Tervetuloa, Vieras. Ole hyvä ja kirjaudu tai rekisteröidy.
  • Tavallinen aihe

Aihe Sähköpeura  (Luettu 11506 kertaa)

mekano

  • Aktiivi
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 262
Vs: Sähköpeura
Entäs vety ja polttokennot ? Siinei se polttokenno taida enää olla suurin ongelma vaan vedyn valmistus ja varastointi.  Ne ongelmat jos sais ratkaistua, ja vetyä tankattua koneisiin niin homma alkais mennä etiäppäin...
jotenki tuo polttokenno on pudonnut pois julkisuudesta, laivoissahan taas kaasu ja monipolttoainemoottorit jyrää :-\ :-\ :-\ :-\

Polttokenno olisi mielestäni parempi ratkaisu kun akut ja etenkin vähän tehokkaamissa vehkeissä jotka tarvii järkyttävän kokoiset akut että saa vähänkään järkevää toimintasädettä. Tietenkin jos akkutekniikka kehittyy roimasti niin sitten...

Ja siinä missä akkuvehje pitää ladata niin polttokennovehkeen voi tankata ja taas mennään. Okei, voihan sen akun vaihtaa täysinäiseen mutta taatusti hankalampaa kun vedyn tankkaaminen.

Johan esim. Japanissa on jo sarjavalmistuksessa polttokennoautoja: https://fi.wikipedia.org/wiki/Toyota_Mirai
Tuon Mirain kenno antaa 114 kilowattia eli olisi piharaktoriin aika passeli.

Taitaa joo olla se vedyn valmistus ja jakelu ne hankalimmat toteuttaa järkevästi, siis järkevään hintaan. Ja turvallisuus kunnossa ettei omasta raktorista tule uutta Hindenburgia...

sen takia diesel pysyykin mukana kehityksessä, kuljetus maalla ja merellä, työkonekäyttö on nykyään usein ympärivuorokautista jolloin kysymykseen tulee vaihtoakut kuska latausaikaa ei oikein ole eikä mahdollisuuttakaan ja akkujen kokoa ei ehkä saada ihan heti siihen luokkaan että esim motoon tai kuorma-autoon on  helposti vaihdettava akku tien varressa jolla pari päivää touhutaan :-\ :-\ :-\ :-\

Kyllä dieselit, kaasukoneet ja monipolttoainemoottorit tulee pysymään jatkossakin esim. aluksissa. Ei ruotsinlaivaa saada akuilla kulkemaan vaikka kuinka haluttais maailma pelastaa.
Ja kyllä dieselitkin kehittyy koko ajan ja ei olla hirveästi jäljessä täällä takapajulassakaan; Wärtsilä 31 saavutti ominaiskulutuksen 165 g/kWh
http://www.wartsila.com/fi/media-fi/uutinen/02-06-2015-uusi-wartsila-31--moottori-paasi-guinnessin-ennatystenkirjaan

Työkoneissa ongelma on juurikin tila ja paino, akut on isoja ja painavia kun taas esimerkkinä tuo Toyotan polttokenno joka tuottaa 114kW painaa 56 kiloa. Tosin tuossa Miraissa kaasua saa mukaan vain 5 kiloa mutta tankit painaa 87 kiloa, ei mitään normi-kaasupulloja kun kaasu on 700 barin paineessa. 

Don Essex

  • Konkari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 1544
Vs: Sähköpeura
Don Essex

Luteikko

  • Aktiivi
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 699
Vs: Sähköpeura
Ajatelkaas kuinka helppoa tuollaisen virittäminen on. Nostaa äkeen päälle akkuja joilla nostaa voltteja 30 % niin tehot nousee 30 %. Kaupan päälle saa painotettua äestä. Ja lisä Ah:t antaa lisää ajoaikaa 😀
"Maanviljelijä on köyhä eläessään mutta rikas kuollessaan"

Kobler

  • Tulokas
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 2
Vs: Sähköpeura
Sähköllä toteutettu traktori antaa ihan hulvattomat mahdollisuudet. On ihan typerää yrittää sovittaa nuo mahdollisuudet peuran vanhoihin kuoriin 100 vuotta vanhaan muotoon.
Joka renkaalle saa omalla moottorilla sekä älyttömän kiihtyvyyden että optimaalisen pidon.
Voi kun joku uskaltaisi tehdä koko konseptin uusiksi.

Niin ja sähkömoottorista saa otettua hetkellisiä tehoja aivan eri luokassa. Samati ulosotto olisi helppo saada optimaalisesti toimivaksi.

mekano

  • Aktiivi
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 262
Vs: Sähköpeura
On täällä Suomessakin jo kaksi tankkausasemaa ja ainakin 1vetyauto. Eli Huyndaikin tekee.

http://www.woikoski.fi/fi/articles/paastoja-nolla-woikosken-vedyn-tankkausasema-ja-vetyauto-startattiin-kayntiin

http://yle.fi/uutiset/3-7048701

Noniin, katos vaan. Saas nähdä tuleeko tankkausemia lisää, nythän asemien sijainnit määrittelee aika tarkasti missä tollasella voi ajella...

