Tervetuloa, Vieras. Ole hyvä ja kirjaudu tai rekisteröidy.
  • Tavallinen aihe

Aihe Kyntöauran säädöt pielessä  (Luettu 25321 kertaa)

lypsyukko

  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 9833
Vs: Kyntöauran säädöt pielessä
Täs tullut opeteltua noita ab ja ad eroja viikonloppuna. ad tehtaalta lähtien hyde, ab vanttiruuvilla. Tosin monet käytetyistä ab:stäkin tuntuu olevan sylinterillä varustettuja, mutta monen näköistä on sylinteriäkin. Jotkut näyttävät olevan jopa ilman lukkoventtiiliä. Noin mä noita olen järkeillyt ... sitten noi 8 ja 85 ei kerro mulle vielä yhtään mitään :)

AB-mallissa ei siirry ensimmäinen siipi lisävarusteena olevalla hydraulisylinterillä. AD-mallissa siirtyy. Aika erilainen rakenne.

Mä olen kuin entinen pikkupoika "katselen vain kuvia". Siis agritekin esitteen mukaan ensimmäiselle viilulle on oma sylinterinsä, vai tuliko tuossa lukihäiriö. Kuitenkin noissa käytetyissä AD auroissa mielestäni on vaan yksi sylinteri ja vanttiruuvi. Vai säätääkö se ainut sylinteri sitä ensimmäistäkin kun perus säätö on tehty ruuvilla ? Vai onko palkkiin vaan liimattu AD tai onko ilmoituksen tekijällä mennyt B ja D sekaisin :)

Ja auroja olen katsellut vaan myyntilmoituksista en livenä.

vakka

  • Aktiivi
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 254
Vs: Kyntöauran säädöt pielessä
Omassa AD:ssä ei ainakaan ole ensimmäisen viilun säätöön sylinteriä. Vissiin olisi ollut lisävaruste.

Köntys

  • Vieras
Vs: Kyntöauran säädöt pielessä
Omassa AD:ssä ei ainakaan ole ensimmäisen viilun säätöön sylinteriä. Vissiin olisi ollut lisävaruste.

No ei siinä mitään erillistä sylinteriä ookkaan, se eka siirtyy muiden mukana automaattisesti, AB-mallissa ei siirry.

vakka

  • Aktiivi
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 254
Vs: Kyntöauran säädöt pielessä
Sattuu olemaan ohjekirja vielä tallessa. Kuvan alla lukee että ensimmäisen viilun leveyttä säädetään vanttiruuvin tai hydraulisylinterin avulla. Kuva molemmista. Eli kyllä siihen sylinterinkin olisi saanut. Pitäähän sitä joskus säätää.

Köntys

  • Vieras
Vs: Kyntöauran säädöt pielessä
Sattuu olemaan ohjekirja vielä tallessa. Kuvan alla lukee että ensimmäisen viilun leveyttä säädetään vanttiruuvin tai hydraulisylinterin avulla. Kuva molemmista. Eli kyllä siihen sylinterinkin olisi saanut. Pitäähän sitä joskus säätää.

Sulla on sitte AB

vakka

  • Aktiivi
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 254
Vs: Kyntöauran säädöt pielessä
Niitatussa peltilätkässä näkyy lukevan AD 8.

lypsyukko

  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 9833
Vs: Kyntöauran säädöt pielessä
" AD-malli on nykyaikaisin ja edistyksellisin. Siinä Variomat® -viilunleveyden säätö on hydraulinen. Myös ensimmäisen viilun säädölle on oma hydraulisylinterinsä. " Tuo on lainaus siis uuden auran esitteestä. Voihan olla että vanhoissa on ollut eri juttu, mutta järjestään noi AD aurat missä on sylinteri kuvattu on ollut vain yhdellä sylkyllä ja todellakin teippi on ollut AD.

Pieni kuumeen poikanen, mutta saattaa mennä ohi, koska  syys kynnöt kohta tehty.

Köntys

  • Vieras
Vs: Kyntöauran säädöt pielessä
Nimimerkki Wolfheartscry näyttäis olevan samoilla linjoilla.

Alkuperäiseen kysymykseen en osaa vastata, muuta kuin että AB ja AD -mallien erohan on se, että b:ssä viilun leveyden säätö vaikuttaa toisesta siivestä alkaen eli periaatteessa ekan viilun joutuu sit säätämään erikseen. Nämä säädöt on tosin mahdollista (lisävaruste) hoitaa hydraulisesti. D:ssä etummainenkin viilunleveys säätyy samassa suhteessa muiden kanssa (vakiona hydraulinen), mutta etummaisen viilun leveyden perussäädön joutuu tekemään vakiona mekaanisesti.

https://keskustelukanava.agronet.fi/agronet/index.php?topic=55589.msg966333#msg966333

vakka

  • Aktiivi
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 254
Vs: Kyntöauran säädöt pielessä
Perussäätö justiin pitää pyöritellä vanttiruuvilla kun ensimmäistä kertaa traktoriin kytkee. Ei sitä muulloin tarvi ruuvailla. Omani sen verran vanha ettei ole sylinteriä sille.

Calahan

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Aktiivi
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 690

optimisti

  • Konkari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 1527
Vs: Kyntöauran säädöt pielessä
Kuinka moni huomaa, että raideleveys vaikuttaa paljon kynnön onnistumiseen.Paljon näkee Traktoreita joissa on raideväli luonnottoman kapealla,Ja syy siihen että laivauksissa niitä mahtuu enempi kannelle.Ja etu ja takarenkaan sisäpuoli samassa linjassa,silloin traktori ei kulje vaossa kuin rakkikoira  perä vinossa.

Takapyörien väli 3X viilunleveys ja etupyörät 5-10cm leveämpi raideleveys. Variomat aurat ovat tuon suhteen aika vaivattomat.
Tuolla säädöllä aura tulee suoraan perässä, vetovarsien kuviteltu leikkauspiste etuakselin alla.
Hyvä tulee.

lypsyukko

  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 9833
Vs: Kyntöauran säädöt pielessä
Jatketaan nyt tänne utelua noista AD/ AB vario Kverneistä. Onko mallistoihin tullut muutoksia matkan varrella siis ihan sieltä jostain ensimmäisistä tähän päivään. Koska lie sitten ensimmäiset Ad nähneet päivän valon. Aika paljon valon polttamia näkyy kyllä myynnissä ( joskus Hankkijan myyntikaudella) koskas se Hankkija aikoinaan loppui. Toki perustekniikka kait se että maan saa kynnettyä on ollut silloin ihan sama kuin nykyäänkin ja kulutus osia taitaa saada aika varmuudella. Mistäs muuten sen siipi mallin näkee? kaikki tarrat saattaneet lentää tuulessa ja niitatussa lapussa ruostetta / kulumaa tai sitten heikko kaiverrus :)