Agronet

Keskusteluaiheet => Koneet, laitteet ja tekniikka => Aiheen aloitti: vms1 - 17.05.16 - klo:12:36

Otsikko: Mimmonen tukijalka perävaunuun.
Kirjoitti: vms1 - 17.05.16 - klo:12:36
Eli kummonen jalka olisi hyvä rakentaa tohon junkkarii. Käyttö ympäri vuoden ja melko rajua sellaista. Kyseessä siis paalikärry eli lastataan noita 1,5 tonnin keijukaisia tukijalan varassa. Hydraulinen taitaa olla itsestäänselvyys mutta millainen rakenne jotta oikeasti kestää.
Otsikko: Vs: Mimmonen tukijalka perävaunuun.
Kirjoitti: Köntys - 17.05.16 - klo:12:53

Pölkky vaan puomin alle, halpa ja hyvä  :D
Otsikko: Vs: Mimmonen tukijalka perävaunuun.
Kirjoitti: vms1 - 17.05.16 - klo:13:06
Ei tahdo löytyä tarpeeksi vahvaa pölkkyä ja sitten on aika raskas esim naisväelle nostaa toi pölkky jonnekin talteen kun lähdetään siirtymään.
Otsikko: Vs: Mimmonen tukijalka perävaunuun.
Kirjoitti: arzyboy - 17.05.16 - klo:13:13
Minä taioin tempn paalikärryyn kiinteän jalan lähelle vetokoukkua. Pätkä järeää palkkia ja siihen suht paksun metallilätkän jossa kokoa riittävästi. Enää ei ole jalka painunut peltoon ja on kiva kun ei tarvi kikkailla jalan kanssa...
Otsikko: Vs: Mimmonen tukijalka perävaunuun.
Kirjoitti: ijasja2 - 17.05.16 - klo:13:14
Eli kummonen jalka olisi hyvä rakentaa tohon junkkarii. Käyttö ympäri vuoden ja melko rajua sellaista. Kyseessä siis paalikärry eli lastataan noita 1,5 tonnin keijukaisia tukijalan varassa. Hydraulinen taitaa olla itsestäänselvyys mutta millainen rakenne jotta oikeasti kestää.

Kiinteä, riittävän laakea ettei uppoa peltoon. Eli aisan alle jotain, joka nousee riittävän korkealle ja toisaalta riittävän korkea että saa koukattua maasta kärry kyytiin. Ei nitku ja notku, turha kiipeily jää pois tukijalan suhteen ellei valoja tarvi.
Otsikko: Vs: Mimmonen tukijalka perävaunuun.
Kirjoitti: maraani - 17.05.16 - klo:14:50
Eli kummonen jalka olisi hyvä rakentaa tohon junkkarii. Käyttö ympäri vuoden ja melko rajua sellaista. Kyseessä siis paalikärry eli lastataan noita 1,5 tonnin keijukaisia tukijalan varassa. Hydraulinen taitaa olla itsestäänselvyys mutta millainen rakenne jotta oikeasti kestää.

Kiinteä, riittävän laakea ettei uppoa peltoon. Eli aisan alle jotain, joka nousee riittävän korkealle ja toisaalta riittävän korkea että saa koukattua maasta kärry kyytiin. Ei nitku ja notku, turha kiipeily jää pois tukijalan suhteen ellei valoja tarvi.
Juuri näin. Ja kun talla on semmoinen ettei uppoa yhtään niin riittää kun silmukka on sen reilu kymmenen senttiä maasta. Oma vielä loppuun asti tekemättä, mutta muutaman talven rehua kun on aumasta kelkkonu niin on ollu aikaa suunnitella.
Otsikko: Vs: Mimmonen tukijalka perävaunuun.
Kirjoitti: vms1 - 17.05.16 - klo:16:29
Ei oikein ole toi kiinteä vaihtoehto kun välillä ollaan paikoissa jossa maavaraakin tarvitaan. Itse mietin joskus että tollasen kiinteähkön voisi tehdä siten että se lähtisi järeillä tapeilla irti.
Otsikko: Vs: Mimmonen tukijalka perävaunuun.
Kirjoitti: Maa-Anssi - 17.05.16 - klo:16:31
Käyppäs naapurin polmotista kattomassa. "saranoitu" edestä ja veivillä nosto. Veivin ku vaihdat sylinteriin....
voi vetää eteenpäin perässä koskematta jalkaan, tulee ku suksi perässä jos koskee maahan. Ja kestää paremmin ku mikään putkijalka.
Otsikko: Vs: Mimmonen tukijalka perävaunuun.
Kirjoitti: lahtivaja - 17.05.16 - klo:16:36
Eiks siinä menis semmoinen ku junkkarissa tai metakassa on, mutta vaan järeemmin toteutettuna.....sais olla silleen puoliväli asennossa ku navetan ja peltojen väliä ajelee, mutta sais kokonaan ylös jon maavaraa tarttee...
Otsikko: Vs: Mimmonen tukijalka perävaunuun.
Kirjoitti: SKN - 17.05.16 - klo:18:29
Eli kummonen jalka olisi hyvä rakentaa tohon junkkarii. Käyttö ympäri vuoden ja melko rajua sellaista. Kyseessä siis paalikärry eli lastataan noita 1,5 tonnin keijukaisia tukijalan varassa. Hydraulinen taitaa olla itsestäänselvyys mutta millainen rakenne jotta oikeasti kestää.

Mikäs siinä alkuperäisessä prakaa? Liikaa liikkuvia osia?????
Otsikko: Vs: Mimmonen tukijalka perävaunuun.
Kirjoitti: vms1 - 17.05.16 - klo:18:30
Eiks siinä menis semmoinen ku junkkarissa tai metakassa on, mutta vaan järeemmin toteutettuna.....sais olla silleen puoliväli asennossa ku navetan ja peltojen väliä ajelee, mutta sais kokonaan ylös jon maavaraa tarttee...

Siinä oli junkkarin. Meni aivan tuhannenpäreiksi kun puolivälissä hipaisi maahan. Voi olla että jos ei olisi sitä keikkuvaa pohjaa niin voisi toimiakkin. Se kun käänty väärään suuntaan osuessaan maahan ja sitten otti ennemmin tai myöhemmin melko lujaa.
Otsikko: Vs: Mimmonen tukijalka perävaunuun.
Kirjoitti: vms1 - 17.05.16 - klo:18:31
Käyppäs naapurin polmotista kattomassa. "saranoitu" edestä ja veivillä nosto. Veivin ku vaihdat sylinteriin....
voi vetää eteenpäin perässä koskematta jalkaan, tulee ku suksi perässä jos koskee maahan. Ja kestää paremmin ku mikään putkijalka.

Tarttee huudella jos jollain sellainen sattuu olemaan. :)
Otsikko: Vs: Mimmonen tukijalka perävaunuun.
Kirjoitti: Ärrpää - 17.05.16 - klo:18:57
Eiks siinä menis semmoinen ku junkkarissa tai metakassa on, mutta vaan järeemmin toteutettuna.....sais olla silleen puoliväli asennossa ku navetan ja peltojen väliä ajelee, mutta sais kokonaan ylös jon maavaraa tarttee...

