Agronet
Keskusteluaiheet => Koneet, laitteet ja tekniikka => Aiheen aloitti: Husokki - 26.01.11 - klo:19:20
-
Mitä mieltä olette, kuinka syvässä lumessa moottorikelkka kulkee. Etelä- Savossa sähkömiehet kulkevat suksilla korjaamassa linjoja, kun moottorikelkoilla ei pääse. Itse olen sitä mieltä, että pitäisi päästä. Eniten se on tietysti kuskista kiinni, mutta myös kelkasta. Kokematon kuoppaa kelkan heti kättelyssä. Pääsehän jotkut takavetoisella Hiacellakin paikkaan johon jotkut ei pääse edes etuvetoisella henkilöautolla. Sama juttu takavetoisella traktorillakin, joku pääsee, joku ei.
-
Mitä mieltä olette, kuinka syvässä lumessa moottorikelkka kulkee. Etelä- Savossa sähkömiehet kulkevat suksilla korjaamassa linjoja, kun moottorikelkoilla ei pääse. Itse olen sitä mieltä, että pitäisi päästä. Eniten se on tietysti kuskista kiinni, mutta myös kelkasta. Kokematon kuoppaa kelkan heti kättelyssä. Pääsehän jotkut takavetoisella Hiacellakin paikkaan johon jotkut ei pääse edes etuvetoisella henkilöautolla. Sama juttu takavetoisella traktorillakin, joku pääsee, joku ei.
Kyllä minäkin sitä vähän ihmettelin, siirtomaksuissa ois varaa pistää sähköyhtiön miehiä viikoks kertausharjoituksiin niin taidot kohentus eikä tarviis tv:ssä ruikuttaa. Kohta varmaan sähköyhtiöille ilmestyy bankkuja tai jotain tilauksesta tehtyä, kyllä siirtomaksut kattaa. 8)
-
Oiskohan nuo linijan raivaukset ollu helepompi tehä lumettomaan aikaan...
-
Kunnon kelkalla ja kuskilla ei ole juuri menemätöntä paikkaa..
-
Oiskohan nuo linijan raivaukset ollu helepompi tehä lumettomaan aikaan...
Kesäaikaan raivaaminen on kuulemma liian kallista... >:(
-
voi olla että teoriassa pääsee kulkemaan mutta jos ajelee ihan tuntemattomille kolkille ja välillä joutuu pysäyttelee niin voi äkkiä tulla äitiä ikävä kun sen kelkan sinne upottaa.
-
ainakin noita reittejä ajelevat valittaa että kun pikkasenkin lipiää pois sivuun niin sitten on kiva nostella/kaivaa kelkkaa uralle! ite en tiiä näitä nykysiii mutta 35 vuotta sitten ainaskii piti välillä lapiota että pääsi jatkaan matkaa kun hankeen istahti! skiii dooo!
-
Luulisin savon maastojen olevan sen verran mäkisiä ja mutkaisia, että kelkat hyytyvät sinne.
-
Tuommoinen 5900 Lynx 50 sentin piiitkällä telalla uppoaa noin 30 senttiä tällaisessa 70 sentin pehmeässä lumessa. Ekalla ajolla perässä ei voi olla rekeä tai muutakaan. Ei tuo uppoaminen ole ongelma mutta se on että se meinaa kaatua. Ja ohjaaminen tapahtuu kallistamalla.
Aika v-mäistä hommaa. Pitäisi käydä polkemassa tuo lähimmän linjan pohja. Mutta samalla ottaa haulikon mukaan ja ampuu lumet alas. Harmi että ko. metsässä oli aamulla 40 teertä, voi tulla huutia ja syyte metsästysrikoksesta :D
-
Kyllä se kelkka pitää olla keliä myöten. Norjalaiset näytti Sallassa metsähallituksen väelle kuinka kelkka kiipeää seinää ylös ja pitkälti :D. Ei siinä savon mäet tunnu missään, ja pehmyttä lunta toista metriä. Se on höpöpuhetta ettei kelkalla pysty linjoja kattoon. :)
Kyllä kun kuskin pää pelaa ja kelkassa tehoa sekä oikeanlainen matto alla niin menee.
