Ja sit opastin jossa ei oo ulkoisen kytkennän mahdollisuutta on kyllä melko kökkö. Ainakin itsellä päisteessä niin paljon ohjelmaa kopissa et jos siinä pitää vielä maalaus saada päälle niin kyl se joskus ainakin unohtuu. Lietevaunussa laitoin 3tieventtiiliin kytkimen joka kytkee maalainen päälle ja on kätevä.
Mä olen antanut maalata koko ajan, päisteisiin tulee tupla/tripla maalaus mutta sillä ei ole mitään merkitystä. Toki jos tarve saada tarkka työskennelty pinta-ala niin sitten eri juttu.
Joo ei mullakaan muissa koneissa ole ulkoista kytkintä kuin lietevaunussa. Siinä kun tavara voi loppua myös ennen päistettä. Ruiskuttamisessa käytin samaa et maalas kokoajan. Muokkaamisessa nyt näkeekin et mistä ajettu jne. Tapauskohtainen juttu. Monessa hommassa pelaa maalaus kokoajan päällä. Toki mulla kun opastin on ratin yläpuolella tuulilasin alareunassa niin olen käyttänyt ulkoista kytkintä ohjaamossakin lähempänä muita hallintalaitteita. Myös ohjauksen kytkennälle samanlainen ulkoinen kytkin käytössä. Eipä tarvii kurkotella näytölle..
Tässä se vähän kiteytyy. On hauskaa, kun navista näkee, missä on kulkenut. Suurin hyöty on se, että näkee minne ruisku tai levitin on tyhjentynyt.
Todellinen hyöty saavutetaan silloin, kun traktori, tai mahdollisesti traktori sekä työkone, kulkevat ennalta määrättyä latua. Jos edes traktori kulkisi automaattisesti oikeaa linjaa, työkoneen mahdollinen ohjaus onnistuu huomattavasti helpommin. Tämä korostuu esim.riviviljelyssä, striptillingissä ja mm. silloin kun näkyvyys on pimeyden tai pölyn vuoksi huono.
Nämäkin seikat vain helpottavat töitä, joita on ennen tehty ilman navikaattoria. Mutta se että jos silmät ja kädet saa irti pelkästä ajamisesta, niin sillä on suuri merkitys.