Agronet

Keskusteluaiheet => Koneet, laitteet ja tekniikka => Aiheen aloitti: Eskoh - 04.09.15 - klo:18:53

Otsikko: Valtra t: renkaat
Kirjoitti: Eskoh - 04.09.15 - klo:18:53
Jos ostaisi t144:n niin kannattaako ottaa 38 vai 42 pyörillä?
Käyttö pääosin tie ja metsäajoa.

Otsikko: Vs: Valtra t: renkaat
Kirjoitti: JD6630 - 04.09.15 - klo:19:02
42 kumit paljon kalliimpia, mutta toisaalta taas yleistyvä koko eli hinnat tulevat varmaan tippumaan.

42 tietenkin myös kantavampi.
Otsikko: Vs: Valtra t: renkaat
Kirjoitti: SAS - 04.09.15 - klo:19:08
Se on sitten eri asia mahtuuko ketjujen kanssa 42 pyörimään .
Metsässä aika välttämättömyys ketjut jos meinaa jotakin aikaan saada.
N sarjassa 38 on maksimi jos ketjut ,en tiedä viimeisimpien mallien miten on välystä renkaan ja hytin välissä.
Otsikko: Vs: Valtra t: renkaat
Kirjoitti: Oksa - 04.09.15 - klo:20:14
aika rimpulalta tuo miustakin näyttää... ihan kuin keskieuropan tarktorit konsanaan.   miten lie panssareitten tarve?   joka väliin kiva laitella.
Otsikko: Vs: Valtra t: renkaat
Kirjoitti: SAS - 04.09.15 - klo:22:18
Se on sitten eri asia mahtuuko ketjujen kanssa 42 pyörimään .
Metsässä aika välttämättömyys ketjut jos meinaa jotakin aikaan saada.
N sarjassa 38 on maksimi jos ketjut ,en tiedä viimeisimpien mallien miten on välystä renkaan ja hytin välissä.

Onko terrorismin torjunta res ups oikeesti kokeillu N-valtun metsäkelpoisuutta perusvarustuksella?

Loppu sotaretki ekaan oksaan ja hajonneeseen sähköventtiilin päähän?
 ;D ;D ;D ;D ;D
Mä tein ite panssarit ,no kollonen on kädetön turvan kiskoja sen ymmärrän. ;D
Otsikko: Vs: Valtra t: renkaat
Kirjoitti: TDK - 04.09.15 - klo:22:21
Se on sitten eri asia mahtuuko ketjujen kanssa 42 pyörimään .
Metsässä aika välttämättömyys ketjut jos meinaa jotakin aikaan saada.
N sarjassa 38 on maksimi jos ketjut ,en tiedä viimeisimpien mallien miten on välystä renkaan ja hytin välissä.

Riippuu vähä maastosta. Ennen oli fiiatissa aina ketjut ku mettään lähin mutta nykyään on tuo mezzo. En ees omista siihen ketjuja. Tosin harkinnassa on ollu... Nosturi on tupeissa nii seki vaikuttaa.
Otsikko: Vs: Valtra t: renkaat
Kirjoitti: Varjo79 - 05.09.15 - klo:00:03
Ihka oikeesti meinaako joku ton hintasella trakvaattorilla mennä metsä ajoihin? Siis aloittajahan ei näin väittänytkään mutta kuitenkin. 42 ilman muuta alle ja sillä selvä. Menee paljon tasasemmin kuin matalampi. Hinnanero ostaessa kuitenkin aika pieni. Toisekseen isompi kiekko kuluu hieman hitaammin.
Otsikko: Vs: Valtra t: renkaat
Kirjoitti: icefarmer - 05.09.15 - klo:00:19
Ihka oikeesti meinaako joku ton hintasella trakvaattorilla mennä metsä ajoihin? Siis aloittajahan ei näin väittänytkään mutta kuitenkin. 42 ilman muuta alle ja sillä selvä. Menee paljon tasasemmin kuin matalampi. Hinnanero ostaessa kuitenkin aika pieni. Toisekseen isompi kiekko kuluu hieman hitaammin.
mehtäkone maksaa tuplat, minimissään  ;) :D 8) ::)
Otsikko: Vs: Valtra t: renkaat
Kirjoitti: Köntys - 05.09.15 - klo:07:34
Ihka oikeesti meinaako joku ton hintasella trakvaattorilla mennä metsä ajoihin? Siis aloittajahan ei näin väittänytkään mutta kuitenkin. 42 ilman muuta alle ja sillä selvä. Menee paljon tasasemmin kuin matalampi. Hinnanero ostaessa kuitenkin aika pieni. Toisekseen isompi kiekko kuluu hieman hitaammin.

Vyörenkaat ei kestä metsässä  ???
Otsikko: Vs: Valtra t: renkaat
Kirjoitti: Oksa - 05.09.15 - klo:08:47
tietysti jos ei kato yhtään mitkä paineet alla ja sitten ajaa ilman ketjuja ja hirviästi...   en nyt ihan tuotakaan kuittaa kun ite ajan metässäkin vöillä mutta kattoen mistä.
Otsikko: Vs: Valtra t: renkaat
Kirjoitti: Eskoh - 05.09.15 - klo:09:23
38 myyjä suosittelee ottamaan, niihin mahtuisi kyllä ketjut paremmin.
Palarenkaat kuitenkin tulossa, 42 pitäis ottaa 650 leveenä.

