Tervetuloa, Vieras. Ole hyvä ja kirjaudu tai rekisteröidy.

Näytä kirjoitukset

Tässä osiossa voit tarkastella kaikkia tämän jäsenen viestejä. Huomaa, että näet viestit vain niiltä alueilta, joihin sinulla on pääsy.
Sivuja: [1] 2

Viestit - Rick

Laakerin asennus tapahtuu kotikonstein siten että poisotettaessa sisäkoolia annetaan lämpöä samoin asennettaessa. Ulkokoolia kylmennetään mikäli mahdollista. Asennettaessa ainakin pakastin on hyvä apuväline. Itse käytän 60tn prässiä joten on ihan sama kuumat ja kylmät joten aina irtoaa ja asentuu sekä sisä että ulkokoolit. Laakeria vaihtaessa varmista aina että ne ovat samasta laatikosta. Älä koskaan asenna tai vaihda vain toista laajelikoolia, aina pareittain.

 
Minulla on ollut ajossa MTX140 jo useamman vuoden. Kone on aivan täysin sama kuin Case MX, samalta tehtaalta tullut eri tarroilla kyljessä. Ero on vain moottorissa, Casella Cummins ja MaC käyttää Perkinssiä. Casekin käytti Perkinssiä pienemmissä mc100 malleissa, joten nekin on menneet tehtalla ristiin aikoinaan. Ei juuri moitittavaa koneessa, sopii käteen hyvin. Tehokas hydrauliikka ja tasapainoinen etukuormainkone, kone on aika ketterä kokoisekseen ja voimaa riittää. Perusvireinen (148hv) 1006 Perkins kuutonen ei juuri ollut kovin pirteä mutta käytin syöttöpumpun säädettävänä niin muuttui luonne aika totaalisesti. Maansiirtovaunua kuormitetaan jopa 16tn lastillla jolloin koko puntti perässä on 20tn eikä kone paljoa uuvu vastamäkeen.
Omassa koneessa on vaihdettu ryömintävaihteiston tilalle 50 välitys ja se yhdistettynä syötön lisäykseen saadaan taloudellinen paketti. Rajasin kierrokset tuohon 2100 jolloin kone kulkee saman kuin 40 välityksillä 2700 kierroksilla. Melko merkittävä polttoaine säästö kierroksien laskiessa mutta voima riittää noilla kierroksillakin hyvin. Omassa tunteja nyt hieman yli 6000 eikä niille vielä näy loppua. Kerron lisää puhelimitse 0400-172580 jos joku haluaa saada lisää tietoa.
Kysyppäs maatalous/rautakaupoista vesilasia. Netissäkin kaupattiin litran pulloissa 8,50 euroa.
Itse otin suoraan Huberin tehtaalta Haminasta (200ltr).
Tätä voi käyttää jopa puun kyllästykseen. Entisaikaan yleinen kylläste ja pilailuväline. Kasta tulitikku vesilasissa (natriumsilikaatti) mutta älä käsittele sitä tulipäätä. Anna tikkuaski tupakoivalle kaverille ja katsoppas ilmettä kun tulipää palaa mutta tikku ei.