Siinä oli junkkarin. Meni aivan tuhannenpäreiksi kun puolivälissä hipaisi maahan. Voi olla että jos ei olisi sitä keikkuvaa pohjaa niin voisi toimiakkin. Se kun käänty väärään suuntaan osuessaan maahan ja sitten otti ennemmin tai myöhemmin melko lujaa.

 Hitsaa sen zunkkarin jalan käpälän taakse lattaraudan pätkän, painopisteen siirtyminen mahdollistaa eteenpäin ajon. Tai sitten topakkaa lattaa levyn päälle ja kylkiin c-kirjaimen muotoinen reiästö ja tappista aisan alle kiinni.
Otsikko: Vs: Mimmonen tukijalka perävaunuun.
Kirjoitti: Dr.Who - 17.05.16 - klo:19:12
Eli kummonen jalka olisi hyvä rakentaa tohon junkkarii. Käyttö ympäri vuoden ja melko rajua sellaista. Kyseessä siis paalikärry eli lastataan noita 1,5 tonnin keijukaisia tukijalan varassa. Hydraulinen taitaa olla itsestäänselvyys mutta millainen rakenne jotta oikeasti kestää.
Tuollanen sylinteriratkaisu,(http://www.romukauppa.fi/isot_kuvat/346.jpg)riittåvän isolla plootulla esim 30 mm paksu ja noin 2000x1000 mm kytkettynä tuohon sylinteriin saattaa jopa toimia
Otsikko: Vs: Mimmonen tukijalka perävaunuun.
Kirjoitti: Dr.Who - 17.05.16 - klo:19:15
Nimittäin jos se Pölkky tai kuorma-auton vanne on ylivoimainen laite.Meillä on käytetty pölkkyä pehmeissä olosuhteissa varmistuksena,mut kukin saa kärrynsä kanssa risata kuin tahtoo
Otsikko: Vs: Mimmonen tukijalka perävaunuun.
Kirjoitti: Maa-Anssi - 17.05.16 - klo:19:52
Käyppäs naapurin polmotista kattomassa. "saranoitu" edestä ja veivillä nosto. Veivin ku vaihdat sylinteriin....
voi vetää eteenpäin perässä koskematta jalkaan, tulee ku suksi perässä jos koskee maahan. Ja kestää paremmin ku mikään putkijalka.

Tarttee huudella jos jollain sellainen sattuu olemaan. :)
Niin eikös siellä herra isoherra, herra lomitusyli-ylijohtajalla ole sellainen? Ja meilläkin on.
Otsikko: Vs: Mimmonen tukijalka perävaunuun.
Kirjoitti: BACKSPACE - 17.05.16 - klo:21:03
Mitäs jos laittaisi Bilteman 3 tonnin hallitunkin aisan alapuolelle väärin päin. Samalla saisi sen laillisen koukkupainonkin punnittua  ;D
Otsikko: Vs: Mimmonen tukijalka perävaunuun.
Kirjoitti: SKN - 17.05.16 - klo:21:09
Mitäs jos laittaisi Bilteman 3 tonnin hallitunkin aisan alapuolelle väärin päin. Samalla saisi sen laillisen koukkupainonkin punnittua  ;D

Näinä ylimääräisen rahan aikoina vois ostaa ihan oman 100000euron aisankannattajan, ihan kuten teilläpäin pari vuotta sitten vielä tehtiin, siis silloin kun maito oli raakaöljyn hinnoissa ja tuetkin tuli NORMAALISSA aikataulussa.... ;D
Otsikko: Vs: Mimmonen tukijalka perävaunuun.
Kirjoitti: BACKSPACE - 17.05.16 - klo:21:12
Mitäs jos laittaisi Bilteman 3 tonnin hallitunkin aisan alapuolelle väärin päin. Samalla saisi sen laillisen koukkupainonkin punnittua  ;D

Näinä ylimääräisen rahan aikoina vois ostaa ihan oman 100000euron aisankannattajan, ihan kuten teilläpäin pari vuotta sitten vielä tehtiin, siis silloin kun maito oli raakaöljyn hinnoissa ja tuetkin tuli NORMAALISSA aikataulussa.... ;D

Meillä on kultaharkko pölkkynä.
Otsikko: Vs: Mimmonen tukijalka perävaunuun.
Kirjoitti: SKN - 17.05.16 - klo:21:15
Mitäs jos laittaisi Bilteman 3 tonnin hallitunkin aisan alapuolelle väärin päin. Samalla saisi sen laillisen koukkupainonkin punnittua  ;D

Näinä ylimääräisen rahan aikoina vois ostaa ihan oman 100000euron aisankannattajan, ihan kuten teilläpäin pari vuotta sitten vielä tehtiin, siis silloin kun maito oli raakaöljyn hinnoissa ja tuetkin tuli NORMAALISSA aikataulussa.... ;D

Meillä on kultaharkko pölkkynä.

Montaks kultaharkkoo Tuulitukka-Matti mahtaa jaksaa nostaa kerralla??????
Otsikko: Vs: Mimmonen tukijalka perävaunuun.
Kirjoitti: junttieinari - 17.05.16 - klo:21:26
Käyppäs naapurin polmotista kattomassa. "saranoitu" edestä ja veivillä nosto. Veivin ku vaihdat sylinteriin....
voi vetää eteenpäin perässä koskematta jalkaan, tulee ku suksi perässä jos koskee maahan. Ja kestää paremmin ku mikään putkijalka.

Tarttee huudella jos jollain sellainen sattuu olemaan. :)

Tarina kertoo, ettei tollanen Polmotin suksimalli ole sovelias mäkiseen maastoon. Tai ainakin kannattaa miettiä kahdesti mihin kärryn parkkeraa. ::)

Lainalavetissa oli   plootusta tehty kiinteä jalka, tosi kätevä paalinajossa. Ei se reilu 10 senttiä juuri maavaraan vaikuta, jos nyt pelto/tieajosta puhutaan.
Otsikko: Vs: Mimmonen tukijalka perävaunuun.
Kirjoitti: jariman - 17.05.16 - klo:21:46
Eiks siinä menis semmoinen ku junkkarissa tai metakassa on, mutta vaan järeemmin toteutettuna.....sais olla silleen puoliväli asennossa ku navetan ja peltojen väliä ajelee, mutta sais kokonaan ylös jon maavaraa tarttee...

Siinä oli junkkarin. Meni aivan tuhannenpäreiksi kun puolivälissä hipaisi maahan. Voi olla että jos ei olisi sitä keikkuvaa pohjaa niin voisi toimiakkin. Se kun käänty väärään suuntaan osuessaan maahan ja sitten otti ennemmin tai myöhemmin melko lujaa.
*** käyttäjän laiskuutta, noin mullakin mennyt, kun ei muka viittinyt nostaa
Tukijalkaa ylös.
Traktorissa ja kärryssä senverta massaa kuormalla, et varmasti ratkeaa jostainpäin
Kun esteeseen osuu, oli se sit aisa tai tukijalka.

