Tervetuloa, Vieras. Ole hyvä ja kirjaudu tai rekisteröidy.
  • Tavallinen aihe

Aihe pienikin voi olla kannattava  (Luettu 21979 kertaa)

emo-heikki

  • Vieras
Vs: pienikin voi olla kannattava
Mikä panee ihmettelemään, miksi silti vannotaan sukutilaperinneviljelyn nimeen?? Jatkuvuus my ass.....

***Olen tässä kohtaa adamin kanssa rankasti eri linjoilla. Minusta jatkuvuus on iso vahvuus. Ainakin itse arvostan suuresti vanhempieni viimeisinä vuosinaan tekemää pihattoa. Se antoi aivan eri pohjan lähteä itse investoimaan heti isännyyden alkuvuosina.

Tällä ikää tulee katsottua myös eteenpäin. Nykyisellään mentäisiin reilusti eläkeikään saakka pelkillä ylläpitoinvestoinneilla. Silti tulee mietittyä onko tila elinkelpoinen myös mahdolliselle jatkajalle.

Kehottaisin nykyisiä isäntiä miettimään löytyykö jatkaja paremmin 1980-luvun vai 2010-luvun tekniikkaa edustavaan navettaan.

Eikä tämä jatkuvuus pelkästään maatalouspuolen ilmiö ole. Taitaa isoin esimerkki samankaltaisuudesta olla Koneen/Cargotecin jatkuvuus.

Perheyhtiöt on pitkänajanjaksojen tilastoissa, olleet kaikista turvallisiampia ja varmimpia sijoituksia, itse uskon näin olevan myös maataloudessa.

Make

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 8394
Vs: pienikin voi olla kannattava
Yleensä uutta navettaa rakennettaessa suunnilleen tuplataan eläinmäärä. Useimiten tuossa onnistutaan. Jos kerralla laajennetaan enemmän vaaditaan isäntäväeltä paljon enemmän. Vanhoista menetelmistä ei jää käyttökelpoiseksi kuin lippalakki ja sekin saattaa kiristää.  ::)
Jos lähtökohta on 10 lehmää, ei 20 lehmällä maksa uutta navettaa. Pelkällä vanhan venytyksellä työmääräkin helposti tuplaantuu.
Niinkauan kuin maatalous on politiikkaa keskimääräinen velaton tila pystyy elämään. Tilakoko kuitenkin kasvaa kokoajan ja aikanaan laajennusjuna on mennyt ohi.
Mystinen kesälaatumies

1cowman

  • Tulokas
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 85
Vs: pienikin voi olla kannattava
 
Itse en osaa ajatella että investoisin seuraavaa jatkajaa varten.Kysymys on siitä että investoinnilla pääsee tienaamaan paremmin tietyllä aikajänteellä.Kannattava tila luo itsestään jatkuvuutta ja varmistaa hyvän jälleenmyynti ja tuottoarvon oli jatkaja sitten kuka hyvänsä,omat lapset tai se hollantilainen tilanostaja.Lapsilleni en aio raskasta taakkaa sälyttää vaan saavat itse arvioida ja huomata kuinka paljon paremmin ne tienaavat tilalla kuin palkkahommissa.

sorkkahessu

  • Vieras
Vs: pienikin voi olla kannattava
Jokaisen oma asia miten tekee . Tottakai kannattaa ottaa nuorten kiinostus huomioon kun tärkeän päätöksen tekee . Jatkajan ei välttämättä tarvitse olla perhepiiristä , luulen asenteiden vähitellen muuttuvan . Maailma muuttuu ja me sen mukana . Hyvällä tuurilla myös SSY

Adam Smith

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 10972
  • Gee!!
Vs: pienikin voi olla kannattava


***Olen tässä kohtaa adamin kanssa rankasti eri linjoilla. Minusta jatkuvuus on iso vahvuus. Ainakin itse arvostan suuresti vanhempieni viimeisinä vuosinaan tekemää pihattoa. Se antoi aivan eri pohjan lähteä itse investoimaan heti isännyyden alkuvuosina.


Koska ymmärsit ehkä tahallaan väärin. Ei tarkoitus ole mollata  hyvinjohdettuja sukutiloja, niinkuin omasi (saati kirota niitä) vaan kritisoida negatiivista maahenkeä. Sitä, joka panee isännät vaatimaan kaikille "samaa palkkaa ja samoja mahdollisuuksia". Sitä, että pelkkä maatilan omistaminen oikeuttaa johonkin....sitä, että jokaista asetettua vaatimusta pitää itkeä ja ne, joita ei kyetä täyttämään ovat kohtuuttomia. " Ei anneta yrittää" .....

Jatkajaa ajatellessa kannattaa myös muistaa, että rauta ja rakennukset ei välttämättä riitä sille jatkajalle. Toimintaperiaatteiden ja filosofian olis syytä olla 2010-luvulla ja vois sitä kokeilla abstraktia ajatteluakin....