Ja sama ongelma koskisi vetytraktoreita, jerrykannulla on turha lähtä naapurilta kysymään vetyä :D

Niin ja vois tulla muutenkin kalliiksi jos joutuu aina ajaa Voikoskelle hakee uudet pullot?

Sähköllä toteutettu traktori antaa ihan hulvattomat mahdollisuudet. On ihan typerää yrittää sovittaa nuo mahdollisuudet peuran vanhoihin kuoriin 100 vuotta vanhaan muotoon.
Joka renkaalle saa omalla moottorilla sekä älyttömän kiihtyvyyden että optimaalisen pidon.
Voi kun joku uskaltaisi tehdä koko konseptin uusiksi.

Niin ja sähkömoottorista saa otettua hetkellisiä tehoja aivan eri luokassa. Samati ulosotto olisi helppo saada optimaalisesti toimivaksi.

Sähkövedolla on monia hyviä puolia. Tosin se voi olla hiukan haasteellisempaa tekniikka amatööreille. Ennen meni viritetystä traktorista vaihdelaatikko, nyt palaa käämit?

antti-x

  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 2858
Vs: Sähköpeura
Jos netin taulukot pitävät paikkansa, niin lyijyakuilla tuollainen 130kwh maksaisi yli 20 000€ ja painaisi reilu 5 tonnia, ja vaatisi jotain 3 kuutiometriä tilaa. Teslaluokan kehittyineillä litiumakuilla paino ja tilavuus tippuisi viidesosaan ja hinta nousisi ainakin yli 50 000 euron. Kun ajattelee lataussyklien kestoa, niin sen täytyy olla tosi hyvä ja akkujen paloturvallisia, tai koko systeemi täysin kannattamaton nykytekniikalla. Ilmeisesti esim Teslan litiumakut kestävät lähes rajatonta käyttöä ekat 5 vuotta, ja alkavat sitten nopeasti heiketä, joten akkutraktorilla tulisi tehdä töitä ainakin pari kolme tuhatta tuntia vuodessa jotta akku ehtii maksaa itsensä.

edit: Arvioiden mukaan litiumakkujen hinta saadaan alle 20 senttiin / watti tämän vuosikymmenen aikana. Se tarkoittaisi 130kwh akulle "enää" noin 30 000€ hintalappua (sisältäen ohjauselektroniikkaa ja suojauksia)

Viimeksi muokattu: 18.12.16 - klo:21:42 kirjoittanut antti-x

John Ferguson

  • Konkari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 1200
Vs: Sähköpeura
Teslahan alkaa noita valmistaa, kunhan niiden jättitehdas saadaan toimimaan. Tosin kaikki menee alussa omaan tarpeeseen, mutta tuolla tehdään sitten ~50% maailman akuista.

mekano

  • Aktiivi
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 262
Vs: Sähköpeura
Aijai, kuinkahan käy sähköpeuran nyt kun meinaa akkujen raaka-aineet loppua?

http://www.tekniikkatalous.fi/tekniikka/autot/vaatisi-91-vuoden-koboltintuotannon-sahkoautoilu-tyssaa-ellei-ihmeita-tapahdu-6608339

Tosin tossa tutkimuksessa ihan älyton vertaus että kaikki polttomottoriautot korvattaisiin Teslalla Model S:llä.
Niin, ja ehkä vähän sekin voi vaikuttaa että tutkimuksen teetti Shell...

tohtori

  • Aktiivi
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 261
Vs: Sähköpeura
Aijai, kuinkahan käy sähköpeuran nyt kun meinaa akkujen raaka-aineet loppua?

http://www.tekniikkatalous.fi/tekniikka/autot/vaatisi-91-vuoden-koboltintuotannon-sahkoautoilu-tyssaa-ellei-ihmeita-tapahdu-6608339

Tosin tossa tutkimuksessa ihan älyton vertaus että kaikki polttomottoriautot korvattaisiin Teslalla Model S:llä.
Niin, ja ehkä vähän sekin voi vaikuttaa että tutkimuksen teetti Shell...

Totta tutkimuksessahan olisi pitänyt verrata yksi polttomoottoriauto korvattavan kahdella Tesla Model S:llä jolloin sähköautolla olisi käyttökelpoinen vajaan tuhannen kilometrin toimintasäde. Eli vaadittaisiin 180 vuoden kobolttituotanto.

No itse uskon että akkuteknologia vielä kehittyy, mutta saattaapa polttokennotekniikka vielä nostaa päätään.