Agronet
Keskusteluaiheet => Koneet, laitteet ja tekniikka => Aiheen aloitti: nakkisormi - 21.11.13 - klo:22:36
-
Vanha kuormaaja on Isme ja kiikarissa olevassa Valtassa on V56 -kuormaaja jo kiinni. Ei viitsisi kaikkia kauhoja ja piikkejä vaihtaa kun vanhat on vielä hyvässä kunnossa, hitsaisi vain kauhoihin oikeat kiinnikkeet kiinni.
Miten käy kippaus- ja täyttökulmien kanssa kauhoilla kun ovat erilaisia takaseinämästä jos laittaa Ismen kauhoihin Valtran kiinnikkeet ja rupeaa töihin? Pysyykö tavara kauhassa ja toisaalta saako ne tyhjäksi kunnolla?
-
Jos kauhoja on monta, kannattaa miettiä kumpi on helpompi, vaihtaa kaikkiin kauhoihin kiinnikkeet (ei muuten ole ihan pikkujuttu) vai tehdä/teetättää valtran kuormaajaan ismen sovite. Sovitteen voi saada valmiinakin kun vain osaa kysyä oikeasta paikasta. MP-Liftin kuormaajat ainakin saa sillä sovitteella kun haluaa.
-
Jos kauhoja on monta, kannattaa miettiä kumpi on helpompi, vaihtaa kaikkiin kauhoihin kiinnikkeet (ei muuten ole ihan pikkujuttu) vai tehdä/teetättää valtran kuormaajaan ismen sovite. Sovitteen voi saada valmiinakin kun vain osaa kysyä oikeasta paikasta. MP-Liftin kuormaajat ainakin saa sillä sovitteella kun haluaa.
Ja vielä parempi, jos ottaa koko turpalevyn kyseisellä sovitteella (oikeat kulmat). Tuskin on sen kalliimpi kuin useaan kauhaan sovitteet ja muutaman päivän työ....
-
minkähän hintaisia mahtavat ollakaan nuot turvat yleensä?
-
Sovitteita on niin monia, kun ulkomaan elävät eivät ole tyhmänä tajunneet vila-sovitteen mahtavuutta ;D
900 sarjassa ja uudemmissa kuikissa on ollut ongelmana tuo täyttökulman niukkuus. Tiiä sitten onko tuohon 56.een jo parannettu, ainakin isommissa on sellaisia muutoksia tehty jo tehtaanpäässä.
-
Kippaus ja täyttökulmat ratkaisevat, koska osassa työvälineistä oman ismen osoitin viisari tasan ja osassa taas puolivälissä kun työväline suorassa. Haittaa ei käytännön töissä tästä ole ollut. Euro-sovite taitaa olla muutenkin alamittainen nykykoneiden voimille?
-
Kippaus ja täyttökulmat ratkaisevat, koska osassa työvälineistä oman ismen osoitin viisari tasan ja osassa taas puolivälissä kun työväline suorassa. Haittaa ei käytännön töissä tästä ole ollut. Euro-sovite taitaa olla muutenkin alamittainen nykykoneiden voimille?
Mihin helvettiin sitä viisaria tarttee??
-
kun viisari värähtää, on aika alkaa hommiin.........
-
Itse hitsasin euro sovitteet Ismen 2,5m/1800l lumikauhaan ja ei se kauhan kulmiltaan ihan optimi ole 75 Quickeen. Ainakin kun vertaa Quicken omaan yleiskauhaan, joka kääntyy kyllä ihan kuupaksi. Mutta lumen ja kutterin kuormaamiseen tuo lumikauha on välttänyt noinkin ihan hyvin.
-
Triman kuormaajalla ja eurosovitteella varustettu traktori tuli syksyllä ostettua kun halvalla sai :) Meillä kans kaikki kauhat,harjakoneet jne ovat ismen raudoilla. Tohon triman sovitelevyyn kun hitsas 50mm halkaisialtaan olevasta tangosta koroke pätkät ( 20 cm pitkät ja 10mm jyrsimellä madalletut) , niin siitä tulee isme, mutta eurosovitekin jää ehjäksi, kun alakorvakkeet ovat eurossa ja ismessä samalla kohdalla. Eurossa tapit ovat vähän ohuemmat, mutta käytännössä tuolla ei ole mitään merkitystä. Jos tuntuu, että jää liikaa välyksiä, niin holkittaa korvakkeet tai vaihtaa paksummat tapit
-
Kippaus ja täyttökulmat ratkaisevat, koska osassa työvälineistä oman ismen osoitin viisari tasan ja osassa taas puolivälissä kun työväline suorassa. Haittaa ei käytännön töissä tästä ole ollut. Euro-sovite taitaa olla muutenkin alamittainen nykykoneiden voimille?