Vieläkö sitä puoliautomaattista kärryn tukijalkaa on myynnissä,
Vois olla oiva ratkaisu hajamieliselle kännykänkäyttäjälle ::)
Sehän jalalla polkaistiin ala-asentoon, jousivoimalla palautuu yläasentoon.
Otsikko: Vs: Mimmonen tukijalka perävaunuun.
Kirjoitti: Tossavainen - 17.05.16 - klo:22:40
Eiks siinä menis semmoinen ku junkkarissa tai metakassa on, mutta vaan järeemmin toteutettuna.....sais olla silleen puoliväli asennossa ku navetan ja peltojen väliä ajelee, mutta sais kokonaan ylös jon maavaraa tarttee...

Siinä oli junkkarin. Meni aivan tuhannenpäreiksi kun puolivälissä hipaisi maahan. Voi olla että jos ei olisi sitä keikkuvaa pohjaa niin voisi toimiakkin. Se kun käänty väärään suuntaan osuessaan maahan ja sitten otti ennemmin tai myöhemmin melko lujaa.
*** käyttäjän laiskuutta, noin mullakin mennyt, kun ei muka viittinyt nostaa
Tukijalkaa ylös.
Traktorissa ja kärryssä senverta massaa kuormalla, et varmasti ratkeaa jostainpäin
Kun esteeseen osuu, oli se sit aisa tai tukijalka.

Vieläkö sitä puoliautomaattista kärryn tukijalkaa on myynnissä,
Vois olla oiva ratkaisu hajamieliselle kännykänkäyttäjälle ::)
Sehän jalalla polkaistiin ala-asentoon, jousivoimalla palautuu yläasentoon.
Alimmassa pikkukuvassa näkyy http://nopu.fi/. Se on hyvä, kaks käytössä  8)
Otsikko: Vs: Mimmonen tukijalka perävaunuun.
Kirjoitti: mies - 18.05.16 - klo:06:46
Entäs semmoinen vaihtoehto, jos asentaisi kaikille päisteteille kiinteät pölkyt?
Otsikko: Vs: Mimmonen tukijalka perävaunuun.
Kirjoitti: Oksa - 18.05.16 - klo:07:59
missä tarktoreissa koukku putoaa maahan asti?   itellä ainakaan ei kummassakaan ja eipä tuo verkukaan siihen laske...  se jalkakin kun painuu aina kuormalla jonkin verran maahan joten....                              tolppamallia ite ainakin suosisin...   saa laskea tarpeen mukaan vartta ja on sitten taas tieltä pois tarvittaessa...                   ja siihenkin tarpeeksi iso lätkä kantamaan painoa.
Otsikko: Vs: Mimmonen tukijalka perävaunuun.
Kirjoitti: AJL - 18.05.16 - klo:08:05
Entäs semmoinen vaihtoehto, jos asentaisi kaikille päisteteille kiinteät pölkyt?

 ;D Betonista valaa pilarit jokaisen paaliläjän viereen. Niin ei saa hävitettyä niitä vaikka vähän yrittäiskin.
Otsikko: Vs: Mimmonen tukijalka perävaunuun.
Kirjoitti: Ärrpää - 18.05.16 - klo:08:07
missä tarktoreissa koukku putoaa maahan asti?   itellä ainakaan ei kummassakaan ja eipä tuo verkukaan siihen laske...  se jalkakin kun painuu aina kuormalla jonkin verran maahan joten....                              tolppamallia ite ainakin suosisin...   saa laskea tarpeen mukaan vartta ja on sitten taas tieltä pois tarvittaessa...                   ja siihenkin tarpeeksi iso lätkä kantamaan painoa.

 Esim. aika monessa jontikassa, eikä karkaa nostettaessa näkyvistä, kuten valtussa tuppa käyä, ei tarvii peruuttaa. Hissikoukku massikassakin samansukuisia ominaisuuksia.
Otsikko: Vs: Mimmonen tukijalka perävaunuun.
Kirjoitti: Täpinäreiska - 18.05.16 - klo:08:40
Lumiseudulla pölkky on ihan vihonviimeinen. Lumi tarttuu maasta kiinni ja kohta sulla on jäinen lumipallo. Lisäksi on niin viheliäisen liukaskin, että vähän kun pökkäät paalille paikkaa niin aisa on pellossa. Nykytietämyksellä rakentaisin "puolikiinteän", riittävän laajalla lätkällä olevan jalan joka saa käytössä olla samassa asennossa mutta on tarvittaessa jollain tappi-reikä-säädöllä lukittavissa myös ylös ja alas.
Otsikko: Vs: Mimmonen tukijalka perävaunuun.
Kirjoitti: Köntys - 18.05.16 - klo:08:56

Jos sinne puomin alle laittaisi ilmapallon, puhaltaisi sen vaan täyteen kun ottaa kärryn irti, sitten vaan ilmat pihalle kun kytkee kärryn kiinni  ;)
Otsikko: Vs: Mimmonen tukijalka perävaunuun.
Kirjoitti: Varjo79 - 18.05.16 - klo:10:26
missä tarktoreissa koukku putoaa maahan asti?   itellä ainakaan ei kummassakaan ja eipä tuo verkukaan siihen laske...  se jalkakin kun painuu aina kuormalla jonkin verran maahan joten....                              tolppamallia ite ainakin suosisin...   saa laskea tarpeen mukaan vartta ja on sitten taas tieltä pois tarvittaessa...                   ja siihenkin tarpeeksi iso lätkä kantamaan painoa.

Nii kyllä ainakin valtun koukku laskee maahanasti, huomannu monesti peruuttaessa kun on koukku jäänyalas :-X Myös dötsin koukku laskee maahanasti jopa maansisään mutta vastapanoks se eisitte kyllä korkeelle nousekkaan :'(

Mitä kärrynjalkaan tulee niin kiinteä on cool. Mitä sitte muihin versioihin niin jostain 100x100mm ja 10mm seinnällä rhs putkipalkit molemmin puolin aisaa ja helvetillinen tassu päähän. Muös neet liukuhahlot sitte kunnon materiaalista esim huulilevystä. Niin eisitte heti irvistä jostain. Tähän konseptiin voisitte laittaa sylinterin jos kokee liian painavaksi muutoin ihan tappi lukituksella. Yksi (putkiset) harvemmin kestää kun kumminkin nyhjitään kuormatessa jokasuuntaan.