Meinaavat että 42 vie liikaa moposta voimaa, en tiedä onko näin.
Otsikko: Vs: Valtra t: renkaat
Kirjoitti: zetor8045 - 05.09.15 - klo:10:05
Ilman muuta 42 alle kun eihän tuommonen T144 jaksa pienemmilläkään renkailla kulkea niin joutuu optimoimaan niin on sitten ne isot renkaat valmiiksi alla ;) 
Otsikko: Vs: Valtra t: renkaat
Kirjoitti: Köntys - 05.09.15 - klo:10:11

Tielle 42" palagummit  ja metsään 14-kankaiset 38"  ;)
Otsikko: Vs: Valtra t: renkaat
Kirjoitti: Eskoh - 05.09.15 - klo:10:26
Näyttää olevan nuo 42 palakumit reilut 4 tonnia kalliimmat kuin 38 tri2 joten jos otan 42 niin mitaksen ripakumit.
Osais vaan päättää kummat.

Ja zetorille, eiköhän Ltr vaikuta kulkuun..
Otsikko: Vs: Valtra t: renkaat
Kirjoitti: John Ferguson - 05.09.15 - klo:11:56
Näyttää olevan nuo 42 palakumit reilut 4 tonnia kalliimmat kuin 38 tri2 joten jos otan 42 niin mitaksen ripakumit.
Osais vaan päättää kummat.

Ja zetorille, eiköhän Ltr vaikuta kulkuun..
Jos virittelemään lähdet niin ehdottomasti 42, pitäisi pyöriä ongelmitta. Oli kyllä nautinnollista ajaa 160 Pumalla jossa 650 leveät 42 renkaat, ei paljoa kuopat tuntuneet tiessä (toki etuakselin ja kopin jousillakin oli vaikutusta). Paljonko muuten on T144 ja T174 hintaero?  ???
Otsikko: Vs: Valtra t: renkaat
Kirjoitti: JayZ - 05.09.15 - klo:14:48
Peruskoneen hinnat valtran sivuilta:

T144 Active: 79113 € ALV 0

T174EA:  90323 ALV 0

Jos mehtään meinaa mennä niin tehtaalta saa asennettuna pohjapanssarin joka peittää kaikki tärkeät paikat + polttoainetankin.
Otsikko: Vs: Valtra t: renkaat
Kirjoitti: SAS - 05.09.15 - klo:17:04
Metsään kannattaa mennä vain vyörenkaalla jossa lukee Michelin,muut saa unohtaa,jos pellolle niin Michelinin saa unohtaa,on aika kova rengas.
Metsään tietysti olisi metsärengas paras ,mutta maantiellä se on liian kova.
Mitas on aina hieman kylistään pullollaan vaikka ilmaa 2,5 kg ei hyvä metsään.Jos toisten tekemillä ajourilla niin ehdottomasti forester rengas.
Paras vaihtoehto on kahdet rengas kerrat jos on tuohta. ;D
Otsikko: Vs: Valtra t: renkaat
Kirjoitti: Dr.Who - 05.09.15 - klo:17:19
Ihka oikeesti meinaako joku ton hintasella trakvaattorilla mennä metsä ajoihin? Siis aloittajahan ei näin väittänytkään mutta kuitenkin. 42 ilman muuta alle ja sillä selvä. Menee paljon tasasemmin kuin matalampi. Hinnanero ostaessa kuitenkin aika pieni. Toisekseen isompi kiekko kuluu hieman hitaammin.

Vyörenkaat ei kestä metsässä  ???
Pitää laittaa enempi paineita metsäajoon,ei ole silloin sivut pussillaan,eikä ole kantojen pistoista ongelmaa.Kerran on mennyt viistoon sahattu kanto vyörenkaan sivusta läpi, olisi kyllä mennyt avallisestakin,joten en tiedä.
Otsikko: Vs: Valtra t: renkaat
Kirjoitti: vms1 - 05.09.15 - klo:18:02
Peruskoneen hinnat valtran sivuilta:

T144 Active: 79113 € ALV 0

T174EA:  90323 ALV 0

Jos mehtään meinaa mennä niin tehtaalta saa asennettuna pohjapanssarin joka peittää kaikki tärkeät paikat + polttoainetankin.

Jos pakasta rupeet tollasta hommailemaan ja sitä metsäajoa on oikeasti niin katso kahdesti sen tankin paikkaa. On meinaan kohdassa mihin jostain syystä tosi herkästi osuu kivet ja kannot. Ehkä kannattaa miettiä että onko jotain muuta sijoituspaikkaa tankille tai muuta vaihtoehtoa. Noi tankin rakenteet ei välttämättä kestä koko raktorin painoa kun sopivasti jää nojaamaan.

En tosin tiedä oikeaa ratkaisua asiaan mutta siellä studiossa voisivat jottain kehitellä. Esim nokkasäiliöön polttoaineet tai jotain.
Otsikko: Vs: Valtra t: renkaat
Kirjoitti: zetor8045 - 05.09.15 - klo:18:34
Peruskoneen hinnat valtran sivuilta:

T144 Active: 79113 € ALV 0

T174EA:  90323 ALV 0

Jos mehtään meinaa mennä niin tehtaalta saa asennettuna pohjapanssarin joka peittää kaikki tärkeät paikat + polttoainetankin.

Jos pakasta rupeet tollasta hommailemaan ja sitä metsäajoa on oikeasti niin katso kahdesti sen tankin paikkaa. On meinaan kohdassa mihin jostain syystä tosi herkästi osuu kivet ja kannot. Ehkä kannattaa miettiä että onko jotain muuta sijoituspaikkaa tankille tai muuta vaihtoehtoa. Noi tankin rakenteet ei välttämättä kestä koko raktorin painoa kun sopivasti jää nojaamaan.

En tosin tiedä oikeaa ratkaisua asiaan mutta siellä studiossa voisivat jottain kehitellä. Esim nokkasäiliöön polttoaineet tai jotain.
Tai sen pohjapanssarin :)
Otsikko: Vs: Valtra t: renkaat
Kirjoitti: vms1 - 05.09.15 - klo:18:47
Peruskoneen hinnat valtran sivuilta:

T144 Active: 79113 € ALV 0

T174EA:  90323 ALV 0

Jos mehtään meinaa mennä niin tehtaalta saa asennettuna pohjapanssarin joka peittää kaikki tärkeät paikat + polttoainetankin.

