Agronet
Keskusteluaiheet => Koneet, laitteet ja tekniikka => Aiheen aloitti: der bauer - 06.12.16 - klo:17:24
-
https://www.youtube.com/watch?v=Q8t81yYWZmM
Sähkömoottorit 2x150kW, akut 130kWh
http://www.auto-motor-und-sport.de/news/john-deere-sesam-elektro-traktor-konzept-4517434.html
-
Vois olla ihan toimiva laite sellainen 100hp koneella oleva sähkö traktori. Tällaisella koneella yleensä pyöritään siinä pihapiirissä. Jotain rehua otetaan aumasta tai pyöräpaalua kuskataan. Ehkä joskus jotain tunkiota tyhjennetään ja lastataan kuormaa. Toiminta aikana riittäs se 2h, kun voi olla kaikki tauot piuhan nokassa. Vaikea kuvitella että veis pellolle kovin painavaa laitetta. Nuo akut vääjäämättä painaaa paljon ja jos 12h pitää kestää niin niitä pitää olla paljon.
-
Luulis että nuo akut ja muu tarvittava jo mahtuis tuon helevetinmoisen keulamaskin alle, mutta ei...
-
Luulis että nuo akut ja muu tarvittava jo mahtuis tuon helevetinmoisen keulamaskin alle, mutta ei...
No ei noissa vielä mitään. Mutta entäs kun nämä pikkutraktorit tällätään egr, scr, pdf, doc jne. varustelulla. Kyllä se häkäpönttöaika tulee mieleen. Tuskinpa luiskanokka ferguja nähdään enää ja Valtteri a-sarjassakin saa vanhan m-sarjan konepellin...
-
Sähköllä toteutettu traktori antaa ihan hulvattomat mahdollisuudet. On ihan typerää yrittää sovittaa nuo mahdollisuudet peuran vanhoihin kuoriin 100 vuotta vanhaan muotoon.
Joka renkaalle saa omalla moottorilla sekä älyttömän kiihtyvyyden että optimaalisen pidon.
Voi kun joku uskaltaisi tehdä koko konseptin uusiksi.
-
Johan oli korkea toosa, varmaan totta, että tässä yhteydessä kannattaisi suunnitella konseptia laajemminkin uusiksi. Valmistajat ovat todennäköisesti vielä epävarmoja siitä, koska tämä löisi läpi, ei oikein vielä uskalleta panostaa täysillä. Mulla ei ole mitään sähköjä vastaan, antaa tulla vaan.
-
Ehkäpä siinä testataan vielä aivan jotakin muuta kuin kokonaista sähkötraktorikonseptia
-
Vois olla ihan toimiva laite sellainen 100hp koneella oleva sähkö traktori. Tällaisella koneella yleensä pyöritään siinä pihapiirissä. Jotain rehua otetaan aumasta tai pyöräpaalua kuskataan. Ehkä joskus jotain tunkiota tyhjennetään ja lastataan kuormaa. Toiminta aikana riittäs se 2h, kun voi olla kaikki tauot piuhan nokassa. Vaikea kuvitella että veis pellolle kovin painavaa laitetta. Nuo akut vääjäämättä painaaa paljon ja jos 12h pitää kestää niin niitä pitää olla paljon.
Juu.
Painoon löytyy sitten ratkaisu kun voidaan tehdä koko konsepti uusiksi. Eli jättää nykyinen moottori-vaihteisto-perä rakenne kokonaan pois ja korvataan se pelkällä rungolla. Pyöräkohtaiset moottorit, elektroniikka ja akut eivät taida painaa sen enempää kuin kuin nuo nykyiset voimansiirron hilppeet, kyllä niissä ainakin pari-kolme tonnia on rautaa.