Paree kuitenkin isokourakuormain aisalla tai takasillassa niin eisaatana tartte sitä kärryä runkata edestakasin ;)
Otsikko: Vs: Mimmonen tukijalka perävaunuun.
Kirjoitti: BACKSPACE - 18.05.16 - klo:11:51

Jos sinne puomin alle laittaisi ilmapallon, puhaltaisi sen vaan täyteen kun ottaa kärryn irti, sitten vaan ilmat pihalle kun kytkee kärryn kiinni  ;)

Mää tekisin silleen, että laittaisin päästäisin ilmat vaunun renkaista ja sitten pumppaisin ilmat takaisin kun pitää lähteä taas liikkeelle. Saisi enemmän paalejakin kärryyn, kun lastauskorkeus pienenisi  ;D
Otsikko: Vs: Mimmonen tukijalka perävaunuun.
Kirjoitti: ojaniitty - 18.05.16 - klo:13:43
Jonkun nosturin tukijalka aisan tyveen ,iso lätkä pohjaan . Akku ja 12V hyde koneikko rungon sisään ,käyttöventtiili jalan lähelle. Jää letkusulkeiset pois kun muistaa latauksen.
Varoiksi pikaliittimillä sylinteri niin saa traktoriin kiinni jos sähkö loppuu. Lukkoventiilit jalassa valmiina niin pysyy aloillaan.
Otsikko: Vs: Mimmonen tukijalka perävaunuun.
Kirjoitti: antti-x - 18.05.16 - klo:14:17
Jonkun nosturin tukijalka aisan tyveen ,iso lätkä pohjaan . Akku ja 12V hyde koneikko rungon sisään ,käyttöventtiili jalan lähelle. Jää letkusulkeiset pois kun muistaa latauksen.
Varoiksi pikaliittimillä sylinteri niin saa traktoriin kiinni jos sähkö loppuu. Lukkoventiilit jalassa valmiina niin pysyy aloillaan.

Helppo ja lisäksi halpa  ;D

Minun ehdotukseni:

Vähän suksimallinen matala jalka joka toimii yleensä kiinteänä, mutta on kytketty 4 jytyllä tapilla aisan päällä ja alla(varsinkin siis alatapit tukevaa akselia), aisa siis lepää jalkaa käytettäessä niiden 2 alatapin päällä ja ylätapit estävät jalkaa tippumasta . Ja jos tarvitsee nostaa, avaa aisan alla olevat tapit ja nostaa jalkaa niin että alatapit tulevat aisan päälle, ja aisa on silloin siis pohjalevyn ja alatappien välissä.
Otsikko: Vs: Mimmonen tukijalka perävaunuun.
Kirjoitti: häjy - 18.05.16 - klo:14:39
Eli kummonen jalka olisi hyvä rakentaa tohon junkkarii. Käyttö ympäri vuoden ja melko rajua sellaista. Kyseessä siis paalikärry eli lastataan noita 1,5 tonnin keijukaisia tukijalan varassa. Hydraulinen taitaa olla itsestäänselvyys mutta millainen rakenne jotta oikeasti kestää.
Kaikkein yksinkertaisin jalka on. 90x90x4 putkiholkki aisaan hitsillä kii jonka sisään 80x80x5 tai 4 jalkaputki, 20mm tapille reikiä sopivin välein, iso päätylevy putkeen alapäähän ja yläpäähän kahvatappi niin se on siinä.
Otsikko: Vs: Mimmonen tukijalka perävaunuun.
Kirjoitti: vms1 - 18.05.16 - klo:17:02
Eli kummonen jalka olisi hyvä rakentaa tohon junkkarii. Käyttö ympäri vuoden ja melko rajua sellaista. Kyseessä siis paalikärry eli lastataan noita 1,5 tonnin keijukaisia tukijalan varassa. Hydraulinen taitaa olla itsestäänselvyys mutta millainen rakenne jotta oikeasti kestää.
Kaikkein yksinkertaisin jalka on. 90x90x4 putkiholkki aisaan hitsillä kii jonka sisään 80x80x5 tai 4 jalkaputki, 20mm tapille reikiä sopivin välein, iso päätylevy putkeen alapäähän ja yläpäähän kahvatappi niin se on siinä.

Ja käyttöikä korkeintaan viikko ennen kuin on mutkalla niin että ei varmasti toimi.
Otsikko: Vs: Mimmonen tukijalka perävaunuun.
Kirjoitti: BACKSPACE - 18.05.16 - klo:17:06
Eli kummonen jalka olisi hyvä rakentaa tohon junkkarii. Käyttö ympäri vuoden ja melko rajua sellaista. Kyseessä siis paalikärry eli lastataan noita 1,5 tonnin keijukaisia tukijalan varassa. Hydraulinen taitaa olla itsestäänselvyys mutta millainen rakenne jotta oikeasti kestää.
Kaikkein yksinkertaisin jalka on. 90x90x4 putkiholkki aisaan hitsillä kii jonka sisään 80x80x5 tai 4 jalkaputki, 20mm tapille reikiä sopivin välein, iso päätylevy putkeen alapäähän ja yläpäähän kahvatappi niin se on siinä.

Ja käyttöikä korkeintaan viikko ennen kuin on mutkalla niin että ei varmasti toimi.

400×400×20 putki
Otsikko: Vs: Mimmonen tukijalka perävaunuun.
Kirjoitti: vms1 - 18.05.16 - klo:17:19
Eli kummonen jalka olisi hyvä rakentaa tohon junkkarii. Käyttö ympäri vuoden ja melko rajua sellaista. Kyseessä siis paalikärry eli lastataan noita 1,5 tonnin keijukaisia tukijalan varassa. Hydraulinen taitaa olla itsestäänselvyys mutta millainen rakenne jotta oikeasti kestää.
Kaikkein yksinkertaisin jalka on. 90x90x4 putkiholkki aisaan hitsillä kii jonka sisään 80x80x5 tai 4 jalkaputki, 20mm tapille reikiä sopivin välein, iso päätylevy putkeen alapäähän ja yläpäähän kahvatappi niin se on siinä.

Ja käyttöikä korkeintaan viikko ennen kuin on mutkalla niin että ei varmasti toimi.

400×400×20 putki

Ei jaksa nostaa ja vie vähän liikaa tilaa. Muuten kyllä hyvä. Voisi jopa kestää.
Otsikko: Vs: Mimmonen tukijalka perävaunuun.
Kirjoitti: ojaniitty - 18.05.16 - klo:17:31
Kuorma-auton etuakseli , Sa-vetokita siihen ja aisa jousi kannatuksella eteenpäin .
Ongelma poistuu .
Otsikko: Vs: Mimmonen tukijalka perävaunuun.
Kirjoitti: häjy - 18.05.16 - klo:17:40
Eli kummonen jalka olisi hyvä rakentaa tohon junkkarii. Käyttö ympäri vuoden ja melko rajua sellaista. Kyseessä siis paalikärry eli lastataan noita 1,5 tonnin keijukaisia tukijalan varassa. Hydraulinen taitaa olla itsestäänselvyys mutta millainen rakenne jotta oikeasti kestää.
Kaikkein yksinkertaisin jalka on. 90x90x4 putkiholkki aisaan hitsillä kii jonka sisään 80x80x5 tai 4 jalkaputki, 20mm tapille reikiä sopivin välein, iso päätylevy putkeen alapäähän ja yläpäähän kahvatappi niin se on siinä.

