Tässä kylällä oli F5000 turbo.Kone kesti uudesta ajaa noin 1500 tuntia ilman öljynvaihtoa ennen kuin rrljäjähti...
Ko.täpinäreiskalla ei ollu tapana tehdä välihuoltoja.Ajoi pashaksi Valmet 1100n,Fiat 1000n ja tuon Fordin.Ynnä muuta...
Meillä on viistonninen jälkiasennusturbolla. Öljynvaihdot on tehty noin 100 h välein, Delvaccia 5W-40 käytetty. Kyllä se nelisentuhatta tuntia on kestäny. Lisäksi meillä on vajaat 7000 h ajettu Ford 7000. Hiukan niukalla huollolla tuo on ollut, harahytti on aivan rapea, mutta vähintään moottoriöljyt on koitettu joka vuosi ennen kevättöitä vaihtaa.
-SS-
--ei ollu tarkoitus moittia Fordia.Tuo 1500 ilman huoltoa oli minusta oikein hyvä saavutus...
Enhän minä moittimiseksi...se vaan tuli mieleen, kun oli yksi sukulainen, joka juuri tuollai ajoi, ei koskaan öljyjä tai rasvoja, mut Foorti vaan kolkuti menemään. Meillä isä oli Fordson kuski ollut jo lähes puoli vuosisataa, kun Foorti tuli, rautapyöräisestä asti hoitanut kotitalonsa koneita, niin omaan Foortiin laitettiin aina öljyt keväin syksyin, jossei sitten keskenkin, isomman työmaan takia. Castrollia. Ja ilmanputsari piti meikän pikkupojan osata avata ja piki kaapia pois.
Vaikka olen tosi huono nykyisellään mitään ainakaan nopeasti fiksaamaan, jos vaikka ottaa osumaa (sitä isäpapallakin alkoi tapahtua vanhemmiten, nyt sen jo tajuaa, miksi...) , niin öljyhuollon ja ehkä myös rasvarässihpomman se tapa pakottaa menemään vaikka iltapimeällä sitten hoitamaan loppuun. Vaikka joskus hiukan hankalakin homma, niin kuin se pihkuran vetokoukku, on just siinä peräöljyn pohjapropun tiellä. Tai ohjaustehostimen säiliön tiiviste, eihän pidä ei, jos irrottamaan kerran menee. Ja onhan siinä nostolaitteen irrottelussa hommansa, pelkästään peräöljysuodattimen takia....
-SS-