Jos pakasta rupeet tollasta hommailemaan ja sitä metsäajoa on oikeasti niin katso kahdesti sen tankin paikkaa. On meinaan kohdassa mihin jostain syystä tosi herkästi osuu kivet ja kannot. Ehkä kannattaa miettiä että onko jotain muuta sijoituspaikkaa tankille tai muuta vaihtoehtoa. Noi tankin rakenteet ei välttämättä kestä koko raktorin painoa kun sopivasti jää nojaamaan.

En tosin tiedä oikeaa ratkaisua asiaan mutta siellä studiossa voisivat jottain kehitellä. Esim nokkasäiliöön polttoaineet tai jotain.
Tai sen pohjapanssarin :)

Tankin alla oleva pohjapanssari ei poista sitä tosiasiaa että se tankki on liian matalalla ja väärässä paikassa.
Otsikko: Vs: Valtra t: renkaat
Kirjoitti: Köntys - 05.09.15 - klo:18:55

Liian suuri käyttöhaarukka tie-/metsätraktori  ???
Ja miksi se pitää olla Velmatti?  ::)
Otsikko: Vs: Valtra t: renkaat
Kirjoitti: Varjo79 - 05.09.15 - klo:22:21
Ihka oikeesti meinaako joku ton hintasella trakvaattorilla mennä metsä ajoihin? Siis aloittajahan ei näin väittänytkään mutta kuitenkin. 42 ilman muuta alle ja sillä selvä. Menee paljon tasasemmin kuin matalampi. Hinnanero ostaessa kuitenkin aika pieni. Toisekseen isompi kiekko kuluu hieman hitaammin.
mehtäkone maksaa tuplat, minimissään  ;) :D 8) ::)
No ei maksanu ::)  Tosin ei ollu uus. Mutta oikeesti mitin vaan että jonkun T Valtun kokisella/hintaisella koneella mettään :o Siis nuohan on kuitenkin suuniteltu enimmäkseen peltoajoa silmälläpitäen. Joten olisko hiukan matalahko kuitenkin mettään sitte siitä keskeltä. No ihan sama mulle ajakoot millä ajaa meillä ajellaan 909t mettässä ;) Pellon laidoidoita sitte voipi patuskalla ja ryssän kärrillä kohlia hake puita.
Otsikko: Vs: Valtra t: renkaat
Kirjoitti: icefarmer - 05.09.15 - klo:23:15
Ihka oikeesti meinaako joku ton hintasella trakvaattorilla mennä metsä ajoihin? Siis aloittajahan ei näin väittänytkään mutta kuitenkin. 42 ilman muuta alle ja sillä selvä. Menee paljon tasasemmin kuin matalampi. Hinnanero ostaessa kuitenkin aika pieni. Toisekseen isompi kiekko kuluu hieman hitaammin.
mehtäkone maksaa tuplat, minimissään  ;) :D 8) ::)
No ei maksanu ::)  Tosin ei ollu uus. Mutta oikeesti mitin vaan että jonkun T Valtun kokisella/hintaisella koneella mettään :o Siis nuohan on kuitenkin suuniteltu enimmäkseen peltoajoa silmälläpitäen. Joten olisko hiukan matalahko kuitenkin mettään sitte siitä keskeltä. No ihan sama mulle ajakoot millä ajaa meillä ajellaan 909t mettässä ;) Pellon laidoidoita sitte voipi patuskalla ja ryssän kärrillä kohlia hake puita.
taitaa melkonen osa suomen turvenevoista ja raivioistakin pistetty moton jäljiltä valtran eri versioilla t-sarja mukaanlukien ojiin ja sileäks...ne sitä säiky :-\ :-\ :-\ :-\
Otsikko: Vs: Valtra t: renkaat
Kirjoitti: zetor8045 - 06.09.15 - klo:00:04
Peruskoneen hinnat valtran sivuilta:

T144 Active: 79113 € ALV 0

T174EA:  90323 ALV 0

Jos mehtään meinaa mennä niin tehtaalta saa asennettuna pohjapanssarin joka peittää kaikki tärkeät paikat + polttoainetankin.

Jos pakasta rupeet tollasta hommailemaan ja sitä metsäajoa on oikeasti niin katso kahdesti sen tankin paikkaa. On meinaan kohdassa mihin jostain syystä tosi herkästi osuu kivet ja kannot. Ehkä kannattaa miettiä että onko jotain muuta sijoituspaikkaa tankille tai muuta vaihtoehtoa. Noi tankin rakenteet ei välttämättä kestä koko raktorin painoa kun sopivasti jää nojaamaan.

En tosin tiedä oikeaa ratkaisua asiaan mutta siellä studiossa voisivat jottain kehitellä. Esim nokkasäiliöön polttoaineet tai jotain.
Tai sen pohjapanssarin :)

Tankin alla oleva pohjapanssari ei poista sitä tosiasiaa että se tankki on liian matalalla ja väärässä paikassa.
No jos se on liian matalalla niin ei sillä varmaan sit kannata sinne mehtään lähtee..
Otsikko: Vs: Valtra t: renkaat
Kirjoitti: SKN - 06.09.15 - klo:00:09
Peruskoneen hinnat valtran sivuilta:

T144 Active: 79113 € ALV 0

T174EA:  90323 ALV 0

Jos mehtään meinaa mennä niin tehtaalta saa asennettuna pohjapanssarin joka peittää kaikki tärkeät paikat + polttoainetankin.

