Agronet
Keskusteluaiheet => Koneet, laitteet ja tekniikka => Aiheen aloitti: ht - 05.10.21 - klo:12:39
-
Jollain varmaan on letkut kohlimien sisällä. Onkos esim. 1/4" hydrauliletku sopivaa vai pitääkö olla löysempää?
-
Köyden pätkät on ollut,ei käy silppurin terille vaikka irtoiskin
-
Jollain varmaan on letkut kohlimien sisällä. Onkos esim. 1/4" hydrauliletku sopivaa vai pitääkö olla löysempää?
Ehkä tehokkain tapa olisi irrottaa kohlimien pohjat, puhdistaa hyvin ja vahata kestovahalla. Samoin pöydän pohjan kun vahaa, juoksee tahmea hiukan kosteakin kasvusto paljon tasaisemmin syöttökuljettimelle. Joissakin puimureissa voi kohlimien pohjat vetää pois. Vanhoissa puimureissa puhdistus ja vahaus on hiukan vaikeampaa. Tuossa Claasissa oli valmiiksi kovin ruosteiset kohlinpohjat, eikä siinä narutkaan auttaneet. Sitten irrotin kohlimet, laitoin pistosahaan puuvarren ja teräsharjaa sekä santapaperia ja hioin kohlimen pohjakourusta vanhat ruosteet pois. Se jo yksistään riitti siihen, että ruis on siitä lähtien tullut mukavasti kouruista eteen päin. Joissakin puimureissa on lähes koko matkaltaan avoimet kohlimet ja roskat viljoineen viedään eteen päin omalla viettopinnalla. Esimerkiksi Sampo 10-360 malleissa on sellainen ratkaisu.
-SS-
-
Jollain varmaan on letkut kohlimien sisällä. Onkos esim. 1/4" hydrauliletku sopivaa vai pitääkö olla löysempää?
https://www.toppi.fi/portfolio-item/toppclear/
jotain tuollaista 13mm paineilmaletkua minkä sisässä oli naru millä oli kiinni.
-
Jollain varmaan on letkut kohlimien sisällä. Onkos esim. 1/4" hydrauliletku sopivaa vai pitääkö olla löysempää?
Mikäs nyt on asian funktio?
Faarilla kun pui niin ei tarvi ku ajaa, nimimerkillä "samat säädöt vuodesta 2005"...
-
Mikäs nyt on asian funktio?
Ohran vihneet tekee joskus mukavan tukoksen kohlimien sisään. Korostuu jos on jotenkin epäkuranttia puitavaa, esmes hiukan epätasaisesti valmistunutta mikä on 99% valmista ja sitten vähän pystypäitä seassa. Kohlimien sisään takapäästä kiinnitetty letku pitää heiluessaan kohlimet siltä osin puhtaina.
Niin ja tietysti kyseessä on Porilainen Peltilaatikko...
-
Mikäs nyt on asian funktio?
Ohran vihneet tekee joskus mukavan tukoksen kohlimien sisään. Korostuu jos on jotenkin epäkuranttia puitavaa, esmes hiukan epätasaisesti valmistunutta mikä on 99% valmista ja sitten vähän pystypäitä seassa. Kohlimien sisään takapäästä kiinnitetty letku pitää heiluessaan kohlimet siltä osin puhtaina.
Niin ja tietysti kyseessä on Porilainen Peltilaatikko...
900 Fhaarissa tuota ongelmaa ei ollut mutta m66S Fhaarissa oli .
Piti 990 vaariakin joskus säätää rypsillä ja timoteilla ainaskin .
-
Ohran vihneet tekee joskus mukavan tukoksen kohlimien sisään.
Tuo johtuu sen seulapinnan nurkkiin takertumisesta, eipä se naru sieltä seulapinnalta niitä parhaiten irrottele. Esimerkiksi Claas mainosti Dominatoreissa soikeita kohlimen seulareikiänsä , että ei takerru. Kyllä takertuu. Ehkä puinnissa hankauslevyt katkovat vihneitä tehokkaammin, ettei niitä pitkiä kerry niin paljon.
