Entäs vety ja polttokennot ? Siinei se polttokenno taida enää olla suurin ongelma vaan vedyn valmistus ja varastointi. Ne ongelmat jos sais ratkaistua, ja vetyä tankattua koneisiin niin homma alkais mennä etiäppäin...
jotenki tuo polttokenno on pudonnut pois julkisuudesta, laivoissahan taas kaasu ja monipolttoainemoottorit jyrää
Polttokenno olisi mielestäni parempi ratkaisu kun akut ja etenkin vähän tehokkaamissa vehkeissä jotka tarvii järkyttävän kokoiset akut että saa vähänkään järkevää toimintasädettä. Tietenkin jos akkutekniikka kehittyy roimasti niin sitten...
Ja siinä missä akkuvehje pitää ladata niin polttokennovehkeen voi tankata ja taas mennään. Okei, voihan sen akun vaihtaa täysinäiseen mutta taatusti hankalampaa kun vedyn tankkaaminen.
Johan esim. Japanissa on jo sarjavalmistuksessa polttokennoautoja:
https://fi.wikipedia.org/wiki/Toyota_MiraiTuon Mirain kenno antaa 114 kilowattia eli olisi piharaktoriin aika passeli.
Taitaa joo olla se vedyn valmistus ja jakelu ne hankalimmat toteuttaa järkevästi, siis järkevään hintaan. Ja turvallisuus kunnossa ettei omasta raktorista tule uutta Hindenburgia...
sen takia diesel pysyykin mukana kehityksessä, kuljetus maalla ja merellä, työkonekäyttö on nykyään usein ympärivuorokautista jolloin kysymykseen tulee vaihtoakut kuska latausaikaa ei oikein ole eikä mahdollisuuttakaan ja akkujen kokoa ei ehkä saada ihan heti siihen luokkaan että esim motoon tai kuorma-autoon on helposti vaihdettava akku tien varressa jolla pari päivää touhutaan
Kyllä dieselit, kaasukoneet ja monipolttoainemoottorit tulee pysymään jatkossakin esim. aluksissa. Ei ruotsinlaivaa saada akuilla kulkemaan vaikka kuinka haluttais maailma pelastaa.
Ja kyllä dieselitkin kehittyy koko ajan ja ei olla hirveästi jäljessä täällä takapajulassakaan; Wärtsilä 31 saavutti ominaiskulutuksen 165 g/kWh
http://www.wartsila.com/fi/media-fi/uutinen/02-06-2015-uusi-wartsila-31--moottori-paasi-guinnessin-ennatystenkirjaan Työkoneissa ongelma on juurikin tila ja paino, akut on isoja ja painavia kun taas esimerkkinä tuo Toyotan polttokenno joka tuottaa 114kW painaa 56 kiloa. Tosin tuossa Miraissa kaasua saa mukaan vain 5 kiloa mutta tankit painaa 87 kiloa, ei mitään normi-kaasupulloja kun kaasu on 700 barin paineessa.