Tässä akkuautoilussa on vain pari oikeaa kysymystä, mitä ei oikein kukaan ole vielä kirkkain silmin kertonut. Mistä energia autoihin? Jos sähkön kulutus kasvaa koko ajan, sähköä pitää olla lisää. Nyt innokkaat muistuttavat jytkyistä kaapeleista, jotka tulevat rajojen ulkopuolelta. Joten kyllä joku aina sen sähkön tuottaa. Tuskin venäjäkään ilmaiseksi sähköä työntää verkkoon, jos öljymarkkinat ehtyvät. Monta puuttinia ruokittavana.
Yksi kysymys on, että mistä verorahat polttoaineveron tilalle. Tämäkään epäkohta ei voi jatkua loputtomiin tällä hyvinvoinnin tasolla. Takapiha- / lastauslaiturilatauksien tuloksena on energian verotuksen karkaavan taivaan tuuliin.
Jos öljyä jalostetaan perinteisin menetelmin esim. lentokoneisiin, mihin kaadetaan kaikki pensat. Koko liikkumisvälineiden ketju pitää ottaa huomioon. Uusiutuvalla kasvimassan hiileen perustuvalla synteettisellä polttoaineella ei tätä ongelmaa ole.
Mistä saadaan loputtomat akkumetallit, jos niiden järkevä kierrättäminen ei onnistu?
Lisäksi sähköauto nykysysteemillä tuo suuren eriarvoisuuden ihmisille. Jos autoilu Suomessa on edelleenkin tavalla tai toisella verotulojen loputon lähde, käytettyjen autojen arvo on aivan liian suuri tavalliselle ihmiselle. Jos kaksikymmentä vuotta vanhaan autoon pitää ostaa varaosana uusi polttoainetankki, panostus ei ole suuri. Mutta nykyisellään akkupaketin arvo on niin korkea, että auton herättäminen henkiin on erittäin kyseenalaista.
Eri asia on, jos akkutekniikka olisi niin yksinkertaista ja halpaa ilman kalliita metalleja. Silloin tarvikeakun hinta voisi olla sen muutaman kympin.
Nyt vaan mennään ilmastokiimassa kohti sitä pientä närettä, jonka kohdalla sitten tulee se noutaja. Jotain outoa on meneillään, koska lähes kaikissa tuotteissa laatu laskee ja korjattavuus vaikeentuu. Tämä toiminta on kaikkea muuta kuin ilmastoystävällistä. Eli ei mene oikein tasan yhtälö.
Ernst Vettori, haluatko ostaa vokaalin.