Tervetuloa, Vieras. Ole hyvä ja kirjaudu tai rekisteröidy.

Näytä kirjoitukset

Tässä osiossa voit tarkastella kaikkia tämän jäsenen viestejä. Huomaa, että näet viestit vain niiltä alueilta, joihin sinulla on pääsy.
Sivuja: 1 ... 27 28 [29] 30

Viestit - Moerkoe

tuohan on vielä joutavaa röpeltämistä, sähkösolenoidi vaan venttiilin päähän kiinni ja ses siitä :-\ :-\ :-\ :-\

Näin on.

Olisihan tuo hienoa jos koneissa olisi aina useampi moodi valittavana, se onnistuu helposti kun nokka-akseli on korvattu ohjelmistonpätkällä.

Esim. tietyille kierroksille aina tehokkain, polttoainetta säästävin, kierrosherkin, stabiilein tai meluttomin vaihtoehto.

Tai sitten etana, kilpikonna, jänis ja härkä.
Minä olen polttanut viljan lajittelu jätettä kohta  vuotta vähän isommilla pakkasilla rypsiä tai turve nappulaa.  Lämmöt on taukotulien aikana  noin 100,   isolla pakkasella kuin nyt niin noin 200, voisi olla että puhallusta voisi vähentää. Mutta viljan polttoa pitää hiukan valvoa ainakin kerran vrk. Tuhka sulaa, putsaus kieli menee alta, isolla ilmalla tuhka  ei sula ,helpompi hoitaa.  Jos viljan poltto olisi huono juttu niin meillä pitäisi olla torni hajonnut ja kattila puhki. Viljasta tarttuu palotiloihin sellainen valkoinen tuhka, kun sen rapaa pois niin siellä on ruosteinen pelti  Voitte  laittaa viestiä, kysellä viljan poltosta.

Varmaankin palokaasujen happamuus vaihtelee käytetystä polttoaineesta riippuen, levykattila on syöpymiselle alttiimpi kuin valurautainen. PH-mittari hormiin voi olla seuraava kehityskohde, lambda-anturin ohella. Erityisesti useampia eri polttoaineita vaihtelevasti hyödyntäville. Ja onhan niitä mittareita hauska seurata.
Oon ymmärtäny, että kun mennään savukaasujen lämpötilassa alle 150 asteen, voi riskinä olla kosteuden tiivistyminen piipun yläosaan, josta taas seuraa piipun ja kattilan hapettuminen.

Minä en juuri termodynamiikkaa ymmärrä, mutta jos menee 85asteista lämmintä savukaasua jatkuvana virtana hormiin, niin millä logiikalla se kosteus alkaa tiivistyä? Jos hiustenkuivaajalla tai muulla puhaltimella työntää lämmintä henkeä putkeen, se kuivuu - ei kostu.

Jotenkin tuntuu, että tämä olisi perimätietoa öljypolton ajoilta jolloin hetkellisesti lämpötila piipussa nousi korkeaksi, seuraava sytytys oli taas kylmällä piipulla pitkän ajan kuluttua, varaajan jäähdyttyä. Tuollainen ryskivä lämpö hajottaa kyllä kaikki paikat,mutta minulla ainakin stokeri käy lähes jatkuvasti, tai ainakin niin olen yrittänyt säätää sen siten.
Eikun onkin korvattu venttiilijousi paineilmalla. Tosin Renault on tehnyt tämmöisiä suunnitelmia:

Renault has been researching computer controlled electro hydraulic valves using no camshaft, to reduce moving parts while improving valve control.



http://www.formula1-dictionary.net/pneumatic_valve_actuation.html

Tuohon kun hydrauliikan tilalle laittaa pneumatiikan niin siinähän se. Taitaa se sittenkin olla ruåtsalaisten kehitelmä, ensteks.
Eipä tuo Christian von Koenigsegg ole keksinyt noita paineilmalla toimivia venttiilikoneistoja. Käsittääkseni niitä on käytetty jo vaikka kuinka kauan formula1 moottoreissa. Tuskin niissäkään mikään nokka enää painelee paineilmaventtiilejä, eiköhän ne hoideta elektroniikalla kampiakselin asentotunnistimia hyödyntäen. Ja linuxia.
Itellä vanha valurautakattila modausmuurattuna ja pikkustokerilla varustettuna lämmittää 750kuution  asuintilavuutta. Vesi lämpiää sähköllä.