Ja käyttöikä korkeintaan viikko ennen kuin on mutkalla niin että ei varmasti toimi.
Sitä ennen ei oo aivot enää toiminu. Kaikki saa hajalle huolimattomuudella.
Otsikko: Vs: Mimmonen tukijalka perävaunuun.
Kirjoitti: ilkka - 18.05.16 - klo:18:00
Joo laita vaan hydraulinen tukijalka --> kaks letkuu lisää kytkettävänä aina kuormauksen jälkeen ja äijä ei viittti edes nostaa tukijalkaa ylös kun ajaa kuorman kanssa.
Et varmaan kytke valojohtoa etkä jarruletkua. Ai niin eihän sulla edes oo jarruja kärryssa.

Eli kummonen jalka olisi hyvä rakentaa tohon junkkarii. Käyttö ympäri vuoden ja melko rajua sellaista. Kyseessä siis paalikärry eli lastataan noita 1,5 tonnin keijukaisia tukijalan varassa. Hydraulinen taitaa olla itsestäänselvyys mutta millainen rakenne jotta oikeasti kestää.
Kaikkein yksinkertaisin jalka on. 90x90x4 putkiholkki aisaan hitsillä kii jonka sisään 80x80x5 tai 4 jalkaputki, 20mm tapille reikiä sopivin välein, iso päätylevy putkeen alapäähän ja yläpäähän kahvatappi niin se on siinä.

Ja käyttöikä korkeintaan viikko ennen kuin on mutkalla niin että ei varmasti toimi.


Eli kummonen jalka olisi hyvä rakentaa tohon junkkarii. Käyttö ympäri vuoden ja melko rajua sellaista. Kyseessä siis paalikärry eli lastataan noita 1,5 tonnin keijukaisia tukijalan varassa. Hydraulinen taitaa olla itsestäänselvyys mutta millainen rakenne jotta oikeasti kestää.
Kaikkein yksinkertaisin jalka on. 90x90x4 putkiholkki aisaan hitsillä kii jonka sisään 80x80x5 tai 4 jalkaputki, 20mm tapille reikiä sopivin välein, iso päätylevy putkeen alapäähän ja yläpäähän kahvatappi niin se on siinä.


Päätylevyksi riittää 150x150 mm ( ei turhaa painoa), kahvallinen 400x400x40 mm vaneri tallaksi tukijalan alle (melko kevyt).

Sama kait se on nostaa tukijalka ylös, kun käy kiinnittamässä valojohdon.
Otsikko: Vs: Mimmonen tukijalka perävaunuun.
Kirjoitti: Köntys - 18.05.16 - klo:19:09

Ja Vemssin pitäisi vielä irrotella ja kytkeä hydeletkukin, jos se sillä sen jalan panee toimimaan  ::)
Otsikko: Vs: Mimmonen tukijalka perävaunuun.
Kirjoitti: jompsa - 18.05.16 - klo:20:41
Mulla on ollut 'rytykäryssä' teidän manaama kiinteäksi hitsattu jalka varmaankin kymmenisen vuotta. 10 senttinen palkin pätkä ja reilu lätkä maata vasten, aisa jää parikymmentä senttiä ilmaan. Laitan muihinkin kärryihin sitä mukaa kun putkijalat taitan piloille.
Otsikko: Vs: Mimmonen tukijalka perävaunuun.
Kirjoitti: jusu - 18.05.16 - klo:20:58
juuuujuuuu.. ja nyssiis mies joka vannoo tehokkuuren nimihin omaaki onnettomat peltotiet ettei kiinteät jalaat kestä ja maavara loppuu upottaa ja kaikkia muuta paskaa.. :o

herää pahvi ;D
Otsikko: Vs: Mimmonen tukijalka perävaunuun.
Kirjoitti: SKN - 18.05.16 - klo:21:19
Jos vemssi malttaa odottaa OKRAan asti ni räpsii siellä sitten kuvia ja tutkii sekä kyselee niistä kärrynjaloista. Varmasti löytyy mieleinen ja jos ei löydy ni kyllä joku sulle sellasen valmistaa, vähän kun ne valmetin tsoikkaritkin. ;D

On se vaan niin monimutkanen ja kinkkisesti tekninen laite, se kärrynjalka.
Otsikko: Vs: Mimmonen tukijalka perävaunuun.
Kirjoitti: Köntys - 18.05.16 - klo:21:45
Jos vemssi malttaa odottaa OKRAan asti ni räpsii siellä sitten kuvia ja tutkii sekä kyselee niistä kärrynjaloista. Varmasti löytyy mieleinen ja jos ei löydy ni kyllä joku sulle sellasen valmistaa, vähän kun ne valmetin tsoikkaritkin. ;D

On se vaan niin monimutkanen ja kinkkisesti tekninen laite, se kärrynjalka.

Mitäs noi "tsoikkarit" on  :o
Otsikko: Vs: Mimmonen tukijalka perävaunuun.
Kirjoitti: vms1 - 18.05.16 - klo:21:47

Ja Vemssin pitäisi vielä irrotella ja kytkeä hydeletkukin, jos se sillä sen jalan panee toimimaan  ::)

onhan siellä muitakin letkuja paljon. Jarrut, kippi, perälauta, valot ja sitten päälle viellä toi tukijalan letku. Aika äkkiä noita letkuja kuitenkin tökkii jos kaikki paikat on kunnossa ja paineettomat.

Itte kärry on siis suunitteilla remontti tossa syssymmällä milloin näitä kakkia joutuu laittamaan.
Otsikko: Vs: Mimmonen tukijalka perävaunuun.
Kirjoitti: SKN - 18.05.16 - klo:21:58

Ja Vemssin pitäisi vielä irrotella ja kytkeä hydeletkukin, jos se sillä sen jalan panee toimimaan  ::)

onhan siellä muitakin letkuja paljon. Jarrut, kippi, perälauta, valot ja sitten päälle viellä toi tukijalan letku. Aika äkkiä noita letkuja kuitenkin tökkii jos kaikki paikat on kunnossa ja paineettomat.

Itte kärry on siis suunitteilla remontti tossa syssymmällä milloin näitä kakkia joutuu laittamaan.

Hei äijä, Multifaster....klik ja kaikki yhellä kertaa kiinni. Miltäs kuulostaa....
Otsikko: Vs: Mimmonen tukijalka perävaunuun.
Kirjoitti: vms1 - 18.05.16 - klo:22:18

Ja Vemssin pitäisi vielä irrotella ja kytkeä hydeletkukin, jos se sillä sen jalan panee toimimaan  ::)

onhan siellä muitakin letkuja paljon. Jarrut, kippi, perälauta, valot ja sitten päälle viellä toi tukijalan letku. Aika äkkiä noita letkuja kuitenkin tökkii jos kaikki paikat on kunnossa ja paineettomat.

Itte kärry on siis suunitteilla remontti tossa syssymmällä milloin näitä kakkia joutuu laittamaan.

Hei äijä, Multifaster....klik ja kaikki yhellä kertaa kiinni. Miltäs kuulostaa....

melko tyyriiltä. Itte joskus haaveilin että moisen asentaisi tonne kärryn päähän siten että tökkisi kerran letkut raktoriin ja sitten irroittaessa kärryä ottaisi multifaster irti ja ripustaisi sen raktoriin johonkin telineeseen. Avantissa moinen on ja aika kätevä käyttää.