-
Vois olla ihan toimiva laite sellainen 100hp koneella oleva sähkö traktori. Tällaisella koneella yleensä pyöritään siinä pihapiirissä. Jotain rehua otetaan aumasta tai pyöräpaalua kuskataan. Ehkä joskus jotain tunkiota tyhjennetään ja lastataan kuormaa. Toiminta aikana riittäs se 2h, kun voi olla kaikki tauot piuhan nokassa. Vaikea kuvitella että veis pellolle kovin painavaa laitetta. Nuo akut vääjäämättä painaaa paljon ja jos 12h pitää kestää niin niitä pitää olla paljon.
Juu.
Painoon löytyy sitten ratkaisu kun voidaan tehdä koko konsepti uusiksi. Eli jättää nykyinen moottori-vaihteisto-perä rakenne kokonaan pois ja korvataan se pelkällä rungolla. Pyöräkohtaiset moottorit, elektroniikka ja akut eivät taida painaa sen enempää kuin kuin nuo nykyiset voimansiirron hilppeet, kyllä niissä ainakin pari-kolme tonnia on rautaa.
No tuossa on jo yritystä:
http://www.reo.co.uk/files/rigitrac_edw120_en.pdf
Paitsi että tuossa ei ole akkuja. Sveitsiläinen Rigitrac jossa 125 heppainen Deutzi pyörittää generaattoria, joka pyörässä omat sähkömoottorit. Erillisjousitus ja nelipyöräohjaus.
Kulkee esitteen mukaan 65 km/h.
Moottori veks ja akut tilalle? Ei vaan jää paljon tilaa akuille kun ei tossa ole mitään jontikan keulaa...
-
Hieno konsepti tuo rigitrack ja jos tuo jutussa mainittu " All in all, the electric drive system has
a higher efficiency than the conventional drivelines. " pitää paikkaansa, niin nykyisistä portaattomista vaihteistoista saatetaan siirtyä sähköisiin melko nopeallakin aikataululla. Tuskin nuo isot valmistajatkaan nukkuvat ruususenunta tämän asian suhteen.
Tuosta sähköisestä ohjauksesta tuli vielä sellainen etu mieleen, että sen avulla on erittäin helppo tehdä nopeussovitettu veto myös työkoneeseen/perävaunuun, jolloin veturin koko voi olla sitämyöten pienempi.
-
Hybridi on vielä tässä vaiheessa jarrutusenergian talteenoton kanssa vaihtoehto. Mutta kun mennään täyssähkömoottoreihin, voi polttomoottori olla vielä tarpeen generaattorin pyörittämiseen lisävirtana.
Ja kun kärryt sun muut laitetaan vetämään samalla älyllä, niin voihan kärryn kupeellakin olla akkupaketti.
Kun vielä saisivat Suomeen sen akkutehtaan, jota Vaasaan puuhataan.
Sitten meistä rasvanäpeistä täytyy muuntua sähkäreitä, kun pitää 500+ volttisten kanssa puuhailla.
Katellu noita sarjaankytkettyjä akkuja, niin ei passaa yhdenkään kennon välistä simahtaa. Susia on mennyt suunnittelijoilla vaihtoon.
-
Traktoreilla tehdään niin raskaita hommia ja pitkiä päiviä pellolla (ainakin maailmalla), että akkuteknologia ei ole vielä valmis täysin sähköiseen traktoriin. Mut kyllä se tulevaisuutta on, ensimmäinen askel on tuo Jontikan systeemi.
Jokohan jontikan sähkönsiirto työkoneille on standardisoitu?
-
Mites neet tommoset sähkö trakvaattorit ja muutkoneet sitte tuolla maastossa ladataan? Ahkiraatteja vaan papattaan öiksi tonne maastoon vai? Meinaan ainakin mulla koneet on aika paljon maastossa onneksi! Eikä hallissa tai hallin pielessä sähkö töpselin lähellä. Joskus menee viikkoja että koneet on tuolla jossain korvessa mihin ei todellakaansaa mitään sähkölataus pistettä. Vai saako niinhyvät akut ettei tarvi latailla kuin remontti reissuilla hallilla?
