Agronet

Keskusteluaiheet => Koneet, laitteet ja tekniikka => Aiheen aloitti: Verku - 16.02.08 - klo:20:16

Otsikko: MF 3000 / 6100 Sarja
Kirjoitti: Verku - 16.02.08 - klo:20:16
Terve.

Millaisia kokemuksia on massikan 3000 / 6100 sarjan kutoskoneiden tehonlisäämisistä?

Millaisia tehoja olette ottaneet ulos ja kone pysynyt "hyvänä", ei siis ongelmia lämpöjen, normaalin peltotyön yms. kanssa?

Millaisilla tehoilla on hajonnut, mistä hajoaa?

Ulosoton kuulemma saa ainakin hajalle jos liikaa innostuu?

Tarkoitus olis ottaa 3120:sta joku 125-135hp tapilta, nyt tulee vakiot 110hp. (Tractordata.com)

Tuolta löysin yhden ketjun jossa puhuttiin 3095 virittelystä ja siellä mainittiin että tehojen noston jälkeen myös öljytyypit tulisi muuttaa?


Otsikko: Vs: MF 3000 / 6100 Sarja
Kirjoitti: Maitopoika - 17.02.08 - klo:15:03
Pitäishän tuosta kuutosesta tehoja lähteä,tilavuuttakin 6 litraa valumöteissä ottavat liki 200 hepoista.
Otsikko: Vs: MF 3000 / 6100 Sarja
Kirjoitti: mike - 17.02.08 - klo:18:43
Siinähän on quatram tehdasturbolla.Onko dynashift? se kestää kyllä.Kyllä huoletta saa ottaa 125 tapista,onhan siinä vahvemmat värkit kuin 3000:ssa sen raja on tuo 125 konia.Perään torque fluid 56 ja moottoriin vaikka mobil agriextra 10w-40. Saahan kaiken rikki,pari paikallista perunanviljelijää toisella 3075 dyna ajoi 4000 tuntia samoilla peräöljyillä,lähti hampaista pinnat.Toisella 3060 ajoi 3500 tuntia peräöljyillä,laatikko uusiksi.Että 3000tonnisten vaihteisto ongelmat löytyy huollonpuutteesta ja väärästä käytöstä ja onhan tuo a/b laatikko hieman hankala.
Otsikko: Vs: MF 3000 / 6100 Sarja
Kirjoitti: Verku - 17.02.08 - klo:20:55
On Dynashift, laatikko pelaa ilman ongelmia, ollut kyllä ihan hyvällä pidolla eikä koneen kanssa ole ollut mitään muutakaan ongelmaa, tarkoitus olisi että jatkokin olisi kivutonta joten sen takia ei liikoja viitsisi "kutitella"...... ;D

Pakopuolen tiivisteet ja turbon kunnon tarkistaminen ei varmaan huono idea kun tämmöiseen rupeaa?

Joo tuosta oon kyllä kans kuullut että noita voimansiirtoja olisi paukkunut kun suodattimet ja öljyt "vähänunohtunukaikessakiireessä"........ :-X
Otsikko: Vs: MF 3000 / 6100 Sarja
Kirjoitti: mike - 17.02.08 - klo:21:46
Tunnit?
Otsikko: Vs: MF 3000 / 6100 Sarja
Kirjoitti: KJL - 17.02.08 - klo:21:46
ja onhan tuo a/b laatikko hieman hankala.

Ei se ole.

Pelkästään kuskin vika, jos hajoo.
Otsikko: Vs: MF 3000 / 6100 Sarja
Kirjoitti: Make - 17.02.08 - klo:21:49
Kielletäänkö ohjekirjassa vaihtamasta B:ltä A:lle?
Otsikko: Vs: MF 3000 / 6100 Sarja
Kirjoitti: mike - 17.02.08 - klo:21:51
ja onhan tuo a/b laatikko hieman hankala.

Ei se ole.

   Kyllä se on.
Otsikko: Vs: MF 3000 / 6100 Sarja
Kirjoitti: KJL - 17.02.08 - klo:21:54
Kielletäänkö ohjekirjassa vaihtamasta B:ltä A:lle?

