Tervetuloa, Vieras. Ole hyvä ja kirjaudu tai rekisteröidy.
  • Tavallinen aihe

Aihe Pellon raivuu  (Luettu 27854 kertaa)

Mercantil

  • Harjaantunut
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 160
Pellon raivuu
Minkälainen prosessi olisi raivata rahkasuosta peltoa sikäli mikäli jos sitä vielä saa vuodenvaihteen jälkeen raivata? Kerta kyseessä rahkasuoa saako sitä millään ilveellä viljelymaata? kuivatus ei ole ongelma. Täällä Etelä-Suomessa kun ei tuota pellon raivuuta juuri harrasteta niin käytännön kokemuksia ei juurikaan ole...

realisti

  • Vieras
Vs: Pellon raivuu
Raivuuta ei vielä olla kielletty, eli anna palaa vaan.
Itse suorituksesta hiukan: jos puusto on hyvin vähäistä niin helpointa on vetää sarkoihin ja ruuvauttaa muotoon, jonka jälkeen keskellä ole "paska" jyrsitään. Jos puustoa taas on enemmän niin jyrsintä ennen ojitusta, ojitus, ja ruuvaus muotoon. Tärkeintä on se ettei rahkahötössä tee liian leveitä sarkoja, ehkä oma suositukseni olisi 25m. Ojitus on oltava niin syvä että kuivavara on ainakin metrin, sitten alkaa rahka maatumaan. Kalkkia tietysti täytyy laittaa aloitusannoksena 15-20tn/ha ja jos saatavissa niin reilusti sontaa. Muokkausta pitäisi tehdä mahdollisimman paljon, ja kalkitusta jatkaa seuraavat kolme vuotta vaikka muokkauksen yhteydessä 5tn/ha. Näillä eväillä rahka alkaa talttumaan.
Yksi vaihtoehto on ottaa ensin yksi kaurasato suojaviljana, ja jättää vl-nurmeksi pariksi vuotta jonka jälkeen reilu kalkitus ja muokkaus.
Haralla noita höttöjä on turha alkaa raivaamaan, liian tehotonta ja kallista.

äRRä

  • Tulokas
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 79
Vs: Pellon raivuu
Tosiaan tänään maaseudussa oli juttua siitä että etelä-Suomen soita alettaisiin suojella...    Tuli sen jälkeen sama mieleen kuin tuolle Mercantilelle. Lähes puuton avosuo varmaan menee jyrsimellä, mutta miten paksuista kannoista se selviää? Ojitetulla alueella on 40 vuotiasta varttuneeksi luokiteltua männikköä joku 170 m3/ ha. Pohja ei silloin voi olla ihan huonoa, ehkä siitä peltoakin saisi.

Miten arvokasta / hidasta tuo jyrsintä on hehtaaria kohti?

realisti

  • Vieras
Vs: Pellon raivuu
Kyllä kannot menee että pamahtaa silpuksi, mutta liki puutonta ei kannata jyrsiä vaan suoraan ruuvaa vaan ja keskelle tulevan "sontakarhon" sitten vaan jyrsii.

ktm87

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Konkari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 1909
Vs: Pellon raivuu
kivennäismaat savossa :/ ei ruuvailla eikä jyrsitä..kaivurimieheltä kysytään vaan että onko monta vkoa aikaa olla tällä työmaalla xD

SKN

  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 52008
  • Keulamerkki-Erkki ja tähdet
Vs: Pellon raivuu
On se vaan aika poika tuo realisti. 8)
Kotimaisia metsän antimia jo vuodesta nolla.. http://psyvault.net/viewtopic.php?f=8&t=430

https://vimeo.com/31482159

jalle

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Aktiivi
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 697
  • Enhän mä mistään mitään tiedä
Vs: Pellon raivuu
Tosiaan tänään maaseudussa oli juttua siitä että etelä-Suomen soita alettaisiin suojella...    Tuli sen jälkeen sama mieleen kuin tuolle Mercantilelle. Lähes puuton avosuo varmaan menee jyrsimellä, mutta miten paksuista kannoista se selviää? Ojitetulla alueella on 40 vuotiasta varttuneeksi luokiteltua männikköä joku 170 m3/ ha. Pohja ei silloin voi olla ihan huonoa, ehkä siitä peltoakin saisi.

Miten arvokasta / hidasta tuo jyrsintä on hehtaaria kohti?
Kai se pari tonnia/ha on jos kahteen kertaan ajetaan. Näin ainakin mulle yks jyrsijä sano ja sit unohdin sen vaihtoehdon.
Missä päin pitäjää sulla tuollasta on?