Vesilasia pintaan. Ei maksa juuri mitään ja toimii. Kone/korjaamohallin lattia 200m2 käsitelty sillä. Ei pölyä ei kulumista,voi käsitellä vanhankin lattian. Vesiohenteinen 1/3 eli tarvittava määrä ei ole suurensuuri ja levitys käy telalla tai lastalla.
Joutsenon dieselasennus.......Osaavat kyllä homman.
Ilmeisesti olit saanut hetken käymään ja sitten sammui joten pumppu ja suuttimet ovat ilmausta vailla jota et saa pois muuten kuin suutin putket avaamalla. Siinä suodattimen yhteydessä pitäisi olla ilmaruuvi, samoin pumpun päällä. Ilmaa ensin suodatin ja sitten otat suuttimet auki ja starttaat kunnes tavaraa tulee suutin putkista. Pelkällä virrat päälle ja siirtopumpulla kiierrättämällä ei tavara siirry suuttimille asti vaan se oikaisee pumpulta takaisin.
Vaihtoehto 2: Ethän vaan ole tökännyt mitään sammuttimen sähköjohtoa auki asennuksen yhteydessä tahikka joku liitos on huono ja sopivasti liikahti vaihdon yhteydessä. Starttaa kyllä tuolloin mutta polttoaine ei mene pumpulta suuttimille.
Sama oire 1006 sarjan perkinssissä >:(. Tehot katosivat vähitellen, pitäisi olla 150 mutta ei varmaan kuin sata jäljellä ja kokoajan vaipuu.
Otin ja vein koneen pumppu huoltoon tänään. CAVilaisen nykyisin Delphin ongelma on juurikin tuo ahtopaineen liikuttama kalvo ja venttiili sekä sen jatkona oleva syötön muunnin akseli johon kuluu ura jonka seurauksena se alkaa takeltamaan. Käytännössä tuo järjestelmä toimii siten että imusarjasta tuleva ahtopaine(air) puristaa kalvoa alaspäin ja siellä kalvon alla oleva jousiventtiili liikuttaa tuota muunninakselia joka antaa lisää syöttöä moottorille. Mikäli akseli ei liiku ei kone saa soppaa riittävästi. Syynä voi olla pelkkä kalvon pykiytyminen joka on helppo ja halpa vaihtaa mutta mikäli akseli on kulunut niin siihen ei auta kuin pumpun purku atomeiksi. Samalla asennuskeikalla laitetaan syöttö maksimiin kun pumppu kerran joudutaan purkamaan. Syöttöä kun ei saa lisättyä muuten kuin sorvin avulla. Suuttimet tarkistetaan myös ja säädetään avauspaineet kohdilleen sekä puristuspaineet mitataan jolloin saadaan koko hyöty irti rempasta.
Katsotaan miten tuo kampe sitten kulkee kärryn kanssa.
Suosittelen. Engelsmannien koneet on laidasta laitaan kuten täälläkin. Asiantuntemattomuudella voi saada hatullisen paskaa tai koneen joka vastaa odotuksia. Takuut toimii koko eu-alueen sisällä ihan samalla tapaa. Omassa koneessa ilmeni puolen vuoden käytön jälkeen ongelma moottorin lohkossa ja  sain takuuna uuden lohkon. Toinen ongelma koski varaosia ja tarvikkeita. Ostin tavarat suoraan tehtaalta englannista ja sain takuuseen selittelemättä uudet tilalle. Kokemuksieni perusteella väittäisin että riskit on samat kuin kotimaassa ja takuut toimii ollaanhan tekemisissä gentlemannien kanssa. Hinnat vaan on huomattavan paljon halvempia erityisesti nyt kun punnan kurssi on huono euroon nähden.
Otin tuossa taannoin irti nuo tutkan piuhat ja ei vaikuta nopeusmittariin!!!!!
Kyllä se tutka on ihan oikein suunnattu ja puhdas mutta nopeutta mitataan myös tuon lautaspyöran anturilla pääasiassa josta tieto tulee mittaristolle, kaiken muun säädön johtuen erotuksesta hoitaa tietokone ja hydrauliikka.
Oma kone hankittu muutama vuosi sitten suoraan englannista, Tammisen kanssa yhteistyössä. Löysin koneen itse ja kävin siellä katsomassa koneen, Tamminen oli mukana hoitamassa rahdit suomeen. Tavallaan olin opintomatkalla, eli seuraavan koneen haen suoraan itse, tai jos joku tarvii koneita voin avustella hankinnassa.
Niin tuo boxi, mikäli se on kiinni banjossa ja sinulla on etujousitus koneessa niin se on etujousituksen ohjausyksikkö. Luistotutka taas on akkujen takana/edessä lähempänä koneen runkoa ja se ei kyllä ohjaa mittarinopeutta mihinkään suuntaan. Luistotutka vain haistelee luistoa ja säätää nostolaitteen korkeutta luiston mukaan, mikäli sinulla on painettuna katkaisija päälle (ohjaamossa). Nopeusmittarin lukemat tulevat tuolta perän lautaspyöräparilta. Lukija mittaa sieltä arvoja ja mittaristossa on kohta jossa voidaan ohjelmoida oikea rengaskorkeus sinne jotta nopeusnäyttö kertoo todelliset lukemat. Ohjeet ohjekirjassa.
Tuo nopeutta lukeva anturi siellä peräkotelossa saattaa aika-ajoin sekoilla ja näyttää mitä sattuu nopeuksia. Mikäli ei näytä mitään niin siellä on kuollut osa tai johtoliitin jossakin auki.
Välityssuhde 1:32
Juuri näin asia on. Lovet hakee paikkansa ja kun so*****vat kohdilleen niin pyörien vierintä tasoittuu samalla hetkellä. Päälle mennessään ei juuri ääntelehdi mutta irroitettaessa aina pitääkin nytkähtää ja ääni tulee kaikkien voimansiirrossa olevien rattaiden ja välityksien löysistä. Niitä on linjastossa useita ja ilman löysiä ei voi mitään konetta rakentaa.
Jarrupoljin ohjaa nelivedon kytkeytymistä ja irrotusta, kun painat jarrua järjestelmä laskee paineen nelivetopakalta pois ja veto kytkeytyy, nostaessasi jalan jarrupolkimelta paine palaa ja veto lähtee hetkessä pois päältä. Sama ilmiö tulee kytkiessäsi nelivedon päälle napista vauhdissa ja kun kytket sen pois vauhdissa sama nytkähdys ilmenee silloin. Paikallaan ollessakin jos kytket nelivedon pois pitäisi näkyä nytkähdys etuakselilla samoin jos käynnistät koneen pitemmän seisokin jälkeen neliveto kytkettynä. Koskaan ei saa samaa vierintämatkaa etu ja taka-akselin välille. Helpotusta ilmiöön tuo se että ennakoi jarrutuksia ja kytkee napista nelivedon ennen tai jarrutuksen aikana ja tilanteen mennessä ohi kytkee nelivedon pois. Silloin levyt ei paukuta edestakaisin.
 
