Agronet
Keskusteluaiheet => Koneet, laitteet ja tekniikka => Aiheen aloitti: talkkari - 11.09.14 - klo:19:23
-
Kverneland, jossa kääntösylinteri etupuolella ja kallistuksen säätö männänvarren mutterilla, tökkii kesken käännön.
Pannaanko suunnanvaihtoventtiili suosiolla vaihtoon vai olisiko alkuun syytä kokeilla jotain muuta konstia?
-
Paskaa venttiilissä. Pura ja putsaa sihdit ja karat. Överumissa tuolla alkoi pelittää ;)
-
Pienellä virtaamalla kääntää hyvin. "Hana kaakossa" potkaisee takaisin.
Yläkuolokohdassa, eli suunnan vaihtuessa, kuuluu melko voimakas naksahdus.
Mitä teen tuolle venttiilille muuta kuin puran ja putsaan?
Mikä merkitys sillä pikaliittimen nipassa olevalla kuristimella on? Toisessa letkussa sellainen on, mutta toinen on avoin.
Huom. käytettynä ostettu aura eikä tietenkään minkäänlaista ohjekirjaa mukana.
-
Ei siellä ohjekirjassa taida olla mitään osviittaa tuohon venttiilin käyttäytymiseen. Kyllä se normaalisti kääntää, ei sillä virtaamalla pitäsi olla merkitystä. traktorien hydraulipumppujen tuotto vaihtelee varmaankin 30 litrasta(vanhat fiatit) yli sataan litraan. Onko sitten traktorin ylipaineventiilissä jotain häikkää, sekin on mahdollista, suurella tuotolla aukeaa kesken käännön ja siihen kääntö sitten loppuu, ventiili siis aukeaa alemmalla paineella kuin venttiili siellä auroissa, joka päättää milloin se lyhyt syllinteri lähtee toiseen suuntaan.
-
Mulla tökkii samanlainen kverne, kylmällä öljyllä saa houkutella hetken aikaa et saa käännön tehtyä loppuun asti, mutoin tekeee silloin tällöin tuota, varsinkin jos ajaa samaan aikaan kyntyvakoon ja aurat heilahtaa perässä kun kääntää.
-
vialliset pikaliittimet letkuissa/traktorissa ko.
-
http://www.nettikone.com/fiskars/2-siipinen-aura/1324636 Siitä aurat niin kääntö ei töki
-
vialliset pikaliittimet letkuissa/traktorissa ko.
Vaihdettu. No help.
Pumpun tuotto jotain 70 ltr/min ja hyvin varovasti pitää päästää öljyvirtaa venttiilistä että saa aurat kääntymään.
Eihän tuossa muuten mitään mutta kun ei malttaisi odotella noin hidasta pyörähtämistä.
Edelleen avoinna kysymys liittimen nipassa olevan kuristimen merkityksestä. Voiko se olla ratkaiseva tekijä tässä probleemassa?
-
Kokeileppa ilman kuristinta,jos entinen omistaja on viritellyt jotakin omaa.?
-
Onko tää niitä kvernejä jokka tarttee erikseen vastapaineettoman paluulittimen?Valmetin perään piti sellanen aikoinaan lisätä.
-
Jos letkuista on lähtenyt sisukset irtoilemaan ja tukkii sitten kun painetta tulee?
-
vialliset pikaliittimet letkuissa/traktorissa ko.
Vaihdettu. No help.
Pumpun tuotto jotain 70 ltr/min ja hyvin varovasti pitää päästää öljyvirtaa venttiilistä että saa aurat kääntymään.
Eihän tuossa muuten mitään mutta kun ei malttaisi odotella noin hidasta pyörähtämistä.
Edelleen avoinna kysymys liittimen nipassa olevan kuristimen merkityksestä. Voiko se olla ratkaiseva tekijä tässä probleemassa?
Mulla överumissa samaa tautia, jos rajusti aloittaa käännön palaa takaisin. Ilmeisesti joku lukkoventtiili siinä sydsteemissä ei tykkää liian rajusta paineen vaihtelusta, vaan lukittuu takaisin.
-
Itsellä samaa ongelmaa ES 80 vm 02 auroissa. Ohjekirjassa ei ole mitään apua siihe, mutta olen pitkään suunnitellut että jos kokeilisi ruuvailla sitä venttiiliboxin ruuvia. Näkisi että vaikuttaako mihinkään.
805:n kanssa pärjää kun tuotto on aika pieni, mutta N141:n kanssa kääntö täytyy tehdä kieli keskellä suuta.
-
Eikö valtuissa voi säätää edes lohkojen virtauksia :o
-
Eikös viimevuonna käyty samaisesta asiasta keskustelua, hakua vaan kehiin. Itselläkin tökkii kääntö kylmillä öljyillä, lämmittyään ei ongelmaa.
-
Eikö valtuissa voi säätää edes lohkojen virtauksia :o
No kuule kun voi !
-
Eikö valtuissa voi säätää edes lohkojen virtauksia :o
No kuule kun voi !
No miksi täällä sitten valitetaan että pitää varovaisesti käsitellä vipua?
Eikö ois helpompi vaan vähän kuristaa lohkon syöttöä ja ihan normaalisti käyttää sitä vipua ???
-
Eikö valtuissa voi säätää edes lohkojen virtauksia :o
No kuule kun voi !
No miksi täällä sitten valitetaan että pitää varovaisesti käsitellä vipua?
Eikö ois helpompi vaan vähän kuristaa lohkon syöttöä ja ihan normaalisti käyttää sitä vipua ???
ai, sookki niitä jokka vain siirtää ongelmaa etehenpäin :o
-
Eikö valtuissa voi säätää edes lohkojen virtauksia :o
No kuule kun voi !
