Agronet
Keskusteluaiheet => Koneet, laitteet ja tekniikka => Aiheen aloitti: Jompero - 29.09.10 - klo:08:51
-
Mites noissa Väderstadin maailmankuuluissa kiviraunioäkeissä menee nuo mallimerkinnät? N meinaa hinattavaa ja H nostolaitetta? Mutta vaikkapa NZA ja NZE, mikä noissa on se ero?
-
No ainakin A, niinkuin agressive ja E niinkuin exclusive. Agressiveon Agrilla Cobra piikein, jotka ovat jäykemmät ja korkeammat kuin vanhempi Agrilla.
-
Mites noissa Väderstadin maailmankuuluissa kiviraunioäkeissä menee nuo mallimerkinnät? N meinaa hinattavaa ja H nostolaitetta? Mutta vaikkapa NZA ja NZE, mikä noissa on se ero?
Joskus keskusteluista olen kopioinut seuraavan:
NZ ja NZF on vanhempia malleja, NZF:ssä on sivulohkoissa vain yhdet pyörät, sivulohkojen työsyvyydensäätö veivillä eikä varapyörää vakiona. Näissä oli piikit neljällä akselilla. Piikkijako NZ:ssä 8 cm, NZF:ssä vaihtoehtoisesti 8 tai 10 cm ja jostakin vuodesta 1989 lähtien aina 9 cm. Lisäksi oli kahdella etuladalla varustettu NZD, jossa piikkiväli 10 cm. Piikkivaihtoehtoja oli 80-luvun lopulle saakka Universal kevyille maille ja jäykkä Agrilla Super. Lisäksi ainakin Ruotsissa oli vielä perinteinen S-piikki (olikohan Agro?). Sen jälkeen vain yksi kompromissityyppi Agrilla Nova.
80-luvun lopulla tuli NZE (Exklusiv), jossa piikit 5 akselilla 6,5 cm välein. Etulata vakiona hydraulisesti säädettävä.
NZ:n ja NZD:n korvasi NZG (Galant). Piikit neljällä akselilla 9 cm välein. Painoa hieman NZ:tä enemmän.
Joskus 90-luvun puolivälin jälkeen kaikkiin malleihin tuli paloista koottu Crossboard-etulata, joka on aina hydraulinen.
NZG:n korvasi NZI (Intense). Piikit 5 akselilla joko 6,5 cm tai 9 cm jaolla. Sivulohkoissa yhdet pyörät veivisäädöllä ja varapyörä lisävaruste.
Uusin sarja on NZA (Aggressive). Runko on aikaisempia malleja järeämpi ja piikit uudet pystymmät Agrilla Cobra 7,5 cm jaolla ja viidellä akselilla. NZF:n korvasivat NZA ST-mallit, joissa sivulohkoissa yhdet kannatuspyörät ja veivisäätö. NZA T-malleissa telit sivullakin hydraulisella säädöllä. NZA ilman lisäkirjaimia on järein malli, ainakin lata on vankempi.
Tuota on hyvä täydentää tarpeen mukaan ihan uusimmilla malleilla :)
-
Kiitos KAri, epäilinki että joskus niistä on juteltu
-
Onpas tuokin härdelli ;D Jossain yks pyörän pultti vähemmän, ja siitä tehdään malli YZÅ. Varapyörä lisävaruste...mutta tuleeko varotuskolmio mukaan? ;D Hurjaksi on touhu menny, ei voi muuta sanoa.
-
mut tää väderstadin jälkiharapatentti on kyl viimisenpääl, siis se muovinen serpenttiinikierre ja jälkihara metrinpaloissa....aika rimpula
-
Ei, kyllä se näissä uudemmissä(NZA) on joka lohkolle omansa(kolmessa osassa). Itse asiassa aika jämäkkä sellainen, ainakin siihen vanhempaan rimpulaan verrattuna...
-
juu ei uusimmis tosiaan jäi mainittemata
-
onkos NZA:n NZEn vetoaisan tekniikaskin jotain eroa?