-
Kyllä se kelkka pitää olla keliä myöten. Norjalaiset näytti Sallassa metsähallituksen väelle kuinka kelkka kiipeää seinää ylös ja pitkälti :D. Ei siinä savon mäet tunnu missään, ja pehmyttä lunta toista metriä. Se on höpöpuhetta ettei kelkalla pysty linjoja kattoon. :)
Kyllä kun kuskin pää pelaa ja kelkassa tehoa sekä oikeanlainen matto alla niin menee.
Varovaisesti samaa mieltä ;D Nehän olis jänkällä kaikki lappalaiset palentuneet kuoliaaksi, jos ei edes lynxin jetillä ja 60 senttisellä telalla pääsisi kirkolla käymään alkossa.
-
Ei vanha viisysi ole mikään umpisen kulkija.
Uudet versiot viisysistä tehokkaammilla moottoreilla, tilavalla telatunnelilla ja korkeaharjaisella ja leveämmällä matolla ( 60cm ) matolla menee jo johonkin turhia suttaamattakin.
Käyttötarkoitus ratkaisee tietysti ummenajokin valinnan, mutta kyllä tehokkaat vuoristokelkat ovat oikeasti pitelemättömiä jos kelkan pitää päästä johonkin kuskin kanssa. Välillä saa olla vuoria, sulia jokia, puolentoista metrin puuteria, syviä viemäreitä, pusikkoa.. Se vaan menee ;D
-
Kyllä se kelkka pitää olla keliä myöten. Norjalaiset näytti Sallassa metsähallituksen väelle kuinka kelkka kiipeää seinää ylös ja pitkälti :D. Ei siinä savon mäet tunnu missään, ja pehmyttä lunta toista metriä. Se on höpöpuhetta ettei kelkalla pysty linjoja kattoon. :)
Kyllä kun kuskin pää pelaa ja kelkassa tehoa sekä oikeanlainen matto alla niin menee.
Varovaisesti samaa mieltä ;D Nehän olis jänkällä kaikki lappalaiset palentuneet kuoliaaksi, jos ei edes lynxin jetillä ja 60 senttisellä telalla pääsisi kirkolla käymään alkossa.
NIINPÄ ;D ;D Puhumattakaan kaikesta muusta pienemmästä "toiminnasta". (ei uskalla kun Aulis seuraa kuitenkin..)
-
Onkin tosi moniosaaja jos on sähkäri, metsuri, autosuunnistaja, ja taitaa vielä kelkankin niin että tulee valmista aikaan
-
Kyllä kelekalla syvässä lumessa pääsee, kun on voimaa koneessa, voimalinja oikeissa säädöissä, matossa mittaa ja harjassa korkeutta ja kuskilla taitoa ja päätä puotella menemään. ;)
Kelekat olosuhteiden mukaan.
-
Ei vanha viisysi ole mikään umpisen kulkija.
Uudet versiot viisysistä tehokkaammilla moottoreilla, tilavalla telatunnelilla ja korkeaharjaisella ja leveämmällä matolla ( 60cm ) matolla menee jo johonkin turhia suttaamattakin.
Käyttötarkoitus ratkaisee tietysti ummenajokin valinnan, mutta kyllä tehokkaat vuoristokelkat ovat oikeasti pitelemättömiä jos kelkan pitää päästä johonkin kuskin kanssa. Välillä saa olla vuoria, sulia jokia, puolentoista metrin puuteria, syviä viemäreitä, pusikkoa.. Se vaan menee ;D
Joo. Tuo 60 senttinen ei kaadu, mutta viiskymppinen on kiikkerä 8)
-
Onkin tosi moniosaaja jos on sähkäri, metsuri, autosuunnistaja, ja taitaa vielä kelkankin niin että tulee valmista aikaan
Maajussilla tuo lista on tuossa kohti vasta alussa, sähköyhtiön työntekijä saa vielä kaikesta eri korvaukset. :)
-
Perskutarallaa pitääkin lähettää cv ja palkkatoivomus ja kattoo kuinka käy.
-
Pskat, väärät jampat sarvissa ja kelkat.