Tehdas lupaa kattilalle 30kW tehoa öljyllä, joten stokerilla lienee jossain reilun parinkymmen kW:n luokkaa. Turbotan prosessia luonnonpelletillä eli noin 5% lisään kauraa hakkeen joukkoon. Tuhkaa tulee viikossa kottikärryllinen ja savukaasut menee piippuun 90 asteisena.

Lisäksi polttelen klappia varaavassa takassa, +5 - -10 asteen pakkasilla kerran viikossa ja yli 10 asteen pakkasilla kerran päivässä. Kun lämpötila laskee - 25 astetta alkaa olla jo välillä vilpoisaa sisällä, 18 ja silleen joskus. Näitä päiviä ei tosin kovin montaa satu vuosittain.

Tiedä sitten onko nuo kiinalaiset traktorit hyvä vai huono vaihtoehto. Se selviää noin neljännesvuosisadan kuluttua siitä kun  niitä aletaan enempi myydä. Siihen asti täytyy vain koittaa ihan ite arvioida.

Olen sitä mieltä, että kakkos tai kolmostraktoriksi voisi jo nyt olla hyvä vaihtoehto, etenkin jos varaosapuoli pelaa.
http://www.nettikone.com/fendt/309-lsa/1464402 http://www.nettikone.com/john-deere/6410-se/1476812 http://www.nettikone.com/john-deere/6610/1472596 toi o kyl melkee helmi joka kestää sen jälkeen kun kinuskit on viety sulattoon http://www.nettikone.com/john-deere/6810/1479268 tää tehokkaampi, mut ajaa tollasellaki vanhuksella kinukit suohon  ;D Uusia oikeita 100hp koneita ei kyllä saa tohon 30 000€ hintaan, mutta veikkaan että nuo edellä linkitetyt koneet on vielä käytössä kun uutena ostettuja kiina koneita viedään sulattoon. Ja tota listaa olisi voinut jatkaa loputtomiin missä on käytettyjä 100+ traktoreita n.30k€ jotka päihittävät kiinan tekeleet 100-0..
Kelpasiko moerkoe "mörölle"?

Kyllähän nuo ihan asiapeleiltä näyttävät. Tiedä sitten miten pärjäisivät KV:n testissä uudelle traktorille, vaikkakin kiinalaiselle. Toki nuo ovat jo useimmiten neljännesvuosisadan ikäisiä ja 9000 tuntia ajettuja. Ikuisia eivät ole nekään.

Tästä päästäänkin olennaiseen kysymykseen. Kaikki koneet hajoavat joskus ja silloin on tärkeää, että varaosia on saatavilla. Se puoli on kohtuullisesti noissa vanhoissa länsipeleissä kohallaan mutta miten lie noissa kiinalaisissa? Tehtaalta saanee osan alle kuukaudessa jos tietää mitä tarvitsee mutta se on liian pitkä aika. Onkohan niillä lähin varaosapiste missä?
 

Onks nää kinukki traktoreide fanittajat jotai persaukisii vai aattee miehii, vai luuleeks ne tosiaa et kinuskist saa jotai HYVÄÄ JA HALVALLA  ;D ;D ;D kaikelaisii hölmöi höynäytettävii se tääki maa päällänsä kantaa  :o

Kun nyt näyt olevan paikalla, niin voisitko vastata kysymykseeni mikä näistä käytetyistä länsitraktoreista, jotka voittavat 100-0 uudet kiinalaiset, on paras?

http://keskustelukanava.agronet.fi/agronet/index.php?topic=66290.msg1209554#msg1209554

Ihan vaan mielenkiinnosta kyselen, kun punnitsen minkä hankkisin, sinulla kun tuntuu tuo ehdoton tieto olevan hallussa.

