Tervetuloa, Vieras. Ole hyvä ja kirjaudu tai rekisteröidy.

Näytä kirjoitukset

Tässä osiossa voit tarkastella kaikkia tämän jäsenen viestejä. Huomaa, että näet viestit vain niiltä alueilta, joihin sinulla on pääsy.
Sivuja: 1 [2] 3

Viestit - Partson

tupa (notta 1800 luvulta)
Veikkaan että hirsirunkoinen?
Hirsitupa kuten muutkin tuvat, tykkää että ilma vaihtuu. Ilma vaihtuu parhaiten talon sisällä olevien tulisijojen kautta. No vaihtuu se ilma muutenkin mutta silti.. Työläs lämmitysmuoto, ehkä, mutta tupa tykkää.
Ilmalämpöpumppua tai sähköpattereita en omaani ainakaan laittaisi. Koska ne "ei vaan kuulu vanhaan hirsitaloon".
Koska itsellä ei ole maatilaa niin voin sanoa sen teidän puolesta: On tää vaan niin perseestä.

Koska itsellä ei ole maatilaa niin en voi toteuttaa tällaista toimintamenettelyä (idea vapaasti kopioitavissa):
raportti:
Tilalla on toimittu ympäristöluvan ehtojen mukaisesti. Oma/viranomaisvalvonnassa ei ole havaittu vikoja tai puutteita.
Liite: ympäristölupa ehtoineen
Lisätietoja asiasta antaa tilan tietopalvelu *tähän nimi ja puhelinnumero*
Tietopalvelun hinta 100€/alkava tunti. + alv. Soittamalla numeroon hyväksyt ehdot.

(todellisuudessa tuohon raportointiin on varmasti valmis kaavake, vapaamuotoista selvitystä ei hyväksytä, kaavakkeessa minimi 5 a4 sivua + liitteet)
mutta on toki aistittavissa että vakaantuntuisen ja turvavarusteilla ladatun auton ratissa saattaa kuski ottaa harkitsemattomia riskejä
Siinä se pikku pikku ongelma. Ihminen ratissa ulosmittaa tehokkaasti noiden laitteiden tarjoaman hyödyn, kun kelillä kun kelillä voi vetää nopeusrajoituksen mukaan ja vähän yli ja turvaväliä voi huoletta lyhentää. Kyllä elektroniikka hoitaa.
Eikös abs jarrujen yleistymisen povattu ehkäisevän, jopa poistavan liikenneonnettomuudet?

En minä noita nykyajan ns. turvallisuusvarusteita kovin korkealla noteeraisi. Melkeinpä riittää toimivat turvavyöt ja turvatyynyt. Luistonestot, ajovakaudenhallintalaitteet yms. ennemmin lisäävät mahdollisuutta ajaa ulos ja vielä kovemmassa vauhdissa kuin ilman noita kotkotuksia. Jos pihalta ei autolla pääse liikkeelle, niin todennäköisesti ei pysy tielläkään.
Aamen.
Itse aiheeseen ottamatta kantaa, niin ehkä olisi paras jos se jälkikasvu hankkii autonsa ihan itse omin kätösin ansaitsemillaan rahoilla. Silloin saattaa se arvostus olla hiukan suurempi hankintaa kohtaan, ja saatetaan jopa opetella niin uskomattoman vaikeita asioita kuin moottoriöljyn määrän tarkistus. Uudet renkaat voi toki isipappa sponsoroida.

Ei kai sitä palkkaa tulekaan, jos kaikki rahat laitetaan oman toiminnan kehittämiseen. Kyllä noissa normaaleissakin yrittäjissä moni sanoo, että kaikki rahat laitetaan firmaan takaisin. Palkka voi olla sellainen käsite, että firmasta otetaan sen verran rahaa kuin välttämättömiin menoihin just tarvitaan ja loput laitetaan siihen yritykseen takaisin. Ei tää minusta ole huono asia, mutta jostain syystä täällä maatalouspuolella halutaan aina puhua palkasta, jos sitä haluaa, niin menee sitten oikeisiin töihin...