Mutta kohlinpuimureiden taru muutenkin on lopussa, roottorit ovat tulevaisuutta. John Deere viimeisenä suurena valmistajaan on siirtymässä roottoripuimureihin. Muut valmistajat ovat tehneet näitä rumpupuimureitansa jo kohta viisikymmentä vuotta.
-SS-
-
Mikäs nyt on asian funktio?
Ohran vihneet tekee joskus mukavan tukoksen kohlimien sisään. Korostuu jos on jotenkin epäkuranttia puitavaa, esmes hiukan epätasaisesti valmistunutta mikä on 99% valmista ja sitten vähän pystypäitä seassa. Kohlimien sisään takapäästä kiinnitetty letku pitää heiluessaan kohlimet siltä osin puhtaina.
Niin ja tietysti kyseessä on Porilainen Peltilaatikko...
Aa.. Okei, nevöhööd tuollaisesta ongelmasta.
Sulla on siis se puimuri mihin täytyy kaurallekkin vaihtaa oma seula. 😂
-
Mikäs nyt on asian funktio?
Ohran vihneet tekee joskus mukavan tukoksen kohlimien sisään. Korostuu jos on jotenkin epäkuranttia puitavaa, esmes hiukan epätasaisesti valmistunutta mikä on 99% valmista ja sitten vähän pystypäitä seassa. Kohlimien sisään takapäästä kiinnitetty letku pitää heiluessaan kohlimet siltä osin puhtaina.
Niin ja tietysti kyseessä on Porilainen Peltilaatikko...
Aa.. Okei, nevöhööd tuollaisesta ongelmasta.
Sulla on siis se puimuri mihin täytyy kaurallekkin vaihtaa oma seula. 😂
::) ::) ::) ::) ::)
Ei Fhaarissakaan alaseula säätöseula ole . ::)
-
Jaa-a, en osaa kyllä yhtään sanoo mistään säätöseuloista🤷🏼♂️
Mää oon vaan puinu enkä sutannu seulojen tai muun kanssa. Sitäki ihmettelen miks sitä kaatokelan nopeutta tarttis muutella🤷🏼♂️
Säätöseulat ja muut kikkailut lienee noitten erikoisten vaikeusastekasvien viljelijöiden juttu. Rasvaa ja tankkaa puimurin ja hyökkää laihoon, säiliön täyttyessä tyhjentää sen torvella peräkärryihin, ei se sen sukkelampaa ole ollu.🤷🏼♂️
-
Jaa-a, en osaa kyllä yhtään sanoo mistään säätöseuloista🤷🏼♂️
Mää oon vaan puinu enkä sutannu seulojen tai muun kanssa. Sitäki ihmettelen miks sitä kaatokelan nopeutta tarttis muutella🤷🏼♂️
Säätöseulat ja muut kikkailut lienee noitten erikoisten vaikeusastekasvien viljelijöiden juttu. Rasvaa ja tankkaa puimurin ja hyökkää laihoon, säiliön täyttyessä tyhjentää sen torvella peräkärryihin, ei se sen sukkelampaa ole ollu.🤷🏼♂️
Se Fahr on kyllä ihme keksintö. Sen takia sen valmistus kai lopetettiinkin, kun meni kaikki liian helpoksi.
-
Jaa-a, en osaa kyllä yhtään sanoo mistään säätöseuloista🤷🏼♂️
Mää oon vaan puinu enkä sutannu seulojen tai muun kanssa. Sitäki ihmettelen miks sitä kaatokelan nopeutta tarttis muutella🤷🏼♂️
Säätöseulat ja muut kikkailut lienee noitten erikoisten vaikeusastekasvien viljelijöiden juttu. Rasvaa ja tankkaa puimurin ja hyökkää laihoon, säiliön täyttyessä tyhjentää sen torvella peräkärryihin, ei se sen sukkelampaa ole ollu.🤷🏼♂️
Se Fahr on kyllä ihme keksintö. Sen takia sen valmistus kai lopetettiinkin, kun meni kaikki liian helpoksi.
