Tervetuloa, Vieras. Ole hyvä ja kirjaudu tai rekisteröidy.
  • Tavallinen aihe

Aihe Pellon raivaus  (Luettu 13680 kertaa)

Waltteri

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Aktiivi
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 209
Pellon raivaus
En tiedä onko tämä nyt oikea palsta tälle aiheelle, mutta kuitenkin... Mikä olisi helpoin tapa kunnostaa viljelyyn muutama peltohehtaari missä kasvaa pajukkoa ja lepikkoa, maksimissaan paksuudeltaan ehkä noin 3-4 senttiä?? Lepikko on toisin paikoin todella tuuheaa. Onnistuisiko esim. jollain kelamurskaimella (cabe yms.) ja tämän jälkeen kyntö jne.? Vai kuinka olisi paras edetä? Ei oikein kiinnostaisi kaivurillakaan ruveta kantoharalla sorkkimaan. Kuinka suuria lienee tuon kokoisten puskien juurakot?? Traktoriin olisi kyllä puskulevy nostolaitteisiin (2.5 m leveä piikit noin 30 cm välein). En tiedä mahtaisiko sillä mitään?? Onnistuisikohan pajukon murskaus näin talvella, kun olisi sitä joutavaa aikaakin?? Luulisi pajun silppuuntuvan pakkasen jäykistämänä paremmin, kuin kesällä. Lunta kylläkin on vähäsen. Pistäkääs vinkkiä

Herra Heinamaki

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 4632
Vs: Pellon raivaus
Järeä takalana tavallisella terällä ja puskemaan pintaa pitkin. Onnistuu, nimim. kokemusta on.


lavali

  • Konkari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 1777
Vs: Pellon raivaus
kattele joku ajamaan (mericruuserilla tjsp) tuloo kerralla maa aurauskuntoon. ei tarvi keräillä kannonpaloja jälkeen päin!

raipe

  • Aktiivi
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 345
Vs: Pellon raivaus
Puskutraktorilla menee ainakin erittäin makeasti,pitää vain olla joku paikka,mihin sen tavaran lykkää.
Ja ettei mene kaikki elomullat mukana.
Kai noita koneita vielä joillakin urakoitsijoilla on.
Niistä ei kumit puhkea juuriin eikä venttiilitapit irtoa rankoihin osuessaan.

Teroman

Vs: Pellon raivaus

Tuolla ylempänä mainitulla Italian merkillä ei kannata kokeilla,,,,

Perfektillä kyllä menee hienosti

www.agri.fi

mlahti

  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 2445
Vs: Pellon raivaus
maa ku on jäässä niin lumikauhalla vaan pintaa pitkin niin kaikki lähtee.

Pihivilihantuottaja

  • Tulokas
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 88
Vs: Pellon raivaus
Niih miksi se pitäs läjään puskee, tieten jos siinä kivejä paljon. Mut suokoneen tai muulla raivausjyrsimellä ku lykkää näin pakkasilla nii sinne menee pajut sekaan ja lahoo muutamassa vuodessa..
Nii ne ajat muuttuu...

skiigge_böy

  • Tulokas
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 25
Vs: Pellon raivaus
joskus aikoinaan oli vastaavan kuuloinen tilanne, tosin lunta oli silloin sen verran ettei maa ollut kunnolla jäässä...silloin pillarilla kannot kasoille ja kyntöauralla pääsi tammikuussa suoraan perään kynnölle..ja keväällä kylvettiin ;D
mietin olenko epävarma vai en....

Waltteri

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Aktiivi
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 209
Vs: Pellon raivaus
Niih miksi se pitäs läjään puskee, tieten jos siinä kivejä paljon. Mut suokoneen tai muulla raivausjyrsimellä ku lykkää näin pakkasilla nii sinne menee pajut sekaan ja lahoo muutamassa vuodessa..