Kyllä kulkee, tarttee sähköyhtiöiden palkata joku polkemaan jälkiä. Eestaas tälläisella, joku saattaisi rahasta käydä ajelemassakin :)
http://www.youtube.com/watch?v=yEyFfnQ0K5A&feature=related
-
Sähköyhtiöthän vois ulkoistaa linjojen tallausajon niitä osaaville, sitten osais taavitkin kävellä navigaattorin kanssa ne läpi. ;D ;D
-
Joo vois ilmoittautua vapaa ehtooseksi kuskisi vaikka jos kaikki ylläpito hoidetaan. Itse ajelen päivittäin pitkin kaenuun mäkisintä maastoa ja voin kertoa että tekniikoista se kiinni on. Joku saa jumiin joka nyppylään toiset sitten ei millään :) Vähän siinä voi kelkkakin vaikuttaa mutta on nähty että proo mies on summitteja kyykyttänyt foxsilla :P :
http://www.youtube.com/watch?v=jDarLsuXMXM&feature=related
-
Jo on bankut apuna aivottomilla. :)
-
Ei vanha viisysi ole mikään umpisen kulkija.
Uudet versiot viisysistä tehokkaammilla moottoreilla, tilavalla telatunnelilla ja korkeaharjaisella ja leveämmällä matolla ( 60cm ) matolla menee jo johonkin turhia suttaamattakin.
Käyttötarkoitus ratkaisee tietysti ummenajokin valinnan, mutta kyllä tehokkaat vuoristokelkat ovat oikeasti pitelemättömiä jos kelkan pitää päästä johonkin kuskin kanssa. Välillä saa olla vuoria, sulia jokia, puolentoista metrin puuteria, syviä viemäreitä, pusikkoa.. Se vaan menee ;D
Joo. Tuo 60 senttinen ei kaadu, mutta viiskymppinen on kiikkerä 8)
eips ole jos on vuotsolaiset suksissa.. vakaa ku rataohjus mut kääntyy pirun hyvin.. ja pysyy keula pinnalla pehmeelläkin
-
Ei vanha viisysi ole mikään umpisen kulkija.
Uudet versiot viisysistä tehokkaammilla moottoreilla, tilavalla telatunnelilla ja korkeaharjaisella ja leveämmällä matolla ( 60cm ) matolla menee jo johonkin turhia suttaamattakin.
Käyttötarkoitus ratkaisee tietysti ummenajokin valinnan, mutta kyllä tehokkaat vuoristokelkat ovat oikeasti pitelemättömiä jos kelkan pitää päästä johonkin kuskin kanssa. Välillä saa olla vuoria, sulia jokia, puolentoista metrin puuteria, syviä viemäreitä, pusikkoa.. Se vaan menee ;D
Joo. Tuo 60 senttinen ei kaadu, mutta viiskymppinen on kiikkerä 8)
eips ole jos on vuotsolaiset suksissa.. vakaa ku rataohjus mut kääntyy pirun hyvin.. ja pysyy keula pinnalla pehmeelläkin
Mulla on sellaiset muovit. Keula uppoaa.. Vika voi olla kyllä siinäkin että etupää on hajalla, iskarit ja jouset..
-
Jos määä..
Siis jos olisin sähöyhtiön hommissa niin eikun kelkkahemmojen nettisaiteille kyselemään tallaajia. Olisi uria kohta yllinkyllin.
Jos ideata viedään hiemen eteenpäin niin tälläinen valmiusosasto-
tyyppinen juttu,hemmot lähtee uraa tekemään kun kutsu käy.Töistä pois luvan kanssa. Hienoa. Huoltovarmuutta nääs.
Sinällään paskahousuja nykyihmiset,kauhea volina koko ajan,lunta on,pakkasta on,liukasta on,voi mahoton,talveahan se.
-
Jos määä..
Siis jos olisin sähöyhtiön hommissa niin eikun kelkkahemmojen nettisaiteille kyselemään tallaajia. Olisi uria kohta yllinkyllin.
Jos ideata viedään hiemen eteenpäin niin tälläinen valmiusosasto-
tyyppinen juttu,hemmot lähtee uraa tekemään kun kutsu käy.Töistä pois luvan kanssa. Hienoa. Huoltovarmuutta nääs.
Sinällään paskahousuja nykyihmiset,kauhea volina koko ajan,lunta on,pakkasta on,liukasta on,voi mahoton,talveahan se.
Hyvä idea. Mutta liian halpa. Saako tuolla linjojen alla muuten ajella kelkalla ???
