ajaa millä ajaa mutta itelleni oon luvannu että vanhoilla paskoilla en tee jos ei pysty pitään uusia koneita laitan lapun luukulle
Miksi se vanha on aina paska? Miksi se uusi on aina hyvä, tai parempi? Mikään ei ärsytä niin paljon kuin se, että tehdään uutta, muutetaan tai jätetään jotain toimivaa ja hyviä ominaisuuksia pois jne. vain sen takia että tehdään uutta, pitää olla "uudennäköinen" jne. Nyt traktorin ollessa esimerkkinä, se on työkone. Miksi ihmeessä sellaisessa laitetaan ulkönäölliset asiat moneen kertaan toimivuuden ja käytännöllisyyden edelle?
Ihan puhtaana esimerkkinä, valmetti. 8tn sarjan alkupäässä hyvät lokerot hytissä pikkutavaralle esim. ratin edessä. Se piti muotoilla pyöreäksi ja "uudeksi" ja ilman sitä lokeroa. Kynät ja sytkärit ja pikkutavaralle ei paikkaa, mutta onpahan nyt uusi ja muka hieno ja muka parempi. Eteenpäin niin se takanurkan lokerokin onneton T- sarjassa, viimeisimpiä tulee mieleen takaikkunan lukko, ihan täydellinen ja toimiva se vanha malli josta samalla kiinni jota "pyörittämällä" lukko toimii, mutta ei, kun piti saada tehdä uusi (joka se vipumalll versio ja aivan v***** pers**´***) mutta kun muka uutta, ja muka hienoa piti saada. Jep.
Miksei hyvät ja toimivat voi antaa olla? Miksi joku jota pitkään tehty hyväksi havaittu, on huono sen takia että sillä ikää ja joidenkin mielestä näyttää vanhalta?
Tää nykyvillitys että kaikki namiskat ja nappulat, puhaltimen säätimet ym. pitää ripotella pitkin seiniä ja kattoa ja takapilareihin varsinkin on aivan järjettömän typerää. Haluaisin nähdä sen *******n joka tämänkin keksiny. Yhdessäkään työssä, kesken töiden, tieajossa, tms. mitä tahansa, en oo vielä millään tavalla löytänyt hyväksi sitä että säätimiä ja muuta pitää ettiä ja kynsiä pitkin koppia, selän takaa sieltä sun täältä ja vissiin penkin altakin...
Mitä vikaa oli/on siinä, että ne on siinä yhdessä paikassa, ratin molemmin puolin/katossa oik. ylhäällä tai edessä ylhäällä, jolloin tieajossakin kerta/nopealla vilkaisulla löytyy kaikki? Ainiin, "kun se on jo niin vanha ja paska.. ku uutta pitää saada ja olla".. vaikka se on ihan ***** paljon paskempi niin, mutta kun se on uus ni onhan sen oltava hyvä!
Tämä vielä tää villitys esim. noihin nappihydrauliikoihin, tai nappivaihteistoihin ym. Ei siinä mitään, jossain hommissa kätevää sitä en sano, mutta sen sanon että kun perustelevat että "ei tarvi vipua kääntää ja säästyy sellaselta raskaalta hommalta" niin jos oikeasti joku ei jaksa esim. valmetin hydraulivipuja kääntää, saati vaihdetta vaihtaa kepistä, on ihan täysin väärällä alalla ja töissä.. Sit on joku pitsinnyplääminen se oikea homma jos niin surkeasti on asiat.
Työkoneet vaihtuu lennosta monta kertaa, esim. joku kone jota käytetään täydellä virtauksella ja nopeudella, vaikkapa kippi, verraten joku toinen kapine jota käyttää hitaasti pienellä virtauksella. Joskus tosin sekin, vaikka tyhjä kärri niin täysillä, joskus tarve kipata tietyssä paikassa hitaasti. Vaikka takalana, joskus tarvii kääntää nopeasti, toisinaan hitaasti, kesken työskentelyn, niin tässä kun verrataan nappi hydrauliikka vs. vipu. Vipu mallilla käännät joko hitaasti tai nopeasti, tai näiden yhdistelmällä vipua, ja homma sujuu ja joutuu. Joka hommaan löytyy oikea nopeus ja virtaus ihan samalla aikaa kun liikettä tekee. (toki tuotot on pienet, mutta se on vain mitoituskysymys joka pielessä, ihan hyvin vois tehdä mekaaniset lohkot virtaamaan enemmän jolloin sais suuremmat pumput ym.)
Nappi on aina puolet ajasta joko hitaalla tai nopealla "nii mutta ku niitä voi säätää täältä ja tästä voi ohjelmoida ja opettaa" muttakun mikään ei vituta niin paljoa kuin joko odotella sitä että joku toiminto kääntyy hitaasti, tai että vetovarret ja rajottajat/työkoneet paukkuu kun on ihan liian isot virtaukset ja sen myötä se, että kesken kaiken vähän väliä joutuu "jotain säätämään ja ohjelmoimaan".. Aivan täysin perseestä. Monessa hommassa puolet jo tehty vipumallilla siinä vaiheessa, kun sähköleluilla on säädöt ja ohjelmoinnit vasta menossa ja silti puolet ajasta vituttaa kesken työn kun se kone on joko hidas tai nopea ja työskentely ei oo sujuvaa ja joutuu "säätämään".
Loppuun, valmetti esimerkkinä, oon ajanu paljon kaikenlaisia koneita eikä oo merkkiuskollisuutta, jokaisessa omat hyvät ja huonot, vikoja kaikissa jne. Että sen puoleen merkkikinaan en ala, makuasioita lähes täysin. Ja se on myös syy miks näillä "testeillä" ja vertailuilla sekä lehtien jutuilla voi myös pyyhkiä perseen, ainakin minä voin koska ne lähes täysin ja poikkeuksetta arvostaa ja katsoo ihan eri asioita mitä minä. Ja ne haukkuu ominaisuudet jotka on just parhaita, kehuu ne mitkä on täysin toisarvoisia työkoneessa tai suorastaan perseestä.