Joo elikkäs mikähän mahtas olla kun 956 xl:ssä vaihteiston merkkivalo syttyy vähän liikkeelle lähdön jälkeen ja pienellä puolella sylkee ainakin 2 ja 4 vaihdetta pois päältä. Kytkimen kun painaa pohjaan niin valo sammuu..
Valo ei saa palaa kytkin ylhäällä. Jos palaa niin vaihteiston voitelupaine liian pieni. Voi johtua tukkeentuneesta suodattimesta. Katsoisin onko jo metallia suodattimessa. Kun kytkintä pidetään pohjassa noin kymmenen sekuntia, kuuluisi valon syttyä viivekytkimen jälkeen koska voitelupumppu ei pyöri. Nyt tässä viive sammuttaa hetkeksi valon, joka pahaksi onneksi palaa koko ajan paineen puutteen vuoksi. Jos ajettu ilman voitelua pitkään, niin vaihteistossa voi olla myös mekaaninen vika (vikoja). Voi olla myös erillinen vika tuo vaihteen sylkäisy, esim. haarukka vääntynyt runtatessa. En ajaisi yhtään ennenkuin joku asiaa tunteva on konetta tutkinut.
Valossa voi olla myös vikaa, en muista onko anturi ns. maadoittava eli jos johto rungossa, valo palaa.
Odotettavissa kallista hoitoa. . .
Tarkista öljyt, öljyn paine, suodattimet, vaihdekepin liikkuvuus ääriasentoihin.
Joo kiitoksia selvennyksestä sen verran tarkennusta, kun kävin tossa viikonloppuna aurailemassa niin valo syttyy liikkeellelähdön jälkeen ja kun painaa kytkimen pohjaan ja jarrua yhdessä suht voimakkaasti valo sammuu ainakin joksikin aikaa. Miten lie tuolla vaihteistoöljyllä merkitystä mitä sinne laittaa?
Kuulostaa ettet ole traktorimiehiä ja sinulla on ongelma käsissäsi. Toivottavasti valossa on joku vika että se palaa jostain muusta syystä kuin öljynpaineen puutteen vuoksi.
Mutta, tuon valon palaminen ilmoittaa että vaihteistossasi ei ole voiteluöljynpainetta lainkaan. Sen syttyminen hetken päästä ja sammuminen kytkintä painettaessa johtuu ainoastaan viiveestä. (Jarru ei vaikuta asiaan, vain kytkimen painaminen. Eikä painetta kytkimellä tule, valo vain sammuu hetkeksi.) Viive on sen takia ettei valo välkkyisi kun kytkintä painetaan. Kytkimen painaminen pysäyttää vaihteiston ja samalla voitelupumpun. Ja vielä, kun valo palaa kytkin ylhäällä, ei voitelua sen mukaan ole.
Mutta en usko että paljonkaan välität siitä että vaihteistoremontin hinta voi muutamalla tonnilla kallistua, kun aurailet vaikka koko talven. Tai sitten hyvällä onnella siellä voitelu toimiikin ja saat vaihteita hylkivän 956:n vielä myytyä, koska ovat kysyttyjä. Vaihteistoon käy vaihteistoöljyt lisäaineella nelivedon pakan takia. Nostolaite ja perä tarviisi Casen oman öljyn Hy Tranin, koska nostolaite "esiohjattu" ja jarrut herkät narisemaan.
En tunne Casea mitenkään, mutta eikös jarru vaikuta liikkuvan vaihteiston pysähtymiseen ja sitä kautta valon sammumiseen ?
Mitä tarkoitat esiohjatulla? "Esiohjattuja" ne on jo ikivanhatkin.
Homman vakavuus riippuu mitä se pumppu siellä voitelee. Jossain merkissä oudompaa kuskia ihemetyttää valon syttyminen kytkintä painaessa, mutta liian hienon tsydeemin seuraukset on yllä luettavissa