Toki paino tuntuu jos oikein rinteitä kiipeilee tai kone on oikein turvoksissa tavaraa. Monessa paikassa huomannut että menee suorakylvönä kevyemmin kuin (liian) syvään muokatulla. Sitten vedättää kun on sellainen oikein hössö muokattu turvemaa missä on ihan raakoja turvepaloja. Semmoista on parempi ajaa vähän vajaammalla koneella jos mahdollista. Tuollainen maa nyt on suhteessa raskasta liikkua millä tahansa vehkeellä, sehän on kuin superlonpatjan päällä ajelisi. Eukonkannon ja suojuoksun yhdistelmä :-))
Suorakylvössä kulutus oli dramaattisesti pienempi kuin muokattuun maahan kylväessä, vannaspainotusta liikaa kasvattaen alkaa lauttaamaan niiden vantaiden kannatuspyörien edessä eli sieltä saa voimantarvetta väärillä säädöillä. Suorakylvö oli kivaa teknisesti, ihan huippua hommaa, mutta puinnin aikaan sen verran vtutti, että sai jäädä pl. muutama niille sopiva pelto/maalaji. Niillä mailla järjen köyhyyttä muokata lainkaan, mutta tämä on kokonaan toinen juttu. Kevätkynnetty multava kht/hhk, tai multamaa, kyllä vedättää ja kovasti. Syyskyntö auttaa näissä tapauksissa, mutta sadontuoton kannalta kevätkyntö lähes aina parempi ts. pääsee aiemmin kylvöille ja kevätkosteutta/sateita talteen. Tuo em. 30l/h siis hetkellinen maksimikulutus vakkaripäällä, keskikulutus ihan jotain muuta mutta harvemmin se em. nopeudella alle 20 litran menee, täydellä koneella ei koskaan. Tankilliselle, jossa täytöt, ehkä rauhalliset siirtymät jne. keskikulutus jotain muuta. Hehtaarille em. pellolla täydellä ja tyhjällä koneella, pehmessä mutta kuivassa tai kovemmassa päisteessä, ero oli 3.3l-6l/ha traktorin ajotietokoneela hetkellisenä kulutuksena. Otin videotakin itselle muistiin traktorin näytöltä, mutta eipä sitä tähän järkevästi saa linkattua. Kylvönopeutena tulee ajettua yleensä 11km/h, sillä kulutus ja ajankäyttö optimissa. 8km/h ei kulu paljoa tunnissa kun menee jo huomattavan keveästi, 12km/h vedättää jo kovasti mutta hehtaarikulutus desilleen sama! Eli ei mitään järkeä ajaa noin hiljaa, voi tuntua mutuna että menee pienellä kulutuksella mutta l/ha mittari kertoo toista. Puhumattakaan ajankäytöstä. JOS olisi enemmän kylvettävää, tulisi varmasti ajettua kovempaa. Sen tiedän, että vastaa Junkkarin kone tulee keveämmin perässä kuin hieman pienemmillä renkailla ja "yhtäpuuta" jyräpyörästöltään oleva Cerex. Ehkä virhekone kuitenkin, tämä rautamöykky, näille Junkkarin koneelle tarkoitetuille pehmeille maille
3m:n vieskalaisella ja 6850 Valtralla kylvin olosuhteiden pakosta kolme vuotta sitten syksyllä yhden 2ha:n pläntin, joka jäi kesken kun siemen loppui. Koneessa vain siementä riittävästi ko.alalle, kertaalleen äestettyä hhk maata kynnön jälkeen. Oli epäuskoinen olo, kuinka ahtaalla veturi oli koneen edessä pehmeimmissä kohdissa, kuivalla pellolla. Edelleen, äkeellä kun tuotakin olisi hierottu ts. tallattu (turhaan) enemmän, olisi kylvökin keveämpää työtä.