Kyllä minä lähtisin siitä että yrityksessä yrittäjälle oli se maatalous tai muu yritys, pitää jossain vaiheessa jäädä vähintään  Suomalaisten keskipalkka(3000€)kuukaudessa käteen plus sijoitetulle pääomalle korko ja pääomatuloja jonkin verran.

Minusta tässä on Suomessa vika että palkoilisen pitää saada 3000€/kk käteen ja yrittäjän pitäisi hommata ruokansa Hurstin leipäjonosta.
Harvinaisen oikeassa molemmat yllä olevat kommentit. Yrittäjäksi ei kannata ryhtyä jos haluaa 3000e/kk käteen NYT. Alkuun pakko laittaa rahaa toiminnan kehittämiseen, jotta saa firman/maatilan sille tasolle että toiminta pyörii vähän niinkuin omalla painollaan. Sitten kun voi alkaa keskittymään viimeisten nurkkien hiomiseen voi ehkä nostaa palkkaa enemmän kuin välttämättömät elinkustannukset. Tai ainakin oma näkemys on että aluksi kannattaa kituuttaa niin lopulta palkkio on suurempi. Toisaalta jos rikastua haluat, ja vieläpä äkkiä, älä ala yrittäjäksi tai maanviljelijäksi
Ääni trukkihyllylle ja trukille. Kasten P90 eli constructor on hyvää tavaraa.
Trukki ei sitten saa olla pienin vaan vähän pitää olla maavaraakin.
Halliin murskepohja, ts ei hienointa hiekkaa mitä löytyy. Hyllyn jalkojen alla olisi kuitenkin hyvä olla jotain kestävämpää, pieni betoni laatta tai riittävän paksu teräslevy esimerkiksi.
Trukilla pärjää murskepohjalla, kun muistaa että alla ei ole kestopäällystettä. Liikkeelle kannattaa lähteä suoraan ja vauhdissa kääntää, eikä pienintä mahdollista kääntösädettä kannata yrittää käyttää. Paikallaan kääntelemällä saa trukin jäämään tehokkaasti jumiin. Hieman enemmän tilaa tarvii hyllyjen eteen kuin esim tehdas-olosuhteissa.
Pinoamisvaunujen akilleenkantapää on akut, jotka on aina tyhjät kun sitä vähiten odottaa, eivätkä tyhjinä kestä pakkasta ja ne akkupaketit on sitten muuten kalliita. Ja pinkkarilla on tietenkin turha toivoa liikkuvansa kestopäällysteen ulkopuolella.
Ja laittakaa laput joissa on varastoimispäivämäärä kaikkiin lavoihin. Sitten jos sama lava on ollut paikoillaan vuoden-kaksi niin on hyvä alkaa kyselemään kelle tätäkin säästetään
Tukipolitiikkaan en ota kantaa kun en ole niiden kanssa pariin vuoteen ollut tekemisissä. Ihan tuohon tekniseen toteutukseen sen verran, että jos nyt itse rakentaisin ruokintasysteemiä, niin miettisin myös sitä, miten karja ruokitaan uudenvuoden aamuna klo 06:00 kun huoltoukoilla on "tukka kipeä", varaosatiskit kiinni, ulkona 37 astetta pakkasta ja ensisijaisesta ruokintalaitteesta keskeinen komponentti rikki-poikki-paskana-särki ja hajalla.
Eli yritän sanoa että mahdollisuus jonkin korvaavan menetelmän käyttöön olisi hyvä olla olemassa, hätävara vikatilanteita varten. Edes se iänikuinen pienkuormaaja, ennemmin sekin kuin kaks kättä ja talikko.
Vikatilanteisiin varautuminen saattaa parantaa myös isännän unen laatua.
Pitäis terät uusia.Paikallisessa Agrissa oli muita kuin Pirttisen teriä.Oletteko ostaneet Partsonin vasaroita?
Mikä on niiden kestävyys kivikossa verrattuna orkkiksiin?
On niitä teriä minulta joku jo ostanut.
Nämä minun myymät terät on ihan yhtä huonoja kuin alkuperäiset, koska ovat alkuperäisosia. Tulevat samasta tehtaasta kuin Caben, Elhon, Agrimasterin, Bertin ja monen muun originaaliterät, eli ovatten alkuperäisosia ja -laatua.
schenker. 350e ei pitäisi olla kaukana alvillisesta hinnasta kotiin tuotuna. mahdollisesti näin luulisin, ehkä.
Itse olen lähinnä "harrastepohjalla" puuhaillut voimansiirto hilujen kanssa (kiilahihnat)
On huomattu että pienenpieni ostajaryhmä on myös olemassa, joka ei tohtisi edullista tavaraa hankkia.
Epäily on suuri, että tekeekö "niillä" mitään  :D
Samat on kokemukset. Eihän se voi toimia kun se on halvempi eikä siinä ole koneenvalmistajan logolla varustettua myyntipakkausta..
miten muuten saisi suoristettua tuollaisen käytetyn koneen teräpalkin, siis kelaversion?       on jonkin verran halpoja käytettyjä markkinoilla mutta niissä palkki tärisee julmasti.    ja uusi palkki myös maksaa julmasti.
Rumpu voi olla kierossa kahdella tapaa: joko rummun akselit ovat vääntyneet, tai sitten itse putki on kierossa. Jos akselit ovat vääntyneet, niin hyviä vinkkejä otetaan vastaan. Kieroksi menneen putken tiedän useasti saadun suoraksi lämmöllä. Eli esimerkiksi MIG-liimaa strategiseen kohtaan laitettuna, reilusti. Vaatii tietenkin aikaa, kokeilunhalua ja niin edespäin, mutta onnistuessaan halvempaa kuin uuden roottorin hankinta, ja epäonnistuessaan vaatii tietenkin uusintayrityksen toiste päin.