Raktoriin sitä ei voi rakentaa kun koneita on niin monenmoisia ja ne viellä vaihtuu eri raktoreiden taakse.
Otsikko: Vs: Mimmonen tukijalka perävaunuun.
Kirjoitti: SKN - 18.05.16 - klo:22:25

Ja Vemssin pitäisi vielä irrotella ja kytkeä hydeletkukin, jos se sillä sen jalan panee toimimaan  ::)

onhan siellä muitakin letkuja paljon. Jarrut, kippi, perälauta, valot ja sitten päälle viellä toi tukijalan letku. Aika äkkiä noita letkuja kuitenkin tökkii jos kaikki paikat on kunnossa ja paineettomat.

Itte kärry on siis suunitteilla remontti tossa syssymmällä milloin näitä kakkia joutuu laittamaan.

Hei äijä, Multifaster....klik ja kaikki yhellä kertaa kiinni. Miltäs kuulostaa....

melko tyyriiltä. Itte joskus haaveilin että moisen asentaisi tonne kärryn päähän siten että tökkisi kerran letkut raktoriin ja sitten irroittaessa kärryä ottaisi multifaster irti ja ripustaisi sen raktoriin johonkin telineeseen. Avantissa moinen on ja aika kätevä käyttää.

Raktoriin sitä ei voi rakentaa kun koneita on niin monenmoisia ja ne viellä vaihtuu eri raktoreiden taakse.

Ladot viissataa tiskiin niin aina on yhden työlaitteen ongelmat ratkastu. :P

Mutta asiaan, millasta ihmeen jalkaa sää sitten kärryihis haluaisit???????
Otsikko: Vs: Mimmonen tukijalka perävaunuun.
Kirjoitti: vms1 - 18.05.16 - klo:22:33

Ja Vemssin pitäisi vielä irrotella ja kytkeä hydeletkukin, jos se sillä sen jalan panee toimimaan  ::)

onhan siellä muitakin letkuja paljon. Jarrut, kippi, perälauta, valot ja sitten päälle viellä toi tukijalan letku. Aika äkkiä noita letkuja kuitenkin tökkii jos kaikki paikat on kunnossa ja paineettomat.

Itte kärry on siis suunitteilla remontti tossa syssymmällä milloin näitä kakkia joutuu laittamaan.

Hei äijä, Multifaster....klik ja kaikki yhellä kertaa kiinni. Miltäs kuulostaa....

melko tyyriiltä. Itte joskus haaveilin että moisen asentaisi tonne kärryn päähän siten että tökkisi kerran letkut raktoriin ja sitten irroittaessa kärryä ottaisi multifaster irti ja ripustaisi sen raktoriin johonkin telineeseen. Avantissa moinen on ja aika kätevä käyttää.

Raktoriin sitä ei voi rakentaa kun koneita on niin monenmoisia ja ne viellä vaihtuu eri raktoreiden taakse.

Ladot viissataa tiskiin niin aina on yhden työlaitteen ongelmat ratkastu. :P

Mutta asiaan, millasta ihmeen jalkaa sää sitten kärryihis haluaisit???????

ehkä se junkkarin alkuperäinen jalka ei ole kauhean huono. Tosin raudan äärellä tehty että myös kestää. Sitten jotenkin raudat niin että aisan päällä saa olla vaakatasossa sylkky mikä kääntää jalan alas ja sitten myös nostaa sen ilmaan. Ehkä siten viellä että jalka kääntyy tavallaan hieman yli jolloin se kantaa kuorman ilman että sylinteri rasittuu. Letkuihin tietenkin lukkoventtiilin jotta ne saa paineettomiksi.

Toinen vaihtoehto on pystyjalat etusermin edessä molemmin puolin aisaa. Toki ovat kaukana vetosilmukasta ja aika kovilla jos vetää tassut alhaalla johonkin penkkaan mutta se on myös toinen vaihtoehto.

toki jos jollain on joku todellinen viisaus niin se olisi hyvä. Kärryähän tulee siirrettyä pellolla siten että sen keksinnön ottaa koukkuun ja vetää vaan perässään ilman että käy ulkona ollenkaan.
Otsikko: Vs: Mimmonen tukijalka perävaunuun.
Kirjoitti: SKN - 18.05.16 - klo:22:36

Ja Vemssin pitäisi vielä irrotella ja kytkeä hydeletkukin, jos se sillä sen jalan panee toimimaan  ::)

onhan siellä muitakin letkuja paljon. Jarrut, kippi, perälauta, valot ja sitten päälle viellä toi tukijalan letku. Aika äkkiä noita letkuja kuitenkin tökkii jos kaikki paikat on kunnossa ja paineettomat.

Itte kärry on siis suunitteilla remontti tossa syssymmällä milloin näitä kakkia joutuu laittamaan.

Hei äijä, Multifaster....klik ja kaikki yhellä kertaa kiinni. Miltäs kuulostaa....

melko tyyriiltä. Itte joskus haaveilin että moisen asentaisi tonne kärryn päähän siten että tökkisi kerran letkut raktoriin ja sitten irroittaessa kärryä ottaisi multifaster irti ja ripustaisi sen raktoriin johonkin telineeseen. Avantissa moinen on ja aika kätevä käyttää.

Raktoriin sitä ei voi rakentaa kun koneita on niin monenmoisia ja ne viellä vaihtuu eri raktoreiden taakse.

Ladot viissataa tiskiin niin aina on yhden työlaitteen ongelmat ratkastu. :P

Mutta asiaan, millasta ihmeen jalkaa sää sitten kärryihis haluaisit???????

ehkä se junkkarin alkuperäinen jalka ei ole kauhean huono. Tosin raudan äärellä tehty että myös kestää. Sitten jotenkin raudat niin että aisan päällä saa olla vaakatasossa sylkky mikä kääntää jalan alas ja sitten myös nostaa sen ilmaan. Ehkä siten viellä että jalka kääntyy tavallaan hieman yli jolloin se kantaa kuorman ilman että sylinteri rasittuu. Letkuihin tietenkin lukkoventtiilin jotta ne saa paineettomiksi.

Toinen vaihtoehto on pystyjalat etusermin edessä molemmin puolin aisaa. Toki ovat kaukana vetosilmukasta ja aika kovilla jos vetää tassut alhaalla johonkin penkkaan mutta se on myös toinen vaihtoehto.

toki jos jollain on joku todellinen viisaus niin se olisi hyvä. Kärryähän tulee siirrettyä pellolla siten että sen keksinnön ottaa koukkuun ja vetää vaan perässään ilman että käy ulkona ollenkaan.

Mikset tee ite mieleistäs?
Otsikko: Vs: Mimmonen tukijalka perävaunuun.
Kirjoitti: vms1 - 18.05.16 - klo:22:39

Ja Vemssin pitäisi vielä irrotella ja kytkeä hydeletkukin, jos se sillä sen jalan panee toimimaan  ::)

onhan siellä muitakin letkuja paljon. Jarrut, kippi, perälauta, valot ja sitten päälle viellä toi tukijalan letku. Aika äkkiä noita letkuja kuitenkin tökkii jos kaikki paikat on kunnossa ja paineettomat.