Jos pakasta rupeet tollasta hommailemaan ja sitä metsäajoa on oikeasti niin katso kahdesti sen tankin paikkaa. On meinaan kohdassa mihin jostain syystä tosi herkästi osuu kivet ja kannot. Ehkä kannattaa miettiä että onko jotain muuta sijoituspaikkaa tankille tai muuta vaihtoehtoa. Noi tankin rakenteet ei välttämättä kestä koko raktorin painoa kun sopivasti jää nojaamaan.

En tosin tiedä oikeaa ratkaisua asiaan mutta siellä studiossa voisivat jottain kehitellä. Esim nokkasäiliöön polttoaineet tai jotain.
Tai sen pohjapanssarin :)

Tankin alla oleva pohjapanssari ei poista sitä tosiasiaa että se tankki on liian matalalla ja väärässä paikassa.
No jos se on liian matalalla niin ei sillä varmaan sit kannata sinne mehtään lähtee..
Vieläks setka vatkaa samaa soittokelloo? Vai onko puuronkeittäjä vaihtunu????
Otsikko: Vs: Valtra t: renkaat
Kirjoitti: Varjo79 - 06.09.15 - klo:00:13
Ihka oikeesti meinaako joku ton hintasella trakvaattorilla mennä metsä ajoihin? Siis aloittajahan ei näin väittänytkään mutta kuitenkin. 42 ilman muuta alle ja sillä selvä. Menee paljon tasasemmin kuin matalampi. Hinnanero ostaessa kuitenkin aika pieni. Toisekseen isompi kiekko kuluu hieman hitaammin.
mehtäkone maksaa tuplat, minimissään  ;) :D 8) ::)
No ei maksanu ::)  Tosin ei ollu uus. Mutta oikeesti mitin vaan että jonkun T Valtun kokisella/hintaisella koneella mettään :o Siis nuohan on kuitenkin suuniteltu enimmäkseen peltoajoa silmälläpitäen. Joten olisko hiukan matalahko kuitenkin mettään sitte siitä keskeltä. No ihan sama mulle ajakoot millä ajaa meillä ajellaan 909t mettässä ;) Pellon laidoidoita sitte voipi patuskalla ja ryssän kärrillä kohlia hake puita.
taitaa melkonen osa suomen turvenevoista ja raivioistakin pistetty moton jäljiltä valtran eri versioilla t-sarja mukaanlukien ojiin ja sileäks...ne sitä säiky :-\ :-\ :-\ :-\
Niin no elähän hättäile tuop traktori on suunniteltu enemmän  Eurooppalaiseen  tyyliin kuin aijjemmat. Joten rempi kuin vanhemmissasuojauksen tarve lienee suurempi kuin vanhemmissa malleissa :-\ Niin siis juu jopas Fedtillä ajellaan mettässä joten nou proplems. Mutta hieman vaikuttaa hurjalta tämänyyppisiä trakvaattoreita mettään valjastaa.
Otsikko: Vs: Valtra t: renkaat
Kirjoitti: versu213 - 06.09.15 - klo:00:50
ne valtran kelapersiet on aika vi :-*tun ottipaikoilla...
Otsikko: Vs: Valtra t: renkaat
Kirjoitti: versu213 - 06.09.15 - klo:01:33
jos meinaapi 42"renkaat laittaa 650 leveänä,ni suosittelen ostamaan saman levyiset parittelupyörät  heti rinnalle..jänkhäki kiittää.. :-*
Otsikko: Vs: Valtra t: renkaat
Kirjoitti: icefarmer - 06.09.15 - klo:02:38
Peruskoneen hinnat valtran sivuilta:

T144 Active: 79113 € ALV 0

T174EA:  90323 ALV 0

Jos mehtään meinaa mennä niin tehtaalta saa asennettuna pohjapanssarin joka peittää kaikki tärkeät paikat + polttoainetankin.

Jos pakasta rupeet tollasta hommailemaan ja sitä metsäajoa on oikeasti niin katso kahdesti sen tankin paikkaa. On meinaan kohdassa mihin jostain syystä tosi herkästi osuu kivet ja kannot. Ehkä kannattaa miettiä että onko jotain muuta sijoituspaikkaa tankille tai muuta vaihtoehtoa. Noi tankin rakenteet ei välttämättä kestä koko raktorin painoa kun sopivasti jää nojaamaan.

En tosin tiedä oikeaa ratkaisua asiaan mutta siellä studiossa voisivat jottain kehitellä. Esim nokkasäiliöön polttoaineet tai jotain.
Tai sen pohjapanssarin :)

Tankin alla oleva pohjapanssari ei poista sitä tosiasiaa että se tankki on liian matalalla ja väärässä paikassa.
No jos se on liian matalalla niin ei sillä varmaan sit kannata sinne mehtään lähtee..
600 mm hyö teknisis tiedois luppoo muavarraa, liekkö sitte alin vai ylin kohta kun nykyaikaa eletään... jos paekkasa pittee niin siinähän joutus jo käyttää harkintaa kärryy poes jättäessä jos edistyksellisemmillä merkeillä tarkotus jatkaa :-\ :-\ :-\ :-\
Otsikko: Vs: Valtra t: renkaat
Kirjoitti: John Ferguson - 06.09.15 - klo:07:43
jos meinaapi 42"renkaat laittaa 650 leveänä,ni suosittelen ostamaan saman levyiset parittelupyörät  heti rinnalle..jänkhäki kiittää.. :-*
Samaa mieltä, leveämpi parempi. Tuon kokoisen alla 650 jää himpunverran pieneksi, liekö sitten 710 huomattavasti kantavampi.  ??? Uutta tilatessahan ne renkaatkin on halvimmillaan, totta ne paripyörätkin saa kohtuuhintaan sieltä sitten mukaan?  :-[
Otsikko: Vs: Valtra t: renkaat
Kirjoitti: nestori2 - 06.09.15 - klo:08:20
Täällä nyt keskustelu koskee renkaan leveyttä ja vannekokoa. Kantavuuden vaikuttaa myös profiili. Kantavuus mielestäni lisääntyy, kun profiili kasvaa. Taitaa max. Profiili olla 85. Että 38 tuumainen vanne ja korkea profiili, taitaa olla läpimitaltaan lähellä 42 tuumainen ja matala profiili. Suuri ilmatila vaikuttaa  ajomukavuuteen ja painetta voi nostaa, jos metsätöihin lähtee.
Otsikko: Vs: Valtra t: renkaat
Kirjoitti: zetor8045 - 06.09.15 - klo:10:58
Peruskoneen hinnat valtran sivuilta:

T144 Active: 79113 € ALV 0

T174EA:  90323 ALV 0

Jos mehtään meinaa mennä niin tehtaalta saa asennettuna pohjapanssarin joka peittää kaikki tärkeät paikat + polttoainetankin.

Jos pakasta rupeet tollasta hommailemaan ja sitä metsäajoa on oikeasti niin katso kahdesti sen tankin paikkaa. On meinaan kohdassa mihin jostain syystä tosi herkästi osuu kivet ja kannot. Ehkä kannattaa miettiä että onko jotain muuta sijoituspaikkaa tankille tai muuta vaihtoehtoa. Noi tankin rakenteet ei välttämättä kestä koko raktorin painoa kun sopivasti jää nojaamaan.

En tosin tiedä oikeaa ratkaisua asiaan mutta siellä studiossa voisivat jottain kehitellä. Esim nokkasäiliöön polttoaineet tai jotain.
Tai sen pohjapanssarin :)

Tankin alla oleva pohjapanssari ei poista sitä tosiasiaa että se tankki on liian matalalla ja väärässä paikassa.
No jos se on liian matalalla niin ei sillä varmaan sit kannata sinne mehtään lähtee..
Vieläks setka vatkaa samaa soittokelloo? Vai onko puuronkeittäjä vaihtunu????
Mihis sitä vaihtamaan kun pitää pojastakin niin hyvää huolta :D
Otsikko: Vs: Valtra t: renkaat
Kirjoitti: kaaleppi - 06.09.15 - klo:21:41
Itse tulen uusimaan Teehen nykyisten Pirellin 650/65x42 ja Continentalin 540/65x30 tilalle Vredstein Traxion+ 710/70x38 ja 600/70x28. Maanviljelyskäyttöön parhaat mitä saa ja T sarjaan sopivat kuin hanska käteen.

Tuota kokoluokkaa T sarjalaiseen pitäisi sovittaa, takarengas luokkaa 1950mm korkea, jotta renkaat ei näytä ruhoon nähden liian pieniltä. Mikään muu sommitteluerehdys ei tee rattorista niin pahasti rumaa. Jos kuitenkin metsäajo on sulla tähtäimessä, niin joudut pakostakin ottamaan pykälää liaan pienet renkaat, jotta ketjut, varsinkin metsäketjut, mahtuu oikeasti huoletta lokarin väliin. Se tarkoittaa Mega ja N sarjalaisiin oikean kaliiperin rengasta kuten 20,8x38 takana, korkeus luokkaa 1850mm. Positiivista on että nuo koot ovat peruskauraa ja siten edullisia.

Käyttökohteiden kanssa on niin että metsäkäyttöön kunnolliset renkaat kelpaavat vain sinne. Ne pitää myös olla ketjuja kestävät renkaat, ja ne on vähissä. Tie ja metsäkäyttö ei oikein ole mahdollinen yhdistelmä jos pitää olla molempiin hyvä. Tie ja pelto onnistuu useankin merkin renkailla.
Otsikko: Vs: Valtra t: renkaat
Kirjoitti: vms1 - 06.09.15 - klo:22:03
En tiiä mutta jos käyttö on todellakin tie\ metsä ja peltoajoa on vähän niin yksi vaihtoehto voisi olla kovapalat ja tietenkin mahdollisimman isona. Metsään sitten ketjut niin kulkukykyäkin riittäisi. Muistaakseni noi kovapalat on ihan eri luokkaa kestävyydessä kuin perus peltovyörenkaat.
Otsikko: Vs: Valtra t: renkaat
Kirjoitti: JD6630 - 06.09.15 - klo:22:49
Palarenkaat taisi aloittajalla olla mielessä muutenkin. Sellaiset mä laittaisin jos tiellä ja metsässä vaan ajaa.

Naapuri ajaa juurikin ainoastaan noissa paikoissa palarenkailla ja talvella käyttää joskus ketjuja ja ihan hyvin näyttää renkaat kestäneen ja kone liikkuneen.


Tuota kokoluokkaa T sarjalaiseen pitäisi sovittaa, takarengas luokkaa 1950mm korkea, jotta renkaat ei näytä ruhoon nähden liian pieniltä. Mikään muu sommitteluerehdys ei tee rattorista niin pahasti rumaa.
Nyt aletaan olla asian ytimessä 8)
Muistathan ajattaa sen uuden teekkaris unlimited hallin läpi että saavat laitettua siihen vähän kromia ja urakkatarroja :)
Otsikko: Vs: Valtra t: renkaat
Kirjoitti: Jompero - 07.09.15 - klo:09:31
Itse tulen uusimaan Teehen nykyisten Pirellin 650/65x42 ja Continentalin 540/65x30 tilalle Vredstein Traxion+ 710/70x38 ja 600/70x28. Maanviljelyskäyttöön parhaat mitä saa ja T sarjaan sopivat kuin hanska käteen.