Muuten olen apemiehen kanssa samaa mieltä, vaikkei sitä heti hoksaakaan ;)
                   
*****ilu on jokamiehenoikeus ja syytteen saa vasta se joka lyö.

mah

  • Vieras
Vs: pienikin voi olla kannattava
Ollaan sukutilojen mielekkyydestä mitä miältä tahansa, totuus taitaa kuitenkin olla että ojaharpiksi pääsee vain pienemmästä reijästä kuin ovesta.  ;D

emo-heikki

  • Vieras
Vs: pienikin voi olla kannattava
Ollaan sukutilojen mielekkyydestä mitä miältä tahansa, totuus taitaa kuitenkin olla että ojaharpiksi pääsee vain pienemmästä reijästä kuin ovesta.  ;D

Joo, näin se taitaa olla, ehkä se on näin ollut aina ...
Emme vaan aina muista sitä, ettei se maailma nyt niin paljon ole muuttunut.

samppaj76

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Aktiivi
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 528
Vs: pienikin voi olla kannattava
mulla on 25 lehmän parsinavetta, olen tyytyväinen kannattavuuteen. tienaan saman mitä tehdas työssä mutten enää lähtisi tehtaaseen. 12 euron tuntipalkka riittää mulle, kannattavuus on 1,05. lisäksi on kasvinviljelyä kohtuu paljon tuo työhön vaihtelua. urakoijilla teetän konetöitä osan esim rehuntekoa, ruiskutuksia yms. ei tartte kaikkia kalliita koneita, pysyy työpäivä kohtuullisena. maidossa on hyvä puoli että tulee tasainen perustoimeentulo, kasvinviljelyssä tahtoo tilit tulla harvoin, haittana on sitovuus pitää jouluna ja juhannuksena olla töissä. mutta kokonaisuutena olen tyytyväinen valintaani. ehkä joskus uusi navetta voi olla vähän isompi, mutta nykyinen toimii, joten näillä mennään tässä elämäntilanteessa.

jupe

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Aktiivi
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 679
Vs: pienikin voi olla kannattava
itellä on se 23 lehmän parsianvetta kannattavuus pyörii vuodesta riippuen 0.98-1,34 välillä. nyt meinaan melkein tuplata koon ihan tulevaisuuden vuoksi ja sitten sen että pystyn pitämään palkattua työntekijää koko vuoden niin voi vähän järjestellä työvuoroja. tuon kokoinen ei mene yhdellä enään jatkuvasti mutta tilapäisesti menee. Samalla luodaan mahdollisuudet pitkälle tulevaisuuteen. Investointina jatko on varsin maltillinen.

sirkussonni

  • Vieras
Vs: pienikin voi olla kannattava
Siihen palkattuun työntekijään menee kolmenkymmenen lehmän tuotto, laita hiukan enemmän lehmiä, ettei tulotasosi laske siksi että laajennat!

emo-heikki

  • Vieras
Vs: pienikin voi olla kannattava
itellä on se 23 lehmän parsianvetta kannattavuus pyörii vuodesta riippuen 0.98-1,34 välillä. nyt meinaan melkein tuplata koon ihan tulevaisuuden vuoksi ja sitten sen että pystyn pitämään palkattua työntekijää koko vuoden niin voi vähän järjestellä työvuoroja. tuon kokoinen ei mene yhdellä enään jatkuvasti mutta tilapäisesti menee. Samalla luodaan mahdollisuudet pitkälle tulevaisuuteen. Investointina jatko on varsin maltillinen.

Osta ensin peltoa, siitä ei ole kiinteitä kuluja kovin paljon ja tuloa tulee kumminkin tasaisesti ...

Rami

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Aktiivi
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 637
Vs: pienikin voi olla kannattava
Osta pelto, siitä ei ole kiinteitä kuluja ;D?

Terminator

  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 7310
  • Demokratian ja ihmisoikeuksien puolesta! YTK:FI
Vs: pienikin voi olla kannattava
Ja siitä pellosta kannattaa maksaa VÄHINTÄÄN 20000€/HEHTAARI, ettei vain pellon vuokraaja pääse rikastumaan. ;D
"Jos kannatat ihmisen oikeuteen valita vapaasti ja haluat kasvattaa yhteistä hyvinvointiamme, niin klikkaa www.ytk.fi"

"*****ilu on luonnon lahja ja sitä pitää käyttää  hyväksi!"

"Kun ay-politrukilta argumentit loppuu, alkaa kepu roistoksi huutelu."

emo-heikki

  • Vieras
Vs: pienikin voi olla kannattava
Ja siitä pellosta kannattaa maksaa VÄHINTÄÄN 20000€/HEHTAARI, ettei vain pellon vuokraaja pääse rikastumaan. ;D

Nojoo, joku on näköjään jäänyt huutokaupassa toiseksi ...

Herra Heinamaki

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 4632
Vs: pienikin voi olla kannattava
Ja siitä pellosta kannattaa maksaa VÄHINTÄÄN 20000€/HEHTAARI, ettei vain pellon vuokraaja pääse rikastumaan. ;D

Pitäkää hinnat korkealla, että vakuusarvot pysyvät hyvinä!