Edit: Niin ja kyseessä oli neliveto, 100hv. ja hinta alle 30 000€.

Näissä kiinan ostoissa (sellaisessa kamassa mitä täälläkin vielä tuotetaan) pitää ottaa huomioon, että jokainen kiinan ostos vie meitä, siis koko Eurooppaa lähemmäksi kehitysmaata. Kannattaisi pysyä sisämarkkinoiden valinnoissa, niin kauan kuin on mahdollista.

Asia on hieman monimutkaisempi.

Ostamalla vain jonkun tietyn alueen tuotteita, vaikka ne olisivat kilpailukyvyttömämpiä kuin muut, tulee samalla tukeneeksi kannattamatonta tuotantoa ja ehkäisee vapaata kilpailua. Lopputuloksena tuotetaan jotain joka ei yhtäkkiä enää kelpaa kellekään. Näin on menetetty koko teollisuudenala koska tuotekehitys ja tehokkuus on tehty tarpeettomaksi.

Jos naapuri esim. tekee leipäjuustoa joka maistuu pahalta ja maksaa 30% enemmän kuin kilpailijan tuote, kannattaako sitä ostaa? Tietäen, että resepti ei muutu koska "kauppa käy". Saattaa olla, että parempi olisi ostaa välillä jotain muuta ja aiheuttaa näin tuotekehitystä (uusia reseptejä tai tuotantomenetelmiä). Sama koskee kauppaa, suosimalla vain hampaat irvessä jotain tiettyä kauppaa ei saavuta mitään, tosiasiassa palvelu vain heikkenee koko ajan ja hinnat nousevat.

Valtiontaloudellisesti on melko sama mistä tuote tulee. Arvonlisävero lisätään aina ja tuotteen ostamiseksi on saatava tuloa joka myös verotetaan. Valuuttamme on taas euro jonka arvo määritetään jossain muualla kuin meillä. (Kaiken lisäksi rahan hankkiminen on ilmaista - eikun tuottoisaa. Suomen valtion voi lainata rahaa nolla- tai jopa miinuskorolla).

Eurooppa on mielestäni juuri tämmöisessä jämähtäneessä mallissa. Me olemme mielestämme vanha ja hieno sivistysalue jolla on moraalisia etuoikeuksia muihin nähden. Miksi?
Luultavasti meidän käy huonosti (eurooppalaisina) tässä globaalissa kisassa kunhan siirrymme uusiin vuoropareihin. Dynamiikkaa on haettu liittämällä halpamaita EU:iin, lähinnä autotehtaat ovat päässeet vauhtiin.


Kiinalainen laatu on tietysti kovin vaihtelevaa. Jotkut sanoo esim. Applen Kiinassa tehtyjä tuotteita laadukkaiksi ja toiset ovat pettyneet vuosikymmen sitten hankittuun jakoavaimeen. Jonkun maan tehtaiden tuottaman laadun määrittäminen yhdellä lauseella ei vain onnistu.

Kiinassa on ollut aiemmin kulttuuri jossa länsimaisia pyrittiin tosissaan huijaamaan - mitä enemmän sitä parempi. Kun tästä on päästy eroon on kiinalaisten kulttuuriset ominaisuudet kuten tarkkuus, tehokkuus, oppimiskyky, sopeutuvuus ym. alkaneet päästä oikeuksiinsa.

Aivan samoin kuin jotkut nyt dissaavat Kiinan tuotteita on aiemmin  tehty jopa saksalaisille. Ne olivat huonoa halpatavaraa verrattuna englantilaisiin huipputuotteisiin. Niin ne ajat muuttuvat. Nykyään Intia on ottamassa paskahalpamaan roolia. Odotan mielenkiinnolla mitä sieltä alkaa tulla. Ainakin Fergun kopioita olisi tarjolla.