-
Eipä kai sitä mikään estä. Kunhan ei kenenkään joulukuusiviljelmä satu olemaan tiellä ;D
-
Hyvä idea. Mutta liian halpa. Saako tuolla linjojen alla muuten ajella kelkalla ?
Siellähän menee moni kelkkaurakin juuri linjajalla. Tosin johot on ylhäällä silloin vaan eipä siellä taija puitenkaaduttua paljo sähköä juosta siellä. Tuossa on kyllä itejaa ja muutenkin kun alkaa tämä kelkkailu olla mediassa raiskauksesta seuraava niin saipa suuri yleisö siitä jotain konkreettista hyötyäkin.
-
Eilen just nyppäsin valtran etukuormaimella skidoo nordikin lumihangesta ;D Ajelin latua ja jätin latukoneen uran viereen ja ajattelin pyöräyttää kotitalliin pienen ylämäen kautta niin eikös se kelkan piru löytänyt sieltä jonku pienen jontkan jonne kaivalsi itsensä. Aikani sitä siihen hieroin ja ajattelin että empä ala selkääni sen takia venäyttämään, nostan sitten kun traktori on ajossa. Kelkassa on 50 cm pitkä telamatto, mutta matalalla harjalla ja kulunut. Aikamoista vääntämistä on ajaminen umpihangessa.
Aika vinkeä keli tuolla on moninpaikoin ajella ja linjan alla vois kuvitella olevan kaikenlaisia yllätyksiä, vauhdillakaan ei aina voi mennä eteenpäin. Uskoisin kyllä että korkeaharjaisella 60 cm telalla varustettu riittävän tehokas kelkka tuolla vielä menisi kohtuudella jos kuski ei ole ihan tumpelo.
-
Mä en kelkkaa omista, mutta voisin kuvitella että tässä lumessa, vieraassa metsässä missä on kaikenlaista hautautuneena lumeen (kantoja, kiviä, risuja, polkupyöriä, yllättäviä ojia, tms) niin jäisikö kuskile vielä ajamisen lisäksi aikaa tehdä sitä oikeaa työtä, eli tarkkailla linjoja? En epäile etteikö hyvä kelkka kulkisi, mutta palveleeko se perustyötä? Ja millä se sähkäri kelkan sinne hevonkorpeen vie, peräkärryllä auraamattomilla teillä vai heittäisikö sittenkin vain sukset tavaratilaan ja menisi hoitamaan homman ja jättäisi hifistelyn muille... ???
-
Kopterilla..
-
Ei vanha viisysi ole mikään umpisen kulkija.
Uudet versiot viisysistä tehokkaammilla moottoreilla, tilavalla telatunnelilla ja korkeaharjaisella ja leveämmällä matolla ( 60cm ) matolla menee jo johonkin turhia suttaamattakin.
Käyttötarkoitus ratkaisee tietysti ummenajokin valinnan, mutta kyllä tehokkaat vuoristokelkat ovat oikeasti pitelemättömiä jos kelkan pitää päästä johonkin kuskin kanssa. Välillä saa olla vuoria, sulia jokia, puolentoista metrin puuteria, syviä viemäreitä, pusikkoa.. Se vaan menee ;D
Joo. Tuo 60 senttinen ei kaadu, mutta viiskymppinen on kiikkerä 8)
eips ole jos on vuotsolaiset suksissa.. vakaa ku rataohjus mut kääntyy pirun hyvin.. ja pysyy keula pinnalla pehmeelläkin
Mulla on sellaiset muovit. Keula uppoaa.. Vika voi olla kyllä siinäkin että etupää on hajalla, iskarit ja jouset..
Hommasin tänätalvena 250 vuotsolaiset kun lynxi paino menee pohjiamyöten ja lumi tuli plexin yli nyt kun laitoin alle ei tampaulta ulos mennessä huomannut muuta kuin että perä nyykähtää alaspäin.. Ja pari viikonloppua käynnyt ajamassa umpimetsään hiihtosuunnistus uria pelkkien suksien jälkiä seuraten. Ei ole pahemmin tarvinnut hkoilla kuin yhden ison suojan pohjalla.. siinäkin vain oma hitaus aiheutti pysähdyksen .. Ja mukava se on ajella kun näkee suksen kärjet kulkee huomattavasti nopeammin ja vähemmällä huudatuksella umpisessa kuin ilman
-
Nuo "vuotsolaiset" ovat sellaiset pohjamuovit vai? Jotain parempaa mallia ?
