Tervetuloa, Vieras. Ole hyvä ja kirjaudu tai rekisteröidy.
  • Tavallinen aihe

Aihe Toimiva tila myynnissä  (Luettu 22056 kertaa)

realisti

  • Vieras
Vs: Toimiva tila myynnissä
ittekin olen yhtä toimivaa tilaa muutama vuosi sitten yrittänyt ostaa, mutta kaatui siihen ettei myyjä lopen hulunnutkaan myydä. Sinänsä edelleenkin tällaisen tilan osto kiinnostaisi. ;)

cosmic_cowboy

  • Vieras
Vs: Toimiva tila myynnissä
Kaikelle muulle löytyisi hyvä hinta ja ostajia runsaasti, mutta navetta vaatisi juuri sen oikean ostajan. Todellakin lähistöllä toimiva laajennusta harkitseva voisi olla se, jolle ratkaisu sopisi. Vaatii ehkä jonkin verran aikaa kypsytellä ja järjestellä. Vakuusongelmiin auttaisi se jos uskallat ottaa rahoitusriskiä itse, eräänlainen osamaksu siis. Kunhan löydät luotettavan ostajan, tuotto olisi ainakin parempi kuin pankkitilillä.

realisti

  • Vieras
Vs: Toimiva tila myynnissä
tuossa pikaisesti laskien ei kauheasti yli 1m€ voi maksaa, toki kaikki riippuu metsässä olevista kuutioista, talon ja navetan kunnosta ja toimivuudesta.

Jhonny

  • Tulokas
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 8
Vs: Toimiva tila myynnissä
No sitä navetan toimivuutta koetin tos alussa jotenki kuvaalla, kyllä se toimii ja tuottaa. Maitokiintiö on pienehkö, rapiat 500 000 mut onha noita saanu vuokrattua. Sehän tän kompleksin ongelma on että ton navetan hinnanmuodostus ei oo ihan yksselitteistä. Velkaa olen lyhentäny 400 donaa kuudessa vuodessa, sillä navetalla. Ehkä se jotain kertoo. Tätä navettaa pystyy hoitamaan yksin. Se on sen hieno puoli. Mut täytyy aika sitkee olla, jos niin toimii. Siksi on työntekijä. Ja kyl siitä pystyis puristamaan enemmänkin, jos ois intressejä ja jaksamista.
Pellon vuokrat on tällä alueella alle 200.
Talon mä arvostan ehkä jonnekki 70 tonniin. Siinä voi asua ilman isoo huolta seuraavat 20 vuotta. Katto ehkä pitäis rempata. 
Mä voisin jättää metsät itselle. No siit tippuis se 300 hinnast pois. Eipä kokonaisuudessa isoo merkitystä, noin 20 prossaa. Ja noist metsistä pystyy tekemään peltoa lisää jos tuntuu siltä. Isot osat on perinnebiotooppia. Vakuutena toimivia. Tilalle ne on merkityksellisiä, vähemmän tämmöselle työttömälle ex viljelijälle. Emmää tierä. Siksi kyselen. Voihan olla et maaseurus on lähivuosina ilmotus, jos tää ruoto alkaa liikaa renaa.

talutehnika

  • Vieras
Vs: Toimiva tila myynnissä
No sitä navetan toimivuutta koetin tos alussa jotenki kuvaalla, kyllä se toimii ja tuottaa. Maitokiintiö on pienehkö, rapiat 500 000 mut onha noita saanu vuokrattua. Sehän tän kompleksin ongelma on että ton navetan hinnanmuodostus ei oo ihan yksselitteistä. Velkaa olen lyhentäny 400 donaa kuudessa vuodessa, sillä navetalla. Ehkä se jotain kertoo. Tätä navettaa pystyy hoitamaan yksin. Se on sen hieno puoli. Mut täytyy aika sitkee olla, jos niin toimii. Siksi on työntekijä. Ja kyl siitä pystyis puristamaan enemmänkin, jos ois intressejä ja jaksamista.
Pellon vuokrat on tällä alueella alle 200.
Talon mä arvostan ehkä jonnekki 70 tonniin. Siinä voi asua ilman isoo huolta seuraavat 20 vuotta. Katto ehkä pitäis rempata. 
Mä voisin jättää metsät itselle. No siit tippuis se 300 hinnast pois. Eipä kokonaisuudessa isoo merkitystä, noin 20 prossaa. Ja noist metsistä pystyy tekemään peltoa lisää jos tuntuu siltä. Isot osat on perinnebiotooppia. Vakuutena toimivia. Tilalle ne on merkityksellisiä, vähemmän tämmöselle työttömälle ex viljelijälle. Emmää tierä. Siksi kyselen. Voihan olla et maaseurus on lähivuosina ilmotus, jos tää ruoto alkaa liikaa renaa.

