Tervetuloa, Vieras. Ole hyvä ja kirjaudu tai rekisteröidy.
  • Tavallinen aihe

Aihe case 956 xl vaihteiston merkkivalo palaa ja sylkee vaihteita  (Luettu 16760 kertaa)

kkk

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Aktiivi
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 825
  • romuja, mutta omia
Nythän on niin, että millään vehkeellä ei pitäs ajaa jos joku merkkivalo palaa.Ennenkuin on selvitetty syy. Poikkeuksena latausvalo, niin kotiin voi ajaa.
Ei välttämättä kannata, jos vaikka sama remmi pyörittää vesipumppua....

Toivo Tonta

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 7111
  • karkki vai keppana?
Joo elikkäs mikähän mahtas olla kun 956 xl:ssä vaihteiston merkkivalo syttyy vähän liikkeelle lähdön jälkeen ja pienellä puolella sylkee ainakin 2 ja 4 vaihdetta pois päältä. Kytkimen kun painaa pohjaan niin valo sammuu..

Valo ei saa palaa kytkin ylhäällä. Jos palaa niin vaihteiston voitelupaine liian pieni. Voi johtua tukkeentuneesta suodattimesta. Katsoisin onko jo metallia suodattimessa. Kun kytkintä pidetään pohjassa noin kymmenen sekuntia, kuuluisi valon syttyä viivekytkimen jälkeen koska voitelupumppu ei pyöri. Nyt tässä viive sammuttaa hetkeksi valon, joka pahaksi onneksi palaa koko ajan paineen puutteen vuoksi. Jos ajettu ilman voitelua pitkään, niin vaihteistossa voi olla myös mekaaninen vika (vikoja). Voi olla myös erillinen vika tuo vaihteen sylkäisy, esim. haarukka vääntynyt runtatessa. En ajaisi yhtään ennenkuin joku asiaa tunteva on konetta tutkinut.
Valossa voi olla myös vikaa, en muista onko anturi ns. maadoittava eli jos johto rungossa, valo palaa.
Odotettavissa kallista hoitoa. . .
Tarkista öljyt, öljyn paine, suodattimet, vaihdekepin liikkuvuus ääriasentoihin.

Joo kiitoksia selvennyksestä sen verran tarkennusta, kun kävin tossa viikonloppuna aurailemassa niin valo syttyy liikkeellelähdön jälkeen ja kun painaa kytkimen pohjaan ja jarrua yhdessä suht voimakkaasti valo sammuu ainakin joksikin aikaa. Miten lie tuolla vaihteistoöljyllä merkitystä mitä sinne laittaa?

Kuulostaa ettet ole traktorimiehiä ja sinulla on ongelma käsissäsi. Toivottavasti valossa on joku vika että se palaa jostain muusta syystä kuin öljynpaineen puutteen vuoksi.
Mutta, tuon valon palaminen ilmoittaa että vaihteistossasi ei ole voiteluöljynpainetta lainkaan. Sen syttyminen hetken päästä ja sammuminen kytkintä painettaessa johtuu ainoastaan viiveestä. (Jarru ei vaikuta asiaan, vain kytkimen painaminen. Eikä painetta kytkimellä tule, valo vain sammuu hetkeksi.) Viive on sen takia ettei valo välkkyisi kun kytkintä painetaan. Kytkimen painaminen pysäyttää vaihteiston ja samalla voitelupumpun. Ja vielä, kun valo palaa kytkin ylhäällä, ei voitelua sen mukaan ole.

Mutta en usko että paljonkaan välität siitä että vaihteistoremontin hinta voi muutamalla tonnilla kallistua, kun aurailet vaikka koko talven. Tai sitten hyvällä onnella siellä voitelu toimiikin ja saat vaihteita hylkivän 956:n vielä myytyä, koska ovat kysyttyjä. Vaihteistoon käy vaihteistoöljyt lisäaineella nelivedon pakan takia. Nostolaite ja perä tarviisi Casen oman öljyn Hy Tranin, koska nostolaite "esiohjattu" ja jarrut herkät narisemaan.
En tunne Casea mitenkään, mutta eikös jarru vaikuta liikkuvan vaihteiston pysähtymiseen ja sitä kautta valon sammumiseen ?
Mitä tarkoitat esiohjatulla? "Esiohjattuja" ne on jo ikivanhatkin.
Homman vakavuus riippuu mitä se pumppu siellä voitelee. Jossain merkissä oudompaa kuskia ihemetyttää valon syttyminen kytkintä painaessa, mutta liian hienon tsydeemin seuraukset on yllä luettavissa ;)
pessimisti ei pety!

