sorkkis vetää taas mutkat suoriksi vailla ammattitaitoa, valtuutetussa akkuliikkeessä on kuormitusmittari millä totuus selviää. sorkkiksen neuvoilla jää kokonaan diagnoosin ulkopuolelle solenoidin ja startin heikko kunto, kytkentäpinnat ja hiilet
Se on vähän inhottava selvittää tuollainen. Kuormitusmittarikaan ei löydä vaikkapa hiljalleen itsepurkavaa akkua jos sen vie heti latauksen jälkeen mittaukseen. Pitäisi ensin ladata, odotella viikko ja mitata sitten...
Akkua voinee tutkia ja hutkia vaikka seuraavasti jos ei ole kiire:
Ladataan akku täyteen ja varmistetaan että starttaa kevyesti. Voidaan päätellä että traktorin puolesta muuten kunnossa, paitsi piilevä kulutus seisoessa jää epävarmaksi.
Akun kenkä irti tai päävirtakytkin auki ja odotellaan muutama päivä. Tässä vaiheessa voisi virtamittarilla varmistaa akun ja irrotetun johdon väliltä että traktori ei enemmälti kuluta seisoessaan, aivan pieni määrä (luokkaa alle 20 mA, kaikenmaailman valmiuspiirejä, kelloja sun muita) voi olla OK.
Joissakin koneissa päävirtakytkimen ohi on tosiaan otettu joillekin laitteille ohituskaista, näissä kannattaa ehkä ottaa oikeasti kenkä irti.
Käynnistystesti uudelleen, jos ei lähde mutta lataamalla korjaantuu, niin akku todennäköisesti itsepurkaa.