Tervetuloa, Vieras. Ole hyvä ja kirjaudu tai rekisteröidy.
  • Tavallinen aihe

Aihe 1-akseliset lietevaunut  (Luettu 20590 kertaa)

vms1

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 6759
  • Pitäisiköhän teksti edes joskus oikolukea.
Vs: 1-akseliset lietevaunut
Jos tyhjällä vaunulla on jo 10 tonnia akselipainoa, niin mitähän täydellä. Tien sijaan minä kyllä säälisin peltoa, sehän se kai jotakin satoa tuottaa.

Yksi akselinen vaunu on halvempi valmistajalle. Telin sijaan yksi askeli ja runkoonkaan ei kohdistu samoja taivutusvoimia kännyttäessä, koska teli ei ole jarruttamassa kääntöä. Uskoisin, että hinta ei kuitenkaan tipahda eli valmistajalle enempi katetta.

Hämmästyi, kun huomasin Livakan mainoksessa, että pienin telivaunu on 14 kuutioinen. Tuossa yhden isännän kanssa on arveltu, että 12 kuutioista (teli) suurempaa vaunua ei pellolle haluttaisi. Voi olla tulevaisuudessa vaikeaa, kun kipot vaan isonee.

näinhän sitä uskoisi mutta llättävän usein pelto kyllä kestää yksittäisajot mutta tie on lantarallin jälkeen aivan askana.
Älä usko sitä mitä agrosta luet, mutta muista kertoa se naapurille.

Hyvä jos puoletkaan totta.

Maataloudella on mahdollisuus tulla miljonääriksi.............

jos on miljardööri aloittaessa.

Terminator II

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 16939
  • YTK:FI
Vs: 1-akseliset lietevaunut
No se tie on suuniteltu jollekin 4 tonnin akselipainolle ja 7 tonnin yhdistelmä painolla. Nyt siinä vedetään 100 kertaa edes takaisin yli 20 tonnin yhdistemäpainolla.
Vasen silmä jos on musta, niin vasurit veti kuonoon! Oikea slmä jos on musta, niin kapitalistilta tuli kuonoon! mutta jos kumpikin silmä on musta, niin kannatat demokratiaa!

fenu

  • Harjaantunut
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 140
Vs: 1-akseliset lietevaunut
Tällaisen kesän jälkeen kaikki tiet on ihan paskana. Keväällä joutui kaiken lannan kuskaan märille pelloille märkää tietä pitkin kun talvella ei saa aumata valmiiksi pellolle. Kesällä märkää rehua märilllä teillä noukinvaunulla. Syksyllä taas sama lannan kuskaus märkiä teitä. pitkin. Tiet levinnyt ja reinat ylempänä kuin tien keskikohta jne.

TDK

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 2069
  • Kotimaisen ruuan tuottaja - kallis harrastus
Vs: 1-akseliset lietevaunut
Tällaisen kesän jälkeen kaikki tiet on ihan paskana. Keväällä joutui kaiken lannan kuskaan märille pelloille märkää tietä pitkin kun talvella ei saa aumata valmiiksi pellolle. Kesällä märkää rehua märilllä teillä noukinvaunulla. Syksyllä taas sama lannan kuskaus märkiä teitä. pitkin. Tiet levinnyt ja reinat ylempänä kuin tien keskikohta jne.
Ja kapeilla teillä ojat painunu tukkoon. Niitä koitettu perkata auki ja luttuun menneitä rumpuja vaihtaa mutta melkeen jo arvaa mikä on tilanne ens keväänä...  :(

Eikä sillä kärryn koolla tai rengastuksella oo väliä. 8tonnin tuhtillaki saa viljelystien romuksi ku sitä ajetaan paskakuorman kans 100kertaa.

Terminator II

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 16939
  • YTK:FI
Vs: 1-akseliset lietevaunut
Tällaisen kesän jälkeen kaikki tiet on ihan paskana. Keväällä joutui kaiken lannan kuskaan märille pelloille märkää tietä pitkin kun talvella ei saa aumata valmiiksi pellolle. Kesällä märkää rehua märilllä teillä noukinvaunulla. Syksyllä taas sama lannan kuskaus märkiä teitä. pitkin. Tiet levinnyt ja reinat ylempänä kuin tien keskikohta jne.