Tasapainoon tuollaisen saa hyvin varusteltu koneistamo, ja tiedän tapauksia että on tasapainotettu ihan "perstuntumalla" niin että sinne puolelle lisätään paino mikä pyrkii nousemaan yläpuolelle, kun roottorissa ei ole teriä ja vetohihnat on irti. Näinkin sen saa välttävästi tasapainoon.
Nämähän eivät käytännön ajotilanteessa ole koskaan nolla-balanssissa koska esim terät eivät ole koskaan täysin suorassa, ainakaan mikäli terät osuvat mihinkään leikattavaan materiaaliin, ja aina terien välillä on jonkin verran painoeroja (kuluminen, valmistustoleranssit). Kaiken kaikkiaan aivan niin värinättömiä nämä eivät ole uutenakaan että täysi kahvikuppi pysyy koneen päällä läikkymättä.
Laitetaan nyt oma lusikka soppaan kun työni puitteissa olen kaiken merkkisten koneiden käyttäjien kanssa tekemisissä ja jotain merkkiä myyn uutenakin. Alla olevasta linkistä löytyy jos kiinnostaa.

Jos nimenomaan käytettyä olet hakemassa, niin ensimmäinen edellytys on että koneen roottori on tasapainossa ja suora. Jotain kiveniskemän merkkejä voi roottorissa olla, mutta jos se traktorilla pyörittäessä tärisee hulluna, niin jatka etsimistä ellet saa konetta törkyedullisesti.
Sitä omaa käytettyä konetta valitessa kannattaa katsoa enemmän koneen yleiskuntoa kuin merkkiä tai mallia, jos toki käytettynä saatavilla olevista laitteista Elho on kova luu. Punainen on hyvä, keltainen vielä parempi. Keltaisessa Elhossa on mm. tuo terän pultti paksumpi ja jotain muita, pintaa syvemmällä olevia, parannuksia. Maschiostakaan en ole paljon pahaa kuullut sanottavan. Ja tietenkin. Vetokoneen paino se on joka konevalinnan määrää. Nelisylinteriseen en sitä kaikkista leveintä perään laittaisi.

