Tervetuloa, Vieras. Ole hyvä ja kirjaudu tai rekisteröidy.
  • Tavallinen aihe

Aihe Seoskasvustot  (Luettu 25553 kertaa)

ravenlord

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Konkari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 1648
Seoskasvustot
Niin kuinka paljo hernettä pruukataan laittaa kauran seuraksi? Kauppias sano että 150 kiloa hernettä, 70 kioloa kauraa..? Ja seos on tarkoitus tehdä säilörehuksi..  Tuntuu va isolta tuo hernemäärä..  Kumpaako laittaas, sitä rehuhernettä' mikä kasvaa liki 2 metriseksi vai tavallista matalaa hernestä? Vai lakkaa konstailemasta koko hernetouhun kans.. 
Asiaan kuin asiaan, asiaton vastaus :)

lavali

  • Konkari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 1777
Vs: Seoskasvustot
herne on ainaki paalitouhus, kuin perunan varsia. onkahan kuvia tosta 2m rehuherneestä??

JoHaRa

  • Vieras
Vs: Seoskasvustot
Jos joku on menestynyt herne+kaura säilörehun kanssa niin nyt sopii ilmoittautua  :D

Mä olen huomannut että tuota rehua voi työntää lehmälle EHKÄ 2 kgka päivässä appeen joukkoon jos haluaa että ape olisi matemaattisesti jotenkin kohdallaan. Eivätkä lypsyt päätä huimaa.

Jos pienin jakoyksikkö on pyöröpaali niin ape-erän täytyy olla aika suuri.

rene

  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 5964
Vs: Seoskasvustot
Itse laittaisin liki saman verran muuta siementä kun hernettäkin. Hernettä on varmaan hyvä olla tuo 150kg koska liian pieni hernemäärä haittaa herneen kasvua. Viljana käyttäisin mitä tahansa muuta kun kauraa. Itse aion kokeilla "viljaksi" laittaa reilu sata kiloa vehnää ja ripaus virnaa.   Niin tuo herne, tottakai kannattaa käyttää lehtevää hernettä jos rehua aikoo tehdä.

Wejjo

  • Luomumaitoklubi
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 2232
Vs: Seoskasvustot
herne on ainaki paalitouhus, kuin perunan varsia. onkahan kuvia tosta 2m rehuherneestä??

no tuossa ei kaukana siitä 2m kasvustosta ollut  http://wejjon.blogs.fi/2009/08/15/etaeurakka-valmis-6727453/

viiri45

Vs: Seoskasvustot
Ei kauraa rehuksi. hernelajike joka on tarkoitettu s-rehuksi. Lehdettömät puitavat herneet eivät kasvata kuin varren.
Virna varmaan olis parempi valinta  ???
-Kaikki saa mutta komiat ensi!

SomeBody77

  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 4301
  • Ensin rahahommat, sitten omille pelloille
Vs: Seoskasvustot
Jos joku on menestynyt herne+kaura säilörehun kanssa niin nyt sopii ilmoittautua  :D

Mä olen huomannut että tuota rehua voi työntää lehmälle EHKÄ 2 kgka päivässä appeen joukkoon jos haluaa että ape olisi matemaattisesti jotenkin kohdallaan. Eivätkä lypsyt päätä huimaa.

Jos pienin jakoyksikkö on pyöröpaali niin ape-erän täytyy olla aika suuri.
Tuos taitaa olla yks, mut pääluku on tietty vähän keskimääräistä isompi...


Siksipä minä en ole vieläkään ymmärtänyt mitä ideaa on kylvää timotei 80%/ruokonata20% seosta?
Eipä mitään. Englanninraiheinä, ruokonata ja puna/valkoapila tai mailanen ;)
Kerroppas mitä sinä laitat muuta sinne apevaunuun,kun syötät tätä aikaisin korjattua rehua?
Hernevehnäkaurakokoviljasäilörehua D620 (olipa piiitkä sana) ja ennen juhannusta korjattua kuivaa heinää + väkirehut 50%. Tuota seosta syövät 21 kgka päivässä ja lypsävät 31 kiloa päivässä.
Ensin rahahommat, sitten omille pelloille

JoHaRa

  • Vieras
Vs: Seoskasvustot
Tuosta Aatamin jutusta ei ilmene paljonko tuota hernesoosia menee mutta luulen että just tuo 2 kgka  ;D

Adam Smith

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 10972
  • Gee!!
Vs: Seoskasvustot
Tuosta Aatamin jutusta ei ilmene paljonko tuota hernesoosia menee mutta luulen että just tuo 2 kgka  ;D

22% ka:sta eli 4.4 kgka tuolle lypsävälle porukalle ;)

Kurasarjan tyhjätissit saa hiukka enempi....