Mää oon luopunu siitä että ajasin alle 50 miljistä mursketta peltotielle. Toinen vaihtoehto on 100 jakava.
Vasen silmä jos on musta, niin vasurit veti kuonoon! Oikea slmä jos on musta, niin kapitalistilta tuli kuonoon! mutta jos kumpikin silmä on musta, niin kannatat demokratiaa!

Terminator II

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 16939
  • YTK:FI
Vs: 1-akseliset lietevaunut
Tällaisen kesän jälkeen kaikki tiet on ihan paskana. Keväällä joutui kaiken lannan kuskaan märille pelloille märkää tietä pitkin kun talvella ei saa aumata valmiiksi pellolle. Kesällä märkää rehua märilllä teillä noukinvaunulla. Syksyllä taas sama lannan kuskaus märkiä teitä. pitkin. Tiet levinnyt ja reinat ylempänä kuin tien keskikohta jne.
Ja kapeilla teillä ojat painunu tukkoon. Niitä koitettu perkata auki ja luttuun menneitä rumpuja vaihtaa mutta melkeen jo arvaa mikä on tilanne ens keväänä...  :(

Eikä sillä kärryn koolla tai rengastuksella oo väliä. 8tonnin tuhtillaki saa viljelystien romuksi ku sitä ajetaan paskakuorman kans 100kertaa.

Melkein pahempi on se 8 tonnin yksiakselinen kuin 12 tonnin teli kärri.
Vasen silmä jos on musta, niin vasurit veti kuonoon! Oikea slmä jos on musta, niin kapitalistilta tuli kuonoon! mutta jos kumpikin silmä on musta, niin kannatat demokratiaa!

Mopomies

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 8389
Vs: 1-akseliset lietevaunut
Vaikka mahanalus olisi renkaita täynnä, niin massa ratkaisee asian. Tuhon määrän ratkaisee vauhti.

Ja kymppitonni saa vain akselille kohdistua, jos sillä pöntöllä tiellä ajetaan.
On vain yksi oikea F-1 moottori.

Rocketdyne F-1 ilman katalysaattoria, urearuiskutusta ja hiukkassuodatinta. Vetää äkeen kuin äkeen.

Terminator II

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 16939
  • YTK:FI
Vs: 1-akseliset lietevaunut
Vaikka mahanalus olisi renkaita täynnä, niin massa ratkaisee asian. Tuhon määrän ratkaisee vauhti.

Ja kymppitonni saa vain akselille kohdistua, jos sillä pöntöllä tiellä ajetaan.

Tuolla periaatteella paras olisi hevonen ja rullakarhi.
Vasen silmä jos on musta, niin vasurit veti kuonoon! Oikea slmä jos on musta, niin kapitalistilta tuli kuonoon! mutta jos kumpikin silmä on musta, niin kannatat demokratiaa!

Mopomies

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 8389
Vs: 1-akseliset lietevaunut
Vaikka mahanalus olisi renkaita täynnä, niin massa ratkaisee asian. Tuhon määrän ratkaisee vauhti.

Ja kymppitonni saa vain akselille kohdistua, jos sillä pöntöllä tiellä ajetaan.

Tuolla periaatteella paras olisi hevonen ja rullakarhi.

Periaate on ilkeä juttu, varsinkin kun se on totta.  ;D
On vain yksi oikea F-1 moottori.

Rocketdyne F-1 ilman katalysaattoria, urearuiskutusta ja hiukkassuodatinta. Vetää äkeen kuin äkeen.

wolfheartscry

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 2216
Vs: 1-akseliset lietevaunut
Vaikka mahanalus olisi renkaita täynnä, niin massa ratkaisee asian. Tuhon määrän ratkaisee vauhti.

Ja kymppitonni saa vain akselille kohdistua, jos sillä pöntöllä tiellä ajetaan.
Mutta koskeeko nuo akselipainojutut maatalousajoa? Joskus koneviestissä oli juttua pitkät pätkät kaikenmaailman akselipainoista ja viimeisessä lauseessa sanottiin, ettei koske maatalousajoa.

Konemies

  • Aktiivi
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 295
Vs: 1-akseliset lietevaunut
1 akselinen 10t, kaksiakselinen 18t. Jos kaksiakselinen on yli 1,83m akselivälillä niin 20t. Kolmiakselinen yli 1,3m akselivälillä 24t ja nämä painorajat koskee myös maatalousajoa. Yksiakselinen kärry ei sovellu oikein mitenkään. Agritechnikassa oli jopa 16m3 yksiakselisia kärryjä joiden omapaino oli kymppitonnin. Akselimassaa tulee kuormattuna noin 23t. Jokainen tietää mitä se tekee tiellä ja varsinkin pellolla.