Kuinka lyhyeksi silpuksi paju menee, pystyykö esim. joustopiikkiäkeellä ajamaan suoraan tämän jälkeen?? Mitenkäs syvälle tällaisella jyrsimellä pääsee, silppuaako myös juurakot??

volvo88

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Aktiivi
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 436
Vs: Pellon raivaus
Kunnostusjyrsintä on aika kallista, eikä kaikkia peltoja voi edes jyrsiä jos on kiviä. Tappiterällä tosin onnistuu. Maa on heti kylvövalmis, ei tarvitse äestellä.

Itse tein vastaavasta. Ensin Cabella puskat nurin, kyntö syvälle ja lapiorullalla äestys. Kannot on aika pieniä kuitenkin eikä ole sen jälkeen haittana olleet. Cabe toimii talvella tosi hienosti kun puskat on rapeita.

Lumikauhallakin on raivattu mutta ongelmana on ne kasat jotka ei käy oikein kunnolla hakkeeksi eikä mihinkään muuhunkaan.

suomileijona

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Aktiivi
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 460
Vs: Pellon raivaus
saiskohan mistään pellonraivausjyrsintä vuokralle ensi kesäksi/syksyksi.. pohjoispohjanmaalta.. missähän hinnoissa pyöritään ???

Petri

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 5278
Vs: Pellon raivaus
saiskohan mistään pellonraivausjyrsintä vuokralle ensi kesäksi/syksyksi.. pohjoispohjanmaalta.. missähän hinnoissa pyöritään ???
Voi olla, että vehkeen vuokraajat ovat aika harvassa. Itse olen käyttänyt Pekka Herajärveä Torniosta, tulee paikalle itse traktorin kanssa. Homman järkevyys riippuu tietysti pinta-alasta ja siitä, oletko Oulun etelä- vai pohjoispuolella...

Petri

suomileijona

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Aktiivi
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 460
Vs: Pellon raivaus
saiskohan mistään pellonraivausjyrsintä vuokralle ensi kesäksi/syksyksi.. pohjoispohjanmaalta.. missähän hinnoissa pyöritään ???
Voi olla, että vehkeen vuokraajat ovat aika harvassa. Itse olen käyttänyt Pekka Herajärveä Torniosta, tulee paikalle itse traktorin kanssa. Homman järkevyys riippuu tietysti pinta-alasta ja siitä, oletko Oulun etelä- vai pohjoispuolella...

Petri
kestilässä 12 ha.. tulee sopivasti uus traktori.. sais sitte sitä kiusata takuuaikana

ijasja2

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 7096
Vs: Pellon raivaus
saiskohan mistään pellonraivausjyrsintä vuokralle ensi kesäksi/syksyksi.. pohjoispohjanmaalta.. missähän hinnoissa pyöritään ???
Voi olla, että vehkeen vuokraajat ovat aika harvassa. Itse olen käyttänyt Pekka Herajärveä Torniosta, tulee paikalle itse traktorin kanssa. Homman järkevyys riippuu tietysti pinta-alasta ja siitä, oletko Oulun etelä- vai pohjoispuolella...

Petri
kestilässä 12 ha.. tulee sopivasti uus traktori.. sais sitte sitä kiusata takuuaikana


Vuokraajat voi olla hukassa,samoin järkeään saa käyttää eli kannattaako uutta traktoria noin pienellä työmaalla kiusata ts. joko kunnon rytinä tai sitten jättää urakoitsijan tehtäväksi. Jyrsimen joudut oletettavasti ostamaan itselle ja myymään sitten eteenpäin,mikäli maltat. Jollei remonttia tullut tarpeeksi ;D

 Lähellä esim. http://www.yritysopas.com/tiedot/Pyhasalmi/Veljekset_Haapakangas_Oy.html
Traktorilla urakoivia löytynee lähes jokaisesta kunnasta?
"Understeer is when you see the tree you are hitting, if you only hear the tree then it was oversteer". (Walter Röhrl)

Halliorja

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Aktiivi
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 442
  • Turha tarkkuus on teknistä taitamattomuutta
Vs: Pellon raivaus
Urakoitsija jolla on mericrusher tai faen jyrsin paikalle ja morkoolit soimaan. Melkein kylvövalmis pohja ja vimpat jää ravinteiksi..