-
On myös kondensaattorit kehittynyt esim. http://powerquality.eaton.com/EMEA/Supercapacitor/default.asp?&GUID=2e34d35f-fc91-4f59-9e5d-262b8e4341bb&PKEY=AAEC4B35-6486-45CF-8308-119F0ED401E7
hybridin voisi rakentaa vastaavista pienestä polttomoottori, generaattori/moottori yhdistelmästä esim. kuormainkäyttöön
-
Mites neet tommoset sähkö trakvaattorit ja muutkoneet sitte tuolla maastossa ladataan? Ahkiraatteja vaan papattaan öiksi tonne maastoon vai? Meinaan ainakin mulla koneet on aika paljon maastossa onneksi! Eikä hallissa tai hallin pielessä sähkö töpselin lähellä. Joskus menee viikkoja että koneet on tuolla jossain korvessa mihin ei todellakaansaa mitään sähkölataus pistettä. Vai saako niinhyvät akut ettei tarvi latailla kuin remontti reissuilla hallilla?
Tarviihan sun kuskata sinne perskorpeen polttoainettakin jos viikon päivät täysiä päiviä ajelet?
Siis et vaihdetaan akkuja, tulevaisuudessa kun akut tulee olemaan pienempiä ja enemmän varausta sisältäviä.
Ps. Siinä ei sun ja parin muun urakka-ukkelin mettähommat kiinnosta kun maailman maataloustarpeisiin suunnitellaan tulevaisuuden tekniikoita.
-
Mites neet tommoset sähkö trakvaattorit ja muutkoneet sitte tuolla maastossa ladataan? Ahkiraatteja vaan papattaan öiksi tonne maastoon vai? Meinaan ainakin mulla koneet on aika paljon maastossa onneksi! Eikä hallissa tai hallin pielessä sähkö töpselin lähellä. Joskus menee viikkoja että koneet on tuolla jossain korvessa mihin ei todellakaansaa mitään sähkölataus pistettä. Vai saako niinhyvät akut ettei tarvi latailla kuin remontti reissuilla hallilla?
Tarviihan sun kuskata sinne perskorpeen polttoainettakin jos viikon päivät täysiä päiviä ajelet?
Siis et vaihdetaan akkuja, tulevaisuudessa kun akut tulee olemaan pienempiä ja enemmän varausta sisältäviä.
Ps. Siinä ei sun ja parin muun urakka-ukkelin mettähommat kiinnosta kun maailman maataloustarpeisiin suunnitellaan tulevaisuuden tekniikoita.
No jovain pitää löpöä kuskata ja muitakin öljyjä. Niin enkä kyllä ole missään metsä töissä niillä mutta syrjäisillä seuduilla kuitenkin. Joo tuo löpö nyt menee punpulla melko kepeesti. Mites tollanen edellä kuvitellun vaikkei muutakun 2-3tonnin akkupakan vaihto siinä aamukiljanteella tai yöllä vesisatees.
Ps Mulle on muuten aivansama mitä kehittelevä maatalouden tarpeisiin. Maatalous ei koske minua nykyisin kuin harraste muodossa. Joten lykka til vaan teille jotka moista elääksenne vielä meinaatte tappiolla harrastaa.
-
Maanviljelyä joko osaa, tai ei osaa. Edellämainitut tekevät tulosta, jäljempänä mainitut eivät.
Akkutekniikka tulee kehittymään, diesel ei.
-
Maanviljelyä joko osaa, tai ei osaa. Edellämainitut tekevät tulosta, jäljempänä mainitut eivät.
Akkutekniikka tulee kehittymään, diesel ei.
No varmasti kehittyy. Mutta allekirjottanut on siinä vaiheessa kun akkutrakvaattori tulee diselkäyttöisen syrjäyttään niin ollu jo tovin turpeenalla.
Mitä viljelyn osaamiseen tulee niin luomu/hömpällä tienaa parhaiten vaikket myisi saatana mitään ulos. Mutta tämäntyyppistä toimintaa ei voi enään ammatti viljelyksi kutsua vaan harrastuksesksi. Ammattinimike olisi tukien yms saatavuuden optimoija muttei viljelijä.