Huomiothan sen että Tosi-Kova-Urakoijalla tienvarsiniitossa tällainen laite pannaan pyörimään keväällä heti ylioppilasjuhlien jälkeen, juhannuksena käydään kotona vaihtamassa puhtaat kalsarit ja sitten päästetään samoilla silmillä elokuun loppuun. Tästä johtuen kyseiset koneet aktiiviurallaan näkevät hieman enemmän kilometrejä kuin maatalouskäytössä. Ei ne vielä romuja ole kun urakoija uuteen vaihtaa, mutta niiden elinikäodote ei ole enää samaa luokkaa kuin saman ikäisellä maatalon koneella. Rautakin väsyy.

Kelamurskain vasaraterillä kannattaa hankkia nimenomaan ojien huoltoon, ei raivaukseen.
Tuollainen parin vuoden ikäinen vesakkokasvusto menee melkein merkillä kuin merkillä silpuksi.  Jos seassa alkaa olla paljon sitä 10cm puustoa niin silloin kannattaa vakavasti harkita urakoijan käyttämistä ketjumurskaimineen tai muuta menetelmää. Säästää omaa konetta ja aikaa. Aja sitten jatkossa kelamurskaimella vaikka vuosittain niin sinne ojaan ei kerkeä pukata niin paljon pajua, ja homma on kevyempää koneelle ja miehelle. Ja muista että ojien niitossa kausi jatkuu kunnes lumi peittää maan, eli ei ole pakko heti puintien jälkeen kiiruhtaa ennen kyntöä niittämään.
Kesannot ym niitto onnistuu myös, mutta isommilla pinta-aloilla kannattaa harkita jotain leveämpää laitetta.
No ei se käyttö tee niistä sen parempia, mutta noi yrityskoneet on uutena hinnaltaan luokkaa tonnin ja yli, joten mm niiden rungoissa on käytetty sellaisia aineita kuten metalli, joka, verrattuna esim uutena luokkaa 300€ koneen runkomateriaaliin, muoviin, myös kestää esimerkiksi sitä kantamista.
Meillä on ns. viihdekäytössä tuollainen mikä lie asuksen 300€ tarjouskone joka on ollut alle kahden vuoden käytön aikana pariinkin kertaan takuukorjattavana. Sanoo vain yhtä-äkkiä "kaput", kun taas saman aikaa ollut samanhintainen käytetty yrityskone sen kun porskuttaa menemään.

No kukin käyttää rahansa mihin parhaaksi näkee ja ostaa sitä mistä tuntee parhaan vastineen saavansa.
Otahan yhteyttä niin katotaan mitä voin asian eteen tehdä. Todennäköisesti noita on saatavilla, tuolta noin, paristakin tehtaasta. Paiskaa viestillä, laita sähköpostia tai ota ihan rohkeasti puhelin käteen ja soita.

Sori, sorruin mainostamisen syntiin
Läppäreistä sen verran, että jos tavoitteena ei ole tehdä kuvan tai videonkäsittelyä tai pelailla niin käytetty yrityskannettava on minun mielestä hyvä valinta. Isot firmat kun yleensä ostaa muuta kuin halvinta roskaa työkoneiksi niin ne myös kestää. Tuollaisia 3 vuoden ikäisiä yrityskannettavia myy netissä useampikin firma, ja koneet on ainakin tähän astisten kokemusteni perusteella testattu toimiviksi, käyttikset asennettu uudestaan ja niillä on jonkinlainen takuukin, 6-12kk.
Tai no ainakin minun käyttöön nuo parin sadan euron käytetyt yrityskoneet tuntuvat soveltuvan, ja ovat kestäneet paljon paremmin kuin marketista ostetut saman hintaiset uudet.
Sivuja: 1 [2] 3