Mihin helvettiin sitä viisaria tarttee??
Eikö Stollissa ole vai? Se viisari/osoitin näyttää työvälineen asennon 8) Näkee siitä kätevästi vilkaisemalla kauhan asennon. Hyödyllinen varsinkin pellolla kun kuormataan paskaa, kalkkia, santaa jne. niin helpottaa työskentelyä.
-
Kippaus ja täyttökulmat ratkaisevat, koska osassa työvälineistä oman ismen osoitin viisari tasan ja osassa taas puolivälissä kun työväline suorassa. Haittaa ei käytännön töissä tästä ole ollut. Euro-sovite taitaa olla muutenkin alamittainen nykykoneiden voimille?
Mihin helvettiin sitä viisaria tarttee??
Eikö Stollissa ole vai? Se viisari/osoitin näyttää työvälineen asennon 8) Näkee siitä kätevästi vilkaisemalla kauhan asennon. Hyödyllinen varsinkin pellolla kun kuormataan paskaa, kalkkia, santaa jne. niin helpottaa työskentelyä.
On siinä ja quickessakin mutten mä ikinä semmosia kattele... Tosin ei oo kyllä ole kaivureissa eikä pyöräkuormaajissa niin kait sitä on jotain oppinut.. Tuossa vanhanmallin stollissa viisari ei kyllä pidä paikkaansa kun on hydrauliset vakaimet...
-
Tuossa vanhanmallin stollissa viisari ei kyllä pidä paikkaansa kun on hydrauliset vakaimet...
Mikä yhteys paikkaansa pitämättömällä viisarilla ja hydraulisella vakaimella on?
On tullut käytettyä kuormaajaa ilman vakainta, viisarista puhumattakaan, ja kyllä on todettava, että kummatkin varusteet ovat hyvinkin hyödyllisiä.
-
Tuossa vanhanmallin stollissa viisari ei kyllä pidä paikkaansa kun on hydrauliset vakaimet...
Mikä yhteys paikkaansa pitämättömällä viisarilla ja hydraulisella vakaimella on?
On tullut käytettyä kuormaajaa ilman vakainta, viisarista puhumattakaan, ja kyllä on todettava, että kummatkin varusteet ovat hyvinkin hyödyllisiä.
Se kun on kuin kuormain ilman mekaanisia vakaimia joten kun kuormaimen korkeutta säätää niin viisari ei enää näytäkkään oikein kun kauhansylinteri ei liiku aisoista riippumatta... Sama juttu siis vakaimettomilla kuormaajilla...
-
Vakaimeton kuormaaja on laite jota ei olisi pitänyt koskaan keksiä! Tai no jos se on sama kuin pyörän keksiminen, joku vain keksi lisätä siihen ilmatäytteisen renkaan :)
-
Tuossa vanhanmallin stollissa viisari ei kyllä pidä paikkaansa kun on hydrauliset vakaimet...
Mikä yhteys paikkaansa pitämättömällä viisarilla ja hydraulisella vakaimella on?
On tullut käytettyä kuormaajaa ilman vakainta, viisarista puhumattakaan, ja kyllä on todettava, että kummatkin varusteet ovat hyvinkin hyödyllisiä.
Se kun on kuin kuormain ilman mekaanisia vakaimia joten kun kuormaimen korkeutta säätää niin viisari ei enää näytäkkään oikein kun kauhansylinteri ei liiku aisoista riippumatta... Sama juttu siis vakaimettomilla kuormaajilla...
Öö, onko sillä jotain väliä onko se vakain mekaaninen vai hydraulinen? Kuka sitä viisaria katsoo muuten kun maanpinnan tasossa?
-
Vakaimeton kuormaaja on laite jota ei olisi pitänyt koskaan keksiä! Tai no jos se on sama kuin pyörän keksiminen, joku vain keksi lisätä siihen ilmatäytteisen renkaan :)
Tuo on totta! Jo iankaikkisen vanhassa takakuormaajassakin on on vakain ;D
-
Tuossa vanhanmallin stollissa viisari ei kyllä pidä paikkaansa kun on hydrauliset vakaimet...
Mikä yhteys paikkaansa pitämättömällä viisarilla ja hydraulisella vakaimella on?
On tullut käytettyä kuormaajaa ilman vakainta, viisarista puhumattakaan, ja kyllä on todettava, että kummatkin varusteet ovat hyvinkin hyödyllisiä.
Se kun on kuin kuormain ilman mekaanisia vakaimia joten kun kuormaimen korkeutta säätää niin viisari ei enää näytäkkään oikein kun kauhansylinteri ei liiku aisoista riippumatta... Sama juttu siis vakaimettomilla kuormaajilla...
No se viisarihan näyttää aisojen ja kauhan välisen kulman, eikä siihen vaikuta mitään onko vakaaja mekaaninen, hydraulinen tai ei ole vakaajaa ollenkaan.