Toi on hyvä . ;D ;D ;D ;D ;D ;D ;D
-
Jaa-a, en osaa kyllä yhtään sanoo mistään säätöseuloista🤷🏼♂️
Mää oon vaan puinu enkä sutannu seulojen tai muun kanssa. Sitäki ihmettelen miks sitä kaatokelan nopeutta tarttis muutella🤷🏼♂️
Säätöseulat ja muut kikkailut lienee noitten erikoisten vaikeusastekasvien viljelijöiden juttu. Rasvaa ja tankkaa puimurin ja hyökkää laihoon, säiliön täyttyessä tyhjentää sen torvella peräkärryihin, ei se sen sukkelampaa ole ollu.🤷🏼♂️
Se Fahr on kyllä ihme keksintö. Sen takia sen valmistus kai lopetettiinkin, kun meni kaikki liian helpoksi.
En osaa kyllä tuohonkaan sanoa mitään.🤷🏼♂️
Mää vaan puin. Se ilmeisesti on se sadonkorjuun päätarkoitus.🤷🏼♂️
🤷🏼♂️🤷🏼♂️
-
kylmis. tuota vaaria valmistetaan etelleen ja tuotu jopa suomeenkin viime kesänä muutama.. mut niillä puinti vaan on niin helppoa. puhasta ja tarkkaa puintia.
-
Mutta kohlinpuimureiden taru muutenkin on lopussa, roottorit ovat tulevaisuutta. John Deere viimeisenä suurena valmistajaan on siirtymässä roottoripuimureihin. Muut valmistajat ovat tehneet näitä rumpupuimureitansa jo kohta viisikymmentä vuotta.
-SS-
Jep. Kävin katsomassa kun JD S770i pui öljyhamppua ja täytyy sanoa että aika komea peli.... voi olla nautinto päästä puskemaan sellaiseen 6 tonnin pystyyn vehnälaihoon. Olikohan 25' eli 7,6 m pöytä. Varsinkin jos sitä vehnää on 100 ha ja hinta kohdillaan.
-
...
Mutta kohlinpuimureiden taru muutenkin on lopussa, roottorit ovat tulevaisuutta. John Deere viimeisenä suurena valmistajaan on siirtymässä roottoripuimureihin. Muut valmistajat ovat tehneet näitä rumpupuimureitansa jo kohta viisikymmentä vuotta.
-SS-
JD viimeisenä siirtymässä? Onhan JD:llä nyt ollut miesmuistin (ainakin omani) verran rumpupuimureita, tarkoitatko että siirtyy kokonaan rumpupuimureihin? Tuskin viimeisenä vai meinaatko että Sampo lopettaa kohlimet ennen jonnikkaa?
Naapurin suurtilallakin tuo varmaan noteerattu ja vaihdettu rumpupuimuri kohlinmalliin kun niitä vielä saa.
-
Kaikki luki että " puimurin kolhimista ;D
-
Mutta kohlinpuimureiden taru muutenkin on lopussa, roottorit ovat tulevaisuutta. John Deere viimeisenä suurena valmistajaan on siirtymässä roottoripuimureihin. Muut valmistajat ovat tehneet näitä rumpupuimureitansa jo kohta viisikymmentä vuotta.
-SS-
On niitä Jontikkakin tehnyt 20 vuotta.
-
Jontikan kohlinpuimureilla olen puinut aina, eikä ole kohlimet ollu ikinä tukkeessa. Ihan outo juttu mulle, mutta hyvä jos on kikat keksitty tuohon ongelmaan.
-
Jontikan kohlinpuimureilla olen puinut aina, eikä ole kohlimet ollu ikinä tukkeessa. Ihan outo juttu mulle, mutta hyvä jos on kikat keksitty tuohon ongelmaan.
Ei tuo vika tai ongelma koskekkaan kuin sampoja, pääsääntöisesti. Ja ohralla.
Syy, kohlimet on matalat ja loivassa kulmassa.
Naru kannattaa olla tiukkaa nailon narua.
-
Kaikki luki että " puimurin kolhimista ;D
Jos kohlii vasten puimurin tahtoa tai kun puimuri on sammunut, niin saakohan siitä syytteen väkisin kohlimisesta. ???
