Mittasin tänään kulutusta.
Eli 202 direct ja pitkä paaluvaunu, 45.5km matka suuntaansa,puolet ajosta tyhjänä. Yhdistelmän massa tyhjänä n.17t, kuormattuna n.30t.
Löpöä meni yht. 45litraa, mitattu säiliön sähkö pumpulla, kulutus sisältää myös kuorman teon. Eli 0,49 litraa kilometrille.
Koko matkan ajoin talla pohjassa ilman eco asentoa, ja mäkiäkin on ihan tarpeeksi matkalla...
Aion kokeilla saman reissun myös tuolla keppivaihteisella, sitten nähdään tuoko raputtomuus säästöä.
Nyt on keppi valtralla tehty sama reissu, eli valtra 8050 jossa syöttöä se mikä stanadynen pumpusta irtoaa.
Ajossa huomattua, että rähinää ja savua riittää, koppi aika meluisa kun on jo directiin tottunut, ja jousituksen puute tekee ajosta epämukavaa. Pienemmät mäet meni heittämällä, isommissa loppu nopeus aika sama kuin d.ssä. 5 minuuttia nopeammin tuon sivun kuitenkin ajoi. Taaskaan ei ajeltu mitenkään taloudellisesti, vaan urku auki mentiin.
Odotin isoa kulutusta, onhan tää aika syöpön oloinen traktori, mutta kuinkas kävikään....
38 litraa meni... eli 0.417 l/km!!
Onhan 8050 noin 2000kg kevyempi kuin directi, vaan silti ihmetyttää.
Onhan moottoritkin ihan eri sukupolvea, mutta perseelleen on kehitys cr koneissa mennyt.
Ehkä kulutus eroon vaikutta myös se että keppi koneella voi kuorman kanssa rullata alamäet kaasu ylhäällä, direct kun pistää automaattisen moottori jarrutuksen päälle kun nopeus ylittää 55km/h, vaikka moottori jarru ei ole käytössä.
Silti alkoi tuntua että portaattomassa on niin iso teho hävikki, ettei matalat kierrokset matka ajossa riitä pitämään kulutusta kurissa.