Seuraava juttu on täältä ja lukekaa myös kommentit:
https://www.talouselama.fi/uutiset/sahkoauto-on-saksassa-halvempi-kayttaa-kuin-polttomoottoriauto-tuoreet-laskelmat-paljastavat-tuhansien-eurojen-erot/9033b2e2-f5ac-3551-ad0b-533779340722Tukea ja sakkkoja
Tästä vuodesta lähtien sähköautoja suositaan Saksassa myös työsuhdeautoina. Niiden verotusarvo on vain puolet auton listahinnasta.
MWV:n mielestä sekä Saksan hallitus että Euroopan unioni vääristävät kilpailua sähköautoille myönnetyillä muhkeilla tuilla. Liiton toimitusjohtaja Christian Küchen perää vastaavia tukia myös ilmastoneutraaleille biopolttoaineille ja synteettisille e-polttoaineille.
Küchen muistuttaa, että koko nykyistä autokantaa, ei varsinkaan kuljetuksissa käytettävää raskasta sellaista, voida koskaan sähköistää kokonaan. Siksi myös e-polttoaineiden tuotekehitystä ja yleistymistä pitäisi edistää.
Synteettisiä polttoaineita ja uusiutuvia biopolttoaineita voidaan käyttää nykyisissä dieselautoissa ja niiden tankkauksessa voidaan hyödyntää nykyistä huoltoasemaverkostoa. Sähköautot taas vaativat kokonaan uuden ja kalliin latausverkoston.
"E-polttoaineilla ja muilla ilmastoneutraaleilla vaihtoehdoilla olisi hyvä mahdollisuus pärjätä markkinoilla, jos ne saisivat edes osan siitä tuesta, mikä sähköautoille ohjataan", ETR:n Bräuninger korostaa.
MWV:n mukaan sähköautojen kilpailuetu kasvaa edelleen kahden vuoden päästä. Silloin astuu voimaan valmistajakohtainen keskimääräinen 95 g/km päästöraja.
Valmistajat joutuvat maksamaan EU:lle 95 euroa sakkoa jokaiselta ylittyvältä grammalta jokaista valmistettua autoa kohti. Jos esimerkiksi valmistajan keskipäästö on 110 g/km ja se myy vuodessa 100 000 polttomoottoriautoa, sakko on 142,5 miljoonaa euroa.
Sähköautoja käsitellään täysin päästöttöminä. Valmistajien kannattaa kaikin keinoin pyrkiä myymään sähkömalleja, koska ne vähentävät maksettavaa vuotuista sakkoa. Öljyteollisuuden mielestä tätä voidaan pitää sähköautojen epäsuorana myyntitukena.
Lukekaa seuraava juttu saadaksenne oikean kuvan, vaikka kahlaamalla läpi, 25o sivua EU:n strategia
sähköautoistamisesta. Vaikka se on 10 vuotta vanha, niin siitä huolimatta se on pätevä. Siirrätte vuosilukuja eteenpäin 10 vuotta.
https://julkaisut.valtioneuvosto.fi/bitstream/handle/10024/78133/Julkaisuja_12-2011.pdf?sequence=1&isAllowed=y