Tervetuloa, Vieras. Ole hyvä ja kirjaudu tai rekisteröidy.
  • Tavallinen aihe

Aihe 3 akselinen paalikärri kuorma-autosta?  (Luettu 10006 kertaa)

Urakoottija

  • Tulokas
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 86
  • Eat My Shorts
Vs: 3 akselinen paalikärri kuorma-autosta?
http://www.kroeger-nutzfahrzeuge.de/86-1-SIGA-UNO.html

Tuossahan tuo on maatalouskäyttöön tehty yksiakselinen aisapainollinen dolly  8)
Nothing Runs Like A deere But Nothing Pulls Like A Horse
Wer Fendt fährt-führt

mike

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Konkari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 1809
Vs: 3 akselinen paalikärri kuorma-autosta?
Millä tavalla tuo nyt sitten aisaa painottaa,ei mitenkään.
"ei mikkään mee saatana kohtuuella,se oli sen edellisen Teen kanssa sama homma.Viinaa pittää juua!"

hiluhi

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Konkari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 1739
  • Murheellinen vilkuttaja
Vs: 3 akselinen paalikärri kuorma-autosta?
Millä tavalla tuo nyt sitten aisaa painottaa,ei mitenkään.
Kytkentä piste akselin etupuolella, jos oikein näin.

BACKSPACE

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 28355
  • für immer
Vs: 3 akselinen paalikärri kuorma-autosta?
Millä tavalla tuo nyt sitten aisaa painottaa,ei mitenkään.
Kytkentä piste akselin etupuolella, jos oikein näin.
Mike ei näe. Todisteena kuva "Mike the headless chicken"

On olemassa 10 ihmistyyppiä. Ne jotka ymmärtävät binääriluvut ja ne jotka eivät ymmärrä.

päiviö

  • Tulokas
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 41
Vs: 3 akselinen paalikärri kuorma-autosta?
tarviiko sitä aisaa painottaa? eikö pito riitä muuten vai mitä tällä ratkaisulla haetaan?
kyllä 10tonnin neliveto traktori vetää kärryn liikkeelle jos sen tekee 8tonnin kuorma-autokin.
itse harkitsisin traktoriin paineilma jarruja ja joku http://www.nettikone.com/vak/kokosivu-aukeava/1241111 tommonen perään.
tosta kun purkaa korin päältä pois niin avot. lattiassa on vielä kunnon sidonta pisteetkin.

8 tonnin kuorma-auto? Tuollaisessa liikaa akseleita,etuteli aivan turha.

ihan perusmallin 2akselista auto tarkoitin. eikä löytynyt tähän hätään yhtään 4akselisen kärryn jossa 1edessä ja 3takana kuvaa. paras vaihtoehto  olisi varmasti 2edessä ja 2takana mallinen kärry.
ja jos sitä painatusta haluaa niin sitten se puolikkaasta tehty kärry.
sitten on sen aisapainatuksensa kanssa upoksissa siellä pellolla  ;D
mutta oman tarpeen ja peltojen mukaan kannattaa tehdä

mike

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Konkari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 1809
Vs: 3 akselinen paalikärri kuorma-autosta?
Kyllä mike näkee.Dollyn tarkoitus on vain ja ainoastaan muuttaa rekanveturilla vedettävä puoliperävaunu vedettäväksi jollakin muulla,koukulla tai kidalla varustellulla laitoksella esim traktori,pyöräkuormaaja tai kuormaauto.

Keskipisteen etupuolella onkin vetopöydän oltava että sen saa jättää jalalle muuten aisa kopahtaa maahan tai kohti taivasta.Etutelillä olevan voi jättää jalatta jos rautajousilla mutta jos ilmajousilla ja iskunvaimentimet huonot niin huonosti käy.

 :o

Etutelillisellä ei tee maajussi yhtään mitään.Hengenvaarallinen viritys.Raskas vedettävä ja risteyksissä traktori löytyy ojasta katoltaan.
"ei mikkään mee saatana kohtuuella,se oli sen edellisen Teen kanssa sama homma.Viinaa pittää juua!"

päiviö

  • Tulokas
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 41
Vs: 3 akselinen paalikärri kuorma-autosta?

Etutelillisellä ei tee maajussi yhtään mitään.Hengenvaarallinen viritys.Raskas vedettävä ja risteyksissä traktori löytyy ojasta katoltaan.
miten se sinne ojaan päätyy?
vai meinaakko että joku hullu vetää ton kokoluokan kärryä ilman jarruja   ???

mike

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Konkari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 1809
Vs: 3 akselinen paalikärri kuorma-autosta?
Se on hyvä työntämään tyhjänäkin,etutelillä vielä enemmän ja sitten vielä tehdään se virhe että jarrut laitetaan toimimaan polkimesta eikä ulkopuolisesta hydrauliikasta.

Viime vuosituhannella kun ensimmäisiä tuli etutelillä autojen perään,niitäkin löytyi ojasta ennenkuin opittiin että kärry vedetään läpi risteyksen.Se onkin sitten eri kun alamäki ja t-risteys,siihen tarvitaan se kärrynjarru.
"ei mikkään mee saatana kohtuuella,se oli sen edellisen Teen kanssa sama homma.Viinaa pittää juua!"

bdr-529

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 7460
Vs: 3 akselinen paalikärri kuorma-autosta?
Se on hyvä työntämään tyhjänäkin,etutelillä vielä enemmän ja sitten vielä tehdään se virhe että jarrut laitetaan toimimaan polkimesta eikä ulkopuolisesta hydrauliikasta.