-
Mitä viljelyn osaamiseen tulee niin luomu/hömpällä tienaa parhaiten vaikket myisi saatana mitään ulos. Mutta tämäntyyppistä toimintaa ei voi enään ammatti viljelyksi kutsua vaan harrastuksesksi. Ammattinimike olisi tukien yms saatavuuden optimoija muttei viljelijä.
Taitaa erikoiskasvien puolella yhä tienata parhaiten. Toki sitä ei riitä kaikille, puolta Suomen pelloista ei voi laittaa vaikka mansikalle.
Jonkun rehuohran tai kahukauran tapauksessa ei ole kyllä paljoa voitettavaa ja tuskin kehitystäkään. Jos saadaan sadot nousemaan ja kulut pienenemään niin hinta putoaa saman tien vastaavasti.
-
Mitä viljelyn osaamiseen tulee niin luomu/hömpällä tienaa parhaiten vaikket myisi saatana mitään ulos. Mutta tämäntyyppistä toimintaa ei voi enään ammatti viljelyksi kutsua vaan harrastuksesksi. Ammattinimike olisi tukien yms saatavuuden optimoija muttei viljelijä.
Taitaa erikoiskasvien puolella yhä tienata parhaiten. Toki sitä ei riitä kaikille, puolta Suomen pelloista ei voi laittaa vaikka mansikalle.
Jonkun rehuohran tai kahukauran tapauksessa ei ole kyllä paljoa voitettavaa ja tuskin kehitystäkään. Jos saadaan sadot nousemaan ja kulut pienenemään niin hinta putoaa saman tien vastaavasti.
Niin yleensä jos paljon panostaa saattaa saada paljon satoa. Mutta muutkin tekevät näin niin silloin yleensä hinta tullatupsahtaa tonttiin ja sesit siittä.
Toisekseen allekirjoittaneen vetiset lettopellot ja toisaalla taas kivirauniosta tasatut pläntit ei oiken millään järkevällä kustannuksella muutu erikoiskasvien viljely alustaksi. Joten luomu hömppä onse joka näillä huudeilla tuottaa tasantarkkaan eniten. Eikä ole sitte mitään luonnon ilmiö riskejä kun (sato) murskataan pääosin maahan.
Mutta kaikin mokomin vaan huippu ammattilaiset antaa palaa hiventä,apulantaa,troppia,kalkkia,myrkkyjä,säädettä,salaojaa,kallista peltoa kallista vuokraa jne... Eise multaole pois mutta itte en enään jaksa/viitsi. Sillä rahhaa tulee paljon lepposemmin koneiden kopissa istuen. Ja mikä parast niiden ei edestarvi olla omia! Ja onsitte neet vapaat jne edut mistä yrittäjä riepu ei voi edes haaveilla.
Mutta nyt ollaan niinpaljon ohi aiheen että minä vaikenen asioista näistä.
-
Mitä viljelyn osaamiseen tulee niin luomu/hömpällä tienaa parhaiten vaikket myisi saatana mitään ulos. Mutta tämäntyyppistä toimintaa ei voi enään ammatti viljelyksi kutsua vaan harrastuksesksi. Ammattinimike olisi tukien yms saatavuuden optimoija muttei viljelijä.
Taitaa erikoiskasvien puolella yhä tienata parhaiten. Toki sitä ei riitä kaikille, puolta Suomen pelloista ei voi laittaa vaikka mansikalle.
Jonkun rehuohran tai kahukauran tapauksessa ei ole kyllä paljoa voitettavaa ja tuskin kehitystäkään. Jos saadaan sadot nousemaan ja kulut pienenemään niin hinta putoaa saman tien vastaavasti.
Niin yleensä jos paljon panostaa saattaa saada paljon satoa. Mutta muutkin tekevät näin niin silloin yleensä hinta tullatupsahtaa tonttiin ja sesit siittä.