Tuota kokoluokkaa T sarjalaiseen pitäisi sovittaa, takarengas luokkaa 1950mm korkea, jotta renkaat ei näytä ruhoon nähden liian pieniltä. Mikään muu sommitteluerehdys ei tee rattorista niin pahasti rumaa. Jos kuitenkin metsäajo on sulla tähtäimessä, niin joudut pakostakin ottamaan pykälää liaan pienet renkaat, jotta ketjut, varsinkin metsäketjut, mahtuu oikeasti huoletta lokarin väliin. Se tarkoittaa Mega ja N sarjalaisiin oikean kaliiperin rengasta kuten 20,8x38 takana, korkeus luokkaa 1850mm.

Eikö T oo kumminki aika sama kuin mega jos ei oo hyttijousia? Ittellä 8150 580/70-42 ja ketjut mutta kabiinia korotin muistaakseni 8 senttiä eikä kovin löysällä voi olla jos meinaa kotia tulla täydellä vauhdilla. Tosin hampaiden paikat pitää muutenkin olla hyvin kiinnitetty täydellä kaasulla kun ketjut ja 3 barin paineet
Otsikko: Vs: Valtra t: renkaat
Kirjoitti: zetor8045 - 07.09.15 - klo:11:19
Palarenkaat taisi aloittajalla olla mielessä muutenkin. Sellaiset mä laittaisin jos tiellä ja metsässä vaan ajaa.

Naapuri ajaa juurikin ainoastaan noissa paikoissa palarenkailla ja talvella käyttää joskus ketjuja ja ihan hyvin näyttää renkaat kestäneen ja kone liikkuneen.


Tuota kokoluokkaa T sarjalaiseen pitäisi sovittaa, takarengas luokkaa 1950mm korkea, jotta renkaat ei näytä ruhoon nähden liian pieniltä. Mikään muu sommitteluerehdys ei tee rattorista niin pahasti rumaa.
Nyt aletaan olla asian ytimessä 8)
Muistathan ajattaa sen uuden teekkaris unlimited hallin läpi että saavat laitettua siihen vähän kromia ja urakkatarroja :)
Jos talvella ajaa paljon niin talveksi voipi palarenkaat hommata.. Mutta kesällä kuluvat kuin ripakuviot ja tieltä ei kannata poiketa kun jää kiinni..
Otsikko: Vs: Valtra t: renkaat
Kirjoitti: Köntys - 07.09.15 - klo:11:46
Palarenkaat taisi aloittajalla olla mielessä muutenkin. Sellaiset mä laittaisin jos tiellä ja metsässä vaan ajaa.

Naapuri ajaa juurikin ainoastaan noissa paikoissa palarenkailla ja talvella käyttää joskus ketjuja ja ihan hyvin näyttää renkaat kestäneen ja kone liikkuneen.


Tuota kokoluokkaa T sarjalaiseen pitäisi sovittaa, takarengas luokkaa 1950mm korkea, jotta renkaat ei näytä ruhoon nähden liian pieniltä. Mikään muu sommitteluerehdys ei tee rattorista niin pahasti rumaa.
Nyt aletaan olla asian ytimessä 8)
Muistathan ajattaa sen uuden teekkaris unlimited hallin läpi että saavat laitettua siihen vähän kromia ja urakkatarroja :)
Jos talvella ajaa paljon niin talveksi voipi palarenkaat hommata.. Mutta kesällä kuluvat kuin ripakuviot ja tieltä ei kannata poiketa kun jää kiinni..

Eli nuota renkaita kannattaa ottaa heti neljä erilaista paria. Talvikumit metsään ja tielle, ja kesäkumit metsään ja tielle   :D
Niin ja tietenkin vielä kaikkia 38- ja 42-tuumaisina  ;D ;D
Otsikko: Vs: Valtra t: renkaat
Kirjoitti: Cynic - 07.09.15 - klo:20:21
Lainaus
Metsään kannattaa mennä vain vyörenkaalla jossa lukee Michelin

Kyllä. Kuljettaa ranskanmunkit sinne ja jättää ne metsään. Paskin rengasmerkki maailmassa hintaansa nähden.
Otsikko: Vs: Valtra t: renkaat
Kirjoitti: Eskoh - 07.09.15 - klo:20:43
Aiheesta on tullut mukavasti asiallista keskustelua.

Kyllä se taitaa olla niin että on otettava noilla 540/80-38 nokia tri2.
42 palakumit liian kalliit ja näyttää siltä että 42 kumien kanssa ei taida ketjut kunnolla mahtua.

Käyttö tosiaan valtaosin lavetin ja maakärrin vetoa ja jonkin verran metsäajoa, muttei mitään moton perässä ajoa.
Otsikko: Vs: Valtra t: renkaat
Kirjoitti: Toivo Tonta - 07.09.15 - klo:20:59
Palarenkaat taisi aloittajalla olla mielessä muutenkin. Sellaiset mä laittaisin jos tiellä ja metsässä vaan ajaa.

Naapuri ajaa juurikin ainoastaan noissa paikoissa palarenkailla ja talvella käyttää joskus ketjuja ja ihan hyvin näyttää renkaat kestäneen ja kone liikkuneen.


Tuota kokoluokkaa T sarjalaiseen pitäisi sovittaa, takarengas luokkaa 1950mm korkea, jotta renkaat ei näytä ruhoon nähden liian pieniltä. Mikään muu sommitteluerehdys ei tee rattorista niin pahasti rumaa.
Nyt aletaan olla asian ytimessä 8)
Muistathan ajattaa sen uuden teekkaris unlimited hallin läpi että saavat laitettua siihen vähän kromia ja urakkatarroja :)
Jos talvella ajaa paljon niin talveksi voipi palarenkaat hommata.. Mutta kesällä kuluvat kuin ripakuviot ja tieltä ei kannata poiketa kun jää kiinni..