-
Alkuperäinen juttu kyllä oli sovitteiden ja sovitelevyn vaihdosta,jostain syystä meni kinaamiseksi vakaimesta ja kauhan asennon osoittimesta
Vaan saako sovitte levyn jälkikäteen tonnilla? työt päälle.
-
Alkuperäinen juttuhan oli minulla se, että riittääkö kulmat "väärillä" kauhoilla kun Quikcestä on sanottu, että varsinkin täyttökulma olisi pieni.
Ilmeisesti kuitenkin muutkin on tehneet ko. muutoksia ja tavara pysyy jollain tavalla kyydissä. Pitänee siis miettiä vakavasti tuota "kuikka-traktoriakin".
Kauhojahan ei ole kuin kaksi (sora ja lumi) tuossa pihamaalla. Lisäksi trukkipiikit ja suursäkkinostin. Nämä kaksi jälkimmäistä lienee helppoja vaihtaa kiinnikkeet, eikä niiden kanssa varmaan nuo kulmat tule ongelmaksi kun lähinnä suorassahan niillä työskennellään. Kauhoissa isomman voisi periaatteessa antaa vanhan traktorin mukana kun on vähän kulunut jo ja ottaa tilalle uuden kauhan valtralta ja muuttaa sorakauhaan vain kiinnikkeet. Se kun on muutenkin paljon vähemmällä käytöllä.
-
Tuossa vanhanmallin stollissa viisari ei kyllä pidä paikkaansa kun on hydrauliset vakaimet...
Mikä yhteys paikkaansa pitämättömällä viisarilla ja hydraulisella vakaimella on?
On tullut käytettyä kuormaajaa ilman vakainta, viisarista puhumattakaan, ja kyllä on todettava, että kummatkin varusteet ovat hyvinkin hyödyllisiä.
Se kun on kuin kuormain ilman mekaanisia vakaimia joten kun kuormaimen korkeutta säätää niin viisari ei enää näytäkkään oikein kun kauhansylinteri ei liiku aisoista riippumatta... Sama juttu siis vakaimettomilla kuormaajilla...
No se viisarihan näyttää aisojen ja kauhan välisen kulman, eikä siihen vaikuta mitään onko vakaaja mekaaninen, hydraulinen tai ei ole vakaajaa ollenkaan.
Ymmärrätkö että kauhansylinteri on aisoissa kiinni eikä mekaanisissa vakaimissa kun vakain on hydraulinen?? Jo viisi senttiä aisat eri korkeudessa niin kauhanasennonosoitin on vituillaan.. Joskus pikku poikana (juu minäkin olen ollut joskus pieni) tuli sitä asennonosoitinta katsottua kun ei ollut perstuntumaa eikä silmää...
Mutta siis alkuperäiseen asiaan kannattaa tehdä teettää uusi sovitelevy tai sellainen adapteri mikä parantaa täyttökulmaa.. Kippauskulmaa kun on vähintäänkin riittävästi noissa quickeissa.. Tai jos vaihtaa kauhoihin kiinnikkeet niin että ovat sopivassa kulmassa että täyttökulmaa tulee lisää eli joku vahva kotelorakenne sovitteiden alareunaan...
-
Alkuperäinen juttuhan oli minulla se, että riittääkö kulmat "väärillä" kauhoilla kun Quikcestä on sanottu, että varsinkin täyttökulma olisi pieni.
Ilmeisesti kuitenkin muutkin on tehneet ko. muutoksia ja tavara pysyy jollain tavalla kyydissä. Pitänee siis miettiä vakavasti tuota "kuikka-traktoriakin".
Kauhojahan ei ole kuin kaksi (sora ja lumi) tuossa pihamaalla. Lisäksi trukkipiikit ja suursäkkinostin. Nämä kaksi jälkimmäistä lienee helppoja vaihtaa kiinnikkeet, eikä niiden kanssa varmaan nuo kulmat tule ongelmaksi kun lähinnä suorassahan niillä työskennellään. Kauhoissa isomman voisi periaatteessa antaa vanhan traktorin mukana kun on vähän kulunut jo ja ottaa tilalle uuden kauhan valtralta ja muuttaa sorakauhaan vain kiinnikkeet. Se kun on muutenkin paljon vähemmällä käytöllä.
pienellä funderamisella selkiää että kiinnikkeet eivät vaikuta kauhan täyttö ja tyhjennykseen jos ne hitsataan kauhaan samaan asentoon kuin entiset,
Mutta kuormaajan aisan kyljessä lukeva merkki vaikuttaa ja tämä merkki on käsittääkseni kysyjällä vaihtumassa.