Hernesäiliksestä pitäis olla kemiallinen analyysi tärkkipitoisuuden määrittämiseks. Energiaa on enemmän kuin artturin nirripoistuloksissa, kun tärkkiä on 15-20% ka:sta. Huldakaritamössöä ei saa ruokittua mitenkään järkevästi, kun korressa on tolkuton määrä ka:ta ja sulavuus 450......tärkkipitoisuus jää alas. Jos on vielä kylvetty näiden suomiohjeiden mukaan 150-200 kiloa hernettä ja kourallinen viljaa niin..... ::)

Viimeksi muokattu: 09.11.10 - klo:13:56 kirjoittanut Adam Smith

                   
*****ilu on jokamiehenoikeus ja syytteen saa vasta se joka lyö.

lavali

  • Konkari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 1777
Vs: Seoskasvustot
herne on ainaki paalitouhus, kuin perunan varsia. onkahan kuvia tosta 2m rehuherneestä??

no tuossa ei kaukana siitä 2m kasvustosta ollut  http://wejjon.blogs.fi/2009/08/15/etaeurakka-valmis-6727453/

minkä nimistä oli hernelajike kuvassa?

JoHaRa

  • Vieras
Vs: Seoskasvustot
Tuosta Aatamin jutusta ei ilmene paljonko tuota hernesoosia menee mutta luulen että just tuo 2 kgka  ;D

22% ka:sta eli 4.4 kgka tuolle lypsävälle porukalle ;)

Kurasarjan tyhjätissit saa hiukka enempi....

Hernesäiliksestä pitäis olla kemiallinen analyysi tärkkipitoisuuden määrittämiseks. Energiaa on enemmän kuin artturin nirripoistuloksissa, kun tärkkiä on 15-20% ka:sta. Huldakaritamössöä ei saa ruokittua mitenkään järkevästi, kun korressa on tolkuton määrä ka:ta ja sulavuus 450......tärkkipitoisuus jää alas. Jos on vielä kylvetty näiden suomiohjeiden mukaan 150-200 kiloa hernettä ja kourallinen viljaa niin..... ::)

Oho! Hienoa.. ja hyvä on tuotos. Pitäisi laskea että mitä tuosta koostuu  :)

SomeBody77

  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 4301
  • Ensin rahahommat, sitten omille pelloille
Vs: Seoskasvustot
Tuosta Aatamin jutusta ei ilmene paljonko tuota hernesoosia menee mutta luulen että just tuo 2 kgka  ;D

22% ka:sta eli 4.4 kgka tuolle lypsävälle porukalle ;)

Kurasarjan tyhjätissit saa hiukka enempi....

Hernesäiliksestä pitäis olla kemiallinen analyysi tärkkipitoisuuden määrittämiseks. Energiaa on enemmän kuin artturin nirripoistuloksissa, kun tärkkiä on 15-20% ka:sta. Huldakaritamössöä ei saa ruokittua mitenkään järkevästi, kun korressa on tolkuton määrä ka:ta ja sulavuus 450......tärkkipitoisuus jää alas. Jos on vielä kylvetty näiden suomiohjeiden mukaan 150-200 kiloa hernettä ja kourallinen viljaa niin..... ::)

Oho! Hienoa.. ja hyvä on tuotos. Pitäisi laskea että mitä tuosta koostuu  :)
Kerran melkein tunnustit olleesi väärässä...  ;)
Ensin rahahommat, sitten omille pelloille

JoHaRa

  • Vieras
Vs: Seoskasvustot
Tuosta Aatamin jutusta ei ilmene paljonko tuota hernesoosia menee mutta luulen että just tuo 2 kgka  ;D

22% ka:sta eli 4.4 kgka tuolle lypsävälle porukalle ;)

Kurasarjan tyhjätissit saa hiukka enempi....

Hernesäiliksestä pitäis olla kemiallinen analyysi tärkkipitoisuuden määrittämiseks. Energiaa on enemmän kuin artturin nirripoistuloksissa, kun tärkkiä on 15-20% ka:sta. Huldakaritamössöä ei saa ruokittua mitenkään järkevästi, kun korressa on tolkuton määrä ka:ta ja sulavuus 450......tärkkipitoisuus jää alas. Jos on vielä kylvetty näiden suomiohjeiden mukaan 150-200 kiloa hernettä ja kourallinen viljaa niin..... ::)

Oho! Hienoa.. ja hyvä on tuotos. Pitäisi laskea että mitä tuosta koostuu  :)
Kerran melkein tunnustit olleesi väärässä...  ;)

Joo! Olin väärässä. Ja peräti paljon. En yleensä ole oikeassa kuin 90% todennäköisyydellä  ;D

viiri45

Vs: Seoskasvustot
Tuosta Aatamin jutusta ei ilmene paljonko tuota hernesoosia menee mutta luulen että just tuo 2 kgka  ;D

Niin vielä tarkentava kysymys ??? Paljonko tuosta hernesoosissa on hernettä ??? joku korkeintaan 25 %
-Kaikki saa mutta komiat ensi!

Adam Smith

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 10972
  • Gee!!
Vs: Seoskasvustot
Jotain 70% on hernettä.

Ja virhet tuossa prosentissa on, se on 21%. Kilot oikein. Väkirehut 55%, säilörehu d720 15% ja kuiva heinä 6%......loppu on kivennäiset, vitamiinit, kalkki ja rypsinolki......

Viimeksi muokattu: 09.11.10 - klo:17:06 kirjoittanut Adam Smith

                   
*****ilu on jokamiehenoikeus ja syytteen saa vasta se joka lyö.