n tarvikeketjuissa. Esim. alkuperäiset Hitachin ketjut voi kestää samassa käytössä 9000tuntia ja Italialaiset alle 5000 tuntia. Ja tuohon on vaihdettu ketjut (tod.näk. halvinta) niissä tunneissa että loppu voi olla lähelläkin. Kantapää opettaa että 6000€ teloihin ja sama pumppuun, jotka pitää laskea lahjaksi kun tuttuja käy halvalla täppäröimässä. Nykyään en lähde tai hinta on "oikea". Eikä 14500 tuntia ajetussa ole varmaa tekniikkaa. On hyvä jos on tekniikkaa johon on osia saatavilla.
Sitten on erikseen ne onnelliset, joilla on ollut hyvää tuuria lähes huoltamatta koneita. Minullakin on käynyt joskus hyvin ja joskus huonommin huolloista huolimatta.
Mitäs Peltola arvelee siihen että uhraisi joskus puoli päivää luppoaikaa noitten telaholkkien täyttöhitsaukseen :-\   Kaksi minuuttia lykkäisi lankaa joka holkkiin :-\     Varsinkin hieman venyneen ketjun saa sopimaan huomattavasti paremmin rattaalle :)

En todellakaan käytä siihen aikaa vaan vaihdan koko ketjun, koska tarviketjuista alkaa kuitenkin katkeamaan tappeja leveillä teloilla (Volvossa hyvät sukset auttaa) juuri kun olet upoksissa ja telan reuna tavoittaa kiven jossain mudassa. Alkuperäisissä Hitacheissa on tapit niin kovia että ne voisi purkaa jemmaan vielä tai käyttöön.

Peltola

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Konkari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 1410
Vs: Kaivuri maatilakäyttöön.
Mitäs Peltola arvelee siihen että uhraisi joskus puoli päivää luppoaikaa noitten telaholkkien täyttöhitsaukseen :-\   Kaksi minuuttia lykkäisi lankaa joka holkkiin :-\     Varsinkin hieman venyneen ketjun saa sopimaan huomattavasti paremmin rattaalle :)
[/quote]

Niin ja se hitsaus on epätasaista ja kovuudeltaan muuttuu perusaine ja sauman kovuus vaihtelee, niin saa olla aika seppä ettei kuluminen osaltaan kiihdy. Jos tosiaan on alkuperäinen kovatappinen ketju, niin kannataa ajaa loppuun ellei telan tippuminen aiheuta tuskaa. Telan ohjurit vaikuttaa kuinka herkästi tela tippuu päältä. Ja tietysti kivikot ja kannokot.

kylmis

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 12235
  • Virolaista kiitos!
Vs: Kaivuri maatilakäyttöön.
Ihan mielenkiinnosta kyselen, minkämerkkisillä ja kokoisilla koneilla Peltola on kaivanut. Minkälaisia eroja on ollut merkkien välillä?

nilihaara

  • Vieras
Vs: Kaivuri maatilakäyttöön.
   21-tonninen kannattaa valkata tuolta raksatyömaan töistä olleista koneista. Tukisukset kielii siitää että kone ollut mahdollisesti kannonnostossa ja niistä pysyisin kaukana samoin kuin pienemmistä laikutuskoneista.

rene

  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 5964
Vs: Kaivuri maatilakäyttöön.
Mitäs Peltola arvelee siihen että uhraisi joskus puoli päivää luppoaikaa noitten telaholkkien täyttöhitsaukseen :-\   Kaksi minuuttia lykkäisi lankaa joka holkkiin :-\     Varsinkin hieman venyneen ketjun saa sopimaan huomattavasti paremmin rattaalle :)

