Koneviestissä oli tuon isotalon vehkeitä, ihan jees homma, mutta kauhusta huutaisin jos puimuri kuivuria korkeampi ja sellainen vaunu ajelisi edestakaisin pellollani ison maailman tyyliin.. Omalla liejusavimaalla jo pikkuisen ryskykärryn raide näkyy kyntöjäljessä, mitä aiemmin nähnyt. En itse aja juurikaan pellollani kärryn kanssa. Päisteessä vaan.
On kyllä piitkä vuokrapeltokin, 800m melkein. Valtaojan reunaa pitkin keskikohtaan ja puimurilla ajan luo. Tuo tiivistäminen hirvittää kyllä..
Kyllähä se paikallinen tuhannen hehtaarin viljelijä kuorma-auton puolikaskärryllä violetin ventin vetämänä reippaasti meni naapuripellolla, vauhdissa ison puimuripeuran putken alla eestaas, kun tihkusateessa kauraa puin pienellä sampollani.. Meikäläisen suurin kärry vetää vain 16 kuutiota. Sopiva satsi aitta-jaakolle
Vähemmän oikein rengastettu kerääjävaunu sotkee kuin se puimurilla edestakaisin ajo. Samalla saadaan puimurin kapasiteetti käyttöön. Päisteeseen tuleva puimuri on maailmankallein kerääjävaunu
Tykkää
Jos/kun puimuri painaa säiliö täynnä lähes 20 tonnia, ja sillä sitten pakko nilkuttaa sinne tänne säiliö täynnä ku kärry "väärässä" paikkaa isolla lohkolla, miten se sopivalla rengastuksella, enemmän akseleita ja kokonaispainoltaan pienempi traktori kärryineen muuttukin niin pahaksi. Mitä tehokkaampi puimuri, sitä tärkeämpää vauhdissa tyhjennys, sekä mitä kosteampaa viljaa puidaan. Hirvittävä ero tehossa, paikalleen tyhjentäen ja vauhdissa, kun isolla lohkolla toimitaan. Pienellä lohkolla sattuu useammin tyhjennys täydellä säiliöllä pellon päisteeseen, isommalla joutuu peltoa pilkkomaan että pääsee takaisin kärrylle. Kuitenkin useimmin tyhjättävä vajaita säiliöllisiä ja aikaa menee turhaan edestakaisin ramppaamiseen.
Kuten jo aikoinaan sanottua, missään työssä ei saa traktorille yhtä hyvää tuntipalkkaa yhtä helpolla, kuin "puimuria palvellen". Mulla puinneissa apuna tarvittaessa kaks eläkeläistä mikäli ehtivät, toinen pellolla ottaa vauhdissa kyytiin ja lähtee viemään pois ellei toinen traktori ehdi pellolle, läpsystä vaihto tienpäällä ja ehtii takaisin pellolle ottamaan vauhdista. Pari säiliöllistä vauhdissa ja kolmannesta tuleekin noin 20m3 kuorma paikalleen, liittymän vieressä purkaen helpostikin täyteen. Toinen eläkeläinen hoitaa samalla kuivurit täyteen kippausten ohessa, ja alkaa läjäämään puskurivarastoon. Kuorman puinnissa menee pyöreästi kolme varttia, paikaltaan purkaen tilanteesta riippuen enemmän tai paljon enemmän. Tää oikeasti suht pienellä kalustolla mutta hyvillä lohkoilla ja ennenkaikkea sadoilla, oikeilla tehopuimureilla vielä asia erikseen.
Asiaahan voi tarkastella vaikka näinkin, minkä tehoinen ruuvi vie kolmeen varttiin 20 mottia tuoretta viljaa. Sillä tahdilla sitä tulee puimurin säiliöön ja jokainen kärrylle siirtyminen ja kostean viljan tyhjennys säiliöstä pysäyttää tuon viljavirran.
Homma sujuu, puimurilla ei tartte kouhottaa eikä traktorikuskien hätäillä. Koneet liikkuu mukavasti, ja saa jotain aikaiseksi tämän syksyn pska keleissäkin. Kyllä useimmilla ainoa syy miksei pureta vauhdissa alkukuormaa, on työvoiman puute, melkeinpä vain ja ainoastaan, jos kärryn rengastus on pellolle sopiva ja maat kantavia sekä kuivia. Kuten NYT on, näillä nurkin.
Pieni sato, kuivaa viljaa, sopivat peltolohkot että säiliö täyttyy mukavasti päästä päähän tai edestakaisin ajaen eikä työvoimaa saatavilla, ei mitään kiirettä puintien kanssa jne., niin ei mitään tarvetta rinnalla ajoon. Näitä tilkkuja löytyy itseltäkin ihan tarpeeksi, eikä työvoimaa saatavilla aina, mutta silloin mentävä tilanteen mukaan.
Ois jotain videon tynkääkin, mutta olkoon, ku pelkkä mielipiteen sanominen aiheuttaa mielipahaa