OT, mutta juttelin yhden sakemannin kanssa, joka on ajanut 1960-luvulta lähtien S-Mersulla. Paras auto kuulemma Borgward P100 (maailman eka auto ilmajousilla) ja silloinen ässä kalpea kopio edellämainitusta. Toisaalta Borgward Isabellaa ruotsalaiset kutsuivat nimellä "Hon dansade en sommar" silloisen iskelmän mukaan viitaten Isabellan ruosteongelmiin. Oliko sitten P100 olennaisesti Isabellaa parempi tai ruosteongelma esiintyi olosuhteista johtuen Ruotsissa Saksaa enemmän.
"Vuonna 1960 Borgwardin amerikkalainen maahantuoja meni konkurssiin, ja jälleenmyyjät peruivat yli 9 000 tilausta. Der Spiegel julkaisi Borgward-yhtymän sisäisiä ongelmia käsittelevän 14-sivuisen artikkelin, mikä osaltaan vaikutti myynnin voimakkaaseen vähenemiseen. Vuonna 1961 näkyi jo valon pilkahdusta, mutta pankit eivät suostuneet lainaamaan yhtiön pelastamiseen tarvittavaa 10 miljoonaa D-markkaa. Käteisvarantojen puutteessa alihankkijat lopettavat toimitukset, ja tuotantolinjat pysähtyvät lopullisesti. Isabellan ja P100:n tuotantovälineet myydään Meksikoon.[1]
Konkurssi oli hyvin kiistanalainen, sillä velkojille maksamisen jälkeen 1961 yhtiölle jäi käteisvaroja 4,5 miljoonan D-markan edestä. Jälkeenpäin 1965 Der Spiegel pohtikin konkurssin olleen täysin vältettävissä"
Taisi olla konkka kilpailijoiden junailema. Ymmärtääkseni Bremenin Mersu-tehdas (C-sarja +GLK) on entisissä Borgwardin tiloissa?
Todettakoon että Borgwardin kehuja oli bremeniläinen (=Pohjois-Saksalainen) ja oman kylän auto kehuminen Etelä-Saksalaisia merkkejä vastaan lienee osin "patrioottista".
EDIT:
http://www.impulse.de/leben/vom-borgward-zum-mercedes-75-jahre-automobilwerk-bremen"1978 rollten in dem ehemaligen Borgward-Werk die ersten Mercedes-Modelle vom Band." Olihan tossa tosin 17 vuoden tauko ja kartalta katsoen kaikkien saksalaismerkkien pääkonttorit etelässä.