-
Kiilahihnoja on ollut ja nyt sähköjohtoa. Ja kyllä 900 Fahrin seulat saa, niin saatanan tukkoon rukiin vihneistä, ettei mitään järkeä
-
Kiilahihnoja on ollut ja nyt sähköjohtoa. Ja kyllä 900 Fahrin seulat saa, niin saatanan tukkoon rukiin vihneistä, ettei mitään järkeä
Elä pui sellasta sota-ajan paskua.
Ruis on turha kasvi.
-
Kiilahihnoja on ollut ja nyt sähköjohtoa. Ja kyllä 900 Fahrin seulat saa, niin saatanan tukkoon rukiin vihneistä, ettei mitään järkeä
Eli siis pitää vaan puida ohraa , kauraa ja vehnää .
Souvarit site pui muut lajikkeet .
-
Kiilahihnoja on ollut ja nyt sähköjohtoa. Ja kyllä 900 Fahrin seulat saa, niin saatanan tukkoon rukiin vihneistä, ettei mitään järkeä
Elä pui sellasta sota-ajan paskua.
Ruis on turha kasvi.
Ruis on erinomainen tuorerehu- ja peitekasvi. Puitavaksi viljeltävänä pitää saavuttaa kasitonnari säännönmukaisesti; populaatiorukiin kolmitonnarissa todellakaan ei kannata remmejä kuumentaa.
-SS-
-
Jontikan kohlinpuimureilla olen puinut aina, eikä ole kohlimet ollu ikinä tukkeessa. Ihan outo juttu mulle, mutta hyvä jos on kikat keksitty tuohon ongelmaan.
Ei tuo vika tai ongelma koskekkaan kuin sampoja, pääsääntöisesti. Ja ohralla.
Syy, kohlimet on matalat ja loivassa kulmassa.
Naru kannattaa olla tiukkaa nailon narua.
Öh,,,köh,,, niin kyllä minun mielestäni tämä ongelma on nimenomaan Claassiin liittyvä. Nyttemmin uudemmissa koneissahan kohlimien pohjia ei enää ole, vaan on viettopinta, mikä on poistanut ongelman.
-
Jontikan kohlinpuimureilla olen puinut aina, eikä ole kohlimet ollu ikinä tukkeessa. Ihan outo juttu mulle, mutta hyvä jos on kikat keksitty tuohon ongelmaan.
Ei tuo vika tai ongelma koskekkaan kuin sampoja, pääsääntöisesti. Ja ohralla.
Syy, kohlimet on matalat ja loivassa kulmassa.
Naru kannattaa olla tiukkaa nailon narua.
Öh,,,köh,,, niin kyllä minun mielestäni tämä ongelma on nimenomaan Claassiin liittyvä. Nyttemmin uudemmissa koneissahan kohlimien pohjia ei enää ole, vaan on viettopinta, mikä on poistanut ongelman.
Kyllä 90-luvun Dominatorin kohlin umpipohjineen tarvitsee myös puhdistushuoltoa. Toki etelän maissa varastokuivan vehnän puinti yötä päivää kuukauden verran, kohlimetkin kimmeltävät kiiltävinä kuin peili. Siihen Claas on mainioin kone, kun kohlimetkin ovat paksua rautaa eivätkä kevyempää peltiä. Kun alkaa kohlimia vetää Dominatorista ulos, pitää mahdollinen tyrä olla valmiiksi hoidettu.
Claasissa oli jossakin vaiheessa kohlimien päissä peitelevyt, meillä ne on poistettu, tuntuu että roskaa kertyy pohjiin vähemmän. Tietääkseni viljanjyviä ei sieltä lennä ulos.
-SS-
-
Olen tainnut olla onnekas.
Kohlimiin tarttuvat vihneet on tunnistamaton ongelma.
16v Sampolla ja nyt 11v New Hollandilla, ohraa +ruista joka vuosi n.150ha ja ikinä ei ole tarvinnut kohlimia putsata, kop,kop, kop.
Lokakuun rapsipuinnit kyllä suttaa kohlinten pohjat.
