Itellä ei ole karhotinta eikä mattoperää. Karhotus ostetaan. Olen mietiskellyt itsekin tätä dilemmaa, jos ja kun joutuu silppuria isontamaan. Nykyinen kone syö hyvin kahta kolmekakkosella niitettyä emolehmien säilörehukarhoa (paksumpia kuin D70 asteella tehty). Karhot on yhdistetty Elhon karhottimella, jolla voidaan ajaa siten, että traktori ei tallaa karhoa, mutta molemmat karhot kääntyvät yhdistyessään. Eli jos ostais isomman silppurin ja liitäisi ketjuun mattoperän, jolla voisi laittaa karhot vierekkäin ja yhdistäis kaksi tuplakarhoa karhottimella, jolloin ne kuivaisivat myös alta. Molempien hyvät puolet voisi yhdistää, eikä tartteis ostaa mitään helvetin isoa karhotinta. Onko ajatuksia tai kokemuksia tällaisesta?
Mulla on etu-takakoneyhdistelmä. Tuolla kun ajetaan mattoperällä edestakas niin kaksi tuplakarhoa on aina lähekkäin ja sitten on 6 metriä väliä. Viimesyksynä sateen jälkeen liikutettiin yksiroottorisella karhottimella mattoperäkarheita. Noita tuplakarhoja pystyy yhdistämään jo kerta-ajollakin yksiroottorisellakin. Viimesyksyn sadolla ja kosteudella oli 12 metriä vähän liikaa 1355 JF:lle.
Kuulostaa kustannustehokkaalta. niitätkö päisteetkin jotenkin puljaamalla edestaikaisin jotta voi yhdistää 12metriä?
Tästä tulikin mieleen oma jiiähävä, mulla oli asymmetriset karhotinpellit, eli tuplakarhot tuli edestakaisin ajamalla ilman mattoperää. Karhojen väliin jäi hiukan väliä, joten oli nippanappa karhoa 1350 JF:lle. Päistekierrokset kikkailua, kun piti vaihtaa nurkassa suuntaa, karhotinpeltit oli lukittu toiseen laitaan. Kaupallisessa sovelluksessa peltien ohjaukseen hydraulisylinteri, teinitsesäästinmallissa oli vain rosterinen karhotinpellin jatke toisella puolella