Niin ja se hitsaus on epätasaista ja kovuudeltaan muuttuu perusaine ja sauman kovuus vaihtelee, niin saa olla aika seppä ettei kuluminen osaltaan kiihdy. Jos tosiaan on alkuperäinen kovatappinen ketju, niin kannataa ajaa loppuun ellei telan tippuminen aiheuta tuskaa. Telan ohjurit vaikuttaa kuinka herkästi tela tippuu päältä. Ja tietysti kivikot ja kannokot.
[/quote]   Kohtuullisella virralla hitsaa kapeita saumoja muutaman vierekkäin ja antaa rauhassa jäähtyä niin aika tasaiseen laatuun pääsee varmasti.   Jos vielä sattuisi jotain rasvaa tapeissa ollakin niin se kyllä saa palovammoja :-\
  Yleensä tapit kuormittuvat pahimmin siitä että holkkiin tulee ohut kohta ja tappi kuormittuu keskeltä, siitä se sitten yleensä katkeaakin. Ehjä holkki kuormittaa tappia päistä ja se tappi kestää ja kestää. Toki kuivana laakerointina tappi kuluu ja ketju siten venyy jolloin sopivuus rattaalle huononee ja RATAS KANTAA YHDELLÄ HAMPAALLA YHDESTÄ HOLKISTA KERRALLAAN :o   Itseäni oikein harmittaa kun näkee noin tapahtuvan :( 
 Kuten olit itsekin huomioinut niin kuluneilla holkeilla ketju alkaa olla hyvin ehtoopuolella. Vaikka ketju vielä kohtuudella sopiikin rattaalle niin toisin kuin uutena, tuo ketju hieroo sitä ratasta koko ajan koska se ensimminen piikki joka ketjuun ottaa niin kantaa suurimman osan kuormaa :(

Peltola

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Konkari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 1410
Vs: Kaivuri maatilakäyttöön.


  Yleensä tapit kuormittuvat pahimmin siitä että holkkiin tulee ohut kohta ja tappi kuormittuu keskeltä, siitä se sitten yleensä katkeaakin. Ehjä holkki kuormittaa tappia päistä ja se tappi kestää ja kestää. Toki kuivana laakerointina tappi kuluu ja ketju siten venyy jolloin sopivuus rattaalle huononee ja RATAS KANTAA YHDELLÄ HAMPAALLA YHDESTÄ HOLKISTA KERRALLAAN :o   Itseäni oikein harmittaa kun näkee noin tapahtuvan :( 

Tämä on tärkeä pointti, että venynyt ketju on yhden hampaan varassa kerrallaan ja kuluttaa.

Peltola

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Konkari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 1410
Vs: Kaivuri maatilakäyttöön.
Ihan mielenkiinnosta kyselen, minkämerkkisillä ja kokoisilla koneilla Peltola on kaivanut. Minkälaisia eroja on ollut merkkien välillä?

Olen vain tykästynyt FH ja Hitachi linjalle 12 - 18 tonnisia. Toki olen kaivanut isommillakin ja Komatsulla ja Kobelcolla. Nykyinen on todella mukava mutta hieman hidasliikkeinen pehmoisella tai kuormauksessa. 
FH.t ja Hitachit ovat todella tarkkoja ja kaikki toiminnot ajoa myöden toimii jouhevasti yhtä aikaa. Tämä tekee työstä mukavan ja tietysti uusimmassa ilmastointi.
Muilla merkeillä (: Doosan, Kobelco) en ole löytänyt äkistään hyvää rytmiä ettei keho ravistu liikaa. Varmaan oppisi kun omana olisi kesän.

kylmis

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 12235
  • Virolaista kiitos!
Vs: Kaivuri maatilakäyttöön.
Oliko tuo Komatsu lähelläkään Hitachia ominaisuuksiensa puolesta?

hogi

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Aktiivi
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 374
Vs: Kaivuri maatilakäyttöön.
Mites nuo maatilakäytössäkin yleistyvät pyörittäjät, esim Engcon tai Rototilt, mitkä paikat niistä kuluvat ensin ja mitä niistä pitäisi ostohetkellä tarkistaa?

kantola

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 27223
  • Ut sementem feeceris, ita metes.
Vs: Kaivuri maatilakäyttöön.
Yllä oleva materiaali on laadittu vain informatiivisessa tarkoituksessa, eikä siinä mainittuja seikkoja ole tarkoitettu ohjeeksi tai neuvoksi.

Peltola

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Konkari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 1410
Vs: Kaivuri maatilakäyttöön.
Oliko tuo Komatsu lähelläkään Hitachia ominaisuuksiensa puolesta?

Vanhempi Komatsu joku 12 tonninen oli oikein jees siihen aikaan, mutta uudempaa 24 tonnista en osaa verrata.

Hogi
"Mites nuo maatilakäytössäkin yleistyvät pyörittäjät, esim Engcon tai Rototilt, mitkä paikat niistä kuluvat ensin ja mitä niistä pitäisi ostohetkellä tarkistaa?"

Omassani ei ole ja kun välillä katselen kaupunginmiesten tuntien tekoa pyörittäjällä, niin meinaa hermo mennä. Jos Engcon hidastaa työtä, kannattaako kalliista riesasta maksaa?
On se hyvä vesijohdon etsinnässä, mutta kun väliin sattuu parin kuution kivi niin riisutko pois?

Kantolakin hereillä..