Tervetuloa, Vieras. Ole hyvä ja kirjaudu tai rekisteröidy.
  • Tavallinen aihe

Aihe Luomu  (Luettu 3580 kertaa)

Solifer1

  • Aktiivi
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 589
Luomu
Miten on jos aloitan luomutuotannon siirtämällä pellot ja karjan heti luomuun onko karjan (emolehmien) oltava luomu alkuperää? Ajatuksena ois tuottaa luomupihvivasikoita loppukasvattajille. Onko luomupihvi vasikoilla parempi hinta kuin tavan pihvivasikoilla?

Paalinpyörittäjä

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 6908
Vs: Luomu
Ei tarvitse olla, eikä saa lisiä, muuten erittäin kannatettava ajatus 267 euroa hehtaarilta luomulisää ja nurmi kasvaa kuten ennenkin :)

Solifer1

  • Aktiivi
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 589
Vs: Luomu
Pakko on ruveta laskinta käyttään kun syödäkki pitäs ja lainoja lyhentää.

AP

  • Harjaantunut
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 188
Vs: Luomu
Muistappa että karja ei oo luomua, ennenku ne on ollu luomurehuilla puoli vuotta. Eli käytännössä karjan saamiseksi luomun puolelle menee siinä useampi vuosi. Peltopuolen luomutuet tulee toki heti. Ja se vissiinki oliki se sun kannustin. Niin ja. Karjan ei oo pakko olla luomussa vaikka pellot oliski.

Paalinpyörittäjä

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 6908
Vs: Luomu
Muistappa että karja ei oo luomua, ennenku ne on ollu luomurehuilla puoli vuotta. Eli käytännössä karjan saamiseksi luomun puolelle menee siinä useampi vuosi. Peltopuolen luomutuet tulee toki heti. Ja se vissiinki oliki se sun kannustin. Niin ja. Karjan ei oo pakko olla luomussa vaikka pellot oliski.
Ite tein luomusopparin 28.4 ja elukat oli luomussa 1.5, tuet tuli tilille 8.10 pelloista ja 26.10 elukoista..

Tuki tulee heti, luomulihan myynnissä siirtymä-aika!

mixa80

  • Harjaantunut
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 104
Vs: Luomu
Meillä Pellot n.8 vuotta olleet luomussa. Nyt tänä vuonna emot myös. Tällä hetkellä heikompaa saada luomulisiä mut kenties tulevaisuudessa. Tulevaisuudessakin voi hankkia jonkun 5% prosenttia eläimiä per vuosi tavanomaisesta karjasta. Sonnit aina!

JoHaRa

  • Vieras
Vs: Luomu
Meillä Pellot n.8 vuotta olleet luomussa. Nyt tänä vuonna emot myös. Tällä hetkellä heikompaa saada luomulisiä mut kenties tulevaisuudessa. Tulevaisuudessakin voi hankkia jonkun 5% prosenttia eläimiä per vuosi tavanomaisesta karjasta. Sonnit aina!

Eli sonnin ei tarvitse olla luomukarjasta? Onko näin ihan varmaan?  Tätä olen miettinyt parina päivänä.

Wejjo

  • Luomumaitoklubi
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 2232
Vs: Luomu
Miten on jos aloitan luomutuotannon siirtämällä pellot ja karjan heti luomuun onko karjan (emolehmien) oltava luomu alkuperää? Ajatuksena ois tuottaa luomupihvivasikoita loppukasvattajille. Onko luomupihvi vasikoilla parempi hinta kuin tavan pihvivasikoilla?

http://www.evira.fi/portal/fi/kasvintuotanto_ja_rehut/luomu/luomuvalvonnan_ohjeet_ja_m____r__ykset/

Ed

  • Tulokas
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 82
Vs: Luomu
vasikat on syntyessään luomuja automaattisesti (jos luomu rehulla) eli siirymäajan jälkeen saat myydä ne luomuna. Emot luomukelpoisia elettyään 3/4 elämästään  luomurehuilla eli 1v hieho on luomu teuras vasta 4v.  Luomulisiä eivät ole oikein tahtoneet maksaa sen jälkeen kun luomukotieläin tuki tuli. Mutta, älkää antako muutkaan luomu todistuksia ilman jonkinmoista lisää, se syö pohjan koko touhulta. Itse olen antanut paperit mukaan 10c lisähinnalla vaikka ei sekään vielä ole kyllä riitävästi kun katsoo hintaa tiskillä verrattuna tavanomaiseen.

JoHaRa

  • Vieras
Vs: Luomu
vasikat on syntyessään luomuja automaattisesti (jos luomu rehulla) eli siirymäajan jälkeen saat myydä ne luomuna. Emot luomukelpoisia elettyään 3/4 elämästään  luomurehuilla eli 1v hieho on luomu teuras vasta 4v.  Luomulisiä eivät ole oikein tahtoneet maksaa sen jälkeen kun luomukotieläin tuki tuli. Mutta, älkää antako muutkaan luomu todistuksia ilman jonkinmoista lisää, se syö pohjan koko touhulta. Itse olen antanut paperit mukaan 10c lisähinnalla vaikka ei sekään vielä ole kyllä riitävästi kun katsoo hintaa tiskillä verrattuna tavanomaiseen.

Ok. Eli nuo meidän 15 vuotiaat emot eivät taida enää päästä luomutiskille  ;D

mixa80

  • Harjaantunut
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 104
Vs: Luomu
Juu ei tartte sonnin olla luomua.. Neuvoja selventi minullekkin. tekee myös luomukotieläin tarkastuksia

Lese

  • Aktiivi
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 525
  • Proud to be a REDNECK
Vs: Luomu
Lainaus käyttäjältä: JoHaRa
Eli sonnin ei tarvitse olla luomukarjasta? Onko näin ihan varmaan?  Tätä olen miettinyt parina päivänä.

Joku lupa siihen pitää anoa, mutta ei pitäisi olla mitään estettä.
Miks Vesa myy ja te ette?

cosmic_cowboy

  • Vieras
Vs: Luomu
Lainaus käyttäjältä: JoHaRa
Eli sonnin ei tarvitse olla luomukarjasta? Onko näin ihan varmaan?  Tätä olen miettinyt parina päivänä.

Joku lupa siihen pitää anoa, mutta ei pitäisi olla mitään estettä.
Ihan omin lupineen. Kohta 4.2.4.2 sivulla 18:
http://www.evira.fi/attachments/kasvintuotanto_ja_rehut/luomu/luomu_ohjeita/luomuohje_2_elaintuotanto_netti_160609.pdf

Luomuteuraaksi sitä ei voi varmaan hetkeen myydä.

Lese

  • Aktiivi
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 525
  • Proud to be a REDNECK
Vs: Luomu
Lainaus käyttäjältä: cosmic_cowboy

Ihan omin lupineen. Kohta 4.2.4.2 sivulla 18:
http://www.evira.fi/attachments/kasvintuotanto_ja_rehut/luomu/luomu_ohjeita/luomuohje_2_elaintuotanto_netti_160609.pdf

Luomuteuraaksi sitä ei voi varmaan hetkeen myydä.

Juu, hyvä kun jollain on faktaakin heittää pöytään.  :D

Miks Vesa myy ja te ette?