-
"Nuo "vuotsolaiset" ovat sellaiset pohjamuovit vai? Jotain parempaa mallia ?"
Semmoset ovat joo. Leventävät/pidentävät suksia hieman, kuinka paljon riippuu alkup. suksista.
Ohjain raudat pois, muovi pohjaan, poralla reiät ja sitten ohjainraudan pulteilla vedetään suksenpohjaan kiinni.
jos 2-t moottorilla olevakelkka(kevyt) niin kantaa tosi hyvin, 4-t kelkatkin pysyvät pinnalla noilla aika hyvin. 50cm leveä tela ja voi umpihankeen pysähtyä huoletta ja lähtee kiltisti liikkeellekin.
-
"Nuo "vuotsolaiset" ovat sellaiset pohjamuovit vai? Jotain parempaa mallia ?"
Semmoset ovat joo. Leventävät/pidentävät suksia hieman, kuinka paljon riippuu alkup. suksista.
Ohjain raudat pois, muovi pohjaan, poralla reiät ja sitten ohjainraudan pulteilla vedetään suksenpohjaan kiinni.
jos 2-t moottorilla olevakelkka(kevyt) niin kantaa tosi hyvin, 4-t kelkatkin pysyvät pinnalla noilla aika hyvin. 50cm leveä tela ja voi umpihankeen pysähtyä huoletta ja lähtee kiltisti liikkeellekin.
Mulla on tuollaiset mutta aika vahvasti kyntää.
-
Kyllä mun aikoinaan omistama ockelbo 6000 kulki sellaisessa hangessa että ei meinannut aina ohjaustangon takana päsyä kun lumi vyöryi yli.
En tiiä vieläkö kelkkoja tehdään niin kantavalla telalla kuin 6000 oli.
-
Onhan tuolla kelkkapalstoilla heitelty ilmaan ajatusta että tehtäisiin tiettyjen linjojen alle reittejä, jotka on jatkuvassa ajossa. Silloin siinä pysyisi ura auki ja kova pohja jota pitkin sähkömieskin pääsisi rivakasti paikalle. Samalla reiteillä olisi jatkuvaa kontrollia, eli vikapaikkoja olisi bongaamassa moninkertainen joukko ihmisiä.
Nuo sähkölinjan aluset on edelleen kunkin maanomistajan omaisuutta, joten se on maanomistajasta kiinni saako siihen reittiä tehdä.
Kelkkamiehet lähtee varmasti ajamaan sinne minne lupa saadaan, mutta kyllä niiden pohjien teot alkaa heti kun lunta on riittävästi, ei siinä 50cm puutereita ja ongelmia odotella ;D. kaikki maanomistajat vaan laittamaan nimiä lappuihin ja ilmoitusta paikallisille kelkkakerhoille, että mistä sitä linjanalustaa löytyy, kelkkakerhothan kunnostelee uria siltoja jne, jotta pätkä on talvella ajettavissa, joten kesällähän siinä olisi hyvä kulkea kun kelkat on lomilla.
-
Se reitti menis pahki mun ruismaan. Eituu kauppoja.
-
Nuo "vuotsolaiset" ovat sellaiset pohjamuovit vai? Jotain parempaa mallia ?
http://www.teolehtimaki.fi/files/Sukset.pdf
-
Olen ajellut melko hyvällä umpihankikelkalla (leveät sukset, piitkä 52cm matto) nimenomaan linjoja läpi pitkiä matkoja, mutta nyt en meillä sinne lähtisi. Jos kerrankin suojaisi pari astetta niin olot olisivat ihanteelliset, kun ojat on tayttyneet.
Mutta, rekeä ei saa olla ja aina, ihan aina täällä tulee vastaan niin armoton oja, puun runko, risukko tai kivikko että meno loppuu. Ja kelkkaa ei voi tuossa lumessa tamppaamatta pakittaa ja ympäri ei sovi. Pakko puikata jonkun maanomistajan mettään ja yrittää onnella. Eli jos sähkömies kaivaa kelkkaa puoli päivää ja särkee selkänsä (työkelkkoja ei nostella), niin päivä ihan poskellaan.