SKN

  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 52008
  • Keulamerkki-Erkki ja tähdet
Vs: Pellon raivuu
Tosiaan tänään maaseudussa oli juttua siitä että etelä-Suomen soita alettaisiin suojella...    Tuli sen jälkeen sama mieleen kuin tuolle Mercantilelle. Lähes puuton avosuo varmaan menee jyrsimellä, mutta miten paksuista kannoista se selviää? Ojitetulla alueella on 40 vuotiasta varttuneeksi luokiteltua männikköä joku 170 m3/ ha. Pohja ei silloin voi olla ihan huonoa, ehkä siitä peltoakin saisi.

Miten arvokasta / hidasta tuo jyrsintä on hehtaaria kohti?
Kai se pari tonnia/ha on jos kahteen kertaan ajetaan. Näin ainakin mulle yks jyrsijä sano ja sit unohdin sen vaihtoehdon.
Missä päin pitäjää sulla tuollasta on?
Oliko hiiri, rotta vai hamsteri? Majavako kenties??? :o Mua kiinnostas kans tietää mistä päin pitäjää löytyy puhuvia jyrsijöitä? :o :o
Kotimaisia metsän antimia jo vuodesta nolla.. http://psyvault.net/viewtopic.php?f=8&t=430

https://vimeo.com/31482159

jalle

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Aktiivi
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 697
  • Enhän mä mistään mitään tiedä
Vs: Pellon raivuu
En mä pysty äänen perusteella sanomaan, minkä sortin jyrsijä siellä puhelimeen höpötti :-\

SKN

  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 52008
  • Keulamerkki-Erkki ja tähdet
Vs: Pellon raivuu
En mä pysty äänen perusteella sanomaan, minkä sortin jyrsijä siellä puhelimeen höpötti :-\

Okei, nou proplem......... ;D
Kotimaisia metsän antimia jo vuodesta nolla.. http://psyvault.net/viewtopic.php?f=8&t=430

https://vimeo.com/31482159

äRRä

  • Tulokas
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 79
Vs: Pellon raivuu
Tosiaan tänään maaseudussa oli juttua siitä että etelä-Suomen soita alettaisiin suojella...    Tuli sen jälkeen sama mieleen kuin tuolle Mercantilelle. Lähes puuton avosuo varmaan menee jyrsimellä, mutta miten paksuista kannoista se selviää? Ojitetulla alueella on 40 vuotiasta varttuneeksi luokiteltua männikköä joku 170 m3/ ha. Pohja ei silloin voi olla ihan huonoa, ehkä siitä peltoakin saisi.

Miten arvokasta / hidasta tuo jyrsintä on hehtaaria kohti?
Kai se pari tonnia/ha on jos kahteen kertaan ajetaan. Näin ainakin mulle yks jyrsijä sano ja sit unohdin sen vaihtoehdon.
Missä päin pitäjää sulla tuollasta on?


Tuolla valtatien pohjoispuolella  on joku 4 ha avosuota ja saman verran puustoista. Pitäisi äkkiä päättää tekeekö vaan harvennuksen vai ottaisko kaikki kerralla pois, ja sitten se kyntökielto iskisi kuitenkin päälle ennenkuin se hamsteri ehtisi tulemaan tännepäin.

realisti

  • Vieras
Vs: Pellon raivuu
Koko tämä vuosi aikaa raivata joten no panic!

1300€/ha alv0% ottaa jyrsin kahteen kertaan ajosta täällä. Ruuvaus on siinä tonnin pintaa /ha alv 0%, mutta sen jälkeen ei vähäpuisia tartte jyrsiä lainkaan.

jalle

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Aktiivi
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 697
  • Enhän mä mistään mitään tiedä
Vs: Pellon raivuu
Taitaa Realistin seudulla olla vähän enemmän  ja lähempää jyrsijöitä tarjolla. Täällä en tiedä yhtään urakoitsijaa koko maakunnasta.

farmer

  • Aktiivi
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 330
Vs: Pellon raivuu
Koko tämä vuosi aikaa raivata joten no panic!

1300€/ha alv0% ottaa jyrsin kahteen kertaan ajosta täällä. Ruuvaus on siinä tonnin pintaa /ha alv 0%, mutta sen jälkeen ei vähäpuisia tartte jyrsiä lainkaan.

Halpaa jyrsintää mutta kallista ruuvausta kun vertaa taksoihin täälläpäin.

realisti

  • Vieras
Vs: Pellon raivuu
Valmiin jyrsityn pellon ruuvaus 300-500€/ha, mutta tuo hinta oli suoraan Nevasta ruuvaus.