Toisekseen allekirjoittaneen vetiset lettopellot ja toisaalla taas kivirauniosta tasatut pläntit ei oiken millään järkevällä kustannuksella muutu erikoiskasvien viljely alustaksi. Joten luomu hömppä onse joka näillä huudeilla tuottaa tasantarkkaan eniten. Eikä ole sitte mitään luonnon ilmiö riskejä kun (sato) murskataan pääosin maahan.
Mutta kaikin mokomin vaan huippu ammattilaiset antaa palaa hiventä,apulantaa,troppia,kalkkia,myrkkyjä,säädettä,salaojaa,kallista peltoa kallista vuokraa jne... Eise multaole pois mutta itte en enään jaksa/viitsi. Sillä rahhaa tulee paljon lepposemmin koneiden kopissa istuen. Ja mikä parast niiden ei edestarvi olla omia! Ja onsitte neet vapaat jne edut mistä yrittäjä riepu ei voi edes haaveilla.
Mutta nyt ollaan niinpaljon ohi aiheen että minä vaikenen asioista näistä.
Mitä sää nyt noin niinkuin rupesit ajaan, mettäkonetta vai kaivuria, vaiko molempia.
-
Maanviljelyä joko osaa, tai ei osaa. Edellämainitut tekevät tulosta, jäljempänä mainitut eivät.
Akkutekniikka tulee kehittymään, diesel ei.
aina kun polttomoottorille on kehitetty joku varteenotettava kilpailija niin sitä on heti pystytty kehittään taas kilpailukykyisemmäksi....
mehän voimme miettiä missä mennään laivanmoottoreissa, maadieseleissä on vielä paljon virittämisen varaa :-\ :-\ :-\ :-\
-
Maanviljelyä joko osaa, tai ei osaa. Edellämainitut tekevät tulosta, jäljempänä mainitut eivät.
Akkutekniikka tulee kehittymään, diesel ei.
aina kun polttomoottorille on kehitetty joku varteenotettava kilpailija niin sitä on heti pystytty kehittään taas kilpailukykyisemmäksi....
mehän voimme miettiä missä mennään laivanmoottoreissa, maadieseleissä on vielä paljon virittämisen varaa :-\ :-\ :-\ :-\
Dieselissä taitaa olla sellainen lainalaisuus että mitä suurempi kone niin sitä parempi hyötysuhde on saavutettavissa. Jo sitä siis mitataan kWh/polttoainekilo.
Onhan ne isoja vehkeitä, iskutilavuus voi olla luokkaa kuution per pytty. Ei kuutiosenttimetriä eikä -tuumaa vaan kuutioMETRIN.
-
Maanviljelyä joko osaa, tai ei osaa. Edellämainitut tekevät tulosta, jäljempänä mainitut eivät.
Akkutekniikka tulee kehittymään, diesel ei.
aina kun polttomoottorille on kehitetty joku varteenotettava kilpailija niin sitä on heti pystytty kehittään taas kilpailukykyisemmäksi....
mehän voimme miettiä missä mennään laivanmoottoreissa, maadieseleissä on vielä paljon virittämisen varaa :-\ :-\ :-\ :-\
Dieselissä taitaa olla sellainen lainalaisuus että mitä suurempi kone niin sitä parempi hyötysuhde on saavutettavissa. Jo sitä siis mitataan kWh/polttoainekilo.
Onhan ne isoja vehkeitä, iskutilavuus voi olla luokkaa kuution per pytty. Ei kuutiosenttimetriä eikä -tuumaa vaan kuutioMETRIN.
ois hupasaa katseltavaa kun ala-pertti eksyis vahingossa wärtsilän pikkujouluristeilylle joku jenkiiveekasin kuva paidan rinuksissa ja alla lukoo jotta kuutiotuumia ei korvaa mikään :) ;) :D ;D
-
Maanviljelyä joko osaa, tai ei osaa. Edellämainitut tekevät tulosta, jäljempänä mainitut eivät.