Voi, voi, kun en nyt tuota muista. 3080 lähti kirjoineen vajaa 3 vuotta sitten. Vaikka ei kiellettäisikään, sitä ei pidä tehdä liian kovassa vauhdissa.

(Voin muuten tarkistaa tuon huomenna...)

ja onhan tuo a/b laatikko hieman hankala.

Ei se ole.

   Kyllä se on.
Ei se ole.
Otsikko: Vs: MF 3000 / 6100 Sarja
Kirjoitti: mike - 17.02.08 - klo:22:03
1.huono ominaisuus.Kuorman kanssa liikkelle lähtö,A1:llä vauhtiin jonka jälkeen B:lle.

2.huono ominaisuus.Traktori pysäytettävä B alueelta vaihdettaessa A:lle.
   
Muuten on hyvä peli ikäisekseen verrataan vaikka valmetin sen aikaiseen malleihin niin on eri vuosituhannelta.815:lla kerran tehny 8 tuntia lumitöitä,en käy ikinä muuta kun skeidalla moisessa laitteessa,oli se vaihteisto niin järkyttävä.En toivu siitä ikinä. :-*
Otsikko: Vs: MF 3000 / 6100 Sarja
Kirjoitti: KJL - 17.02.08 - klo:22:08
1.huono ominaisuus.Kuorman kanssa liikkelle lähtö,A1:llä vauhtiin jonka jälkeen B:lle.

2.huono ominaisuus.Traktori pysäytettävä B alueelta vaihdettaessa A:lle.
   
Muuten on hyvä peli ikäisekseen verrataan vaikka valmetin sen aikaiseen malleihin niin on eri vuosituhannelta.815:lla kerran tehny 8 tuntia lumitöitä,En käy ikinä muuta kun skeidalla moisessa laitteessa,oli se vaihteisto niin järkyttävä.En toivu siitä ikinä. :-*

Kohta 1 ei ole tavallista vaihtoa kummempi -> ei ongelma.
Kohta 2... nopeusero ei saa olla liian suuri -> ei tarvi siis pysäyttää, mutta vaatii kokemusta.


Ei voi samana päivänä puhua kolmetonnisen loorasta ja... siis ei voi puhua, ei edes kirjoittaa.
Otsikko: Vs: MF 3000 / 6100 Sarja
Kirjoitti: aurajokilaivuri - 17.02.08 - klo:22:32
A/B vaihdossa ei ole mitään ihmeellistä, tietysti järkeä voi käyttää ettei täydestä vauhdista survo liian pientä vaihdetta.

Kilpikonna/jänis -aluevaihdossa esto ettei vaihdu jos liikaa vauhtia.



Otsikko: Vs: MF 3000 / 6100 Sarja
Kirjoitti: Make - 17.02.08 - klo:22:34
1.huono ominaisuus.Kuorman kanssa liikkelle lähtö,A1:llä vauhtiin jonka jälkeen B:lle.

2.huono ominaisuus.Traktori pysäytettävä B alueelta vaihdettaessa A:lle.
   
Muuten on hyvä peli ikäisekseen verrataan vaikka valmetin sen aikaiseen malleihin niin on eri vuosituhannelta.815:lla kerran tehny 8 tuntia lumitöitä,En käy ikinä muuta kun skeidalla moisessa laitteessa,oli se vaihteisto niin järkyttävä.En toivu siitä ikinä. :-*

Kohta 1 ei ole tavallista vaihtoa kummempi -> ei ongelma.
Kohta 2... nopeusero ei saa olla liian suuri -> ei tarvi siis pysäyttää, mutta vaatii kokemusta.


Ei voi samana päivänä puhua kolmetonnisen loorasta ja... siis ei voi puhua, ei edes kirjoittaa.
Opastetaanko tuo B:ltä A:lle vaihto tosiaankin ohjekirjassa. Munmielestä ei kuskissa oo vika, jos vaihdellaan vaihteita ja kone siitä hajoaa. Mulle on olleet kauheita kokemuksia, kun jonkinverran olen noita kolmetonnisia ajanut. -05 Vallulla on sensijaan ilo ajella.
Otsikko: Vs: MF 3000 / 6100 Sarja
Kirjoitti: KJL - 17.02.08 - klo:22:40
A/B vaihdossa ei ole mitään ihmeellistä, tietysti järkeä voi käyttää ettei täydestä vauhdista survo liian pientä vaihdetta.