-
Alkuperäinen juttuhan oli minulla se, että riittääkö kulmat "väärillä" kauhoilla kun Quikcestä on sanottu, että varsinkin täyttökulma olisi pieni.
Ilmeisesti kuitenkin muutkin on tehneet ko. muutoksia ja tavara pysyy jollain tavalla kyydissä. Pitänee siis miettiä vakavasti tuota "kuikka-traktoriakin".
Kauhojahan ei ole kuin kaksi (sora ja lumi) tuossa pihamaalla. Lisäksi trukkipiikit ja suursäkkinostin. Nämä kaksi jälkimmäistä lienee helppoja vaihtaa kiinnikkeet, eikä niiden kanssa varmaan nuo kulmat tule ongelmaksi kun lähinnä suorassahan niillä työskennellään. Kauhoissa isomman voisi periaatteessa antaa vanhan traktorin mukana kun on vähän kulunut jo ja ottaa tilalle uuden kauhan valtralta ja muuttaa sorakauhaan vain kiinnikkeet. Se kun on muutenkin paljon vähemmällä käytöllä.
pienellä funderamisella selkiää että kiinnikkeet eivät vaikuta kauhan täyttö ja tyhjennykseen jos ne hitsataan kauhaan samaan asentoon kuin entiset,
Mutta kuormaajan aisan kyljessä lukeva merkki vaikuttaa ja tämä merkki on käsittääkseni kysyjällä vaihtumassa.
Kauhoja on käsittääkseni suoralla takaseinällä ja 10 astetta kallistetulla, ei se mahdottomia tee.
-
Melkein väittäisin että se ero on isompi.
Uuden mallinen kuikke kauha
(http://www.quicke.nu/Media/Images/News/HDV1.jpg)
Ja vanha
(http://www.cheffins.co.uk/assets/catalogues/lots/294/1218.jpg)
-
Olen pyrkinyt pysymään kuikasta mahdollisimman kaukana, MP-Liftissä uusi/ vanha oli muistaakseni 10 asteen ero.
-
Kauhoja on käsittääkseni suoralla takaseinällä ja 10 astetta kallistetulla, ei se mahdottomia tee.
Se 10 astetta tuntuu ainakin siinä, että pystyllä takaseinällä oleva kauha Kuikassa jää liian alas; ainakin mulla tuntui että varisee neljäsosa kauhan sisällöstä pitkin kankaita. Nyt on kaltevalla takaseinällä oleva kauha ja kulmat on kumpaankin suuntaan kohdallaan.
-
Tuossa vanhanmallin stollissa viisari ei kyllä pidä paikkaansa kun on hydrauliset vakaimet...
Mikä yhteys paikkaansa pitämättömällä viisarilla ja hydraulisella vakaimella on?
On tullut käytettyä kuormaajaa ilman vakainta, viisarista puhumattakaan, ja kyllä on todettava, että kummatkin varusteet ovat hyvinkin hyödyllisiä.
Se kun on kuin kuormain ilman mekaanisia vakaimia joten kun kuormaimen korkeutta säätää niin viisari ei enää näytäkkään oikein kun kauhansylinteri ei liiku aisoista riippumatta... Sama juttu siis vakaimettomilla kuormaajilla...
Kyllä hydraulivakaimella varustettuun kuormaajaan voi tehdä sellaisen viisarin, joka näyttää oikein kuormaajan korkeusasemasta riippumatta. Sä et vaan osaa ;- )
(http://i2.aijaa.com/t/00903/12857684.t.jpg) (http://aijaa.com/6AWu29)
-
Tuossa vanhanmallin stollissa viisari ei kyllä pidä paikkaansa kun on hydrauliset vakaimet...
Mikä yhteys paikkaansa pitämättömällä viisarilla ja hydraulisella vakaimella on?
On tullut käytettyä kuormaajaa ilman vakainta, viisarista puhumattakaan, ja kyllä on todettava, että kummatkin varusteet ovat hyvinkin hyödyllisiä.
Se kun on kuin kuormain ilman mekaanisia vakaimia joten kun kuormaimen korkeutta säätää niin viisari ei enää näytäkkään oikein kun kauhansylinteri ei liiku aisoista riippumatta... Sama juttu siis vakaimettomilla kuormaajilla...
Kyllä hydraulivakaimella varustettuun kuormaajaan voi tehdä sellaisen viisarin, joka näyttää oikein kuormaajan korkeusasemasta riippumatta. Sä et vaan osaa ;- )
(http://i2.aijaa.com/t/00903/12857684.t.jpg) (http://aijaa.com/6AWu29)
Saksalainen tuon on tehnyt... Ja mä en oo sitä ikinä tarvinnut... Kauhan kääntökulmat hiukan erilaiset niin vaatii hiukan enemmän suunnittelua kuin tuossa sun kuvassa olevaan kuormaajaan...