Ei liene vaikea hallinnon ajaa tietokoneesta läpi eri tiloja, omistuksen, hallinnan ja viljelyn osalta. Tätä pieniin tiloihin jakamista aina pelotellaan, mutta väitän, että on pelkästään hallinon halusta sitten kiinni, jos viljelijä noin vaan voi jakaa koko maataloutensa pienyksiköihin, tilatukia saadakseen.
-SS-
Meinaat ihan oikeasti et porsaanreikää ei löytyisi ja suomessa tapahtuisi joku peltojen uudelleen jako?
Johan määrän tuplaamiseen riittää se, että puolisoilla on omat tilkut, tähän sitten vielä lapsia mukaan niin alkaa olemaan omistuspohjaa.
Nooh aika näyttää kuinka käy. Itse veikkaan, että tässä käy juuri niin, et hehtaarirohmut löytävät kyllä konstin kiertää tätä ja sit tavan tallaajat huomaavatkin et jos se naapuritilkku olis tulossa myyntiin/vuokrattavaksi niin ei kannata kun leikkuri vie kannattavuuden. Alkaako siinä sitten muutaman hehtaarin vuoksi tekemään kovin suuria järjestelyjä. Parempi antaa sen hehtaarirohmun tulla jaolle..
EU-jäsenyyden alussa oli tuenhakijan kelpoisuutta koskevia ehtoja (ikä, tilalla asuminen, töihin osallistuminen, yhtymän osalliset ym), kunnes niistä tehottomina tai syrjivinä luovuttiin. Joku taisi uhkailla ikärasismisyytteillä ihmisoikeustuomioistuimessa? Tiloja on jaettu ennenkin, isä sitoutunut ympäristötukeen, poika ei... ja miten meni sikalan paskat?
Vaikeaa on kuvitella, mihin ratkaisuihin tukikaton kiertämisessä päädytään, mutta ainoastaan työllistävä vaikutus näkyvissä. Neuvontaa, lakiapua ja talouslaskentaa, jopa MOT:n toimittajat saavat tukikeinotteluvyyhdit ohjelmistoonsa? Eikä Suomessa taida olla montaa, jolla capkatto tulee vastaan?
Tukikatto on merkityksetön ja turha, mutta saattaa aiheuttaa ihan turhaa työtä pienille tiloille juuri näistä SS:n mainitsemista syistä eli vaaditaan sellaisia tietoja kaikilta tuenhakijoiden taustasta, joilla ei ole mitään merkitystä. Tiedot on periaatteessa kysyttävä jo tuenhakuvaiheessa, muuten leikkuri toimisi vain valvotuilla tiloilla.