No miksi täällä sitten valitetaan että pitää varovaisesti käsitellä vipua?
Eikö ois helpompi vaan vähän kuristaa lohkon syöttöä ja ihan normaalisti käyttää sitä vipua ???
Rajoittaa virtauksen 20-30% ja laitaa ajaksi 5-6 sekuntia ja HMS II hoitaa loput 8)
-
Minulla Kvernen 160 kääntöpäällä ei koskaan mitään ongelmia.Ensin oli Valtra 900:n ja sitten 93H ja ihan vakio kaksitoimisessa ulosotossa on ollut kääntö. Hyrdauliikan max paine 200 baaria ja tuotto 55 lit/min.
-
Eikö valtuissa voi säätää edes lohkojen virtauksia :o
No kuule kun voi !
No miksi täällä sitten valitetaan että pitää varovaisesti käsitellä vipua?
Eikö ois helpompi vaan vähän kuristaa lohkon syöttöä ja ihan normaalisti käyttää sitä vipua ???
ai, sookki niitä jokka vain siirtää ongelmaa etehenpäin :o
Jos konetta ei ole tarkoitettu kestämään sellaisia paineita kuin lohko normaalisti antaa, niin onko se ongelman eteenpäin siirtämistä että rajoittaa lohkon virtausta?
-
Eikö valtuissa voi säätää edes lohkojen virtauksia :o
No kuule kun voi !
No miksi täällä sitten valitetaan että pitää varovaisesti käsitellä vipua?
Eikö ois helpompi vaan vähän kuristaa lohkon syöttöä ja ihan normaalisti käyttää sitä vipua ???
ai, sookki niitä jokka vain siirtää ongelmaa etehenpäin :o
Jos konetta ei ole tarkoitettu kestämään sellaisia paineita kuin lohko normaalisti antaa, niin onko se ongelman eteenpäin siirtämistä että rajoittaa lohkon virtausta?
kyse ei nyt ollukkaan paineesta.. ;) mutta max virtauksellekaan ei ole annettu raja arvoja? +sitte viisaammat sen osaaki jo sanoa että mikä se on se todellinen max virtaus normi 1/2" pikaliittimes, ei soo 150litraa vaikka pumppu kuinka tuottaas..
-
Eikö valtuissa voi säätää edes lohkojen virtauksia :o
No kuule kun voi !
No miksi täällä sitten valitetaan että pitää varovaisesti käsitellä vipua?
Eikö ois helpompi vaan vähän kuristaa lohkon syöttöä ja ihan normaalisti käyttää sitä vipua ???
ai, sookki niitä jokka vain siirtää ongelmaa etehenpäin :o
Jos konetta ei ole tarkoitettu kestämään sellaisia paineita kuin lohko normaalisti antaa, niin onko se ongelman eteenpäin siirtämistä että rajoittaa lohkon virtausta?
kyse ei nyt ollukkaan paineesta.. ;) mutta max virtauksellekaan ei ole annettu raja arvoja? +sitte viisaammat sen osaaki jo sanoa että mikä se on se todellinen max virtaus normi 1/2" pikaliittimes, ei soo 150litraa vaikka pumppu kuinka tuottaas..
Et sä voi kuitenkaan joka vehkeeseen täysiä virtauksia laittaa.
Ainakin paskakärryn pohjakuljetin vaatii kuristusta traktorin puolelta jos nurmille ajetaan, koska kärryn oma venttiili joutuisi liian koville pelkästään siitä säätämällä.
Ja noissa kääntöauroissakinhan on käsittääkseni kuristimet jotta eivät liian nopeasti kääntyisi.
-
Eikö valtuissa voi säätää edes lohkojen virtauksia :o
No kuule kun voi !
No miksi täällä sitten valitetaan että pitää varovaisesti käsitellä vipua?
Eikö ois helpompi vaan vähän kuristaa lohkon syöttöä ja ihan normaalisti käyttää sitä vipua ???
ai, sookki niitä jokka vain siirtää ongelmaa etehenpäin :o
Jos konetta ei ole tarkoitettu kestämään sellaisia paineita kuin lohko normaalisti antaa, niin onko se ongelman eteenpäin siirtämistä että rajoittaa lohkon virtausta?
kyse ei nyt ollukkaan paineesta.. ;) mutta max virtauksellekaan ei ole annettu raja arvoja? +sitte viisaammat sen osaaki jo sanoa että mikä se on se todellinen max virtaus normi 1/2" pikaliittimes, ei soo 150litraa vaikka pumppu kuinka tuottaas..
Et sä voi kuitenkaan joka vehkeeseen täysiä virtauksia laittaa.
Ainakin paskakärryn pohjakuljetin vaatii kuristusta traktorin puolelta jos nurmille ajetaan, koska kärryn oma venttiili joutuisi liian koville pelkästään siitä säätämällä.
Ja noissa kääntöauroissakinhan on käsittääkseni kuristimet jotta eivät liian nopeasti kääntyisi.
ei tokikaan mutta tämä tilanne tässä onkin..
"Vaihdettu. No help.
Pumpun tuotto jotain 70 ltr/min ja hyvin varovasti pitää päästää öljyvirtaa venttiilistä että saa aurat kääntymään.
Eihän tuossa muuten mitään mutta kun ei malttaisi odotella noin hidasta pyörähtämistä.
Edelleen avoinna kysymys liittimen nipassa olevan kuristimen merkityksestä. Voiko se olla ratkaiseva tekijä tässä probleemassa?"
loppujen lopuksi harva perinteinen työkone tarvittee isoa tuottoa, taas palataan siihen että jättiraktorit hevooskonehien eres.. ja ei liity tähän mitenkään