Eli nuota renkaita kannattaa ottaa heti neljä erilaista paria. Talvikumit metsään ja tielle, ja kesäkumit metsään ja tielle   :D
Niin ja tietenkin vielä kaikkia 38- ja 42-tuumaisina  ;D ;D
Mitä sitä köyhäilemään, hankkii ainakin neljä traktoria.
Mikä ton misukka jutun pointti mahtaa olla? Jonkun verran metsässä misukoilla ajaneena, kulutuspinta on todella kova ja liukas ketjut välttämättömät. Kulutuspintaa oli vielä reilusti jäljellä mutta sivut loppuivat, tuskin metsäajojen takia.
Otsikko: Vs: Valtra t: renkaat
Kirjoitti: John Ferguson - 08.09.15 - klo:07:56
Misukka on kallis, eikä löydy yhtä rengasta joka sopii jokaiselle vuodenajalle. Kesällä ihan menevät, mutta talvella niin stanan liukkaat. Trelleborgeilla menee kesät ja talvet, eikä tarvitse (eikä edes saa) laittaa kettinkejä.  ;) 8)
Otsikko: Vs: Valtra t: renkaat
Kirjoitti: Oksa - 08.09.15 - klo:08:05
mihin trelleen ei saa laittaa ketjuja?   ihan uutta mulle...   mutta miähän ajelenkin konteilla joilla ketjut talvella...
Otsikko: Vs: Valtra t: renkaat
Kirjoitti: Ärrpää - 08.09.15 - klo:08:18
mihin trelleen ei saa laittaa ketjuja?   ihan uutta mulle...   mutta miähän ajelenkin konteilla joilla ketjut talvella...

 65km/h malleihin. Ainakaan.
Otsikko: Vs: Valtra t: renkaat
Kirjoitti: John Ferguson - 08.09.15 - klo:10:35
mihin trelleen ei saa laittaa ketjuja?   ihan uutta mulle...   mutta miähän ajelenkin konteilla joilla ketjut talvella...
(Ainakaan) Tm 800:ssa ei ohjeiden mukaan saisi käyttää kettinkejä.
Otsikko: Vs: Valtra t: renkaat
Kirjoitti: Ärrpää - 08.09.15 - klo:13:41
mihin trelleen ei saa laittaa ketjuja?   ihan uutta mulle...   mutta miähän ajelenkin konteilla joilla ketjut talvella...
(Ainakaan) Tm 800:ssa ei ohjeiden mukaan saisi käyttää kettinkejä.

 Saapi laittaa jos lompsa kestää, yhen talven ajeluilla kumit romuks, silvuplee...
Otsikko: Vs: Valtra t: renkaat
Kirjoitti: SAS - 08.09.15 - klo:18:42
Misukka on kallis, eikä löydy yhtä rengasta joka sopii jokaiselle vuodenajalle. Kesällä ihan menevät, mutta talvella niin stanan liukkaat. Trelleborgeilla menee kesät ja talvet, eikä tarvitse (eikä edes saa) laittaa kettinkejä.  ;) 8)
Misukka on liukas mutta sillä ei ole merkitystä jos on ketjut koko talven kestää ketjujen käyttöä hyvin ja kova rengas eikä kulu.
Otsikko: Vs: Valtra t: renkaat
Kirjoitti: SKN - 08.09.15 - klo:18:54
Misukka on kallis, eikä löydy yhtä rengasta joka sopii jokaiselle vuodenajalle. Kesällä ihan menevät, mutta talvella niin stanan liukkaat. Trelleborgeilla menee kesät ja talvet, eikä tarvitse (eikä edes saa) laittaa kettinkejä.  ;) 8)
Misukka on liukas mutta sillä ei ole merkitystä jos on ketjut koko talven kestää ketjujen käyttöä hyvin ja kova rengas eikä kulu.
Kestääkö sitten huonommin jos ketjut ei ole koko talvea vaan puolet????
Otsikko: Vs: Valtra t: renkaat
Kirjoitti: retku - 08.09.15 - klo:19:10
Minkä vuosikymmenen misukoista SASsi puhuu? Misukkahan on lötköin ja pehmein rengas mitä saa. Semmoset 710/70x38 koossa vaihoin viimesyksynä uusiin bkt:hin. Bkt on hyvä rengas, paljon tulevampi kuin misukka ja pitää talvella. Isossa fentissä on 710/70x42 trelleborgit, ne on ihan sysipaskat talvipyörät! Ei pidä ollenkaan. Valtraan tuli tänään uudet alliance agroforestryt. Äkkiseltään hyvät. Täysimetsäpyörä, teräsristikudoksilla, muta silti 50kmh nopeusluokitus. Vanhat alliancet oli vahvat, kesti ajaa aivan kankaille ja silti rungot oli hyvät. Tuo tie/metsäajon yvdistäminen on vaikeeta. Palapyörä on huono vaihtoehto metsässä, ketjut pitää olla ihan aina myös kesällä jos metsäsä ajaa.
Otsikko: Vs: Valtra t: renkaat
Kirjoitti: SAS - 08.09.15 - klo:19:16
Minkä vuosikymmenen misukoista SASsi puhuu? Misukkahan on lötköin ja pehmein rengas mitä saa. Semmoset 710/70x38 koossa vaihoin viimesyksynä uusiin bkt:hin. Bkt on hyvä rengas, paljon tulevampi kuin misukka ja pitää talvella. Isossa fentissä on 710/70x42 trelleborgit, ne on ihan sysipaskat talvipyörät! Ei pidä ollenkaan. Valtraan tuli tänään uudet alliance agroforestryt. Äkkiseltään hyvät. Täysimetsäpyörä, teräsristikudoksilla, muta silti 50kmh nopeusluokitus. Vanhat alliancet oli vahvat, kesti ajaa aivan kankaille ja silti rungot oli hyvät. Tuo tie/metsäajon yvdistäminen on vaikeeta. Palapyörä on huono vaihtoehto metsässä, ketjut pitää olla ihan aina myös kesällä jos metsäsä ajaa.
Perus missukasta oli kyse siitä unkarissa tehdyssä ja koko 18.4x38 ,metsään 710 mm ei helevetti sentään. ;D
Otsikko: Vs: Valtra t: renkaat
Kirjoitti: Eskoh - 27.11.15 - klo:22:09
Onko näistä T4 kokemuksia?
Oma vielä tulematta, joten itselle ei oo vielä kertynyt.
Otsikko: Vs: Valtra t: renkaat
Kirjoitti: tapete - 29.11.15 - klo:20:46
Aiheesta on tullut mukavasti asiallista keskustelua.