Akkutekniikka tulee kehittymään, diesel ei.
aina kun polttomoottorille on kehitetty joku varteenotettava kilpailija niin sitä on heti pystytty kehittään taas kilpailukykyisemmäksi....
mehän voimme miettiä missä mennään laivanmoottoreissa, maadieseleissä on vielä paljon virittämisen varaa :-\ :-\ :-\ :-\
Mutta kuinka suuri moottori on järkevä traktoriin? Saastevehkeet, matala käyntilämpötila ym. Ovat ongelmia, joita vastaan esim. Autoteollisuudessa ei enää kovin pitkään voida järkevästi taistella, vaan siirrytään bensakoneisiin. Bensaan siirtyminen työkonepuolella ei ihan heti ole vaihtoehto.
-
Maanviljelyä joko osaa, tai ei osaa. Edellämainitut tekevät tulosta, jäljempänä mainitut eivät.
Akkutekniikka tulee kehittymään, diesel ei.
aina kun polttomoottorille on kehitetty joku varteenotettava kilpailija niin sitä on heti pystytty kehittään taas kilpailukykyisemmäksi....
mehän voimme miettiä missä mennään laivanmoottoreissa, maadieseleissä on vielä paljon virittämisen varaa :-\ :-\ :-\ :-\
Mutta kuinka suuri moottori on järkevä traktoriin? Saastevehkeet, matala käyntilämpötila ym. Ovat ongelmia, joita vastaan esim. Autoteollisuudessa ei enää kovin pitkään voida järkevästi taistella, vaan siirrytään bensakoneisiin. Bensaan siirtyminen työkonepuolella ei ihan heti ole vaihtoehto.
sen takia diesel pysyykin mukana kehityksessä, kuljetus maalla ja merellä, työkonekäyttö on nykyään usein ympärivuorokautista jolloin kysymykseen tulee vaihtoakut kuska latausaikaa ei oikein ole eikä mahdollisuuttakaan ja akkujen kokoa ei ehkä saada ihan heti siihen luokkaan että esim motoon tai kuorma-autoon on helposti vaihdettava akku tien varressa jolla pari päivää touhutaan :-\ :-\ :-\ :-\
-
Mitä sää nyt noin niinkuin rupesit ajaan, mettäkonetta vai kaivuria, vaiko molempia.
No tua maanrakennus koneita niinja toki trakvaattoreita myös.
-
Entäs vety ja polttokennot ? Siinei se polttokenno taida enää olla suurin ongelma vaan vedyn valmistus ja varastointi. Ne ongelmat jos sais ratkaistua, ja vetyä tankattua koneisiin niin homma alkais mennä etiäppäin...
-
Mitä sää nyt noin niinkuin rupesit ajaan, mettäkonetta vai kaivuria, vaiko molempia.
No tua maanrakennus koneita niinja toki trakvaattoreita myös.
Lucky you.
-
Entäs vety ja polttokennot ? Siinei se polttokenno taida enää olla suurin ongelma vaan vedyn valmistus ja varastointi. Ne ongelmat jos sais ratkaistua, ja vetyä tankattua koneisiin niin homma alkais mennä etiäppäin...
jotenki tuo polttokenno on pudonnut pois julkisuudesta, laivoissahan taas kaasu ja monipolttoainemoottorit jyrää :-\ :-\ :-\ :-\
-
Entäs vety ja polttokennot ? Siinei se polttokenno taida enää olla suurin ongelma vaan vedyn valmistus ja varastointi. Ne ongelmat jos sais ratkaistua, ja vetyä tankattua koneisiin niin homma alkais mennä etiäppäin...
jotenki tuo polttokenno on pudonnut pois julkisuudesta, laivoissahan taas kaasu ja monipolttoainemoottorit jyrää :-\ :-\ :-\ :-\
Polttokenno olisi mielestäni parempi ratkaisu kun akut ja etenkin vähän tehokkaamissa vehkeissä jotka tarvii järkyttävän kokoiset akut että saa vähänkään järkevää toimintasädettä. Tietenkin jos akkutekniikka kehittyy roimasti niin sitten...
Ja siinä missä akkuvehje pitää ladata niin polttokennovehkeen voi tankata ja taas mennään. Okei, voihan sen akun vaihtaa täysinäiseen mutta taatusti hankalampaa kun vedyn tankkaaminen.