300 saattaa olla ostajalle kohtuullisen iso raha, jos ja kun vierasta pääomaa joutuu käyttämään. Voisit jättää ne itsellesi metsästysmaiksi. Tai perikunnalle muistoksi, itse varmaan pärjäät kohtuullisesti ilman metsääkin.

Mites itse arvostat navettapuolen, sinulla on kuitenkin käsitys siihen upotetuista rahoista? Senverran minulla on vielä karjatalous selkäytimessä että noin hyvätuottoisella karjalla on huomattava arvo jatkajalle, varsinkin jos se on saavutettu omavaraisella rehuntuotannolla kuten luomutilalta voisi olettaa? Onko kuivurilla ollut paljon käyttöä, ulkopuolisena tuntuisi että peltoala käytettäisiin melko tarkasti karkearehun tuotantoon?

Jhonny

  • Tulokas
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 8
Vs: Toimiva tila myynnissä
Juup. Kyllä mä arvostan tätä karjaa ja navettaa. Korkeelle. Melko helppo on ammattitaitosen tällä jatkaa, niin uskon. Mutta sen hinnan kanssa en sitten tiedäkkään. Se on niin hyvin varusteltu, ettei pitäs olla ongelmia, mutta jatkuvastihan noi huoltoa ja korjaamista vaativat kohteet lisääntyy. Siis mitä tulee tekniikkaan. Mutta eläinaines tuntuu vaan paranevan. Että siin mieles tää on parempi kun uus. Kyllä tän ehkä sais sillä miljoonalla. Kuitenkin. Siis navetan eläimineen ja kiintiöineen.
Kuivuri tuli tilakaupassa. Se on naapurille vuokrattu.  Pellot ovat karkeen rehun tuotannossa, ja ihan niiltäosin pärjään ittekseni.
Ei tääl kyl kukaan karjanpidosta kiinnostunu ole. Ei ainakaan sitä lisäämään. Päinvastoin. Lopettajia on usiampia, jatkajaa ei juuri kellään.

Timppa

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 13531
Vs: Toimiva tila myynnissä
Sul ei olis ongelmaa jos sulla olis joku protkotila naapurissa.

Näkemättä ostaisivat hintapyyntösi kahdella kertoen.
Kui mää ain olen paras?

talutehnika

  • Vieras
Vs: Toimiva tila myynnissä
Mahdollinen ostaja haluaa varmaan painottaa ostohintaa niihin kohteisiin josta saa verovähennyksiä. Vähemmän hintaa pelloille. Joku tolkku tietysti oltava arvostuksissa mutta minkäs verottaja sille mahtaa jos ostaja tekee tietynlaisen tarjouksen jonka myyjä hyväksyy?

Tuo metsän myynti on sikäli kinkkinen juttu että käytettyjä metsävähennyksiä tuloutetaan rankimman mukaan. Ainakin jos tiloja on ostettu paljon ja metsävähennyspohjaa monilta tiloilta niin yksittäisien palstojen myynnissä ei järkeä koska metsävähennystä tuloutetaan muilta tiloilta vaikkei myynnin kohteena olevalta olisi myyty kalikkaakaan. Aikoinaan kun metsävähennys oli tilakohtainen tein hyviä tilejä hoitamalla ostopalstan kuntoon ja myymällä sen. Markat muuttuivat euroksi. Vastikkeettomassa luovutuksessa käytettyä metsävähennystä ei tulouteta ja jos edellisellä omistajalla on käyttämätöntä metsävähennystä saa uusi omistaja/omistajat sen käyttöönsä.

Kovaa työtä olet tehnyt ja toivottavasti pääset nauttimaan työsi tuloksista suht terveenä!

emo-heikki

  • Vieras
Vs: Toimiva tila myynnissä
Löytyykö tommoselle kokonaisuudelle vuokraajaa, kai sekin on vaihtoehto ...

talutehnika

  • Vieras
Vs: Toimiva tila myynnissä
Löytyykö tommoselle kokonaisuudelle vuokraajaa, kai sekin on vaihtoehto ...