Case käyttää metallisia koveria kitkalevyjä jotka ovat jousiteräksestä tehty. Levyt ovat ulkoreunoiltaan lovettu ja painautuvat loviinsa keskenään kun neliveto kytkeytyy. Hydrauliikan valmiuspaine pitää nelikon pois päältä (eli levyt ovat suoristettuna) ja jarrutuksessa laskee järjestelmästä paineen pois jolloin levyt pääsee painautumaan loviin ja neliveto kytkeytyy. Nytkähdys/paukahdus tulee siitä kun lovet menee sisäkkäin tai avautuvat jolloin renkaitten erilainen pyörintänopeus aiheuttaa metelin. Jousikuormitetut levyt taas toimivat sulakkeena sallien tietyn rasituksen jälkee luiston pakkaan ettei mene akseleita/laakereita rikki liiallisen kuorman takia. Monessa muussa merkissä on neliveto kiinteästi rattaiden yms välityksellä joka ei välttämättä ääntelehdi. Joissakin Case malleissa nytkäys ja ääni on kovempi joissakin sitä ei juuri huomaa mutta silloin kun ei tapahdu juuri mitään niin jousilevyjen lovien reunat ovat kuluneet ja saattavat antaa ajanmyötä periksi tai neliveto "luistaa" liikaa. Nimimerkillä tunnen rakenteen ja koneen aika hyvin kun olen näitä omia koneita huollellut ja purkanut itse ( saanut vielä kasaankin) enkä enää luota merkkikorjaamoiden ammattitaitoon ollenkaan.
Yksi helpoimmista koneista purkaa ja laittaa tarvittaessa.
Itsellä samanlainen 135 ja jo edellisestä 5130 mallista tuttu ilmiö. Kuuluu asiaan, erityisesti korostuu jos renkaat edessä ja takana eriparia taikka edessä kulumisaste erilainen kuin takapäässä. Etupuoli kuluu kovemmin kuin takarenkaat.
Sivuja: [1] 2