1 akselinen 10t, kaksiakselinen 18t. Jos kaksiakselinen on yli 1,83m akselivälillä niin 20t. Kolmiakselinen yli 1,3m akselivälillä 24t ja nämä painorajat koskee myös maatalousajoa. Yksiakselinen kärry ei sovellu oikein mitenkään. Agritechnikassa oli jopa 16m3 yksiakselisia kärryjä joiden omapaino oli kymppitonnin. Akselimassaa tulee kuormattuna noin 23t. Jokainen tietää mitä se tekee tiellä ja varsinkin pellolla.
Eli käytännössä yli 10 tonniset on laittomia pelejä ajaa tiellä kuorman kanssa? Siis jos oletetaan että vaunun omapaino menee suurinpiirtein yksiin 3 tonnin aisapainon kanssa.
Jännä juttu että mv-t usein luulee ettei lait koske maatalousajoa!
Naudan liete saattaa kyllä olla m3 alle 1000kg. sianliete ehkä jopa yli tonnin??
Jos lietevaunu on painava niin taitaa noukinvaunu-rehuvaunu painaa yhtä paljon?
Pitäisikö ongelma kohdan "ydin" ehkä ensin saada vastaamaan nykyhetken tilakoon kasvua--eli toisin sanoen ne pellot pitää olla
siinä kunnossa että lohkot kestää raskaan liikenteen --tuppaa vaan useasti nähdä turhan suuria koneita ojittamattomilla ja pienillä pelloilla