Telamönkkäri on ihan toista luokkaa menemään sinne minne haluaa, kunhan on kunnollinen. Hintaa vaan tulee 12t€. Sähköyhtiöt ostattaa nämä aliurakoitsijoilla.
-
650 lynxi on aikansa parhaimpia työkelekkoja, mut et kaks äijää täytyy olla kyl jos se jää kiinni. Puuta on veretty mettästä :P
-
Telakuorma-auto linjojen korjauksiin pitäisi olla. Menee hangessa, ylittää tarvittaessa ojat, uipi vettenpällä jos pohja ehjä ja on huoltomiehille lämmin kajutta missä huilata sumppi kupin ääressä. Saa senkin kiini kiikumaan kivenpälle jos kusklta puuttuu järkipäästä ja joka kivi ja kanto pitää telojen väliin ajaa.
Sopii myös pari tonnia tavaraa kyytiin lumelta suojaan.
-
Miten Terri kulkee umpihangessa? Joku 1000. Tai vaikka diesel? Onko kellään ylimääräistä ???
-
Itsellä ollut lynx 5900 kelkka kokemuksia siitä
Hyvä umpikelkka kunhan on aakeeta laakeeta. Kankea kääntää juuri tuon 50cm leveän telan takia. varsinkin täällä savon mäkisissä pusikoissa monta kertaa jumissa kun ei käänny niin ei käänny.
Kelkoista ehka paras olisi poromiesten paljon käyttämä kapea ja pitkä telainen malli.
Olin oppaana yhdelle sähkömiehelle jolla oli noihin hommiin varusteltu iso hondan teloilla varustettu mönkkäri. Pohjassa paksu alumiini pohjapanssari joka päällystetty muovilevyllä pohja oli täysin sileä. Runko vahvistettu. Keulassa ISO vinssi ja paljon tehokkaita valoja joita voi suunnata. Varustelultaan hyvä peli.
Niihin ajokokemuksiin. Ajettiin pimeässä metsässä kaksi päällä. Metsässä telamönkkäri kääntyi piuden lomassa kuin ajatus. Painui hankeen vain 20 cm meno oli todella vakuuttavan oloista. Vaikka painoa oli ihan reilusti.
Mielestäni telamönkkäri hakkaa kelkan 6-0 noissa hommissa.
-
Täälläpäin on sähköyhtiö vaihtanut kelkat telamönkkäriin, eikä ole tarvinnut kuulemma katua....Pääsee muulloinkin kuin lumen aikaan, ja menee kanssa.
-
Täälläpäin on sähköyhtiö vaihtanut kelkat telamönkkäriin, eikä ole tarvinnut kuulemma katua....Pääsee muulloinkin kuin lumen aikaan, ja menee kanssa.
Tästä tuli mieleen hauska sanaleikki... hanki maasturi - ei tarvitse katua :) Miksiköhän nykyisin muuten puhutaan "katumaastureista"...
Niin, onhan systeemit täällä savisilla aukeilla tietysti erilaiset kuin esimerkiksi Mikkelin seudulla. Vesistöjä ja varmaan metsiäkin vähemmän jne. Mutta kyllä panostus metsässä kulkevien 20 kV linjojen systemaattiseen ja ennakoivaan raivaukseen on osoittautunut merkittäväksi verkostovikoja ja jakeluhäiriöitä vähentäväksi tekijäksi.
-
Se reitti menis pahki mun ruismaan. Eituu kauppoja.
Ei niiden peltojen peltojen poikki ole pakko reittejä vetää, metsässä on paljon enemmän puita (yleensä ;)) kuin pelloilla..
Uskon että päisteellä / tai metsän puolella pellon reunassa olisi mahdollisuus ajaa haittaamatta kesän kasvustoa. Peltojen kiertämisessä ei mielestäni ole mitään ongelmaa, taas metsäpätkällä takaisin linjan alle.
Kyllä fiksu/ kaikkia hyödyttävä ratkaisu löytyy jos sitä halutaan etsiä. Ainoa miinus pellon kierrossa on että kiertelevä reitti sitoo käyttöönsä maapohjaa enemmän kuin suora reitti, mutta plussia ja miinuksia vertailemalla se fiksuin vaihtoehto saataisiin ratkaistua.