Viime vuosituhannella kun ensimmäisiä tuli etutelillä autojen perään,niitäkin löytyi ojasta ennenkuin opittiin että kärry vedetään läpi risteyksen.Se onkin sitten eri kun alamäki ja t-risteys,siihen tarvitaan se kärrynjarru.

 Niin niin mutta jos jättää se etummaisen akselin pois. Kuinka kovaksi se aisapaino voi nousta jos vaikka kärryssä on parinkymmenen tonnin kuorma tasaisesti jaettuna.
Mielipiteeni on voinut muuttua, mutta ei se tosiasia, että olen oikeassa.

dynamiitti

  • Harjaantunut
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 100
Vs: 3 akselinen paalikärri kuorma-autosta?
Se on hyvä työntämään tyhjänäkin,etutelillä vielä enemmän ja sitten vielä tehdään se virhe että jarrut laitetaan toimimaan polkimesta eikä ulkopuolisesta hydrauliikasta.

Viime vuosituhannella kun ensimmäisiä tuli etutelillä autojen perään,niitäkin löytyi ojasta ennenkuin opittiin että kärry vedetään läpi risteyksen.Se onkin sitten eri kun alamäki ja t-risteys,siihen tarvitaan se kärrynjarru.

 Niin niin mutta jos jättää se etummaisen akselin pois. Kuinka kovaksi se aisapaino voi nousta jos vaikka kärryssä on parinkymmenen tonnin kuorma tasaisesti jaettuna.

Jollain tollasella periaatteella niitä painoja voisi miettiä

http://aijaa.com/x6lFps
ylipanostaja

päiviö

  • Tulokas
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 41
Vs: 3 akselinen paalikärri kuorma-autosta?
periaatteessa noin. mutta yleensä kärryn häntä jatkuu tuon taka-akselin keskipisteen takapuolelle.
eli painatusta saa käytännössä säädeltyä paalien sijoittelulla. pari paalia taka-akselin takapuolelle keventää kummasti aisaa.
riippuu ihan kärrystä.
ehkä joku keskiakseli kärry olis kuitenkin paras vaihtoehto?

mitä mike tarkoittaa tolla "kärry vedetään läpi risteyksen"?
ihan työn puolesta noita kärryjä on tullut kiskottua perässä eikä ne ikinä ole ilman vetämistä siitä risteyksestä tullut.
oli sitten telillä tai ilman. 3tai 5akselisia. jos kärry rupee työntämään autoa niin siinä vaiheessa on kyllä liikaa vauhtia. talvella toki asia on toinen.

Ala-Pertti

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 10735
Vs: 3 akselinen paalikärri kuorma-autosta?
sitä se mike tarkoittaa tuolla jarrun käyttöjärjestelmällä, jotta kärry vedetään risteyksen läpi jarrutettuna, ettei se kärry työnnä koko sydeemiä risteyksen läpi lähimpään vesakkoon.
Hirveetä, jos on puoletkaan totta...

Urakoottija

  • Tulokas
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 86
  • Eat My Shorts
Vs: 3 akselinen paalikärri kuorma-autosta?
Millä tavalla tuo nyt sitten aisaa painottaa,ei mitenkään.
Kytkentä piste akselin etupuolella, jos oikein näin.
Kytkentäpiste tosiaan on akselin etupuolella ja ainakin tuon dollyn teknistentietojen mukaan tulee aisapainoa se 4 000 kg
Tuota ko. dollya myydään ainoastaan traktori käyttöön, ei autoon, ne auto dollyt on sitten ihan erikseen
Nothing Runs Like A deere But Nothing Pulls Like A Horse
Wer Fendt fährt-führt

dynamiitti

  • Harjaantunut
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 100
Vs: 3 akselinen paalikärri kuorma-autosta?
periaatteessa noin. mutta yleensä kärryn häntä jatkuu tuon taka-akselin keskipisteen takapuolelle.
eli painatusta saa käytännössä säädeltyä paalien sijoittelulla. pari paalia taka-akselin takapuolelle keventää kummasti aisaa.
riippuu ihan kärrystä.
ehkä joku keskiakseli kärry olis kuitenkin paras vaihtoehto?

Taka-akselin keskipisteen takana olevia paaleja vastaava määrä pitää vähentää myös akselin etupuolelta koska painot kumoaa toisensa. Loppujen paalien paino sitten jakautuu taka- ja etuakselin kesken. Eli kokonaispainosta vähän pienempi osa vaikuttaa etuakseliin ja sitä kautta aisapainoon. Helpottaisi arviointia kun olisi joku esimerkkikärry ja siitä vähän mittoja.
ylipanostaja

päiviö

  • Tulokas
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 41
Vs: 3 akselinen paalikärri kuorma-autosta?
pisti sattumalta silmään tuommoinen http://www.pottupellossa.fi/gallery/displayimage.php?album=lastcomby&cat=0&pid=53754&uid=4097&msg_id=305046&page=1#comment305046
näyttää ihan hyvältä toi aisan painatus systeemi tossa