Samalla häviää se Tallinnan tunnelin perusajatus. Junayhteys Jäämereltä Keski-Eurooppaan.
Mihin se tunneli hanke häviää ?
Tuolla arktisella yhteydellä sitä voidaan markkinoida Brysselissä. Kiinan rihkama tulee nopeammin Keski-Euroopan markkinoille,jos Koillisväylästä tulee toimiva laivareitti. Ei se Suomalaisten vienti ole niin suurta että se tunnelin tuoma nopeampi kuljetus aika toisi kustannuksiin nähden kovin suurta etua ja matkustaja liikenne kahden pikkumaan välillä on marginaallista.
" Ministeri myös tähdensi, että yhdessä Rail Baltica -rautatiehankkeen ja Jäämeren radan kanssa Helsinki–Tallinna-tunneli yhdistäisi toteutuessaan arktisen alueen Suomen kautta Euroopan ytimeen. Tunneli voisi siis olla merkittävä hanke koko Suomen ja Euroopan, ei vain Helsingin ja Tallinnan kannalta"
https://www.ksml.fi/kotimaa/Vapaavuori-Tunneli-ei-yksin%C3%A4%C3%A4n-kannattava/1105867