-
On se kumma kun eivät osaa kopioida hyväksi ha*****a rakennetta .Ainakin 70 luvulta "Clysoonissa " New Hollannissa ollut korkeat kohlimet kuulalaakereilla-. Kun vielä pohja on kapeampi niin virtaus on kovempi eikä nurkkiin tartu . Ei ole kolmeenkymmeneen vuoteen tarvinnut kohlimen laakereihin eikä kohlimiin koskea . Sampon " kakkosneloset " lätsällään on tukossa kun siikanen ei sovi pyörähtämään vaan jää nokalleen kököttämään. Taulapääkin tajuaa ettei matala kohlin kestä nytkyttelyä eikä yhtään kohlinkammion tukkeutumista katkeamatta. Viimeinen usko järjen voittoon meni kun katsoin erään Sampo 3085 kohlimia . Nerot oli kasvattaneet kohlin pinta alaa jatkamalla kohlimia muttei siirtäneet kohlin akselia taaksepäin. Seuraus, kohlimet oli katkennut akselin takaa. Sama kone oli katkaissut kohlimet myös kun Claassilta kopioitu pöyhinkela kohlinten päällä oli kietonut olkia ja alkanut tehdä pyöröpaalia . Viisas oppii kerrasta mutta tyhmä ei koskaan
-
On se kumma kun eivät osaa kopioida hyväksi ha*****a rakennetta .Ainakin 70 luvulta "Clysoonissa " New Hollannissa ollut korkeat kohlimet kuulalaakereilla-. Kun vielä pohja on kapeampi niin virtaus on kovempi eikä nurkkiin tartu . Ei ole kolmeenkymmeneen vuoteen tarvinnut kohlimen laakereihin eikä kohlimiin koskea . Sampon " kakkosneloset " lätsällään on tukossa kun siikanen ei sovi pyörähtämään vaan jää nokalleen kököttämään. Taulapääkin tajuaa ettei matala kohlin kestä nytkyttelyä eikä yhtään kohlinkammion tukkeutumista katkeamatta. Viimeinen usko järjen voittoon meni kun katsoin erään Sampo 3085 kohlimia . Nerot oli kasvattaneet kohlin pinta alaa jatkamalla kohlimia muttei siirtäneet kohlin akselia taaksepäin. Seuraus, kohlimet oli katkennut akselin takaa. Sama kone oli katkaissut kohlimet myös kun Claassilta kopioitu pöyhinkela kohlinten päällä oli kietonut olkia ja alkanut tehdä pyöröpaalia . Viisas oppii kerrasta mutta tyhmä ei koskaan
Olen mä pari kerta saanut NH:nkin kohlimia rassata - tosin syyllinen löytyi peiliin katsomalla. Oli jäänyt pohjat puhdistamatta edellisen syksyn mössöpuintien jäljiltä.
Joskus on kerännyt kohlimen pinnan päälle, alkaen siitä portaan sisänurkkauksesta. Se nyt oli helppoa vaan nyppäistä pois, siinä on syrjään kiinnitetty semmoinen pöyhintähampainen pelti jonka kiinnitysruuvi on jonkun millin liian pitkä ja siihen saattaa alkaa kasaamaan jos on oikein vaikea vihnevuosi.
Olen kerran vaihtanut ne kaikki laakerit (yksi oli halkaissut sisäkehänsä) ja pitää sanoa että mukavampiakin remontteja olen joskus tehnyt. Jännä rakenne, mutterilla kiristyvät kartioholkin puolikkaat ja kartiosisäreiällä olevat laakerit.
Ja yllättävän painavia ne kohlimet ovat vaikka peltisiltä näyttävätkin.
-
Kiilahihnoja on ollut ja nyt sähköjohtoa. Ja kyllä 900 Fahrin seulat saa, niin saatanan tukkoon rukiin vihneistä, ettei mitään järkeä
Sama täällä, aikanaan Sampo 600:ssa käytettiin kiilahihnoja ja kaapeleita kohlimien päällä, ohran vihneet pakkasi kertymään kohlimiin. Mutta Sampo 680:ssa ja MF:ssä ei niitä ole ollut eikä tarvettakaan. Liekö ongelma ollut tuon aikaisissa ohralajikkeissa tai sitten silloin vaan puitiin liian raakana.