Johan esim. Japanissa on jo sarjavalmistuksessa polttokennoautoja: https://fi.wikipedia.org/wiki/Toyota_Mirai
Tuon Mirain kenno antaa 114 kilowattia eli olisi piharaktoriin aika passeli.
Taitaa joo olla se vedyn valmistus ja jakelu ne hankalimmat toteuttaa järkevästi, siis järkevään hintaan. Ja turvallisuus kunnossa ettei omasta raktorista tule uutta Hindenburgia...
sen takia diesel pysyykin mukana kehityksessä, kuljetus maalla ja merellä, työkonekäyttö on nykyään usein ympärivuorokautista jolloin kysymykseen tulee vaihtoakut kuska latausaikaa ei oikein ole eikä mahdollisuuttakaan ja akkujen kokoa ei ehkä saada ihan heti siihen luokkaan että esim motoon tai kuorma-autoon on helposti vaihdettava akku tien varressa jolla pari päivää touhutaan :-\ :-\ :-\ :-\
Kyllä dieselit, kaasukoneet ja monipolttoainemoottorit tulee pysymään jatkossakin esim. aluksissa. Ei ruotsinlaivaa saada akuilla kulkemaan vaikka kuinka haluttais maailma pelastaa.
Ja kyllä dieselitkin kehittyy koko ajan ja ei olla hirveästi jäljessä täällä takapajulassakaan; Wärtsilä 31 saavutti ominaiskulutuksen 165 g/kWh
http://www.wartsila.com/fi/media-fi/uutinen/02-06-2015-uusi-wartsila-31--moottori-paasi-guinnessin-ennatystenkirjaan
Työkoneissa ongelma on juurikin tila ja paino, akut on isoja ja painavia kun taas esimerkkinä tuo Toyotan polttokenno joka tuottaa 114kW painaa 56 kiloa. Tosin tuossa Miraissa kaasua saa mukaan vain 5 kiloa mutta tankit painaa 87 kiloa, ei mitään normi-kaasupulloja kun kaasu on 700 barin paineessa.
-
On täällä Suomessakin jo kaksi tankkausasemaa ja ainakin 1vetyauto. Eli Huyndaikin tekee.
http://www.woikoski.fi/fi/articles/paastoja-nolla-woikosken-vedyn-tankkausasema-ja-vetyauto-startattiin-kayntiin
http://yle.fi/uutiset/3-7048701
-
Ajatelkaas kuinka helppoa tuollaisen virittäminen on. Nostaa äkeen päälle akkuja joilla nostaa voltteja 30 % niin tehot nousee 30 %. Kaupan päälle saa painotettua äestä. Ja lisä Ah:t antaa lisää ajoaikaa 😀
-
Sähköllä toteutettu traktori antaa ihan hulvattomat mahdollisuudet. On ihan typerää yrittää sovittaa nuo mahdollisuudet peuran vanhoihin kuoriin 100 vuotta vanhaan muotoon.
Joka renkaalle saa omalla moottorilla sekä älyttömän kiihtyvyyden että optimaalisen pidon.
Voi kun joku uskaltaisi tehdä koko konseptin uusiksi.
Niin ja sähkömoottorista saa otettua hetkellisiä tehoja aivan eri luokassa. Samati ulosotto olisi helppo saada optimaalisesti toimivaksi.
-
On täällä Suomessakin jo kaksi tankkausasemaa ja ainakin 1vetyauto. Eli Huyndaikin tekee.
http://www.woikoski.fi/fi/articles/paastoja-nolla-woikosken-vedyn-tankkausasema-ja-vetyauto-startattiin-kayntiin
http://yle.fi/uutiset/3-7048701
Noniin, katos vaan. Saas nähdä tuleeko tankkausemia lisää, nythän asemien sijainnit määrittelee aika tarkasti missä tollasella voi ajella...
