Luulisin notta sähköautoissakin käytettäisiin verkkovirralla toimivaa sisätilanlämmitintä ennen liikkeelle lähtöä?
Jos lieka on kiinni niin yleensä käytetään verkkovirtaa, muuten akkuvirtaa.
Monessa (ainakin riisipussissani) lämpö tehdään kohtuullisilla keleillä lämpöpumpulla, joten energiaa menee paljon vähemmän kuin perinteisellä sisätilalämmittimellä.
-30 C on sitten toinen juttu. Silloinkin lämmitystehoa on tarvittaessa saatavissa paljonkin mutta tyhjästä se ei tietenkään illmesty.
Niin notta välikeleillä saa lämpöpumpulla auton lämpimäksi verkosta vähällä kulutuksella? entäs kuumalla jäähdytys, perinteinen ilmastointi?
Entä miten olet ajatellut järkevän käyttöiän kun akuntakuu loppuu, olo voi olla kuin kuivurinomistajalla jolla on kuivurissaan olkikatto. On jäänyt sellainen käsitys jotta tuo akku olisi kohtuuttoman kallis verrattuna auton arvoon akun vaihdon jälkeen. Entä pysyyköhän levyjarrut suomen oloissa kunnossa ruostumatta kun kerran autoa hidastetaan ajomoottoreilla jarruja käyttämättä?
Tuohon kestävyyteen vois kyllä todeta notta ajaahan jotkut Ww Tsi moottorilla ja DGS vaihteistolla olevilla autoilla, ei tokikaan kaikki jotkut ajaa Toyotalla.
Lämpöpumppua se käyttää aina kun mahdollista, virran lähteestä riippumatta. Talvella lämmittää, kesällä viilentää, sama tekniikkahan se siellä on, riippuu vaan minkä kennon kautta ilmaa puhalletaan mihinkin. Riittävän kylmässä (joku -15 C?) tulevat sitten sähkövastukset lämmityksen avuksi. Lämmityksen tai jäähdytyksen voi ajastaa tai komentaa kännykällä, kuten jo monessa muussakin pirssissä. Se Nissanin oma sovellus on /c:stä, MyLeaf toiimi vähän paremmin mutta pullonkaula on autonvalmistajan palvelimilla. Se on myös mukavaa kun sitä lämpöä saa melkein heti, eikä vasta 10 kilsan päässä kun pieni polttomoottori olisi lämminnyt riittävästi. Eikä ole kylmäkäynnistysongelmaa, liikkeellelähdössä ('käynnistyksessä') ei ole mitään eroa +20 ja -20 lämpötiloissa eikä tarvitse yrittää ennakoida moottorinlämmittimen käyttöä yllättäviin lähtöihin. Sähkömoottoria kun ei tarvitse esilämmittää, mieluummin jäähdyttää, ei harmita jos pitää pakkasella siirtää pihalla 10 metriä pois tieltä tms. Oikein kylmässä tuo lämmittää automaattisesti akkuaan ellei ajo tai lataus sitä lämmitä, tietysti mieluummin sähköverkosta. Kerran olen kännykkään siitä saanut ilmoituksen, silloin tuvan lämpömittari näytti -27. Tuohon käytetystä lämmitystehosta en tiedä mutta ei se suuri voi olla kun se hitain laturikin on vain vähän päälle 1 kW.
Akkujuttuun en osaa mitään varmaa sanoa - oikeastaan en ole edes miettinyt - sen tiedän että tälläkin hetkellä on jo yrityksiä jotka kunnostavat tai vaihtavat noita akkuja, murto-osalla marmoritiskin varaosahinnasta (jota sitäkään en tarkkaan tiedä). Jos se kestää vähän yli takuuajan niin meidän ajomäärällämme se on jo hintansa haukkunut (ajaminen maksaa tällä hetkellä polttoaineen osalta noin neljäs-viidesosan bensalla ajeluun verratuna (oletus bensankulutus noin 5,5 l/100). Takuussa on kai kilometrirajakin joka on tuolloin jo ylittynyt mutta en usko että se nyt päivä takuuun päättymisen jälkeen hajoaa. Hiljalleenhan ne akut väsyvät, tällä hetkellä auton oma arvio akun kunnosta on vielä uutta vastaava, LeafSpyllä OBD-liittimiestä vakoiltuna kunto on jo hitusen laskenut. EI sitä vielä mistään muusta huomaa kuin niistä prosenteista.
Jos ei mitään ihmeellistä hazardia satu niin myös huoltokulut ovat melko alhaiset kun ei ole öljynvaihtoja, ilman/öljynsuodattimia, jakohihnaa, pakoputkistoa, polttoainejärjestelmää, moottorin antureita, päästömittauksia,... no on tuossa yksi öljynvaihto, sähkömoottorin perässä olevan tasauspyörästö/alennusvaihde. Jarrut, nivelet, iskari on tietysti normaalit.
Jarrujakin käytetään ihan loppuhiljennykseen ja paikalla pitoon. Tykkään ajella sillä ajomoodilla jossa normaalissa ajossa ei jarrupoljinta tarvitse käyttää ollenkaan, se käyttää automaattisesti jarruja kun lähestytään pysähtymistä ja myös pitää niillä paikallaan vaikka mäessä. Jos akku on kovin täynnä silloin sinne ei myöskään voi kovin suurella teholla työntää jarrutusenergiaa, tällöin se myös käyttää alkumatkasta jarruja hiljentämisen apuna kunnes akku vähän vajenee. Eipä tuotakaan eroa kuski huomaa muusta kuin mittarista.
On se erilainen, ja sillä on rajoitteensa, eikä se ole moottoritieohjus eikä oikein jatkekaan mutta mä en pois antaisi.
Lienen sitten h**o vaikka muija istuukin tuossa vieressä ja pari lastakin on jo pitkällä maailmalla :-))
Käy huviksesi koeajamassa joku patteripirssi jos kiinnostaa, kohta niissä alkaa olla jo valinnanvaraakin. Toimitusvaikeudet hillitsevät ostointoa, ehtii puntaroida.