Maa-Anssi

  • Konkari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 1373
Vs: 1-akseliset lietevaunut
Muuten ei niin paljoa kokemusta lietavaunuista, mutta oma 4,5motin 1-akselisen ominaisuus on se ,että epätasaisella hakkaa kuskin pukille sivuttaista liikettä, ehkä osasyy pitkä etäisyys vetolenkistä akseliin; selälle ihan helvettiä. Tiellä ei huomaa, mutta kynnös tietty kaikkein pahin. Onneks ajo on ihan satunnaista, ei kukaan ajais rahtia moisella.

Viimeksi muokattu: 24.11.15 - klo:20:02 kirjoittanut Maa-Anssi

Voikko tehdä ja voikko samalla olla tekemättä!
--Selkeää ohjeistusta tuvan puolelta, ihan kuin tukia hakiessa

junttieinari

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 4698
  • Savo savolaisille!
Vs: 1-akseliset lietevaunut
1 akselinen 10t, kaksiakselinen 18t. Jos kaksiakselinen on yli 1,83m akselivälillä niin 20t. Kolmiakselinen yli 1,3m akselivälillä 24t ja nämä painorajat koskee myös maatalousajoa. Yksiakselinen kärry ei sovellu oikein mitenkään. Agritechnikassa oli jopa 16m3 yksiakselisia kärryjä joiden omapaino oli kymppitonnin. Akselimassaa tulee kuormattuna noin 23t. Jokainen tietää mitä se tekee tiellä ja varsinkin pellolla.

Eli käytännössä yli 10 tonniset on laittomia pelejä ajaa tiellä kuorman kanssa? Siis jos oletetaan että vaunun omapaino menee suurinpiirtein yksiin 3 tonnin aisapainon kanssa.
"Jos fundamentalistien kanssa pystyisi keskustelemaan järkevästi, ei maailmassa olisi fundamentalisteja."
                                                       -Tuomas Holopainen-

welger

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Aktiivi
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 643
Vs: 1-akseliset lietevaunut
Mulla on kuvan kaltasia vaunuja kaksi ajossa, omavalmisteisia. Omasta mielestä hyvä ratkasu tuo yksiakselisuus, kauimmaisille lohkoille ajetaan siirtokärrillä. Yli 12 motin vaunuilla ei pellolle mennä enää meillä..

12 motin palmulla ja venäläisillä tykin renkailla saivat paljon pahaa aikaan. Ero on silminnähen kun 700 donitsit on 14 motin vaununa alla.
Mulla on noissa vaunuissa 1100 milliset..

-aggo-

  • Tulokas
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 35
Vs: 1-akseliset lietevaunut
1 akselinen 10t, kaksiakselinen 18t. Jos kaksiakselinen on yli 1,83m akselivälillä niin 20t. Kolmiakselinen yli 1,3m akselivälillä 24t ja nämä painorajat koskee myös maatalousajoa. Yksiakselinen kärry ei sovellu oikein mitenkään. Agritechnikassa oli jopa 16m3 yksiakselisia kärryjä joiden omapaino oli kymppitonnin. Akselimassaa tulee kuormattuna noin 23t. Jokainen tietää mitä se tekee tiellä ja varsinkin pellolla.

Eli käytännössä yli 10 tonniset on laittomia pelejä ajaa tiellä kuorman kanssa? Siis jos oletetaan että vaunun omapaino menee suurinpiirtein yksiin 3 tonnin aisapainon kanssa.

Jännä juttu että mv-t usein luulee ettei lait koske maatalousajoa!
Naudan liete saattaa kyllä olla m3 alle 1000kg. sianliete ehkä jopa yli tonnin??
Jos lietevaunu on painava niin taitaa noukinvaunu-rehuvaunu painaa yhtä paljon?
Pitäisikö ongelma kohdan "ydin" ehkä ensin saada vastaamaan nykyhetken tilakoon kasvua--eli toisin sanoen ne pellot pitää olla
siinä kunnossa että lohkot kestää raskaan liikenteen --tuppaa vaan useasti nähdä turhan suuria koneita ojittamattomilla ja pienillä pelloilla