-
Itsellä vanha lynx 3900. Edessä leveät muovit,tela pitkä ja 38 cm leveä.Kulkee ihmeesti eikä ole kiikkerä ja kääntyvyyttäkin on.Lisäksi jaksaa nostaa edestä ja takaa,koska on melko kevyt.Edullinen ja varma kulkuneuvo paksuun hankeen.
-
Itsellä vanha lynx 3900. Edessä leveät muovit,tela pitkä ja 38 cm leveä.Kulkee ihmeesti eikä ole kiikkerä ja kääntyvyyttäkin on.Lisäksi jaksaa nostaa edestä ja takaa,koska on melko kevyt.Edullinen ja varma kulkuneuvo paksuun hankeen.
Just kuin poromiehillä ;)
Leveät muovit suksiin monesti itse tehdyt. Juuri tuon kapen telan ansiosta helpompi kääntää kallistamalla kuin nuo leveä telaiset.
-
Sama juttu takavetoisella traktorillakin, joku pääsee, joku ei.
Vielä ei oo tullu sellasta paikkaam mihin ei oltas menty ilman ketjuita, Taitolaji.
Kerran en tosin edes ketjuiden kassa päässyt kun oli maassa 1,5m Jäätynyttä lunta, kai sinnekkin olis voinu päästä mutten viittinyt survoo väkisin ko ei ollut ihan pakko mennä niin annetttin olla, samoin naapuri kuoputti tota casee tollasta joen pengertä ylös kauheella raivolla, mutta sitten ko otti rauhassa takavetossa belaruksella ilman ketjuita ja täysi tukkikuorma, niin hyvin se siitä nousi ::)
-
Kyllähän takavedollakin pärjää. ;D Jos on vielä kärrinaisassa sylinteri millä saa keulan vedettyä traktorista ilmaan, niin sehän menee kun paremmatkin metsäkoneet.
-
Ohi topicin
Täälläpäin on sähköyhtiö vaihtanut kelkat telamönkkäriin, eikä ole tarvinnut kuulemma katua....Pääsee muulloinkin kuin lumen aikaan, ja menee kanssa.
Tästä tuli mieleen hauska sanaleikki... hanki maasturi - ei tarvitse katua :) Miksiköhän nykyisin muuten puhutaan "katumaastureista"...
Niin, onhan systeemit täällä savisilla aukeilla tietysti erilaiset kuin esimerkiksi Mikkelin seudulla. Vesistöjä ja varmaan metsiäkin vähemmän jne. Mutta kyllä panostus metsässä kulkevien 20 kV linjojen systemaattiseen ja ennakoivaan raivaukseen on osoittautunut merkittäväksi verkostovikoja ja jakeluhäiriöitä vähentäväksi tekijäksi.
Tän päivän länkkärissä just juttua tuosta ennakko raivauksesta. ennako raivausta tehtiin 80-90 luvun vaihteessa testaus mielessä. Projektissa olivat Suur-Savon sähkö ja metsänhoitoyhdistykset. tämän pohjalta havaittiin liki 50% vähennys sähkökatkoissa.
Homma tyrehtyi 90 luvulla puukaupan hiipumiseen ja haluttin seurata millaiset vaikutukset puun poistoilla on pitemmällä aikavälillä, koska poistettavan puuston määrä oli aika iso. Muistelen meilläkin olleen yli 150 motin leimikko pelkästään linja puista. linjaa maastossa 2,5 km
savisilta kohdilta linjakatu leveni useita metrejä, koska ne ovat juuri tuulelle arimpia kohteita varsinkin jos kuusta kasvavat.
Miinuksena pidettiin hintaa. Tosin silloin pitkistä katkoista ei ollut minkäänlaista korvaus käytäntöä.
Ottanevat Suur-Savon sähkössä asianpöydälle kunhan näiltä korjaus ja muilta kiireiltä ehtivät .
Kaikista tärkeimpänä asiana pitivät nimenomaan oikeaan aikaan suoritettua ensiharvennusta, sillä on kaikista tehokkain vaikutus sähkökatkoihin ja samalla myös paras teho metsänomistajalle puunarvokasvun kannalta.