Peltola

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Konkari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 1410
Joo elikkäs mikähän mahtas olla kun 956 xl:ssä vaihteiston merkkivalo syttyy vähän liikkeelle lähdön jälkeen ja pienellä puolella sylkee ainakin 2 ja 4 vaihdetta pois päältä. Kytkimen kun painaa pohjaan niin valo sammuu..

Valo ei saa palaa kytkin ylhäällä. Jos palaa niin vaihteiston voitelupaine liian pieni. Voi johtua tukkeentuneesta suodattimesta. Katsoisin onko jo metallia suodattimessa. Kun kytkintä pidetään pohjassa noin kymmenen sekuntia, kuuluisi valon syttyä viivekytkimen jälkeen koska voitelupumppu ei pyöri. Nyt tässä viive sammuttaa hetkeksi valon, joka pahaksi onneksi palaa koko ajan paineen puutteen vuoksi. Jos ajettu ilman voitelua pitkään, niin vaihteistossa voi olla myös mekaaninen vika (vikoja). Voi olla myös erillinen vika tuo vaihteen sylkäisy, esim. haarukka vääntynyt runtatessa. En ajaisi yhtään ennenkuin joku asiaa tunteva on konetta tutkinut.
Valossa voi olla myös vikaa, en muista onko anturi ns. maadoittava eli jos johto rungossa, valo palaa.
Odotettavissa kallista hoitoa. . .
Tarkista öljyt, öljyn paine, suodattimet, vaihdekepin liikkuvuus ääriasentoihin.

Joo kiitoksia selvennyksestä sen verran tarkennusta, kun kävin tossa viikonloppuna aurailemassa niin valo syttyy liikkeellelähdön jälkeen ja kun painaa kytkimen pohjaan ja jarrua yhdessä suht voimakkaasti valo sammuu ainakin joksikin aikaa. Miten lie tuolla vaihteistoöljyllä merkitystä mitä sinne laittaa?

Kuulostaa ettet ole traktorimiehiä ja sinulla on ongelma käsissäsi. Toivottavasti valossa on joku vika että se palaa jostain muusta syystä kuin öljynpaineen puutteen vuoksi.
Mutta, tuon valon palaminen ilmoittaa että vaihteistossasi ei ole voiteluöljynpainetta lainkaan. Sen syttyminen hetken päästä ja sammuminen kytkintä painettaessa johtuu ainoastaan viiveestä. (Jarru ei vaikuta asiaan, vain kytkimen painaminen. Eikä painetta kytkimellä tule, valo vain sammuu hetkeksi.) Viive on sen takia ettei valo välkkyisi kun kytkintä painetaan. Kytkimen painaminen pysäyttää vaihteiston ja samalla voitelupumpun. Ja vielä, kun valo palaa kytkin ylhäällä, ei voitelua sen mukaan ole.

Mutta en usko että paljonkaan välität siitä että vaihteistoremontin hinta voi muutamalla tonnilla kallistua, kun aurailet vaikka koko talven. Tai sitten hyvällä onnella siellä voitelu toimiikin ja saat vaihteita hylkivän 956:n vielä myytyä, koska ovat kysyttyjä. Vaihteistoon käy vaihteistoöljyt lisäaineella nelivedon pakan takia. Nostolaite ja perä tarviisi Casen oman öljyn Hy Tranin, koska nostolaite "esiohjattu" ja jarrut herkät narisemaan.
En tunne Casea mitenkään, mutta eikös jarru vaikuta liikkuvan vaihteiston pysähtymiseen ja sitä kautta valon sammumiseen ?
Mitä tarkoitat esiohjatulla? "Esiohjattuja" ne on jo ikivanhatkin.
Homman vakavuus riippuu mitä se pumppu siellä voitelee. Jossain merkissä oudompaa kuskia ihemetyttää valon syttyminen kytkintä painaessa, mutta liian hienon tsydeemin seuraukset on yllä luettavissa ;)