Ostin muuten pari 32GB muistikorttia ebayn kautta Kiinasta. Maksoivat 6,70 € postilaatikkoon toimitettuna. Suomessa vastaavat olisivat maksaneet 60€. Luultavasti ovat kotoisin samoilta tehtailta, niitä ei kovin monia ole. Niin ja printterin välikaapeli maksoi 0,67€+rahti 2€. Kysyin paikallisesta liikkeestä ennen tilaamista, kyseinen "erityiskaapeli" olisi kestänyt kaksi viikkoa saapua (heh, Kiinan toimitusaika) ja hinta olisi ollut "noin 60€".

Köyhänä ei ole oikein mahdollisuutta maksaa tuhansia prosentteja enempää tuotteista. Ainoana traktorina voisi kiinalainen olla pieni riski, mutta kakkos- tai kolmoskoneena olisi luultavasti ihan asiallinen ostos. Uusi 100hv neliveto joystickeillä ja muilla herkuilla alle 30tonnin ei tunnu ollenkaan huonolta vaihtoehdolta kun käy katsastamassa noita toisten jo hylkäämiä koneita peltihallien takapihoilla.

Luultavasti ostan ensimmäisen kiinantraktorini käytettynä, toisten jo hylkäämänä - muutamalla tonnilla.




Kiinan minicrosseissa on yleensä Hondan "lisenssillä" omassa tehtaassa valmistettu moottori. Liekö oikeasti mitään lupia olemassakaan, kopioidaan vain paras ja toivotaan että osataan tehdä toimiva.  ;D


Osaatko sanoa missä näistä tehtaista moottori oli tehty?  http://world.honda.com/group/China/
Näkyy alibabassa olevan QLN1004 100hp 4wd hintana alkaen 13400€ FOB, varustelusta riippuen. Hintaan tulee tietysti lisäksi rahti+verot ja mahdollinen tulli. Minimitoimitus 1 kpl, toimituskyky 6000kpl vuodessa.

 http://hnqljx.en.alibaba.com/productshowimg/629759116-213329604/New_Design_QLN1004_100hp_4wd_wheel_tractor_price_list.html



Kiinalaisilla tuo design puolen osaaminen tuntuu olevan "hieman" puutteellista mitä työkoneisiin tulee.  :-X

Näin on. Sen vuoksi ne kopioivatkin muotoilun suoraan länsipeleistä. Moottorikin on Cummins, sitäkään ne eivät suunnitelleet itse alusta loppuun.  http://www.bloomberg.com/bw/stories/2005-08-21/how-cummins-does-it


Ja siin o toine kylähullu  :o

Jaa, sinun lisäksesi vai?

Yleensä ei ole tapana leimata hulluksi jos vain antaa tietoa. Mitään ostokehotusta en mielestäni esittänyt. Taidat olla jonkun kiinalaismerkin edustaja.
Juu, näi o.. Mut tohon sun linkkiin? kai toi jotai mielekiintoo/ajankäyttöö vaatii, et saa selvitettyy noinki tarkkaan konee speksit mitä sun linkis o..  :-\ Edelleen.. se länsimainen vanhempi kone voittaa noi kinuskit 100-0  :)

Taisi siinä mennä vajaa minuutti googlatessa. Palkkiona hullunleima, kiitos siitä.

Mikä on näistä ylivoimaisista käytetyistä länsimaisista vanhoista traktoreista mielestäsi paras? Sinulla kun tuntuu olevan varmaa tietoa asioista.

Ja siin o toine kylähullu  :o

Jaa, sinun lisäksesi vai?

Yleensä ei ole tapana leimata hulluksi jos vain antaa tietoa. Mitään ostokehotusta en mielestäni esittänyt. Taidat olla jonkun rahastusmerkin edustaja.
Sivuja: 1 ... 27 28 [29] 30