Hyvässä tapauksessa kaikki OK, huonossa muutamassa vuodessa ns. nurkat rempallaan, navetta täynnä soluttajia, vuokrat rästissä ja omistajalla vielä navetan lyhennyksiä jäljellä.

paukkula

  • Konkari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 1025
Vs: Toimiva tila myynnissä
ittekin olen yhtä toimivaa tilaa muutama vuosi sitten yrittänyt ostaa, mutta kaatui siihen ettei myyjä lopen hulunnutkaan myydä. Sinänsä edelleenkin tällaisen tilan osto kiinnostaisi. ;)

Olisitko kiinnostunut tulemaan osakkaaksi toimivaan maitotilaan jossa vastaisit sen toiminnasta ja kehitttämisesstä.

realisti

  • Vieras
Vs: Toimiva tila myynnissä
ittekin olen yhtä toimivaa tilaa muutama vuosi sitten yrittänyt ostaa, mutta kaatui siihen ettei myyjä lopen hulunnutkaan myydä. Sinänsä edelleenkin tällaisen tilan osto kiinnostaisi. ;)

Olisitko kiinnostunut tulemaan osakkaaksi toimivaan maitotilaan jossa vastaisit sen toiminnasta ja kehitttämisesstä.

minä olen avoin kaikenlaisille yhteistökuvioille, nyt pakon edessä joudutaan leipää ottamaan lypsämisen ohessa muustakin toiminnasta. Sydän on kuitenkin maataloudessa ja lypsykarjataloudessa.

Astral

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Konkari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 1163
Vs: Toimiva tila myynnissä
Löytyykö tommoselle kokonaisuudelle vuokraajaa, kai sekin on vaihtoehto ...

Hyvässä tapauksessa kaikki OK, huonossa muutamassa vuodessa ns. nurkat rempallaan, navetta täynnä soluttajia, vuokrat rästissä ja omistajalla vielä navetan lyhennyksiä jäljellä.

Ja noi prossat hyvien ja huonojen vuokralaisten välillä menee karkeesti niin et ekoja 10% ja tokia 90%

Jhonny

  • Tulokas
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 8
Vs: Toimiva tila myynnissä
En vuokraa. Mutta malli jossa ois jonkunlainen yhtiö, ja jossa vois olla vielä itsekin mukana, se enemmän kiinnostais. Vaik vähemmistöosakkaana.  Metsistä sen verran että ne on kaikki yhdessä nipussa. Yksi tila siis myytävänä, jossa maata kaikkiaan noin 120 hehtaaria, ja loput, jotka ton 120 ulkopuolelle omana jäävät, ovat ostettuja peltoplänttejä. Niit ois siis semmonen 15 hehtaaria. Taisin muuten jo tehrä kaupat kymmenestä vuokrahehtaarista. No paperille sitä ei ihan viel saatu, mutta puhuttihin seleväks...

Kohta-Sippoolan Kaappoo

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Aktiivi
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 623
Vs: Toimiva tila myynnissä
Aika kovia lukuja täällä on heitelty!  :o

Toimivan tilan - varsinkin lypsykarja - myynti on aina vaikeaa, kun usein pitäisi myydä tuotantorakennukset ja pellot samalla kaupalla. Mikäli pellot myy täydellä hinnalla erikseen, on navetta mahdotonta myydä muille kuin naapurille, jolla on jo valmiiksi peltoa lähettyvillä. Tällöin navetan hinta on mitä on. Jos taas myydään yhtenä klimppinä, pitäisi kaikki saada maksuun olemassa olevalla tuotannolla ja taas menee "alihintaan".

Itse heittäisin, että tuollaisen tilan myyntihinta on n.1-1,2milj.€ ilman metsiä, josta pellon osuus n.300 000€, koneet 100 000€, navetta eläimineen n.600 000€ ja loppu sitten sitä mahdollista "lisäarvoa".

Ja aivan oma lukunsa on, saako edes tuollaiselle summalle rahoitusta ja jos saa, niin kuka ja millä vakuuksilla. Harvalla on lyödä takataskusta 400 000€ omarahoitusosuutta.

Viimeksi muokattu: 28.02.12 - klo:15:38 kirjoittanut Kohta-Sippoolan Kaappoo

"Tämä sääntö pätee aina: kaikissa mielipideasioissa vastustajamme ovat järjettömiä." -Mark Twain-