Kilpikonna/jänis -aluevaihdossa esto ettei vaihdu jos liikaa vauhtia.






Juurikin näin. Nämä kaksi asiaa vaan tuppaa joillakin sekoittumaan keskenään. A/B-vaihto on täysin mekaaninen ja jänis/kilpikonna sähköhydraulinen.


Opastetaanko tuo B:ltä A:lle vaihto tosiaankin ohjekirjassa. Munmielestä ei kuskissa oo vika, jos vaihdellaan vaihteita ja kone siitä hajoaa. Mulle on olleet kauheita kokemuksia, kun jonkinverran olen noita kolmetonnisia ajanut. -05 Vallulla on sensijaan ilo ajella.

Tarkistan tuon... Kyllä se voi olla kuskin vika, jos vaihdetta vaihtamalla saa laatikon rikki. Olen nähnyt 505:n vaihdetta vaihdettavan jalalla, kun ei meinannu mennä päälle. Kärsiihän se moisesta. Niin tuosta 05:sta... Olen omasta ajokokemuksestani (kaikkiaan pari tuntia eteenpäin ja muutaman minuutin takaperin) osan ajellu noilla 05-sarjalaisillakin ja voin omasta puolestani sanoa, että on hirveimpiä käyttämiäni laatikoita niin kaavion, kuin toimintamekanisminsakin puolesta.
Otsikko: Vs: MF 3000 / 6100 Sarja
Kirjoitti: Make - 17.02.08 - klo:23:19
Runsas 20000 tuntia on meidän -05 sarjalaisilla ajettu ja itse olen ajanut niistä suurimman osan. Vaihteet pelaa hienosti ja keppiin ei tartte kurkottaa, kuten kolmetonnisissa.
Otsikko: Vs: MF 3000 / 6100 Sarja
Kirjoitti: Highlander - 17.02.08 - klo:23:46
Runsas 20000 tuntia on meidän -05 sarjalaisilla ajettu ja itse olen ajanut niistä suurimman osan. Vaihteet pelaa hienosti ja keppiin ei tartte kurkottaa, kuten kolmetonnisissa.

Itsekään en ymmärrä tota -05 mollaamista meillä toiminu 655turbo, turbiini, autocontrol yhdistelmä hyvin vaik jopa lietesäiliössä kylellään käyny 7000h sitten nyt 10000 ajettu, sähkövikoja ollu yhtään uiton jälkeen vaan nostolaitten boxi vaihdettiin. Ja on ollu todella säälimättömällä käytöllä soraa/kiviä ajettu isoilla kuormilla ja raivioilla mellastettu hyvinkin paljon! Koskaa ei oo konetta katkastu tosin saattanu turbiini säästää voimansiirtoa! VIimeviikolla holkitettii vaihekepit ja toimii paremmin ku 2000h ajetussa 6550 hitekissä. Kaikin puolin ollu kyl hyvä ja vahva peli pitää vissii viel vanhoil päivil kuormain laittaa ni pääsee ton 1056 kuormainkoneen kaverix!
Otsikko: Vs: MF 3000 / 6100 Sarja
Kirjoitti: agrobaatos - 18.02.08 - klo:00:18
ja onhan tuo a/b laatikko hieman hankala.

Ei se ole.

   Kyllä se on.

veljekset mike looran kimpussa; kultsu, kutistin pikkuveljeni:

(http://www.umkc.edu/lib/spec-col/ww2/PacificTheater/images/b-25a.jpg)

tuosson kanssa a/b loota:

