Tilateurastamolle ja muullekin suoramyynnille on sijainti valtavan tärkeä ominaisuus - ja se sijainti pitää olla "samassa pihassa" kuin potentiaaliset asiakkaat muutoinkin kulkevat. Tuossa on melko turha pettää itseään, ellei lähistöllä ennestään ruoka-asioilla liikkuvia asiakkaita, ennuste on huono. Jätkän mainitsema valintatilanteiden määrä on hyvä arviointiperuste siihen kuinka paljon asiakasliikennettä on oltava. Olen nähnyt monta hyvää ideaa ja hyvin toteutettua myyntihommaa, jotka ovat lopulta kaatuneet siihen, ettei sinne alkuinnostuksen ja markkinoinnin jälkeen asiakkaat päivittäisille ostoksille sitten jaksakaan erikseen mennä.
Ja sitten myytävä tavara, juuri tällä hetkellä en näe kovin vahvaa tulevaisuutta saman bulkin tarjoamisella, jota saa kaupastakin. Ei siinä pelkät tarinat tms. riitä, ihmiset mieltävät nykyisen sianlihantuotannon tehotuotannoksi, ja sen ainoa kilpailuvaltti on hinta.
Valtavasti joutuisit ainakin panostamaan markkinointiin, että pystyisit luomaan kuvan erilaisesta, paremmasta tuotteesta, ja sille pitäisi olla sitten vielä katettakin. Mikä se ero sitten olisi, millä seikalla ajattelit erottua?
Luomu on sitten asia erikseen, halusit sitä tai et, niin sille nyt on vaan kysyntää enemmän kuin tarjontaa. Ja luomu on juuri se joka sitten kilpailee näiden "melkein luomua" myyvien kanssa. Jos pyrit luomaan asiakkaalle kuvan erilaisesta, eettisemmästä tms. tuotteesta, niin se kysymys mikä asiakkaalta tulee on se että onkos tämä luomua? Ja kun ei ole, asiakas tuntee pettymystä, saattaa kokea jopa tulleensa huijatuksi.
Mutta ettei menisi lannistamiseksi, niin näen ajatuksissasi paljon hyvääkin. Jos tuo sijainti on mietitty hyvin, ja saat kumppaniksi hyvin yhteensopivan yrittäjän, niin ei ole sanottua vaikka onnistuisikin. Elintarvikeviranomaisten kanssa toimiminen on oma lukunsa, ja siinä varmasti olisi hyvä apu jo hommassa toimineen yrittäjän tuki.
Tuohon teurastamon kustannuksiin en osaa sanoa muuta, kuin että pidä housut jalassa aluksi - kaikki turha pois, perustoiminnoilla ja selkeillä rakenteilla alkuun. Ja suunnitelmat skaalattavaksi, eli sellaiset piirustukset, joista toiminnan muuttaminen/laajentaminen on mahdollista edullisesti. Tuossa elintarviketekniikassa ja rakentamisessa kun löytyy varmasti miljoona hyvää ja kaunista, johon voisi rahaa laittaa, mutta ne eivät itsessään tuota mitään.