Kyllä se taitaa olla niin että on otettava noilla 540/80-38 nokia tri2.
42 palakumit liian kalliit ja näyttää siltä että 42 kumien kanssa ei taida ketjut kunnolla mahtua.

Käyttö tosiaan valtaosin lavetin ja maakärrin vetoa ja jonkin verran metsäajoa, muttei mitään moton perässä ajoa.

Tuohon käyttötarkoitukseen kannattais ostaa T6-sarjalainen.Pienet metsäajot ajaa kutoskoneella,mutta lavetti ja maakärri hommissa pitää olla voimaa ja vääntöä.
Otsikko: Vs: Valtra t: renkaat
Kirjoitti: piki1 - 30.11.15 - klo:00:03
Aiheesta on tullut mukavasti asiallista keskustelua.

Kyllä se taitaa olla niin että on otettava noilla 540/80-38 nokia tri2.
42 palakumit liian kalliit ja näyttää siltä että 42 kumien kanssa ei taida ketjut kunnolla mahtua.

Käyttö tosiaan valtaosin lavetin ja maakärrin vetoa ja jonkin verran metsäajoa, muttei mitään moton perässä ajoa.

Tuohon käyttötarkoitukseen kannattais ostaa T6-sarjalainen.Pienet metsäajot ajaa kutoskoneella,mutta lavetti ja maakärri hommissa pitää olla voimaa ja vääntöä.
nyt et tainnu tuota T4 oikein tajuta
Otsikko: Vs: Valtra t: renkaat
Kirjoitti: tapete - 30.11.15 - klo:18:02
Sorge.piti tarkastaa valtran sivuilta,mikä malli kyseessä.Onhan tuo jo kutonen,mutta mielestäni liian pieni noihin töihin.Itse en sotkeudu enää valtroihin.
Otsikko: Vs: Valtra t: renkaat
Kirjoitti: John Ferguson - 01.12.15 - klo:13:31
Sorge.piti tarkastaa valtran sivuilta,mikä malli kyseessä.Onhan tuo jo kutonen,mutta mielestäni liian pieni noihin töihin.Itse en sotkeudu enää valtroihin.
T-sarja on aina kutonen, T1,T2,T3 ja T4 kertoo minkä ikäinen kone on kyseessä. Nelisylinterinen on N ja siitäkin on olemassa 1,2,3 ja 4 versiot. T4 sarjaa saa ~250hp asti, että ei se kovin monelle pieneksi jää.  ::)
Otsikko: Vs: Valtra t: renkaat
Kirjoitti: bouli - 01.12.15 - klo:15:33
Minkä vuosikymmenen misukoista SASsi puhuu? Misukkahan on lötköin ja pehmein rengas mitä saa. Semmoset 710/70x38 koossa vaihoin viimesyksynä uusiin bkt:hin. Bkt on hyvä rengas, paljon tulevampi kuin misukka ja pitää talvella. Isossa fentissä on 710/70x42 trelleborgit, ne on ihan sysipaskat talvipyörät! Ei pidä ollenkaan. Valtraan tuli tänään uudet alliance agroforestryt. Äkkiseltään hyvät. Täysimetsäpyörä, teräsristikudoksilla, muta silti 50kmh nopeusluokitus. Vanhat alliancet oli vahvat, kesti ajaa aivan kankaille ja silti rungot oli hyvät. Tuo tie/metsäajon yvdistäminen on vaikeeta. Palapyörä on huono vaihtoehto metsässä, ketjut pitää olla ihan aina myös kesällä jos metsäsä ajaa.
Perus missukasta oli kyse siitä unkarissa tehdyssä ja koko 18.4x38 ,metsään 710 mm ei helevetti sentään. ;D
Onhan pienemmissä ajokoneissakin 600 tai 710 pyörät niin miksi traktorissa ei voisi olla..
Otsikko: Vs: Valtra t: renkaat
Kirjoitti: metsajussi - 01.12.15 - klo:16:12
Ne oikeat metsäkonedonitsit ovat hiukan erilaista rakennetta kuin traktorin vastaavat .... ero näkyy kestävyydessä.
Otsikko: Vs: Valtra t: renkaat
Kirjoitti: retku - 02.12.15 - klo:09:05
710/70x38 dneproshina on oikeen hyvä metsäpyörä. paksut sivut ja hyvälaatuinen kumiseos. sama pätee 28.1r26 dneproshinaan, 750mm ja 12pr ristikudos rengas.  semmoset oli yli 10v sitte valmet 8400 alla, metsäajossa.

michelin on ehkä kaikista huonoin metsärengas. kyljet on naurettavan ohuet. kaiken lisäksi todella liukas.

---------

tällä hetkellä mulla ei ole leveitä mettäpyöriä, mutta dneproshinan 775mm/530mm mammutit olis tarkotus jossain vaiheessa ostaa. nämä talvet kun on tämmösiä +10 asteisia niin 20.8x38 metsäpyörä ei oikeen kanna...