(http://www.olavsplates.com/foto/bg_a-b-6573.jpg)
Otsikko: Vs: MF 3000 / 6100 Sarja
Kirjoitti: MF 4000 - 18.02.08 - klo:09:35
Mitä tuo liittyy tähän keskustelussa olevaan asiaan .
Otsikko: Vs: MF 3000 / 6100 Sarja
Kirjoitti: retku - 18.02.08 - klo:11:06
massikan myyntiesitteessä kehutaan että "vaihteistoon on helppo pääsy sivuluukkujen kautta" siinä vaiheessa olis jo ostajalla pitäny alkaa raksuttaa ;-)
----

tuossa kylällä on yksi 3120. 2 kertaa menny voa pakat vuoden sisään. ei kestä yhtään ruuvausta. maatalosuhommissa kaikenlisäksi.
Otsikko: Vs: MF 3000 / 6100 Sarja
Kirjoitti: handetonttu - 18.02.08 - klo:11:31
massikan myyntiesitteessä kehutaan että "vaihteistoon on helppo pääsy sivuluukkujen kautta" siinä vaiheessa olis jo ostajalla pitäny alkaa raksuttaa ;-)
----

tuossa kylällä on yksi 3120. 2 kertaa menny voa pakat vuoden sisään. ei kestä yhtään ruuvausta. maatalosuhommissa kaikenlisäksi.

 :D
helppo pääsy vaihteistoon... no tottakai masserissa se on tarpeellinen.
joo ja tuohon 3120 ei varmaan ole koskaan vaihdettu öljyjä ja jos on niin vääränlaista  ::) käyttäjän huonoutta ei koneen   ;D
Otsikko: Vs: MF 3000 / 6100 Sarja
Kirjoitti: KJL - 18.02.08 - klo:12:00
Kylläpäs meni kiihkeäksi... Ei nollavitoses muuta kamalaa kuin pykäliä liian vähän ja kuluessaan se lattarauta+hahlosysteemi on vähän ongelmallinen.

Makella taitaa olla normikäpälää lyhyemmät kädet, jos kurkotteleen joutuu keppejä. Ei oo moisesta ollu ongelmaa, vaikkei pioneerinkäsiä mulla ookkaa.

Niin... makuasioitahan nuo on, joista täs kiistellään, eikä liity alkuperäiseen aiheeseen.
Otsikko: Vs: MF 3000 A/B -vaihto
Kirjoitti: KJL - 18.02.08 - klo:14:35
Ohjekirjassa seisoo seuraavasti:

"Alueelta A saa vaihtaa alueelle B (ja päinvastoin) vain mikäli ajonopeus on alle 10 km/h."

Kokeneelta käyttäjältä onnistuu suuremmissakin nopeuksissa, mutta tuollaista ei voi painaa käyttäjän käsikirjaan.

Jänis/kilpikonna- vaihtoa ei voi tehdä yli 2km/h nopeudella, autotronic estää sen.
Otsikko: Vs: MF 3000 / 6100 Sarja
Kirjoitti: mike - 18.02.08 - klo:14:40
Pohjanmaalaisen turveurakoitsijan sanoin,kyllä sen 8400 voa pakat alkoi kestämään kun 9:ttä kertaa perä ruikulla.Että eiköhän se kantapään kautta ole rakennettu. :-*
Otsikko: Vs: MF 3000 / 6100 Sarja
Kirjoitti: retku - 18.02.08 - klo:14:56
Pohjanmaalaisen turveurakoitsijan sanoin,kyllä sen 8400 voa pakat alkoi kestämään kun 9:ttä kertaa perä ruikulla.Että eiköhän se kantapään kautta ole rakennettu. :-*

***193hv voa teholla pakat piti vaihtaa 13000 tuntiin 2 kertaa. ja nää oli ne "maatalouspakat". valmettiihan saa tehdastilauksena ehd pakat. ne on huomattavasti lujemmat..mutta ei liity aiheeseen.

ite olen massikkamiesten kanssa kyllä aika samaa mieltä 05 valmetin vaihteista, huonot ovat. ei niinkään käyttöominaisuuksiltaan vaan rakenteeltaan ja välityksiltään. pakki aina joko nopee tai hidas, toisin hidasta pakkia ei ees löydy. pikavaihde väärässä kepissä.  vivustot toimii kyllä oikealla huollolla ja säädöllä... ja taas karkas aiheesta.
Otsikko: Vs: MF 3000 / 6100 Sarja
Kirjoitti: Verku - 18.02.08 - klo:15:44
Tunnit?