Itte kärry on siis suunitteilla remontti tossa syssymmällä milloin näitä kakkia joutuu laittamaan.

Hei äijä, Multifaster....klik ja kaikki yhellä kertaa kiinni. Miltäs kuulostaa....

melko tyyriiltä. Itte joskus haaveilin että moisen asentaisi tonne kärryn päähän siten että tökkisi kerran letkut raktoriin ja sitten irroittaessa kärryä ottaisi multifaster irti ja ripustaisi sen raktoriin johonkin telineeseen. Avantissa moinen on ja aika kätevä käyttää.

Raktoriin sitä ei voi rakentaa kun koneita on niin monenmoisia ja ne viellä vaihtuu eri raktoreiden taakse.

Ladot viissataa tiskiin niin aina on yhden työlaitteen ongelmat ratkastu. :P

Mutta asiaan, millasta ihmeen jalkaa sää sitten kärryihis haluaisit???????

ehkä se junkkarin alkuperäinen jalka ei ole kauhean huono. Tosin raudan äärellä tehty että myös kestää. Sitten jotenkin raudat niin että aisan päällä saa olla vaakatasossa sylkky mikä kääntää jalan alas ja sitten myös nostaa sen ilmaan. Ehkä siten viellä että jalka kääntyy tavallaan hieman yli jolloin se kantaa kuorman ilman että sylinteri rasittuu. Letkuihin tietenkin lukkoventtiilin jotta ne saa paineettomiksi.

Toinen vaihtoehto on pystyjalat etusermin edessä molemmin puolin aisaa. Toki ovat kaukana vetosilmukasta ja aika kovilla jos vetää tassut alhaalla johonkin penkkaan mutta se on myös toinen vaihtoehto.

toki jos jollain on joku todellinen viisaus niin se olisi hyvä. Kärryähän tulee siirrettyä pellolla siten että sen keksinnön ottaa koukkuun ja vetää vaan perässään ilman että käy ulkona ollenkaan.

Mikset tee ite mieleistäs?

enhän mä mitään osaa tehdä :) . Toki teetätän kyllä sellaisen jonka haluan. Ajattelin vaan että tulisiko jotain kokemukseen liittyvää tietoa mitä kannattaa ottaa huomioon.

kait sellaisen nyt ehkä osaisikin mutta kädettömän kannattaa tehdä sitä mihin on muuten panostanut kuten navetanhoitoa tai metsähommia.
Otsikko: Vs: Mimmonen tukijalka perävaunuun.
Kirjoitti: Köntys - 18.05.16 - klo:22:41

Ja Vemssin pitäisi vielä irrotella ja kytkeä hydeletkukin, jos se sillä sen jalan panee toimimaan  ::)

onhan siellä muitakin letkuja paljon. Jarrut, kippi, perälauta, valot ja sitten päälle viellä toi tukijalan letku. Aika äkkiä noita letkuja kuitenkin tökkii jos kaikki paikat on kunnossa ja paineettomat.

Itte kärry on siis suunitteilla remontti tossa syssymmällä milloin näitä kakkia joutuu laittamaan.

Hei äijä, Multifaster....klik ja kaikki yhellä kertaa kiinni. Miltäs kuulostaa....

melko tyyriiltä. Itte joskus haaveilin että moisen asentaisi tonne kärryn päähän siten että tökkisi kerran letkut raktoriin ja sitten irroittaessa kärryä ottaisi multifaster irti ja ripustaisi sen raktoriin johonkin telineeseen. Avantissa moinen on ja aika kätevä käyttää.

Raktoriin sitä ei voi rakentaa kun koneita on niin monenmoisia ja ne viellä vaihtuu eri raktoreiden taakse.

Ladot viissataa tiskiin niin aina on yhden työlaitteen ongelmat ratkastu. :P

Mutta asiaan, millasta ihmeen jalkaa sää sitten kärryihis haluaisit???????

ehkä se junkkarin alkuperäinen jalka ei ole kauhean huono. Tosin raudan äärellä tehty että myös kestää. Sitten jotenkin raudat niin että aisan päällä saa olla vaakatasossa sylkky mikä kääntää jalan alas ja sitten myös nostaa sen ilmaan. Ehkä siten viellä että jalka kääntyy tavallaan hieman yli jolloin se kantaa kuorman ilman että sylinteri rasittuu. Letkuihin tietenkin lukkoventtiilin jotta ne saa paineettomiksi.

Toinen vaihtoehto on pystyjalat etusermin edessä molemmin puolin aisaa. Toki ovat kaukana vetosilmukasta ja aika kovilla jos vetää tassut alhaalla johonkin penkkaan mutta se on myös toinen vaihtoehto.

toki jos jollain on joku todellinen viisaus niin se olisi hyvä. Kärryähän tulee siirrettyä pellolla siten että sen keksinnön ottaa koukkuun ja vetää vaan perässään ilman että käy ulkona ollenkaan.

Eikö siihen voi laittaa pikakiinnitteistä matalaa jalkaa, joka olisi siinä puomissa pellolla kiinni koko ajan. ei kait siellä pellolla niin syviä raiteita ole etteikö mahtuisi liikkumaan. Irrottaa sitten koko jalan kun ajelee niillä syväraiteisilla päisteteillä  :D
Otsikko: Vs: Mimmonen tukijalka perävaunuun.
Kirjoitti: SKN - 18.05.16 - klo:22:42
Nii, mut tuherra paperille ja vie jollekin paikalliselle puuha-petelle. :D
Otsikko: Vs: Mimmonen tukijalka perävaunuun.
Kirjoitti: vms1 - 18.05.16 - klo:22:44
Nii, mut tuherra paperille ja vie jollekin paikalliselle puuha-petelle. :D

näin suurinpiirtein. Toki harvoin siihen paperia tarttee. Ihan sanallinen selityskin menee yleensä perille niin että lopputulos on halutunlainen.
Otsikko: Vs: Mimmonen tukijalka perävaunuun.
Kirjoitti: SKN - 18.05.16 - klo:22:47
Nii, mut tuherra paperille ja vie jollekin paikalliselle puuha-petelle. :D

näin suurinpiirtein. Toki harvoin siihen paperia tarttee. Ihan sanallinen selityskin menee yleensä perille niin että lopputulos on halutunlainen.

Anteeksi, mutta sun asioiden selittely on joskus vähän hankalaa sisäistää, kuten luomujussi sanoo. :D
Otsikko: Vs: Mimmonen tukijalka perävaunuun.
Kirjoitti: vms1 - 18.05.16 - klo:22:57
Nii, mut tuherra paperille ja vie jollekin paikalliselle puuha-petelle. :D

näin suurinpiirtein. Toki harvoin siihen paperia tarttee. Ihan sanallinen selityskin menee yleensä perille niin että lopputulos on halutunlainen.

