Sitten ollaan kusessa kun joku keksii että vaihtokoneessa pitää olla päästötodistus(ei koulun)
Nuissa päästönpidätyksissä taitaa olla 8000 käyttötuntia toiminta-aika vaatimus, volvon kaivimista taidetaan muutamia komponentteja poistella ennen beduiiniaan käytettynä vientiä.
Jännä laittaa laitteistolle toiminta-aikavaatimus jos sen toimivuutta ei kukaan seuraa? Onhan niitä ihan tuliteriä vehkeitä mistä on riisuttu kaikki pöntöt pois eikä vaikuta kenenkään toimintaan mitenkään...
Jos palataan tuohon optimoinnin " harrastus/rahastus"-juttuun: hyvä kello kuuluu kauas... Eli jos joku paja ryssii monta konetta niin sana kiertää ja asiakkaat kaikkovat. Esim. nostaa vain tehoa mistään muusta piittaamasta(=rahat pois), saattaa olla koneella lyhyt elinikä. Kun tarpeeksi monta konetta porsii, ei tehonnostoja varmaan enää tarvi tehdä. Nyt on hyvä muistaa kanssa mitä koneelta halutaan, jotkut haluvat tuplatehon ihan tietoisesti ottaen riskin että kestääkö tunnin vai tuhat. Sitten taas joku haluaa esim,
pienen tehonnoston, vääntöä alempaa, egr:n kiinni tai muuta vastaavaa. Osaava optimoija neuvoo varmasti asiakasta riskeistä ja hyödyistä sekä mittaa koneen eri parametrejä (lämmöt, paineet, teho, vääntö, kulutus ym ym.) ja tekee säädöt sen mukaan. Tässä riski on pienempi mutta silti se on otettu riski. Tätä voi verrata sopparuuvin kääntämiseen, vaikka ruuvaisit vain tosi vähän, niin syyllinen löytyy sitten aina meisselin kahvapäästä, itse olet valinnut ruuvata.