......jos palataan tähän mistä lähdettiin, tunteja noin 4000.

Millasella käytöllä se 3120 siellä "kylän isännällä" on jos kaksi kertaa menny pakat vuodessa?

Vai onko se perä vain niin naftisti mitoitettu?

Otsikko: Vs: MF 3000 / 6100 Sarja
Kirjoitti: KJL - 19.02.08 - klo:21:19
Autotronicin kyllä pitäs kytkee voimanotto irti, jos jumittaa ja jos jumissa olevaa konetta yrittää pyörimään, esto toimii taas. Ei siis pitäis polttaa pakkoja, jos suojaus on kunnos.
Otsikko: Vs: MF 3000 / 6100 Sarja
Kirjoitti: Verku - 20.02.08 - klo:09:22
Autotronicin kyllä pitäs kytkee voimanotto irti, jos jumittaa ja jos jumissa olevaa konetta yrittää pyörimään, esto toimii taas. Ei siis pitäis polttaa pakkoja, jos suojaus on kunnos.

            :o

Tuohan oli hyvä kuulla.

Ei kait tässä muuta sitten kun että ei mahdottomia ruuvailla. ::)

Kiitokset vinkeistä!
Otsikko: Vs: MF 3000 / 6100 Sarja
Kirjoitti: KJL - 20.02.08 - klo:10:46
Autotronicin kyllä pitäs kytkee voimanotto irti, jos jumittaa ja jos jumissa olevaa konetta yrittää pyörimään, esto toimii taas. Ei siis pitäis polttaa pakkoja, jos suojaus on kunnos.

            :o

Tuohan oli hyvä kuulla.

Ei kait tässä muuta sitten kun että ei mahdottomia ruuvailla. ::)

Kiitokset vinkeistä!

Yleensä jos pakkoja mennyt, on ollu tossa valvontapuoles vikaa. Toki siinä aina omat riskinsä on, jos voimaa on reilusti liikaa alkuperäiseen verrattuna, mutta sähän meinasit vain kevyesti kiristää. 3095 ja3120 käsittääkseni eri kaliiperia rakenteeltaankin? Ainakin 3090:ä suuremmis rakenteet oli järeämpiä
Otsikko: Vs: MF 3000 / 6100 Sarja
Kirjoitti: Verku - 20.02.08 - klo:19:24
Niin minäkin oon käsittänyt, että tuossa olis jotenkin paremmat akselit (Dana?) ja pikkusen parempi voimansiirto.... Tiedä sitten onko mainosmiesten puhetta mikä vuosien saatossa muuttunut todeksi. :D

Voin sitten joskus kaivaa tämän viestiketjun takaisin esille kun saadaan pumppu säädettyä ja hieman tuntia siihen, mutta jos jollakin vielä jotakin oleellista tietoa minkä haluaa jakaa niin tänne vaan. :)
Otsikko: Vs: MF 3000 / 6100 Sarja
Kirjoitti: Quadramf - 28.02.10 - klo:20:20
Alkoiko savuttamaan? Entä, oletko venttiilivälyksiä säädellyt?
Ihan mielenkiinnosta kyselen.
Otsikko: Vs: MF 3000 / 6100 Sarja
Kirjoitti: +200 - 28.02.10 - klo:21:03
ja onhan tuo a/b laatikko hieman hankala.

niin onkin

   Kyllä se on.
Maasian miehetkin sen tietää ;D ;D
Otsikko: Vs: MF 3000 / 6100 Sarja
Kirjoitti: Teroman - 28.02.10 - klo:21:05

Eihän mansikkia saa savuttaan millään
 :(
Otsikko: Vs: MF 3000 / 6100 Sarja
Kirjoitti: Verku - 28.02.10 - klo:21:22

Eihän mansikkia saa savuttaan millään
 :(


Jos hiillokselle unohtaa liian pitkäks aikaa niin silloin se saattaa mansikkikin savuttaa..... :D

ja onhan tuo a/b laatikko hieman hankala.

niin onkin
   Kyllä se on.


Maasian miehetkin sen tietää ;D ;D

Nyt kyllä pääsit kääntämään puukkoa haavassa. ;)