No pyöriihän se tietysti vauhdissa vaihde päällä se pumppu, mutta kun ei siellä ole painetta silloinkaan, jos valoa on uskominen (koska palaa myös ajettaessa). Valolla on viive (noin kymmenen sekuntia, eli norm. tilanteessa ei syty vaikka kytkin painetaan ja pumppu pysähtyy.) Lukekaa nuo tekstit. Nyt valo palaisi koko ajan, mutta viivekytkin sammuttaa sen hetkeksi, kun kytkin painetaan. En jaksa enää selittää.

jusu

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Konkari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 1858
  • tukka ja järki ei pysy samas pääs..
Nythän on niin, että millään vehkeellä ei pitäs ajaa jos joku merkkivalo palaa.Ennenkuin on selvitetty syy. Poikkeuksena latausvalo, niin kotiin voi ajaa.

ai soot niitä pv pakan sulattajia :o
magn ventiiliistä ku virrat vähenee ni alkaa pätkihin ja sitte onki vetua ja ei vetua ja pahimmillaan  liikaa pakkoja päällä tms >:(


oli merkkivalo mikä hyvänsä niin silloon ei ajeta ennenku syy selvitetty ja seuraukset tieros.. sama outojen uusien äänien kans..



ilimankos kaikki merkit onki niin paskoja nykyään ;D
mä mitää mistää tiä mutta... mummielestä.. tai äläs ny..

Toivo Tonta

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 7111
  • karkki vai keppana?
Nythän on niin, että millään vehkeellä ei pitäs ajaa jos joku merkkivalo palaa.Ennenkuin on selvitetty syy. Poikkeuksena latausvalo, niin kotiin voi ajaa.

ai soot niitä pv pakan sulattajia :o
magn ventiiliistä ku virrat vähenee ni alkaa pätkihin ja sitte onki vetua ja ei vetua ja pahimmillaan  liikaa pakkoja päällä tms >:(


oli merkkivalo mikä hyvänsä niin silloon ei ajeta ennenku syy selvitetty ja seuraukset tieros.. sama outojen uusien äänien kans..



ilimankos kaikki merkit onki niin paskoja nykyään ;D
Samoin haju, öljyvuodon ensihavainto on joskus haju ;D
pessimisti ei pety!

nuffieldmaster

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Konkari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 1719
Tuota kun valmetin puolustajien kommentteja lukee, että teetättämällä saa sitä ja tätä, niin kyllähän teetättämällä saa vaikka mitä nykyään, vaikka kolmedee tulostettuna leukun peräkontin uuden tai valettuna. Mutta mistään liikkkeestä et ostamalla vanhan valmetin osia saa uusia, se on vain karu tosi asia.
Markkinoiden Wahwimmat Wieska -lumilingot saat Kuuksenvaarasta parhaimpaan hintaan!
040-7306421  SOITA!  https://www.youtube.com/watch?v=IbiCOqk3fho

Ala-Pertti

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 10735
Tuota kun valmetin puolustajien kommentteja lukee, että teetättämällä saa sitä ja tätä, niin kyllähän teetättämällä saa vaikka mitä nykyään, vaikka kolmedee tulostettuna leukun peräkontin uuden tai valettuna. Mutta mistään liikkkeestä et ostamalla vanhan valmetin osia saa uusia, se on vain karu tosi asia.



siiton jo yli kymmenen vuotta, kun valtran tiskiltä neuvottiin kääntymään purkaamon puoleen nollavitostenkinkin kohdalla.
Hirveetä, jos on puoletkaan totta...

Toivo Tonta

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 7111
  • karkki vai keppana?
Tuota kun valmetin puolustajien kommentteja lukee, että teetättämällä saa sitä ja tätä, niin kyllähän teetättämällä saa vaikka mitä nykyään, vaikka kolmedee tulostettuna leukun peräkontin uuden tai valettuna. Mutta mistään liikkkeestä et ostamalla vanhan valmetin osia saa uusia, se on vain karu tosi asia.



siiton jo yli kymmenen vuotta, kun valtran tiskiltä neuvottiin kääntymään purkaamon puoleen nollavitostenkinkin kohdalla.
Näinhän se on ja siinä ei ole mitään puolusteltavaa, no ehkä joku lentofirma jotain keksii ::)
pessimisti ei pety!

Viljelijä

  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 4372
Lähipellolta pihaan voi ajaa, jos latausvalo palaa.