Anteeksi, mutta sun asioiden selittely on joskus vähän hankalaa sisäistää, kuten luomujussi sanoo. :D

Voi olla että agronetti joka on muuten keskustelukanava eikä mikään työntekijän ohjeistamis saitti antaa vähän väärän kuvan.
Otsikko: Vs: Mimmonen tukijalka perävaunuun.
Kirjoitti: ijasja2 - 18.05.16 - klo:23:06

Ja Vemssin pitäisi vielä irrotella ja kytkeä hydeletkukin, jos se sillä sen jalan panee toimimaan  ::)

onhan siellä muitakin letkuja paljon. Jarrut, kippi, perälauta, valot ja sitten päälle viellä toi tukijalan letku. Aika äkkiä noita letkuja kuitenkin tökkii jos kaikki paikat on kunnossa ja paineettomat.

Itte kärry on siis suunitteilla remontti tossa syssymmällä milloin näitä kakkia joutuu laittamaan.

Hei äijä, Multifaster....klik ja kaikki yhellä kertaa kiinni. Miltäs kuulostaa....

melko tyyriiltä. Itte joskus haaveilin että moisen asentaisi tonne kärryn päähän siten että tökkisi kerran letkut raktoriin ja sitten irroittaessa kärryä ottaisi multifaster irti ja ripustaisi sen raktoriin johonkin telineeseen. Avantissa moinen on ja aika kätevä käyttää.

Raktoriin sitä ei voi rakentaa kun koneita on niin monenmoisia ja ne viellä vaihtuu eri raktoreiden taakse.

Ladot viissataa tiskiin niin aina on yhden työlaitteen ongelmat ratkastu. :P

Mutta asiaan, millasta ihmeen jalkaa sää sitten kärryihis haluaisit???????

ehkä se junkkarin alkuperäinen jalka ei ole kauhean huono. Tosin raudan äärellä tehty että myös kestää. Sitten jotenkin raudat niin että aisan päällä saa olla vaakatasossa sylkky mikä kääntää jalan alas ja sitten myös nostaa sen ilmaan. Ehkä siten viellä että jalka kääntyy tavallaan hieman yli jolloin se kantaa kuorman ilman että sylinteri rasittuu. Letkuihin tietenkin lukkoventtiilin jotta ne saa paineettomiksi.

Toinen vaihtoehto on pystyjalat etusermin edessä molemmin puolin aisaa. Toki ovat kaukana vetosilmukasta ja aika kovilla jos vetää tassut alhaalla johonkin penkkaan mutta se on myös toinen vaihtoehto.

toki jos jollain on joku todellinen viisaus niin se olisi hyvä. Kärryähän tulee siirrettyä pellolla siten että sen keksinnön ottaa koukkuun ja vetää vaan perässään ilman että käy ulkona ollenkaan.

Eikö siihen voi laittaa pikakiinnitteistä matalaa jalkaa, joka olisi siinä puomissa pellolla kiinni koko ajan. ei kait siellä pellolla niin syviä raiteita ole etteikö mahtuisi liikkumaan. Irrottaa sitten koko jalan kun ajelee niillä syväraiteisilla päisteteillä  :D

Juu, ei voi ymmärtää että on noin vaikeaa. Tuollainen tai kiinteä, pitkän mallinen aisan alle. Se totta, että Junkkarin tukijalan on joku belsebuubi keksinyt. Joudun kuivauskaudella ja lajittelujen aikaan siirtelemään muiden kärryjä ja onha se yks pska käytettävyydeltään. Normaalissa käytössä tappi reikään jämerä tukijalkta hyvä, mutta paalikärryssä tms. paljon pellollakin siirreltävässä pitää olla tukeva jalka lähellä koukkua ts. kiinteä tai sen kaltainen.

Mulla kaivinkoneen lavetti edestä lastattava ja siinä ei ole tukijalkaa, lavetin etukulmat ottaa tottakai maahan ja aisa samoin. Koukku ylälaidassa vetoaisaa, ei ole koskaan liian matalalla. Toki koukut laskee traktoreissa alas saakka ja ne näkyykin hyttiin. Missä tarvit aisan alla enemmän maavaraa kuin mitä näissä ratkaisuissa on, lienee aisan alla kuitenkin maavaraa 30 sentin luokkaa minimissään kun vetosilmukka ei aivan maahan laske missään vaiheessa ts. nostokorkeudesta hiukan menetetään.
Otsikko: Vs: Mimmonen tukijalka perävaunuun.
Kirjoitti: BACKSPACE - 19.05.16 - klo:07:35
Mitäs jos laittais kaivinkoneen tassut kiinni aisaan. Niillä voisi kivasti sitten vaikka jarruttaa tieajossa jos tarvitsee.
Otsikko: Vs: Mimmonen tukijalka perävaunuun.
Kirjoitti: FMJ - 19.05.16 - klo:07:54

Ja Vemssin pitäisi vielä irrotella ja kytkeä hydeletkukin, jos se sillä sen jalan panee toimimaan  ::)

onhan siellä muitakin letkuja paljon. Jarrut, kippi, perälauta, valot ja sitten päälle viellä toi tukijalan letku. Aika äkkiä noita letkuja kuitenkin tökkii jos kaikki paikat on kunnossa ja paineettomat.

Itte kärry on siis suunitteilla remontti tossa syssymmällä milloin näitä kakkia joutuu laittamaan.

Hei äijä, Multifaster....klik ja kaikki yhellä kertaa kiinni. Miltäs kuulostaa....

melko tyyriiltä. Itte joskus haaveilin että moisen asentaisi tonne kärryn päähän siten että tökkisi kerran letkut raktoriin ja sitten irroittaessa kärryä ottaisi multifaster irti ja ripustaisi sen raktoriin johonkin telineeseen. Avantissa moinen on ja aika kätevä käyttää.

Raktoriin sitä ei voi rakentaa kun koneita on niin monenmoisia ja ne viellä vaihtuu eri raktoreiden taakse.

Kytke multifaster niiden pikaliittimien rinnalle traktorin puolelle, eli haaroita pikaliittimiltä tulevilta letkuilta.
Voi valita, kumpia käyttää  ;)
Otsikko: Vs: Mimmonen tukijalka perävaunuun.
Kirjoitti: Köntys - 19.05.16 - klo:07:57
Jos sen puomin kylkeen kiinnittää pyörät, vaikka molemmillekin puolille, niin että ne kärry koukussa ollessaan on ilmassa. Nehän vain raiteisella tiellä ollessaan pyörähtelevät maahan ottaessaan.  :D
Otsikko: Vs: Mimmonen tukijalka perävaunuun.
Kirjoitti: Cynic - 19.05.16 - klo:08:47
Metsäkärryssä on kätevä ylöstaitettava. Tulee aisaan eteen ja vie vähän tilaa eikä ole tikapuilta edessä jos lavalle kiipeää. Eikä taivu kuten RHS-palkki-jalka.

http://www.kronos.fi/fi/products/kronos-100h-100-4wd (http://www.kronos.fi/fi/products/kronos-100h-100-4wd)