Ja sama ongelma koskisi vetytraktoreita, jerrykannulla on turha lähtä naapurilta kysymään vetyä :D
Niin ja vois tulla muutenkin kalliiksi jos joutuu aina ajaa Voikoskelle hakee uudet pullot?
Sähköllä toteutettu traktori antaa ihan hulvattomat mahdollisuudet. On ihan typerää yrittää sovittaa nuo mahdollisuudet peuran vanhoihin kuoriin 100 vuotta vanhaan muotoon.
Joka renkaalle saa omalla moottorilla sekä älyttömän kiihtyvyyden että optimaalisen pidon.
Voi kun joku uskaltaisi tehdä koko konseptin uusiksi.
Niin ja sähkömoottorista saa otettua hetkellisiä tehoja aivan eri luokassa. Samati ulosotto olisi helppo saada optimaalisesti toimivaksi.
Sähkövedolla on monia hyviä puolia. Tosin se voi olla hiukan haasteellisempaa tekniikka amatööreille. Ennen meni viritetystä traktorista vaihdelaatikko, nyt palaa käämit?
-
Jos netin taulukot pitävät paikkansa, niin lyijyakuilla tuollainen 130kwh maksaisi yli 20 000€ ja painaisi reilu 5 tonnia, ja vaatisi jotain 3 kuutiometriä tilaa. Teslaluokan kehittyineillä litiumakuilla paino ja tilavuus tippuisi viidesosaan ja hinta nousisi ainakin yli 50 000 euron. Kun ajattelee lataussyklien kestoa, niin sen täytyy olla tosi hyvä ja akkujen paloturvallisia, tai koko systeemi täysin kannattamaton nykytekniikalla. Ilmeisesti esim Teslan litiumakut kestävät lähes rajatonta käyttöä ekat 5 vuotta, ja alkavat sitten nopeasti heiketä, joten akkutraktorilla tulisi tehdä töitä ainakin pari kolme tuhatta tuntia vuodessa jotta akku ehtii maksaa itsensä.
edit: Arvioiden mukaan litiumakkujen hinta saadaan alle 20 senttiin / watti tämän vuosikymmenen aikana. Se tarkoittaisi 130kwh akulle "enää" noin 30 000€ hintalappua (sisältäen ohjauselektroniikkaa ja suojauksia)
-
Teslahan alkaa noita valmistaa, kunhan niiden jättitehdas saadaan toimimaan. Tosin kaikki menee alussa omaan tarpeeseen, mutta tuolla tehdään sitten ~50% maailman akuista.
-
Aijai, kuinkahan käy sähköpeuran nyt kun meinaa akkujen raaka-aineet loppua?
http://www.tekniikkatalous.fi/tekniikka/autot/vaatisi-91-vuoden-koboltintuotannon-sahkoautoilu-tyssaa-ellei-ihmeita-tapahdu-6608339
Tosin tossa tutkimuksessa ihan älyton vertaus että kaikki polttomottoriautot korvattaisiin Teslalla Model S:llä.
Niin, ja ehkä vähän sekin voi vaikuttaa että tutkimuksen teetti Shell...
-
Aijai, kuinkahan käy sähköpeuran nyt kun meinaa akkujen raaka-aineet loppua?
http://www.tekniikkatalous.fi/tekniikka/autot/vaatisi-91-vuoden-koboltintuotannon-sahkoautoilu-tyssaa-ellei-ihmeita-tapahdu-6608339
Tosin tossa tutkimuksessa ihan älyton vertaus että kaikki polttomottoriautot korvattaisiin Teslalla Model S:llä.
Niin, ja ehkä vähän sekin voi vaikuttaa että tutkimuksen teetti Shell...
Totta tutkimuksessahan olisi pitänyt verrata yksi polttomoottoriauto korvattavan kahdella Tesla Model S:llä jolloin sähköautolla olisi käyttökelpoinen vajaan tuhannen kilometrin toimintasäde. Eli vaadittaisiin 180 vuoden kobolttituotanto.
No itse uskon että akkuteknologia vielä kehittyy, mutta saattaapa polttokennotekniikka vielä nostaa päätään.